Aishwarya   |   Akshay   |   Sanjay   |   Shahrukh   |   Bollywood TV   |   DB   |   FORUM   |   NEWS   |   RINGTONES   |   TAGS
FrontPage User Control Panel Browse Our Members View Calendar
Get New Posts! View Faq?

Go Back   Bollywood, India, Indian Culture > Algemeen > HSFN > Discussie > Religieus

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 05-01-2004, 07:25 PM   #11
imported_Ishika
IF-Crazy

Send a message via Yahoo to imported_Ishika
Default Re: janeew en goermoekh wat is het verschil?

Is het zo dat je bij janeew al voor de helft de rituelen doet je je doet als je gaat trouwen gewoon een vraag ik had namelijk zoiets gehoord..bij mijn neefjes is het ook gebeurt en gebeurt nog steeds bij degene die opgroeien maar het duurt wel lang hoor zoiets :)

Reply With Quote
Old 04-26-2006, 11:29 AM   #12
imported_Arjun
IF-Crazy

Quote:
Originally Posted by Ishika
Is het zo dat je bij janeew al voor de helft de rituelen doet je je doet als je gaat trouwen gewoon een vraag ik had namelijk zoiets gehoord..bij mijn neefjes is het ook gebeurt en gebeurt nog steeds bij degene die opgroeien maar het duurt wel lang hoor zoiets :)
Bij de upanayan sanskaar doet men geen rituelen die men bij de vivah-sanskaar ook zou doen en dan dus overbodig zouden zijn. Bij de brahm-vivah-sanskaar wordt 1 koordje afgedaan en geofferd in het vuur. Hiermee is onze schuld aan de devata's afgelost en begint het huwelijkse leven.

Mede-oprichter & Hoofd I World Devilish Foundation
Status: Offline

Reply With Quote
Old 04-26-2006, 12:12 PM   #13
ris
IF-Lid

Send a message via MSN to ris

Kan een ieder janeeuw doen? :-\ .....of moet een ieder janeeuw doen ??? ???

Reply With Quote
Old 04-26-2006, 04:56 PM   #14
imported_Arjun
IF-Crazy

Quote:
Originally Posted by rishi.s.
Kan een ieder janeeuw doen?* *:-\ .....of moet een ieder janeeuw doen ??? ???
Niks moet, het is echter wel aan te bevelen voor een ieder (Ja, een ieder kan de upanayan sanskaar doen).
Alleen shudra's dragen geen janeeuw maar geen enkele persoon is na de upanayan sanskaar een shudra meer. Diegene is een dvija of tweemaal geborene (spirituele geboorte met de Guru als vader en de Gaayatri mantra als moeder).

Diegene die in vroegere tijden geen janeeuw onderging, werd een vraatya genoemd. Er werd erg neergekeken op zulke personen en zij waren de shudra's. Zij mochten niet deelnemen aan shubh evam pavitra kaarya's, spirituele bijeenkomsten of grote yagya's. Volgens de Paraashar-grihyasuutra stond de deur voor deze vraatya's toch altijd open om het levensniveau spiritueel te verheffen en te ontwikkelen op het moment dat hij of zij hier bewust van werd. In deze Grihyasuutra wordt een ritueel beschreven (vraatyastoma-yagya) waardoor ook de vraatya ge´nitieerd kan worden om de Veda's en shaastra's te bestuderen.

Reply With Quote
Old 04-26-2006, 08:03 PM   #15
ShYaMa
IF-Beginner

Quote:
Originally Posted by Arjun
Haha nee re, de expert in mij is ver te zoeken. Dit was de informatie die ik via mijn Guru's heb ontvangen. De shloka's had ik gewoon op mijn harde schijf. *
Zoooo :o Stuur eens

Reply With Quote
Old 05-01-2006, 10:20 AM   #16
ris
IF-Lid

Send a message via MSN to ris

Quote:
Originally Posted by Arjun
Niks moet, het is echter wel aan te bevelen voor een ieder (Ja, een ieder kan de upanayan sanskaar doen).
Alleen shudra's dragen geen janeeuw maar geen enkele persoon is na de upanayan sanskaar een shudra meer. Diegene is een dvija of tweemaal geborene (spirituele geboorte met de Guru als vader en de Gaayatri mantra als moeder).

