Aishwarya   |   Akshay   |   Sanjay   |   Shahrukh   |   Bollywood TV   |   DB   |   FORUM   |   NEWS   |   RINGTONES   |   TAGS
FrontPage User Control Panel Browse Our Members View Calendar
Get New Posts! View Faq?

Go Back   Bollywood, India, Indian Culture > Algemeen > HSFN > Discussie > Religieus

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 08-29-2005, 12:22 PM   #1
Amit Sookoo
IF-Beginner

Send a message via MSN to Amit Sookoo
Default Hindoes willen dalits ‘bekeren’

NEW DELHI - Extremistische hindoes hebben in de Indiase deelstaat Uttar Pradesh een campagne gelanceerd die ervoor moet zorgen dat christenen met een dalit-achtergrond opnieuw zich bekeren tot het hindoeďsme. De Wereldhindoeforum (Vishwa Hindu Parishad, VHP) wil dat er aan het eind van dit jaar op zijn minst 80.000 christenen opnieuw van godsdienst veranderd zijn, meldt het christelijke persbureau Compass Direct. Dit zou moeten gebeuren in zeven districten in het noorden van Centraal-India, het Agra-gebied. Dalits, letterlijk onaanraakbaren, zijn kasteloze hindoes. Velen van hen zwoeren het hindoeďsme af om zo te ontsnappen aan de uitzichtloosheid en de discriminatie die het kastensysteem met zich meebrengt. Ze werden vaak christen, moslim of boeddhist. De aankondiging van het zogenaamde thuiskomstprogramma van het Wereldhindoeforum volgt op een onderzoek dat is verricht door hindoe-organisaties in het Agra-gebied. Volgens dit onderzoek zijn meer dan 200.000 dalits in de regio tot het christendom overgegaan.

Maar er klinken ook geluiden dat een groot aantal christenen zich nog steeds aan hindoegebruiken houdt. Het Indiase dagblad Pioneer berichtte enige tijd geleden dat de VHP afgelopen jaar naar eigen zeggen al meer dan 18.000 christelijke dalits „opnieuw tot het hindoeďsme heeft bekeerd.??? John Dayal, lid van India’s Nationale Integratieraad en president van de Wereldraad van Indiase Christenen, liet tegenover Compass Direct weten dat hij „geamuseerd??? is door de doelen die de VHP zich heeft gesteld. „Tot welke kaste gaan deze dalits behoren als ze weer hindoe zijn geworden? Zal de VHP hen allemaal brahmanen maken (de hoogste kaste in het hindoeďsme, red.), zodat ze waardig kunnen leven? Of worden ze gedwongen samen met andere dalits in smerige getto’s te leven???? In tegenstelling tot wat hindoegroepen beweren, zegt Dayal dat er in de Agra-regio minder dan 100.000 christenen wonen. „Maar deze groep heeft een 400 jaar oude christelijke traditie.??? De term ???opnieuw bekeren??? heeft volgens hem in India „geen legale en theologische betekenis.??? Dit omdat de meeste dalits van origine animisten waren of een stammengodsdienst aanhingen en dus niet ???teruggebracht??? kunnen worden tot het hindoeďsme. Campagnes als deze passen in de strategie van fundamentalistische hindoegroepen, stelt Dayal. „Ze hebben plaats onder supervisie van gewapende misdadigers en zijn gebaseerd op misleiding en geweld.??? Tellingen in 2001 wezen uit dat 60 procent van de in totaal 24 miljoen christenen in India tot de dalits behoort. De Wereldhindoeforum (Vishwa Hindu Parishad, VHP) wil dat er aan het eind van
dit jaar op zijn minst 80.000 christenen opnieuw van godsdienst veranderd zijn,
meldt het christelijke persbureau Compass Direct. Dit zou moeten gebeuren
in zeven districten in het noorden van Centraal-India, het Agra-gebied.

Dalits, letterlijk onaanraakbaren, zijn kasteloze hindoes. Velen van hen
zwoeren het hindoeďsme af om zo te ontsnappen aan de uitzichtloosheid en de
discriminatie die het kastensysteem met zich meebrengt. Ze werden vaak christen,moslim of boeddhist.

