Aishwarya   |   Akshay   |   Sanjay   |   Shahrukh   |   Bollywood TV   |   DB   |   FORUM   |   NEWS   |   RINGTONES   |   TAGS
FrontPage User Control Panel Browse Our Members View Calendar
Get New Posts! View Faq?

Go Back   Bollywood, India, Indian Culture > Algemeen > HSFN > Discussie > Religieus

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 11-10-2005, 07:55 PM   #11
vishvamitra
IF-Lid

Send a message via MSN to vishvamitra Send a message via Yahoo to vishvamitra
Default Re: Geeta Jayanti

arjun vergeef mij maar ik denk niet dat jij een vaisnave bent.
dat sanskrit lastig is weet ik. dat je het probeert te leren is een goede stap

dat je iskcon een sekte noemt is jou mening maar ik als iemand anders mag daar ook op reageren.
waarom vind je het een sekte. ik zie het gewoon als een internationale organisatie die Hari's namen overaal verspreiden. zelfde wat narad muni doet ook gaat hij bij een demoon hij zegt altijd narain narain.

shiva ik weet niet waarom jij vind dat het geen goeie plek is maar ik ben wijzer geworden en verder gegroeid dan voor ik joinde. dat ze krishna vereren betekent niet dat je moet neerkijken op devi's deva's. het in wel waar dat velen dat doen. maar elke zuivere toegeweide van krishna weet dat hij de kans om shiv brahma te verheerlijken niet mag missen. zij kunnen jou verdere kennis geven je bhaktie laten bevorderen. ze kunnen alles geven. ik weet bijv dat ik via shiv ook krishna kan bereiken.
dat veel woorden niet vertaal kunnen worden is natuurlijk te begrijpen. het sanskrit is de oertaal. het is de taal. nl engels etc etc zijn helemaal niet volledig. je kan niet alles vertalen. daarom word er veel commentaar gegeven om de westerse mensen een beter begrip te geven.
voor mijn part werkt het ook. want vele van ze bergijpen na een tijd wat er bedoeld is maar kunnen het toch niet vertalen.
sorry die vertaling van gitapress valt mij niet echt in rede dus ik blijf hierbij mijn vertaling verder doornemen. arjun als je over de inhoud wilt praten is het fijn. ik zou blij zijn om erover te discusieren. maar ik zou het op prijs stellen als je sommige uitingen als sekte toch buiten het taalgebruik laat.

srila prabhupada heeft dat gedaan wat zijn guru aan hem vroeg.
welke op zijn beurt het van zijn guru had moeten doen. wij volgen dat wat sri chaitanya ons leerde. jij volgt wat jou guru jou leerde. dus ik zou het echt op prijs stellen als jij mijn siksa guru en zijn organisatie die hari's namen over de wereld probeerd te verspreiden, geen sekte noemt.

Status: Offline

Reply With Quote
Old 11-10-2005, 09:53 PM   #12
imported_Arjun
IF-Crazy

Quote:
Beste Sub, laat dit aub geen onderwerp zijn je hoofd over te kraken.

Quote:
waarom vind je het een sekte.
De Hare-krsna's voldoen aan de voorwaarden om terech sekte genoemd te worden.
Om meer licht te werpen op de kwestie of zij sektarisch zijn of niet moeten we goed definiŰren wat nu precies mag worden verstaan onder 'sekte'.

In hoofdlijnen kunnen we twee definities hieraan koppelen:
- Het woord sekte is in zijn oorspronkelijke betekenis een godsdienstige beweging die, vaak door een schisma, is afgesplitst van een grotere religieuze beweging of organisatie;
- De tweede betekenis is die van een nieuwe religieuze beweging, vaak gesticht door een charismatische leider met een nieuwe leer of openbaring.

