Aishwarya   |   Akshay   |   Sanjay   |   Shahrukh   |   Bollywood TV   |   DB   |   FORUM   |   NEWS   |   RINGTONES   |   TAGS
FrontPage User Control Panel Browse Our Members View Calendar
Get New Posts! View Faq?

Go Back   Bollywood, India, Indian Culture > Algemeen > HSFN > Discussie > Religieus

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 11-30-2004, 11:45 AM   #1
Radjan
IF-Beginner

Default Vergelijk jezelf met........

Naar aanleiding van de discussie gestart in Hindoe Mandirs Utrecht

---------------------------------------------------
color=Black]
Waarom is het dat mensen zich, iemand anders of een situatie vergelijken met bhagwaan in situaties als Shiv Bhagwaan dronk ook Bhang, Krishna had ook 1008 vrouwen, etc. Dus als hij/zij het doet zal het wel goed zijn.
ALs jezelf zo graag wil vergelijken moet je ook het hele plaatje bekijken en toepassen op je zelf. Heeft iemand de kracht om het gif te drinken die tijdens het karnen van de zee verscheen? Zo niet, waarom zou je dan Bhang willen drinken? En waarom zou je het rechtvaardigen.
Heeft iemand op deze wereld de wijsheid om de kennis van Veda in Shrimad Bhagvad Gita te vertellen uit het niets? Ik ben nog niemand tegen gekomen die dat kan. Maar dan zal het wel aan mij liggen.

Maar als mensen alcohol willen drinken dan moeten zij dat zelf weten. Maar zij moeten zich niet rechtvaardigen met: "Bhagwaan heeft ook gedronken en ik mag dat dan ook".[/color]

-----------------------------------------
Vishal

* * *Re: Hindoe Mandir Utrecht
« Antwoord #80 Gepost op: Vandaag om 12:09:51 »* *

--------------------------------------------------------------------------------
Quote from: Radjan op Vandaag om 12:04:29
Maar als mensen alcohol willen drinken dan moeten zij dat zelf weten. Maar zij moeten zich niet rechtvaardigen met: "Bhagwaan heeft ook gedronken en ik mag dat dan ook".

-------------------------------------------------------------------------------------------

Hierop voortbordurend kun je dus ook niet zeggen dat men als Rama of Sita zou moeten leven?

--------------------------------------------------------------------------------

Radjan
* * Re: Hindoe Mandir Utrecht
« Antwoord #81 Gepost op: Vandaag om 12:17:26 »* *

Quote from: Vishal op Vandaag om 12:09:51

Hierop voortbordurend kun je dus ook niet zeggen dat men als Rama of Sita zou moeten leven?

-------------------------------------------------------------------

* Nee natuurlijk niet Vishal....Wie zou dat willen. Leven als Raamji en Sita Ma. Goh .....Stel je eens voor......Dat moeten we natuurlijk niet hebben.

Ik geloof dat dit* in de volksmond heet : "dit valt niet in mijn straatje....dus..."

Ik geloof dat het aan de mens eigen is de slechte eigenschappen te kopieren/ imiteren en dat dan te rechtvaardigen, maar als we over goede eigenschappen en daden hebben, moeten en willen we dat niet doen. Ik ben heel weinig mensen tegen gekomen die wel het voorbeeld nemen aan Shri Raam. Dus wat ik wil zeggen: imiteer eens goede dingen en rechtvaardig dat en niet de slechte dingen. Want een reden/rechtvaardiging is snel gevonden.

---------------------

Vishal

* * *Re: Hindoe Mandir Utrecht
« Antwoord #82 Gepost op: Vandaag om 12:33:07 »* *

Quote from: Radjan op Vandaag om 12:17:26
Nee natuurlijk niet Vishal....Wie zou dat willen. Leven als Raamji en Sita Ma. Goh .....Stel je eens voor......Dat moeten we natuurlijk niet hebben.

Ik geloof dat dit* in de volksmond heet : "dit valt niet in mijn straatje....dus..."

Ik geloof dat het aan de mens eigen is de slechte eigenschappen te kopieren/ imiteren en dat dan te rechtvaardigen, maar als we over goede eigenschappen en daden hebben, moeten en willen we dat niet doen. Ik ben heel weinig mensen tegen gekomen die wel het voorbeeld nemen aan Shri Raam. Dus wat ik wil zeggen: imiteer eens goede dingen en rechtvaardig dat en niet de slechte dingen. Want een reden/rechtvaardiging is snel gevonden.

