Aishwarya   |   Akshay   |   Sanjay   |   Shahrukh   |   Bollywood TV   |   DB   |   FORUM   |   NEWS   |   RINGTONES   |   TAGS
FrontPage User Control Panel Browse Our Members View Calendar
Get New Posts! View Faq?

Go Back   Bollywood, India, Indian Culture > Algemeen > HSFN > Discussie > Kunst & Cultuur

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 12-07-2004, 07:08 AM   #11
Varsham
IF-Crazy

Send a message via MSN to Varsham
Default Re: Als getrouwde vrouw mag je je "oude familie" geen geld geven.

Quote:
Originally Posted by AB
Niets. Zelfs geen glas water zoals ik al eerder geschreven heb.
Baya wat voor gewoontes zijn dat daar??? Gelukkig kennen we dat niet in NL, misschien dat het in bepaalde kringen voorkomt, maar gelukkig niet in mijn kring. Anders zou ik ook niet meer daar op bezoek gaan als ik hele tijd daar zit zonder drinken. :o

[img width=100 height=66]http://members.lycos.nl/varshamboedhoe/forumpics/SheeshaA.jpg[/img]

http://www.bharatkhibollywood.nl
Status: Offline

Reply With Quote
Old 12-07-2004, 10:55 AM   #12
Bounty_Hunter
IF-Nieuw

Send a message via MSN to Bounty_Hunter

Hmmm vreemd hoor :o...

Vreemde gewoontes en tradities hebben die Indiers.....IK ben blij dat ik daar niet woon! ...Pffff ???.....

Naveen.....Aka....Anil.....Aka..Bounty_Hunter

Reply With Quote
Old 12-07-2004, 10:59 AM   #13
Aruna
IF-Addicted

Quote:
Originally Posted by AB

Hoe weet jij dat het een traditie is? En niets religieus?

Misschien weten we niet wat de gedachte erachter is. In UP gebeurt het nog steeds.

Prem volgens mij heeft het wel met onze dharma te maken. Het is alleen verwaterd hier in nederland. Het staat ergens in de geschriften, vraag me niet waar. Misschien kan iemand het vragen aan een geleerd persoon?
Maar hoe weet jij dat het in de geschriften staat dan?? Vast van iemand gehoord, want als je het gelezen zou hebben dan zou je wel kunnen referen naar die vers. Maar goed ik ben het er niet mee eens. Ik vind dat mijn ouders recht op mij hebben, ook al ben ik getrouwt enz. Zij zijn degenen die mij op deze wereld hebben gezet, me hebben opgevoed. Me hebben verzorgd, en onvoorwaardelijk van me houden. Dus vind ik dat ze recht op me hebben, no matter what.

Paliya tudjhe, payi har khushie,
chaahu bar bar charhu teri paalki

Doosro ke ghar me aag laganewala, khud hi ussie me jal jaata(wie een kuil graaft voor een ander, dondert vroeg of laat in een veel grotere kuil. De wet van de karma.)

Reply With Quote
Old 12-07-2004, 11:08 AM   #14
imported_Amresh
IF-Addicted

Quote:
Originally Posted by Annu

Maar hoe weet jij dat het in de geschriften staat dan?? Vast van iemand gehoord, want als je het gelezen zou hebben dan zou je wel kunnen referen naar die vers. Maar goed ik ben het er niet mee eens. Ik vind dat mijn ouders recht op mij hebben, ook al ben ik getrouwt enz. Zij zijn degenen die mij op deze wereld hebben gezet, me hebben opgevoed. Me hebben verzorgd, en onvoorwaardelijk van me houden. Dus vind ik dat ze recht op me hebben, no matter what.
Als je "daan" geeft heb je dan nog recht op wat je hebt weggegeven? Dacht het niet.