Het Nederlandse woord sekte heeft zijn oorsprong in het Latijn. Het Latijn kent de woorden secta en sectarius. Deze woorden zijn afgeleid van het Latijnse werkwoord "sequi" dat volgen betekent. Een secta is in het Latijn:
- in het algemeen: een gedragslijn of een denkrichting;
- in het bijzonder: (1) politieke grondbeginselen, (2) filosofische grondbeginselen, (3) een godsdienstige richting.

De belangrijkste kenmerken van een sekte:
- De neiging tot perfectionisme;
- De neiging tot isolatie;
- De neiging tot anticipatie op de toekomst;
- De neiging tot verabsolutering van een deelwaarheid.

Op grond van bovenstaande noem ik de hare-krsna (beweging) sektarisch.
Wil jij nu een poging doen te verklaren waarom ze niet sektarisch zijn?

Dat ze een sekte zijn geeft toch niets? De ISCKON spreekt veel over 'veda' en 'vedisch' in haar boeken terwijl zij feitelijk heel weinig tot niets vedisch in huis hebben. Datgene wat centraal staat is de Hare-krsna-maha-mantra, die nergens in de Veda's staat! Prabhupada's commentaar op de Gita gaat vaak over de "beginselen van de veda's". Het is niet erg dat ze niet zo vedisch zijn, maar helaas noemen ze het wel zo. Dit verschijnsel is op zich wel logisch en komt vaak voor; jezelf terugkoppelen aan enige bron (of een poging hiertoe doen) om jezelf (of je gedachten) een grotere autoritaire lading te geven.

Quote:
wij volgen dat wat sri chaitanya ons leerde.
Dat er verschillende stromingen zijn ontstaan na de komst van Shri Chaitanya Mahaprabhu zegt voldoende. Feitelijk propageerde hij het belang van Kirtanam (het bezingen van Zijn namen; naama-smaranam, kirtanam) in de Kaliyuga (harer naama... naamaiva kevalam!). In zijn werken zet hij niet aan tot het schrijven van extreme verhandelingen op de Gita.

Dat jij je gevoegd hebt tot die groepering is jouw keuze geweest. Ik ben blij voor je als jij daar het gevoel hebt dat jij je kunt ontwikkelen.

Materialisme moeten we loslaten, ons redenerend en analytisch denkvermogen te nimmer.
Als ik jouw berichten lees bekruipt mij meer het gevoel dat je gedachtes van anderen klakkeloos overneemt ipv zelf kritisch na te denken. Ik hoop dat het niet zo is want dat zou zonde zijn.

Mede-oprichter & Hoofd I World Devilish Foundation

Reply With Quote
Old 11-11-2005, 09:13 AM   #13
imported_Shiva
IF-Lid

Quote:
Originally Posted by SuB CeRo 0░
dat sanskrit lastig is weet ik. dat je het probeert te leren is een goede stap

dat je iskcon een sekte noemt is jou mening maar ik als iemand anders mag daar ook op reageren.
waarom vind je het een sekte. ik zie het gewoon als een internationale organisatie die Hari's namen overaal verspreiden. zelfde wat narad muni doet ook gaat hij bij een demoon hij zegt altijd narain narain.

shiva ik weet niet waarom jij vind dat het geen goeie plek is maar ik ben wijzer geworden en verder gegroeid dan voor ik joinde. dat ze krishna vereren betekent niet dat je moet neerkijken op devi's deva's. het in wel waar dat velen dat doen. maar elke zuivere toegeweide van krishna weet dat hij de kans om shiv brahma te verheerlijken niet mag missen. zij kunnen jou verdere kennis geven je bhaktie laten bevorderen. ze kunnen alles geven. ik weet bijv dat ik via shiv ook krishna kan bereiken.
dat veel woorden niet vertaal kunnen worden is natuurlijk te begrijpen. het sanskrit is de oertaal. het is de taal. nl engels etc etc zijn helemaal niet volledig. je kan niet alles vertalen. daarom word er veel commentaar gegeven om de westerse mensen een beter begrip te geven.
voor mijn part werkt het ook. want vele van ze bergijpen na een tijd wat er bedoeld is maar kunnen het toch niet vertalen.
sorry die vertaling van gitapress valt mij niet echt in rede dus ik blijf hierbij mijn vertaling verder doornemen. arjun als je over de inhoud wilt praten is het fijn. ik zou blij zijn om erover te discusieren. maar ik zou het op prijs stellen als je sommige uitingen als sekte toch buiten het taalgebruik laat.