De aankondiging van het zogenaamde thuiskomstprogramma van het
Wereldhindoeforum volgt op een onderzoek dat is verricht door
hindoe-organisaties in het Agra-gebied. Volgens dit onderzoek zijn
meer dan 200.000 dalits in de regio tot het christendom overgegaan. Maar er klinken ook geluiden dat een groot aantal christenen zich nog steeds aan hindoegebruiken houdt.

Het Indiase dagblad Pioneer berichtte enige tijd geleden dat de VHP afgelopen
jaar naar eigen zeggen al meer dan 18.000 christelijke dalits „opnieuw tot het
hindoeďsme heeft bekeerd.???

Bron: Reformatorisch dagblad
10-08-05

Reply With Quote
Sponsors
Old 08-29-2005, 01:40 PM   #2
vishvamitra
IF-Lid

Send a message via MSN to vishvamitra Send a message via Yahoo to vishvamitra
Default Re: Hindoes willen dalits ‘bekeren’

als ze willen overstappen moeten ze doen. de kastenstelsel bestaat niet meer in de kaliyuga. iedereen word geboren als sudra. jou kwaliteiten en handelingen bepalen tot welke kaste je stijgt.

ik weet niet waarom mensen dan nogsteeds naar de kasten kijken.

nou mischien omdat ze nooit de vedishe kennis zelf bestudeerd hebben of 2 ze vinden de kastenstelsel goed (de pujaries en zakenlieden) of mischien allebei.

Status: Offline

Reply With Quote
Old 08-30-2005, 10:01 PM   #3
Aruna
IF-Addicted

Quote:
Originally Posted by SuB CeRo 0°
als ze willen overstappen moeten ze doen. de kastenstelsel bestaat niet meer in de kaliyuga. iedereen word geboren als sudra. jou kwaliteiten en handelingen bepalen tot welke kaste je stijgt.

ik weet niet waarom mensen dan nogsteeds naar de kasten kijken.

nou mischien omdat ze nooit de vedishe kennis zelf bestudeerd hebben of 2 ze vinden de kastenstelsel goed (de pujaries en zakenlieden) of mischien allebei.

Niet alleen in India maken de mensen een Big Deal over het kastenstelsel. Zelfs in Nederland zijn er hindu priesters die het kastenstelsel prijzen. Het verschil met India is dus dat we nu niet weten wie van de surinaamse hindustanen de "dalits"zijn. Anders zou je waarschijnlijk dezelfde taferelen krijgen die dus in India afspelen.

Paliya tudjhe, payi har khushie,
chaahu bar bar charhu teri paalki

Doosro ke ghar me aag laganewala, khud hi ussie me jal jaata(wie een kuil graaft voor een ander, dondert vroeg of laat in een veel grotere kuil. De wet van de karma.)

Reply With Quote
Old 08-30-2005, 10:19 PM   #4
vishvamitra
IF-Lid

Send a message via MSN to vishvamitra Send a message via Yahoo to vishvamitra

mischien dat de pujaries dat doen annu.

maar ik geloof niet in geboren worden als dat meer. want somige mensen doen meer aan bhaktie en houden strengere regels die deze pujaries nieteens in hun dromen kunnen.

ik heb niks tegen hun maar als mensen om kastenstelsel gaat vechten of volgens dat gaat leven krijgen ik en die persoon duidelijk problemen.

Reply With Quote
Old 10-18-2005, 06:55 PM   #5
imported_Shiva
IF-Lid

Het kastenstelsel heeft niets met Hindu Dharm te maken, dit hebben de Portugezen ervan gemaakt toen ze in Goa strandde.
De portugezen wilden alle Hindoe's in India bekeren. Dus zochten ze een achilleshiel.
Ze maakte het varna systeem (de enige correcte benaming voor een functionele verdeling van een samenleving) tot zondebok.
Ze ging het Hindoeisme belachelijk maken, zodat de Hindoe's zich zouden bekeren.
Als Hindoe hoor je het woord niet eens te gebruiken, want het heeft niets met Dharm te maken. Onthou dit!

Ik zie Hindoe Dharm als een levensovertuiging, een filosofie, maar ook als mijn geboorterecht.
Ik snap niet waarom mensen er zo makkelijk vanaf stappen.
Het is net alsof ik de ene dag Ma zeg tegen mijn moeder, en de andere dag Ma zeg tegen de buurvrouw.
A no kan!

Reply With Quote
Reply

Tags
dalits, hindoes, willen, ‘bekeren’
Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump

All times are GMT. The time now is 08:10 AM.
Vertalen:

Tags