----------------------------------------------------------------------------------

Nee maar kijk, dit bedoel ik dus. Bij "goede" dingen mag je wel vergelijken ("je moet altijd je ouders eren, Shri Rama deed dat ook"), maar bij "slechte" dingen ("je mag alcohol drinken, Shiva-ji deed het ook") moet je ineens het hele plaatje toepassen en mag je jezelf niet vergelijken. En wat is eigenlijk goed en slecht? Zeg je hier impliciet eigenlijk mee dat Shiva slechte eigenschappen had?

Radjan
* * Re: Hindoe Mandir Utrecht
« Antwoord #83 Gepost op: Vandaag om 12:43:33 »* *

Quote from: Vishal op Vandaag om 12:33:07

Nee maar kijk, dit bedoel ik dus. Bij "goede" dingen mag je wel vergelijken ("je moet altijd je ouders eren, Shri Rama deed dat ook"), maar bij "slechte" dingen ("je mag alcohol drinken, Shiva-ji deed het ook") moet je ineens het hele plaatje toepassen en mag je jezelf niet vergelijken. En wat is eigenlijk goed en slecht? Zeg je hier impliciet eigenlijk mee dat Shiva slechte eigenschappen had?

----------------------------------------------------------------------

Dat heb ik niet gezegd: dat Shivji slechte eigenschappen heeft. Je legt woorden in mijn mond.

Maar men vergelijkt alcohol met bhang. En dat is het al niet. En zoals ik al eerder zei, kijk naar het gehele plaatje. Heb je de kracht en ben je op een bepaald niveau in het leven om Vish (gif) vast te houden in je keel? Mediteer je onafgebroken? Bhagvaan Shiv mediteerde altijd wanneer hij daar tijd voor had. Dit is enkel maar één voorbeeld. Maar er zijn diverse voorbelden waar mensen zich mee willen vergelijken.

Dus als je zelf met iemand wil vergelijken vergelijk de goede dingen. En als je de slechte dingen wilt vergelijken, kijk dan naar het geheel.
En als jezelf toch wil vergelijken aan de slechte dingen moet je het vooral doen, maar verwacht niet dat men er sympathie voor heeft.

Zijn we niet op deze wereld om ons zelf te verbeteren? Ik in ieder geval wel, maar andere mensen hebben andere opvattingen daarover. En dat is hun recht.

Maar we raken hier helemaal Off-topic.

Status: Offline

Reply With Quote
Sponsors
Old 11-30-2004, 11:51 AM   #2
Vishal
IF-Crazy

Send a message via MSN to Vishal
Default Re: Vergelijk jezelf met........

Quote:
Originally Posted by Radjan
Dus als je zelf met iemand wil vergelijken vergelijk de goede dingen. En als je de slechte dingen wilt vergelijken, kijk dan naar het geheel.
En als jezelf toch wil vergelijken aan de slechte dingen moet je het vooral doen, maar verwacht niet dat men er sympathie voor heeft.
Je gaat weer even aan mn punt voorbij, maar dit bedoel ik dus. Waarom moet je bij "slechte" dingen het geheel vergelijken, en bij "goede" dingen niet? En wie bepaalt wat goed en slecht is? Is het niet zo dat je ervan uit kunt gaan dat "goden" altijd goed doen? En als je dus zegt van dit en dit is goed van die en die god deed het ook, dat dat altijd een valide rechtvaardiging is?

- Yoda

Reply With Quote
Old 11-30-2004, 11:56 AM   #3
BonBonnetje
IF-Lid

Send a message via MSN to BonBonnetje

het vergelijken wordt wel degelijk veel gedaan.. wat ikzelf met de kennis vanuit het goddienst doe is als een les beschouwen.. en een les is iets wat je tot je neemt en niet letterlijk interpeteerd op gebieden waar het jou uitkomt!

Reply With Quote
Old 11-30-2004, 11:57 AM   #4
Radjan
IF-Beginner

Quote:
Originally Posted by Vishal

Je gaat weer even aan mn punt voorbij, maar dit bedoel ik dus. Waarom moet je bij "slechte" dingen het geheel vergelijken, en bij "goede" dingen niet? En wie bepaalt wat goed en slecht is? Is het niet zo dat je ervan uit kunt gaan dat "goden" altijd goed doen? En als je dus zegt van dit en dit is goed van die en die god deed het ook, dat dat altijd een valide rechtvaardiging is?

En dan blijf ik nog zeggen Als jezelf wilt vergelijken doe alles wat diegene heeft gedaan.

Ik weet het niet van jou maar ik ben nog niet helemaal uit van Lila van Bhagwaan, in welke vorm dan ook. En zo zullen veel mensen zijn die niet begrijpen wat Bhagwaan met zijn Lila heeft bedoeld.

Een valide rechtvaardiging......hmmm. Dat is een subjectief begrip. Voor de een is alles en valide rechtvaardiging en voor een ander is niets valide. Doe gewoon goed en zoek geen rechtvaardiging zou ik zeggen.

