Aishwarya   |   Akshay   |   Sanjay   |   Shahrukh   |   Bollywood TV   |   DB   |   FORUM   |   NEWS   |   RINGTONES   |   TAGS
FrontPage User Control Panel Browse Our Members View Calendar
Get New Posts! View Faq?

Go Back   Bollywood, India, Indian Culture > Algemeen > HSFN > Discussie > Religieus

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 07-07-2005, 09:48 AM   #11
Aruna
IF-Addicted

Default Re: Maya (illusie)

Quote:
Originally Posted by - Prem -
-Maya is alles wat vergankelijk is.
-Of je vind of niet het heeft invloed op je leven.
-je moet je niet hechten aan maya
Hoe ga je er dan mee om?
Voorbeeld. Je staat 's ochtends op om je haar te kammen. Je smeert er een halve pot gel in, zodat het goed blijft zitten.( Je wilt er natuurlijk goed uitzien.) Als je gel op is, ren je naar de eerste de beste winkel om een pot gel te kopen. Je bent dan de hele tijd bezig met maya. Hoe kun je je er dan niet aan hechten. Je hecht je bij wijze van spreken aan een pot gel.

Paliya tudjhe, payi har khushie,
chaahu bar bar charhu teri paalki

Doosro ke ghar me aag laganewala, khud hi ussie me jal jaata(wie een kuil graaft voor een ander, dondert vroeg of laat in een veel grotere kuil. De wet van de karma.)
Status: Offline

Reply With Quote
Old 07-07-2005, 11:51 AM   #12
test1

Default Re: Maya

Ik vind dit persoonlijk best wel een moeilijk onderwerp. En ik weet er niet echt veel van. Heb er wel het een en ander over gehoord tijdens Satsanghs (wo mandirdiensten)

In de Ramayan is er een stukje dat bekend staat als de Shri Ram Gita. Daarin stelt Lakshmana een aantal vragen aan Bhagwaan Shri Raam. Een van die vragen is: Wat is Maya?

mai aru mora tora tai maya, jehi basa kinhe jiva nikaya
go gocara jahaĦ lagi mana jai, so saba maya janehu bhai
tehi kara bheda sunahu tumha sou, bidya apara abidya dou
eka dushta atisaya dukharupa, ja basa jiva para bhavakupa.
eka racai jaga guna basa jakeĦ , prabhu prerita nahi nija bala take

Vertaling (van Gitapress)
The feeling of my and mine and you and yours is Maya (Illusion), which holds sway over all created beings. Whatever is perceived by the senses and that which lies within the reach of the mind, know it all to be Maya. And hear of its divisions too: they are two, viz., knowledge and ignorance. The one (ignorance) is vile and extremely painful, and has cast the ego into the sink of worldly existence. The other (knowledge), which brings forth the creation and which holds sway over the three Gunas (Sattva, Rajas and Tamas) is directed by the Lord and has no strength of its own.

De eerste zin: mai aru mora tora tai maya geeft aan waar Maya begint. Daar waar ik en mijn, jij en jouw begint, daar begint maya. Daar waar verscheidenheid in eenheid begint of daar waar individuatie (jivatva) begint.

De tweede zin geeft aan tot waar het reikt: go gocara jahaĦ lagi mana jai, so saba maya janehu bhai. Go betekent indriya (sensor/zintuig). Man wordt in het Engels vaak vertaald als mind. Dus alles wat je kan waarnemen en waaraan je kan denken dat is Maya.

Hier wordt Maya opgedeeld in Vidya Maya en Avidya Maya. Vidya Maya is die vorm van Maya die niet veranderd en Avidya Maya is die vorm van Maya die continu verandert. Maya is dus Prakriti (natuur). Vidya Maya is Kaaran (Causal) Prakriti en Avidya Maya is Kaarya (Effect) Prakriti.

Hier wordt Avidya Maya verder uitgelegd. Avidya Maya zorgt uiteindelijk voor Dukha.

En hier wordt Vidya Maya verder uitgelegd.

Vidya Maya kan ook gezien worden als Energie. Een vorm van Avidya Maya is dan Materie (een effect/variatie van energie). Energie blijft altijd energie.

Maar de essentie zit in de eerste zin: mai aru mora tora tai maya
De gedachten van ik en mijn, jij en jouw dat is Maya.

Reply With Quote
Old 07-07-2005, 12:33 PM   #13
Aruna
IF-Addicted

Quote:
Originally Posted by Ganesh
Ik vind dit persoonlijk best wel een moeilijk onderwerp. En ik weet er niet echt veel van. Heb er wel het een en ander over gehoord tijdens Satsanghs (wo mandirdiensten)

In de Ramayan is er een stukje dat bekend staat als de Shri Ram Gita. Daarin stelt Lakshmana een aantal vragen aan Bhagwaan Shri Raam. Een van die vragen is: Wat is Maya?

mai aru mora tora tai maya, jehi basa kinhe jiva nikaya
go gocara jahaĦ lagi mana jai, so saba maya janehu bhai

Vertaling (van Gitapress)
The feeling of my and mine and you and yours is Maya (Illusion), which holds sway over all created beings. Whatever is perceived by the senses and that which lies within the reach of the mind, know it all to be Maya. And hear of its divisions too: they are two, viz., knowledge and ignorance. The one (ignorance) is vile and extremely painful, and has cast the ego into the sink of worldly existence. The other (knowledge), which brings forth the creation and which holds sway over the three Gunas (Sattva, Rajas and Tamas) is directed by the Lord and has no strength of its own.