Reply With Quote
Old 12-07-2004, 01:34 PM   #15
Varsham
IF-Crazy

Quote:
Originally Posted by AB
Als je "daan" geeft heb je dan nog recht op wat je hebt weggegeven? Dacht het niet.
Als je daan geeft, dan krijg je toch op de één of andere manier iets ervan terug. Het lijkt mij alleen krom dat het zo zou moeten zijn, anders zou het in heel India gebeuren en zouden de mensen die gebruiken hebben meegenomen naar Suriname en van Suriname naar Nederland. Je hebt geen recht om dat terug te vragen dat wat je hebt gegeven, maar degene die het ontvangt mag toch ook wel wat terug geven als blijk van dank en waardering voor het grootbrengen en opvoeden etc???

[img width=100 height=66]http://members.lycos.nl/varshamboedhoe/forumpics/SheeshaA.jpg[/img]

Reply With Quote
Old 12-07-2004, 01:42 PM   #16
Vishal
IF-Crazy

Send a message via MSN to Vishal

Quote:
Originally Posted by AB
Als je de vrouw ziet als een willoos geschenk aan haar toekomstige man, dan gaat dit inderdaad op. Aangezien een huwelijk nog altijd met consensus van de vrouw plaats vindt, denk ik niet dat de je vrouw als geschenk mag zien...

- Yoda

Reply With Quote
Old 12-07-2004, 02:03 PM   #17
Varsham
IF-Crazy

Quote:
Originally Posted by Vishal
Als je de vrouw ziet als een willoos geschenk aan haar toekomstige man, dan gaat dit inderdaad op. Aangezien een huwelijk nog altijd met consensus van de vrouw plaats vindt, denk ik niet dat de je vrouw als geschenk mag zien...
Een vrouw wordt door sommigen als geschenk gezien en door anderen weer niet. Als ik aan daan denk, dan denk ik aan geld dat wordt gegeven. Ja dat geld kan je dan niet terug geven, want dat staat vreemd en onbeleefd. Maar als je een keer bij je familie komt als vrouw zijnde en ze geeft geld aan iemand van haar familie voor verjaardag dan mag dat of voor andere dingen.

Reply With Quote
Old 12-07-2004, 07:44 PM   #18
Aruna
IF-Addicted

Quote:
Originally Posted by AB

Is het niet z\o dat vrouwen mensen zijn en geen voorwerpen die "daan" gedaan kunnen worden? Of ben ik de enige die daar zo over denkt. Volgens mij is het toch zo dat wij ook levende wezens zijn met een eigen denkwijzes, die recht hebben op een eigen mening. Ook al voeden onze ouders ons op, maar ze bezitten ons niet. Dus kunnen wij als "daan" weg gegeven worden.

Paliya tudjhe, payi har khushie,
chaahu bar bar charhu teri paalki

Doosro ke ghar me aag laganewala, khud hi ussie me jal jaata(wie een kuil graaft voor een ander, dondert vroeg of laat in een veel grotere kuil. De wet van de karma.)

Reply With Quote
Old 12-08-2004, 07:51 AM   #19
imported_Amresh
IF-Addicted

Quote:
Originally Posted by Annu

Is het niet z\o dat vrouwen mensen zijn en geen voorwerpen die "daan" gedaan kunnen worden? Of ben ik de enige die daar zo over denkt. Volgens mij is het toch zo dat wij ook levende wezens zijn met een eigen denkwijzes, die recht hebben op een eigen mening. Ook al voeden onze ouders ons op, maar ze bezitten ons niet. Dus kunnen wij als "daan" weg gegeven worden.
Het heet toch echt "Kanya Daan".

Reply With Quote
Old 12-08-2004, 11:36 AM   #20
BonBonnetje
IF-Lid

Send a message via MSN to BonBonnetje

het heet wel kaniya daan.. echter denk ik dat op dat moment je ouders jou 'zorg' over he als vrouw zijne.. overdragen aan je man.. want je bent geen bezit van je man...

ene over het niets aannemen.. dit is een vorm van traditie.. zover ikw eet staat het niet in de geschriften.. alleen deden VROEGER vaders dit omdat zij niet wouden dat de schoonfamilie van zijn dochter haar het later kwalijk zouden nemen. wanneer hij dar niet aanwezig zou zijn.

Reply With Quote
Reply

Tags
als, geen, geld, getrouwde, geven, mag, oude familie, vrouw
Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump

All times are GMT. The time now is 03:06 PM.
Vertalen:

Tags