Reply With Quote
Old 11-30-2004, 12:05 PM   #5
Vishal
IF-Crazy

Quote:
En dan blijf ik nog zeggen Als jezelf wilt vergelijken doe alles wat diegene heeft gedaan.
En dat geldt voor zowel de "slechte" als de "goede" dingen? Oftewel, je kan niet zeggen dat iemand zn ouders moet respecteren, omdat Rama dat gedaan heeft. Want dan zou die persoon ook alle andere dingen moeten doen die Rama gedaan heeft?

Quote:
Ik weet het niet van jou maar ik ben nog niet helemaal uit van Lila van Bhagwaan, in welke vorm dan ook. En zo zullen veel mensen zijn die niet begrijpen wat Bhagwaan met zijn Lila heeft bedoeld.

Een valide rechtvaardiging......hmmm. Dat is een subjectief begrip. Voor de een is alles en valide rechtvaardiging en voor een ander is niets valide. Doe gewoon goed en zoek geen rechtvaardiging zou ik zeggen.
Goed is het meest subjectieve begrip hier. Wat is goed? Is alcohol drinken goed? Waarom wel en waarom niet? Als bhagvan alcohol dronk, dan kun je redeneren dat alcohol drinken goed is toch? (even alcohol drinken als voorbeeld genomen, het doet er even niet toe of bhagvan nou wel of geen alcohol drinkt)

- Yoda

Reply With Quote
Old 11-30-2004, 12:15 PM   #6
Radjan
IF-Beginner

Quote:

En dat geldt voor zowel de "slechte" als de "goede" dingen? Oftewel, je kan niet zeggen dat iemand zn ouders moet respecteren, omdat Rama dat gedaan heeft. Want dan zou die persoon ook alle andere dingen moeten doen die Rama gedaan heeft?

Goed is het meest subjectieve begrip hier. Wat is goed? Is alcohol drinken goed? Waarom wel en waarom niet? Als bhagvan alcohol dronk, dan kun je redeneren dat alcohol drinken goed is toch? (even alcohol drinken als voorbeeld genomen, het doet er even niet toe of bhagvan nou wel of geen alcohol drinkt)
Slecht is even subjectief hoor. Want aan goed is slecht ook gerelateerd.

Waarom moet er een waarde oordeel over alcohol drinken komen? Van mijn part drink je in een keer de voorraad van Jhonny Walker met al zijn label op.
Maar bedenk wel wat het doet met je lichaam. En als je dit lichaam als een buitengewone gift beschouwd dan zou ik er maar zuinig op zijn. Men zegt vaak bhagwaan zit in me en mijn mandir zit in me.* Dan is het "natuurlijk" zeer aan te raden om je vol te tanken met diverse alcoholische dranken.*

Just do your thing....But do it in the light of Divine Knowledge

Reply With Quote
Old 11-30-2004, 12:22 PM   #7
Vishal
IF-Crazy

Quote:
Slecht is even subjectief hoor. Want aan goed is slecht ook gerelateerd.

Waarom moet er een waarde oordeel over alcohol drinken komen? Van mijn part drink je in een keer de voorraad van Jhonny Walker met al zijn label op.
Maar bedenk wel wat het doet met je lichaam. En als je dit lichaam als een buitengewone gift beschouwd dan zou ik er maar zuinig op zijn. Men zegt vaak bhagwaan zit in me en mijn mandir zit in me.* Dan is het "natuurlijk" zeer aan te raden om je vol te tanken met diverse alcoholische dranken.*

Just do your thing....But do it in the light of Divine Knowledge
Hey, jij begon over goede en slechte dingen en rechtvaardigen! Er hoeft idd helemaal geen waarde-oordeel aan alcohol drinken te komen. Maar denk je niet dat mensen hun alcohol drinken gaan rechtvaardigen door te vergelijken, juist omdat anderen steeds tegen ze zeggen dat het slecht is en dat je dan een slecht Hindoe bent? Dan is het toch niet meer dan logisch dat mensen in de religie voorbeelden zoeken om dat tegen te spreken?

Overigens, niet alleen alcohol is slecht voor je lichaam in grote hoeveelheiden (in kleine hoeveelheden is het zelfs gezond), er zijn veel meer dingen die slecht zijn als je er excessief gebruik van maakt. Zo ook bijv. koffie, cola, vruchtensappen (barstensvol suiker en vaak zuur). Maar daar hoor je mensen dan weer niet over...