Diegene die in vroegere tijden geen janeeuw onderging, werd een vraatya genoemd. Er werd erg neergekeken op zulke personen en zij waren de shudra's. Zij mochten niet deelnemen aan shubh evam pavitra kaarya's, spirituele bijeenkomsten of grote yagya's. Volgens de Paraashar-grihyasuutra stond de deur voor deze vraatya's toch altijd open om het levensniveau spiritueel te verheffen en te ontwikkelen op het moment dat hij of zij hier bewust van werd. In deze Grihyasuutra wordt een ritueel beschreven (vraatyastoma-yagya) waardoor ook de vraatya ge´nitieerd kan worden om de Veda's en shaastra's te bestuderen.

Dat is een ieder de upanayan sanskaar kan doen is mischien nog wel te begrijpen, maar is een ieder in de hedendaagse maatschappij wel ertoe in staat om zich te houden aan de regels die je worden voorgehouden tijdens de janeeuw sanskaar....Indien NIET dan is het zeker niet aan te bevelen om janeeuw sanskaar wel te gaan, want dan hou je jezelf voor de gek en ook nog misleid je de dharm.

Om maar simpel te houden...iemand die janeeuw sanskaar* doet , mag hierna nooit meer liegen, mag niet in een boom klimmen, mag geen slechte gedachten hebben, etc etc ....moet 2 maal per daags sandhya doen en guro mantra reciteren...
En ook nog vegetarier worden, dus nooit meer vlees en vis eten, want voor de gayatrie mantra vooral dient er respect te worden opgebracht...

Dit zijn slechts enkele van de regels die in mijn opkwamen, maar er zijn er nog veel meer...
In deze kalyug tijd lijkt het me wel heel moeilijk dat iedereen dit aan zal kunnen, dus mensen als je het werkelijk weet dat je je eraan kan houden dan moet je het doen. je moet het niet doen om alleen maar te laten weten en wijzen dat je janeeuw hebt gedaan, want de werkelijke waarde ligt in het nakomen van de overeengekomen regels...

Net als bij de viwaaah sanskaar, als de pandiet de regels voorleest hoe een man en vrouw na het huwelijk met elkaar moeten blijven...

Voor wat een poedja of subh kaarya betreft, wordt er daarom een "paithie" (een ringetje van manjabladsteel) om de ring vinger van de "djajmaan" (diegene die zit voor deze poedja) gedaan, alsook wordt de persoon met bepaalde mantra.."shudh" rein gemaakt. Let wel dit is dus voor het tijdelijk doen van de poedja. De janeeuw heeft een lange termijn of zelfs "for always" karakter, dus kan je wel begrijpen dat je er ook zo bij moet gaan leven. ..Indien je weet dat je het wel kan ..dan is het prima.. :), maar indien niet, doe het liever dan niet..want dan is het net of je jezelf voor de gek houdt.. :-\

In vroegere tijden ...satyug, treta, dwapar, waren de meeste mensen wel in staat zich hieraan te houden, dat is ook te merken aan het vele goede dat er toen aanwezig was...

Reply With Quote
Old 06-26-2006, 08:15 PM   #17
imported_Arjun
IF-Crazy

Quote:
Om maar simpel te houden...iemand die janeeuw sanskaar* doet , mag hierna nooit meer liegen, mag niet in een boom klimmen, mag geen slechte gedachten hebben, etc etc ....moet 2 maal per daags sandhya doen en guro mantra reciteren...
Hoe kom je hierbij Rishi? Waar heb je dit gelezen/gehoord?

Quote:
Voor wat een poedja of subh kaarya betreft, wordt er daarom een "paithie" (een ringetje van manjabladsteel) om de ring vinger van de "djajmaan" (diegene die zit voor deze poedja) gedaan, alsook wordt de persoon met bepaalde mantra.."shudh" rein gemaakt.
Dit ritueel is geen onderdeel van de pavitra-karan (reinigingsrituelen) maar van de raksha-karan (rituelen ter bescherming). De mantra die hierbij uitgesproken wordt is; "Aum yena vaddho bali raajaa daanavindro mahaabalaa, tena tvaam anubadhnaami rakshe maa chala maa chala".

Het is een mantra met het verzoek om te beschermen, net als het koordje Maharaaj Bali beschermd had in vroegere tijden. Maharaaj Bali stond bekend als een onbaatzuchtige schenker, evenzo dient de yajmaan (diegene die puja gaat doen) onbaatzuchtig de devata's te vereren en offerandes te brengen.

Reply With Quote
Reply

Tags
goermoekh, het, janeew, verschil, wat
Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump

All times are GMT. The time now is 04:28 PM.
Vertalen:

Tags