Aishwarya   |   Akshay   |   Sanjay   |   Shahrukh   |   Bollywood TV   |   DB   |   FORUM   |   NEWS   |   RINGTONES   |   TAGS
FrontPage User Control Panel Browse Our Members View Calendar
Get New Posts! View Faq?

Go Back   Bollywood, India, Indian Culture > Algemeen > HSFN > Discussie > Religieus

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 12-23-2004, 03:22 PM   #11
imported_Amresh
IF-Addicted

Default Re: Wat is de rol van een pandit?

Quote:
Originally Posted by Arjun
Iemand die zich alleen bezighoud met puja's en rituelen is een karmkaandi of purohit. Dat de pandit met beide namen genoemd kan worden, daar het zijn takenpakket omhelst, maar niet andersom - dus dat een karmkaandi of purohit automatisch ook pandit is - is mijn inziens veelzeggend.

Bij deze gang van zaken, dus waarin de Guru zaken adviseerd en waarin de pandit een uitvoerfunctie heeft, is het nodig dat de Guru heel goed op de hoogte is van rituelen, puja's, eventuele effecten etc. om het vervolgens te kunnen adviseren. Als de Guru dit weet, kan hij het eigenlijk net zo goed zelf doen... we zien buiten India dan vaak dat de (kul)-Guru en pandit een en dezelfde zijn.
Ik weet dat mijn Guru nooit pujas deed. En dat de meeste sanjasies in onze ashram geen pujas doen, daar heb je juist de pandits voor. De sanjasies weten het wel maar houden zich niet zo bezig met het "uitvoerende" gedeelte van een puja want dit kost onder andere te veel tijd denk, die ze beter kunnen besteden aan het onderwijzen van mensen dmv lezingen.
Status: Offline

Reply With Quote
Reply

Tags
een, pandit, rol, van, wat
Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump

All times are GMT. The time now is 10:41 PM.
Vertalen:

Tags