Aishwarya   |   Akshay   |   Sanjay   |   Shahrukh   |   Bollywood TV   |   DB   |   FORUM   |   NEWS   |   RINGTONES   |   TAGS
FrontPage User Control Panel Browse Our Members View Calendar
Get New Posts! View Faq?

Go Back   Bollywood, India, Indian Culture > Algemeen > HSFN > Discussie > Filosofisch

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 12-03-2005, 09:03 PM   #281
imported_Shiva
IF-Lid

Default Re: Trouwen

Quote:
Originally Posted by AN, dan wat?!
wacht maar over 2 jaar* ;D

hihi nee hoor, jullie blijven vast jullie hele leven samen gelukkig

ontopic: leuk, maar niks voor mij* :)
Ik kan soms gewoon niet wachten!
Status: Offline

Reply With Quote
Old 12-03-2005, 10:10 PM   #282
imported_AN
IF-Crazy

Quote:
Originally Posted by Shiva
Ik kan soms gewoon niet wachten!
waarom niet?

Reply With Quote
Old 12-04-2005, 12:21 PM   #283
imported_Shiva
IF-Lid

Quote:
waarom niet?
Omdat een huwelijk de hoogste relatie is tussen een man en een vrouw.
En dat wil ik graag ervaren, in voor- en tegenspoed.

Overigens bestaan er verschillende soorten huwelijken (las dat in hsfn blad).
Wellicht spreekt de Vivaah Sanskaar je niet aan AN, dan wat?, maar wel 1 van de andere opties?

Reply With Quote
Old 12-04-2005, 12:38 PM   #284
imported_AN
IF-Crazy

Quote:
Originally Posted by Shiva
Omdat een huwelijk de hoogste relatie is tussen een man en een vrouw.
En dat wil ik graag ervaren, in voor- en tegenspoed.

Overigens bestaan er verschillende soorten huwelijken (las dat in hsfn blad).
Wellicht spreekt de Vivaah Sanskaar je niet aan AN, dan wat?, maar wel 1 van de andere opties?
Ik heb het ook gelezen, en gehoord op een hsfn-lezing in zuid een jaar geleden. Het gaat me niet om de sanskaar die me wel of niet aanstaat.
Ik zie niet in wat voor toegevoegde waarde een huwelijk heeft voor mijn relatie, die al jaren prima is. (ja ik kan 1 ding noemen, maar wat je niet kent, mis je ook niet ). ZOals het nu is, voel ik me er prima bij, daarom kan ik me niet voorstellen dat mensen niet kunnen wachten tot ze kunnen/mogen trouwen.

Ik heb trouwens het idee dat meiden vaak willen trouwen om vrij te kunnen zijn, omdat ze het idee hebben dat ze dan eindelijk zelf kunnen beslissen over hun leven. Dat is al helemaaaaaaaal geen reden om te trouwen. (dit is niet naarjou gericht hoor, ik ken je niet )

Reply With Quote
Old 12-04-2005, 12:55 PM   #285
imported_Shiva
IF-Lid

Quote:
Ik heb het ook gelezen, en gehoord op een hsfn-lezing in zuid een jaar geleden. Het gaat me niet om de sanskaar die me wel of niet aanstaat.
Ik zie niet in wat voor toegevoegde waarde een huwelijk heeft voor mijn relatie, die al jaren prima is. (ja ik kan 1 ding noemen, maar wat je niet kent, mis je ook niet* ). ZOals het nu is, voel ik me er prima bij, daarom kan ik me niet voorstellen dat mensen niet kunnen wachten tot ze kunnen/mogen trouwen.

Ik heb trouwens het idee dat meiden vaak willen trouwen om vrij te kunnen zijn, omdat ze het idee hebben dat ze dan eindelijk zelf kunnen beslissen over hun leven. Dat is al helemaaaaaaaal geen reden om te trouwen. (dit is niet naarjou gericht hoor, ik ken* je niet* )
Ja, daar kan ik me in vinden. Als je relatie prima is, moet je het daarbij laten.

Er zijn verschillende redenen waarom ik de Vivaah Sanskaar wil doen (en niet samenwonen, of op mezelf wonen):
- In het bijzijn van de devi's, devta's en familie wil ik mijn geloftes afleggen aan de grote liefde van mijn leven en de komende levens.

- De grihast ashram hoort bij het leven van een Hindu. Na een tijd van studie, is er een tijd van werken en gezinsuitbreiding. Ik erken de vier ashrams.

- Ik zie de Vivaah Sanskaar als een impuls voor je relatie. Mijn relatie is ook goed, maar met een huwelijk bereik je de 1-na-hoogste vorm van liefde (hoogste vorm is de liefde voor god).