De eerste zin: mai aru mora tora tai maya geeft aan waar Maya begint. Daar waar ik en mijn, jij en jouw begint, daar begint maya. Daar waar verscheidenheid in eenheid begint of daar waar individuatie (jivatva) begint.

De tweede zin geeft aan tot waar het reikt: go gocara jahaĦ lagi mana jai, so saba maya janehu bhai. Go betekent indriya (sensor/zintuig). Man wordt in het Engels vaak vertaald als mind. Dus alles wat je kan waarnemen en waaraan je kan denken dat is Maya.

Hier wordt Maya opgedeeld in Vidya Maya en Avidya Maya. Vidya Maya is die vorm van Maya die niet veranderd en Avidya Maya is die vorm van Maya die continu verandert. Maya is dus Prakriti (natuur). Vidya Maya is Kaaran (Causal) Prakriti en Avidya Maya is Kaarya (Effect) Prakriti.

Hier wordt Avidya Maya verder uitgelegd. Avidya Maya zorgt uiteindelijk voor Dukha.

En hier wordt Vidya Maya verder uitgelegd.

Vidya Maya kan ook gezien worden als Energie. Een vorm van Avidya Maya is dan Materie (een effect/variatie van energie). Energie blijft altijd energie.

Maar de essentie zit in de eerste zin: mai aru mora tora tai maya
De gedachten van ik en mijn, jij en jouw dat is Maya.

Bedankt voor je prachtige uitleg. :D :D

Nu is mijn vraag of je los kunt komen van maya? Het lukt de allergrootste Rishi's vaak niet eens. Dus hoe kunnen wij als sadhaaran mensen beweren dat maya geen grip op ons leven heeft of dat je het kunt beheersen?

Doosro ke ghar me aag laganewala, khud hi ussie me jal jaata(wie een kuil graaft voor een ander, dondert vroeg of laat in een veel grotere kuil. De wet van de karma.)

Reply With Quote
Old 07-07-2005, 01:09 PM   #14
imported_Shiva
IF-Lid

Quote:
Originally Posted by Annulientje
Hoe ga je er dan mee om?
Voorbeeld. Je staat 's ochtends op om je haar te kammen. Je smeert er een halve pot gel in, zodat het goed blijft zitten.( Je wilt er natuurlijk goed uitzien.) Als je gel op is, ren je naar de eerste de beste winkel om een pot gel te kopen. Je bent dan de hele tijd bezig met maya. Hoe kun je* je er dan niet aan hechten. Je hecht je bij wijze van spreken aan een pot gel.
Als hij geen geld heeft om gel te komen, vindt ie dat niet erg.
Dan maar geen gel in je haar.
Dat bedoelt hij met 'niet hechten aan maya' (denk ik).

Grappig voorbeeld :)

Reply With Quote
Old 07-07-2005, 03:18 PM   #15
Aruna
IF-Addicted

Quote:
Originally Posted by Shiva
Als hij geen geld heeft om gel te komen, vindt ie dat niet erg.
Dan maar geen gel in je haar.
Dat bedoelt hij met 'niet hechten aan maya' (denk ik).

Grappig voorbeeld :)
Dank je.

Jah daaar heb je ook gelijk in, maar je hebt dus geen geld om gel te kopen en je denk constant dat je er niet uitziet zonder een klodder gel. Dan hecht je je er wel weer aan.

Reply With Quote
Old 07-07-2005, 04:05 PM   #16
imported_Shiva
IF-Lid

Quote:
Dank je.

Jah daaar heb je ook gelijk in, maar je hebt dus geen geld om gel te kopen en je denk constant dat je er niet uitziet zonder een klodder gel. Dan hecht je je er wel weer aan.
precies, we begrijpen elkaar.

Reply With Quote
Old 07-08-2005, 03:57 PM   #17
- Prem -
IF-Lid

Quote:
Hoe ga je er dan mee om?
Voorbeeld. Je staat 's ochtends op om je haar te kammen. Je smeert er een halve pot gel in, zodat het goed blijft zitten.( Je wilt er natuurlijk goed uitzien.) Als je gel op is, ren je naar de eerste de beste winkel om een pot gel te kopen. Je bent dan de hele tijd bezig met maya. Hoe kun je* je er dan niet aan hechten. Je hecht je bij wijze van spreken aan een pot gel.
nee mang. is onderdeel van je leven.
je lichaam is ook maya
je moet ermee omgaan, maar niet hechten. dus niet verdrietig worden als je het kwijt raakt bv je pot gel.