srila prabhupada heeft dat gedaan wat zijn guru aan hem vroeg.
welke op zijn beurt het van zijn guru had moeten doen. wij volgen dat wat sri chaitanya ons leerde. jij volgt wat jou guru jou leerde. dus ik zou het echt op prijs stellen als jij mijn siksa guru en zijn organisatie die hari's namen over de wereld probeerd te verspreiden, geen sekte noemt.

Sub, misschien moet je sekte niet zien als een negatief woord, maar een samenhang tussen verschillende mensen, op basis van een ideologie en gedeelde normen en waarden. in dat geval zijn arjun, jij en ik en iedereen vrij om dat woord te gebruiken.
ik zal het niet meer verder gebruiken in deze discussie, uit respect voor jou. maar misschien kan je toch even over het bovenstaande nadenken.

Tevens ben ik het eens met de laatste opmerking van Arjun (ben het wel vaak eens met je).
Een religieuze organisatie is er inderdaad om sterker van te worden, en spiritueel te groeien.
Het dient je ook te dwingen om kritisch na te denken over jezelf (atma) en het Hoogste (paramatma).
Nog steeds vind ik dat Iskcon je hier niet toe dwingt, maar dogmatisch overkomt.

Overigens ken ik veel mensen die de boeken van ikscon lezen, omdat ze geen andere vertalingen kennen en niet de hindi vertalingen begrijpen.
daarom raad ik vaak andere vertalingen aan.

Reply With Quote
Old 11-29-2005, 03:57 PM   #14
imported_Arjun
IF-Crazy

Quote:
Originally Posted by Shiva
Overigens ken ik veel mensen die de boeken van ikscon lezen, omdat ze geen andere vertalingen kennen en niet de hindi vertalingen begrijpen. daarom raad ik vaak andere vertalingen aan.
Ook ik merk dit verschijnsel steeds meer opkomen.
Jongeren interesseren zich voor religieuse zaken (goed teken!) maar aangezien de meesten de taal in schrift niet machtig zijn teren zij noodgedwongen op valse vertalingen. Helaas trekken ze op basis daarvan ietwat te vastberaden en dapper hun scheve conclusies.
:-\

Reply With Quote
Old 12-03-2005, 05:03 PM   #15
imported_Arjun
IF-Crazy

De dag van Geeta Jayanti valt dit jaar tezamen met Mokshada ekaadasi.

Reply With Quote
Old 12-03-2005, 06:52 PM   #16
imported_Shiva
IF-Lid

Quote:
Originally Posted by Arjun
Ook ik merk dit verschijnsel steeds meer opkomen.
Jongeren interesseren zich voor religieuse zaken (goed teken!) maar aangezien de meesten de taal in schrift niet machtig zijn teren zij noodgedwongen op valse vertalingen. Helaas trekken ze op basis daarvan ietwat te vastberaden en dapper hun scheve conclusies.
:-\
Juist, tevens is het algemeen bekend dat macht een sterke aantrekkingskracht heeft.
De reikwijdte van de ISKCON is zeer groot, waardoor het veel macht en autoriteit uitstraalt (vind ik dan).
Hierdoor heeft het ook een sterke aantrekkingskracht, minder dan andere Hindu literatuur.

Enneh...wat is Mokshada ekaadasi?

Reply With Quote
Reply

Tags
geeta, jayanti
Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump

All times are GMT. The time now is 09:39 AM.
Vertalen:

Tags