- Binnen Hindu dharm wordt vriend-vriendin eigenlijk niet erkend, verloving en het huwelijk wel. Daarom wil ik verloven en trouwen, omdat je daarmee de zegens krijgt en een eeuwige verbintenis aangaat.

Een aantal redenen die ik tegen het huwelijk (met moeite) kan verzinnen:
- Angst dat het misgaat; ruzies, verliefdheid gaat weg, sleur, scheidingen. Die dingen heb je zelf in de hand.
- Geen zin om je hele leven vast te zitten aan dezelfde persoon. Tsja....als je eenmaal kiest voor iemand, ga er dan helemaal voor.
- Vrijheid opgeven. (ik denk dat in overleg met de partner iedereen zijn eigen vorm van vrijheid kan vinden.)
- Geen erkenning van de spirituele band tussen een man en een vrouw. Waarom trouwen in de mandap, als je toch niet in Hindu dharm en wederhelften gelooft?

Wat betreft de vrijheid bij het trouwen; ik denk inderdaad dat het ook gebeurt, alleen niet vaak. Dit doen meisjes als ze geen gelukkige thuissituatie hebben en denken dat het huwelijk de poort is naar de eeuwige verliefdheid. Hopelijk beseffen meisjes/vrouwen dat het huwelijk een belangrijke beslissing is in het leven. Vrijheid is geen reden om te trouwen. Liefde wel.

Reply With Quote
Old 12-04-2005, 02:28 PM   #286
imported_Ayesha
IF-Beginner

Ik vraag me eigenlijk af of de mens wel gemaakt is voor het huwelijk. Het huwelijk is een fusie van idealen en idealen zijn na te streven, maar door een enkeling te bereiken.

Feit is dat het verwachtingspatroon vandaag de dag te hoog is. Het moet allemaal perfect zijn, tot in de puntjes, maar perfectie bestaat niet.

Ik ga uit van het principe dat je alleen op de wereld bent en dat je er ook alleen voor staat gedurende je hele leven. Je familie, vrienden en eventuele relatie zijn er om in dat leven mee te reizen, maar daar houdt het ook mee op.

Reply With Quote
Old 12-04-2005, 04:09 PM   #287
imported_Shiva
IF-Lid

Quote:
Originally Posted by Ayesha
Ik vraag me eigenlijk af of de mens wel gemaakt is voor het huwelijk. Het huwelijk is een fusie van idealen en idealen zijn na te streven, maar door een enkeling te bereiken.
Waarom denk je dat alleen enkelingen idealen kunnen bereiken?

Reply With Quote
Old 12-04-2005, 09:21 PM   #288
Amigo
IF-Beginner

Trouwen is een mooi verbond/ gemeenschap lijkt mij, ik ben nog niet getrouwd vandaar.

40 tot 60 jaar samen ontbijten/ werken/ een leven leiden. Samen een reis maken door de tijd. Echt iemand leren kennen en daardoor ook jezelf. Het is ook een uitdaging een gevecht met jezelf

Het gaat mij ook niet om het ideale leven, wat is ideaal???
Te veel geregel leidt volgens mij, ook tot veel problemen.

Regel de basis: leer elkaar kennen, heb een diploma, inkomen en onderdak.

Samen wonen, LAT relatie voor een huwelijk lijkt mij ook wel een goed voorspel voor het huwelijk!!!

Reply With Quote
Old 12-05-2005, 06:20 PM   #289
imported_Shiva
IF-Lid

Quote:
Originally Posted by Amigo
Trouwen is een mooi verbond/ gemeenschap lijkt mij, ik ben nog niet getrouwd vandaar.

40 tot 60 jaar samen ontbijten/ werken/ een leven leiden. Samen een reis maken door de tijd. Echt iemand leren kennen en daardoor ook jezelf. Het is ook een uitdaging een gevecht met jezelf

Het gaat mij ook niet om het ideale leven, wat is ideaal???
Te veel geregel leidt volgens mij, ook tot veel problemen.

Regel de basis: leer elkaar kennen, heb een diploma, inkomen en onderdak.

Samen wonen, LAT relatie voor een huwelijk lijkt mij ook wel een goed voorspel voor het huwelijk!!!
JAAA!!! Mooi gezegd!

Reply With Quote
Old 12-06-2005, 04:36 PM   #290
Sukh
IF-Lid

vraagje aan een ieder: voelt iedereen hier zich waardig genoeg om brahma vivaah te doen?

Reply With Quote
Reply

Tags
trouwen
Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump

All times are GMT. The time now is 05:19 PM.
Vertalen:

Tags