Reply With Quote
Old 07-08-2005, 08:27 PM   #18
Aruna
IF-Addicted

Quote:
Originally Posted by - Prem -
nee mang. is onderdeel van je leven.
je lichaam is ook maya
je moet ermee omgaan, maar niet hechten. dus niet verdrietig worden als je het kwijt raakt bv je pot gel.

Okey daar heb je gelijk in. Maar het lichaam van je partner is ook maya. Als je partner zijn/haar lichaam verlaat, dan heb je toch ook oprecht verdriet? In dat opzicht kun je niet loskomen van maya, zolang je in een samaaj leeft.

Reply With Quote
Old 07-08-2005, 10:03 PM   #19
test1

Quote:
Originally Posted by Annu
Okey daar heb je gelijk in. Maar het lichaam van je partner is ook maya. Als je partner zijn/haar lichaam verlaat, dan heb je toch ook oprecht verdriet? ...
---

In de Ramayan heb je een stukje in Kishkindakand (dat is na Aranyakand) waarin Bhagwaan Shri Raam verdriet van Tara ziet, nadat Bali (echtgenoot van Tara) is overleden.

tara bikal dekha raghuraya, dinha gyana hari linha maya
chiti jala paavak gagan samira, panch rachit bhaya udham sarira
pragat so tanu so tava aga sova, jiva nitya kahi lagi tumha rova

Vertaling (vrij):
Nadat Raghuraya het verdriet van Tara zag, gaf hij haar Gyaan (kennis/wijsheid) en ontnam* Maya. Het lichaam is gemaakt uit de vijf elementen van de Natuur (Prakriti) en is vergangelijk. Het sterfelijke lichaam ligt in eeuwige slaap voor jou. Voor wie huil je?

---

Het zet je dan tot nadenken. Hou je nou van een lichaam of hou je van iets anders? Wat zorgt ervoor dat de vijf elementen zich als leven manifesteren? Hou je uiteindelijk niet van datgene?

Quote:
... In dat opzicht kun je niet loskomen van maya, zolang je in een samaaj leeft.
Maar als je in je eentje leeft heb alsnog je eigen lichaam? Sommige mensen willen bijvoorbeeld eeuwig jong blijven. Of eeuwig leven?

---

Trouwens volledig loskomen van Maya is een verhaal apart. Want als je volledig loskomt ben jij ook niet meer. Mai aur mora houdt op, je gaat op in het Universele.

Je kan wel loskomen van Avidya Maya. En dat is wat Rishi's hebben bereikt, daarom zijn ze Rishi. Voor ons (sadharaan vyakti) is het een kwestie van proberen en naar de uddesh van onze Rishi's te luisteren.

Reply With Quote
Old 07-09-2005, 03:04 PM   #20
Aruna
IF-Addicted

Quote:
Originally Posted by Ganesh
---

In de Ramayan heb je een stukje in Kishkindakand (dat is na Aranyakand) waarin Bhagwaan Shri Raam verdriet van Tara ziet, nadat Bali (echtgenoot van Tara) is overleden.

tara bikal dekha raghuraya, dinha gyana hari linha maya
chiti jala paavak gagan samira, panch rachit bhaya udham sarira
pragat so tanu so tava aga sova, jiva nitya kahi lagi tumha rova

Vertaling (vrij):
Nadat Raghuraya het verdriet van Tara zag, gaf hij haar Gyaan (kennis/wijsheid) en ontnam Maya. Het lichaam is gemaakt uit de vijf elementen van de Natuur (Prakriti) en is vergangelijk. Het sterfelijke lichaam ligt in eeuwige slaap voor jou. Voor wie huil je?

---

Het zet je dan tot nadenken. Hou je nou van een lichaam of hou je van iets anders? Wat zorgt ervoor dat de vijf elementen zich als leven manifesteren? Hou je uiteindelijk niet van datgene?

Maar als je in je eentje leeft heb alsnog je eigen lichaam? Sommige mensen willen bijvoorbeeld eeuwig jong blijven. Of eeuwig leven?

---

Trouwens volledig loskomen van Maya is een verhaal apart. Want als je volledig loskomt ben jij ook niet meer. Mai aur mora houdt op, je gaat op in het Universele.

Je kan wel loskomen van Avidya Maya. En dat is wat Rishi's hebben bereikt, daarom zijn ze Rishi. Voor ons (sadharaan vyakti) is het een kwestie van proberen en naar de uddesh van onze Rishi's te luisteren.
GEWELDIG!!!!!! Je komt echt met die fantastische quotes van de Ramayan enzo. Volgens mij zei Shri Krishna Bhagwan zoiets ook in de Bhagavat Gita. (Ik heb alleen de Mahabharat-serie gekeken dus ik weet er heeel weinig van)

Reply With Quote
Reply

Tags
illusie, maya
Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump

All times are GMT. The time now is 05:06 PM.
Vertalen:

Tags