Aishwarya   |   Akshay   |   Sanjay   |   Shahrukh   |   Bollywood TV   |   DB   |   FORUM   |   NEWS   |   RINGTONES   |   TAGS
FrontPage User Control Panel Browse Our Members View Calendar
Get New Posts! View Faq?

Go Back   Bollywood, India, Indian Culture > Algemeen > HSFN > Discussie > Religieus

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 12-06-2004, 12:14 PM   #1
imported_Amresh
IF-Addicted

Default Wat is de rol van een pandit?

Wat is precies zijn rol? Alleen puja doen en weer vertrekken? Of hoort hij ook een lezing te geven? Wat is het verschil tussen een sanyasie en een pandit?
Status: Offline

Reply With Quote
Sponsors
Old 12-06-2004, 09:19 PM   #2
Brahma T.R.
IF-Lid

Send a message via MSN to Brahma T.R.
Default Re: Wat is de rol van een pandit?

Quote:
Originally Posted by AB
Wat is precies zijn rol? Alleen puja doen en weer vertrekken? Of hoort hij ook een lezing te geven? Wat is het verschil tussen een sanyasie en een pandit?
Wat is een sanyasie? En daarnaast de vraag: zou niet iedereen zijn eigen pandit moeten trachten te zijn?

>B.T.R<[/size]

Reply With Quote
Old 12-08-2004, 07:58 AM   #3
imported_Amresh
IF-Addicted

Quote:
Originally Posted by Brahma T.R.

Wat is een sanyasie? En daarnaast de vraag: zou niet iedereen zijn eigen pandit moeten trachten te zijn?
Een sanyasie is een persoon die o.a zijn leven heeft gegeven om de mensheid te dienen, en heeft daarom besloten om afstand te doen van het gezinsleven. Het zijn meestel die mensen die in het oranje lopen. Over het algemeen houden ze zich bezig met meditatie, yoga en runnen van ashrams. Ik denk dat hun belangrijkste doel is om de dharm te herstellen.

Reply With Quote
Old 12-08-2004, 08:27 AM   #4
imported_MiKe
IF-Addicted

Send a message via ICQ to imported_MiKe Send a message via MSN to imported_MiKe Send a message via Yahoo to imported_MiKe

Pandit heeft ook een rol als persoon die vragen beantwoordt van mensen. Hij is een Hindoe-geestelijke. Als iemand een vraag heeft m.b.t. Hindoe´sme moeten zij zich kunnen wenden tot hem.

Reply With Quote
Old 12-10-2004, 06:53 PM   #5
Chandra
IF-Addicted

Iemand die je begeleidt, informeert en leert zodat jij je dharm kunt. Vragen? dat hoeft niet eens alleen betrekking te hebben op het Hindoeisme.

Het is standaard om een puja te doen en te vertrekken. Een pandit heeft een hogere positie dan dat. Om mensen iets te laten leren/raken tijdens deze puja is bijv. een taak. Daarom ben ik echt voor dat er meer lezingen zijn waarbij veel interactie is tussen jongeren en pandits.

I still know everything
har zubaan pe aayega kal
On every tongue tomorrow
ham donon ka yeh afsaana
will be the tale of our romance
pyaar hamko hone lagaa

Reply With Quote
Old 12-11-2004, 10:15 PM   #6
imported_Arjun
IF-Crazy

Zijn de hier opgesomde zaken DE taken van de pandit, of de verwachtingen van ons?

Mede-oprichter & Hoofd I World Devilish Foundation

Reply With Quote
Old 12-12-2004, 06:32 AM   #7
sarojni
IF-Crazy

volgens mij zijn een aantal wel gewoon taken maar een paar ook verwachtingen....

staat er in een vd shastras niet precies omschreven wat de precieze taken zijn vd pandit? weet je dat may be ? want veel mensen verwachten volgens mij te veel wonderen vd pandit..................

Reply With Quote
Old 12-13-2004, 09:29 AM   #8
imported_Amresh
IF-Addicted

Is het niet dat een pandit er meer is om puja's te doen, kundelies te kijken en dat een guru er meer is om je spiritueel te begeleiden. Dus een guru zegt dat je een puja moet doen en dan ga je pas naar een pandit.

Reply With Quote
Old 12-13-2004, 08:13 PM   #9
Jioo
IF-Beginner

Pandit is er inderdaad om puja's te doen.

Maar de pandit wordt ook vaak betrokken bij persoonlijke situaties.
En dan bedoel ik ook echt persoonlijke prive situaties.
Voorbeelden zijn ziektes, relatieproblemen, greh, opvoeding van kinderen, conflicten, advies..etc etc...noem maar op!

De pandit wordt vaak geraadpleegd.
Velen durven niet snel naar een proffesioneel iemand toe te stappen met hun problemen zoals naar huistartsen, maatschappelijk werkers e.d.

Ik weet niet of dat zinvol is ( hangt er maar net af in wat voor situatie je zit ) , maar als je er baat bij hebt dan moet je het vooral doen.
Zelf weet ik ook niet wat ik zou doen.

Reply With Quote
Old 12-13-2004, 09:36 PM   #10
imported_Arjun
IF-Crazy

Iemand die zich alleen bezighoud met puja's en rituelen is een karmkaandi of purohit. Dat de pandit met beide namen genoemd kan worden, daar het zijn takenpakket omhelst, maar niet andersom - dus dat een karmkaandi of purohit automatisch ook pandit is - is mijn inziens veelzeggend.

Quote:
Originally Posted by AB
Is het niet dat een pandit er meer is om puja's te doen, kundelies te kijken en dat een guru er meer is om je spiritueel te begeleiden. Dus een guru zegt dat je een puja moet doen en dan ga je pas naar een pandit.
Bij deze gang van zaken, dus waarin de Guru zaken adviseerd en waarin de pandit een uitvoerfunctie heeft, is het nodig dat de Guru heel goed op de hoogte is van rituelen, puja's, eventuele effecten etc. om het vervolgens te kunnen adviseren. Als de Guru dit weet, kan hij het eigenlijk net zo goed zelf doen... we zien buiten India dan vaak dat de (kul)-Guru en pandit een en dezelfde zijn.

Mede-oprichter & Hoofd I World Devilish Foundation

Reply With Quote
Reply

Tags
een, pandit, rol, van, wat
Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump

All times are GMT. The time now is 09:27 PM.
Vertalen:

Tags