- Yoda

Reply With Quote
Old 11-30-2004, 07:01 PM   #8
Radjan
IF-Beginner

Quote:

Hey, jij begon over goede en slechte dingen en rechtvaardigen!* Er hoeft idd helemaal geen waarde-oordeel aan alcohol drinken te komen. Maar denk je niet dat mensen hun alcohol drinken gaan rechtvaardigen door te vergelijken, juist omdat anderen steeds tegen ze zeggen dat het slecht is en dat je dan een slecht Hindoe bent? Dan is het toch niet meer dan logisch dat mensen in de religie voorbeelden zoeken om dat tegen te spreken?

Overigens, niet alleen alcohol is slecht voor je lichaam in grote hoeveelheiden (in kleine hoeveelheden is het zelfs gezond), er zijn veel meer dingen die slecht zijn als je er excessief gebruik van maakt. Zo ook bijv. koffie, cola, vruchtensappen (barstensvol suiker en vaak zuur). Maar daar hoor je mensen dan weer niet over...
Maar als de mensen denken dat het drinken van alcohol goed is, waarom zou je het moeten rechtvaardigen? Als je dingen moet rechtvaardigen heb je geen vrede met jezelf of de beslissing die je hebt genomen.

En al die andere schadelijke diingen moet je ook maar niet in nemen.

Als je wilt vergelijken, moet je maar jezelf vergelijken om er beter van te worden en niet slechter.

En dan komt weer de vraag: wat is beter en wat is slechter? Een mens met gezond verstand weet ongeveer wel wat goed/beter en slecht/slechter is. En dan kan je nog stellen dat gezond verstand een subjectief begrip is..........*

Reply With Quote
Old 11-30-2004, 07:25 PM   #9
Vishal
IF-Crazy

Quote:
Maar als de mensen denken dat het drinken van alcohol goed is, waarom zou je het moeten rechtvaardigen? Als je dingen moet rechtvaardigen heb je geen vrede met jezelf of de beslissing die je hebt genomen.
Das niet helemaal waar. Je kan dingen ook rechtvaardigen omdat een ander het onrechtvaardigt . Nee maar wat ik bedoel is, als iemand loopt te roepen dat je slechte dingen doet want zus en zo en je bent het er niet mee eens, want zo en zus, dan kun je dat toch gewoon zeggen?
Ik vraag me trouwens niet af, of je niet alles wat je doet automatisch rechtvaardigt. Als je geen vlees eet, omdat dat gezonder is, dan is dat toch ook een rechtvaardiging?

Quote:
En al die andere schadelijke diingen moet je ook maar niet in nemen.
Schadelijk is ook erg relatief

Quote:
Als je wilt vergelijken, moet je maar jezelf vergelijken om er beter van te worden en niet slechter.

En dan komt weer de vraag: wat is beter en wat is slechter? Een mens met gezond verstand weet ongeveer wel wat goed/beter en slecht/slechter is. En dan kan je nog stellen dat gezond verstand een subjectief begrip is..........*
Hehehehe ik had het niet beter kunnen zeggen ;D

Uiteindelijk komt het erop neer dat je zelf maar moet bepalen wat goed en wat slecht is. En dat je dat eigenlijk niet voor een ander kan bepalen

- Yoda

Reply With Quote
Old 11-30-2004, 07:33 PM   #10
Radjan
IF-Beginner

Quote:

Das niet helemaal waar. Je kan dingen ook rechtvaardigen omdat een ander het onrechtvaardigt* . Nee maar wat ik bedoel is, als iemand loopt te roepen dat je slechte dingen doet want zus en zo en je bent het er niet mee eens, want zo en zus, dan kun je dat toch gewoon zeggen?
Ik vraag me trouwens niet af, of je niet alles wat je doet automatisch rechtvaardigt. Als je geen vlees eet, omdat dat gezonder is, dan is dat toch ook een rechtvaardiging?
Maar als je het doet hoef je dat toch niet te zeggen. Als iemand geen vlees eet is dat zijn/haar zaak en als de ander wel eet is dat zijn/haar zaak. Je kan toch allemaal met elkaar leven?

Quote:
Schadelijk is ook erg relatief*
Relatief is ook relatief

Quote:
Hehehehe ik had het niet beter kunnen zeggen* ;D

Uiteindelijk komt het erop neer dat je zelf maar moet bepalen wat goed en wat slecht is. En dat je dat eigenlijk niet voor een ander kan bepalen
Maar diep (soms heel erg diep) in je zelf weet je wel wat goed is en wat slecht is. (En ja nu weten we dat die begrippen relatief zijn...) En er bestaat zoiets als voortschrijdend inzicht. Maar zoals ik al eerder zei...... Do your thing but in the light of Divine Knowledge

Reply With Quote
Reply

Tags
jezelf, met, vergelijk
Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump

All times are GMT. The time now is 09:51 AM.
Vertalen:

Tags