Aishwarya   |   Akshay   |   Sanjay   |   Shahrukh   |   Bollywood TV   |   DB   |   FORUM   |   NEWS   |   RINGTONES   |   TAGS
FrontPage User Control Panel Browse Our Members View Calendar
Get New Posts! View Faq?

Go Back   Bollywood, India, Indian Culture > Algemeen > HSFN > Discussie > Religieus

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 02-24-2005, 06:11 PM   #1
Radjoe
IF-Nieuw

Default Waar kan ik boeken over de Purana's krijgen?

Ik ben op zoek naar Puraana's (weet niet de exacte benaming, waarvoor excuses). Ik heb wel gehoord dat er in deze puranaa's verhalen van de meest bekende goden in staan (Ganesh,Hanuman,Shiv,etc.). Ik ben wel bezig de ramayana te lezen, en ga binnenkort ook het ÚÚn en ander aan dvd-sets aanschaffen.

Ik ben namelijk een hindoestaan die zeer weinig over het hindoe´sme weet. Maar ik heb nu het gevoel dat ik me er meer in wil verdiepen.

Alvast bedankt!

Radjoe
Status: Offline

Reply With Quote
Sponsors
Old 02-24-2005, 07:15 PM   #2
test1

Default Re: Waar kan ik boeken over de Purana's krijgen?

Beste Radjoe,

Allereerst vind ik het heel erg leuk dat je je begint te interesseren in het hindoe´sme. Zo'n motivatie om direct te gaan lezen.* :D Je vraagt naar Purana's. Het hindoe´sme kent talloze geschriften. De basis van alle geschriften zijn de vier veda's (vedo dharma akhila mula). De vier Veda's zijn Rikveda, Atharvaveda, Yayurveda en Samveda. Grofweg kan gezegd worden dat de Veda's de filosofien bevatten voor het hindoe´sme.

Jij had het over de Purana's. Daar zijn er achtien van. Deze beschrijven inderdaad de verhalen van allerlei devi's en devtaa's. In de Puranas worden de filosfiŰn van het hindoeisme uitgelegd in verhalen (Itihasapuranabyam).

De Veda's en Purana's geschreven in het sanskrit. Dat maakt ze niet direct toegankelijk. Daarnaast zijn het ook niet de makkelijkste werken. Nu bestaan er wel verscheidene vertalingen. Maar deze zijn erg moeilijk te lezen. (Vedpathetivipra)

Maar wat nu? Gelukkig hebben we de Tulsikritramayan (Ramcharitramas), ofwel de Ramayan die door Goswami Tulsidas is geschreven. In het begin van zijn Ramayan zegt Goswami Tulsidas: nana purana nigam agam sammatam yad ramayane. Ofwel deze ramayan bevat alle elementen van de veda's en purana's. Niet voor niets zingen we in de Ramayan Aarti: charo veda purana ashtadas, chao shaastra sab granthan ki ras. (De ramayan bevat de essentie van alle vier veda's, achttien purana's, zes shastra's en alle granths).

Een ander aspect van de Ramayana is dat het het verhaal is van Bhagwaan Shri Raam. En Bhagwaan Shri Raam is de belichaming van Dharma (Rama Dharma Vigrah).

Naast de Ramayan hebben we ook de Shrimadbhagwatgita. De Gita is in tegenstelling tot de Ramayan een puur filosofische werk. Waar dharma in Ramayan aan de hand van verhalen wordt uitgelegd, wordt dat in de gita in de vragen en antwoorden van Arjun en Bhagwaan Shri Krishna gedaan.

We gaan weer eventjes terug naar de Veda's. De veda's kennen zoiets als Vedant, ofwel de einde van de Veda's. Dat zijn de stukken van de Veda's waar puur filosofiŰn worden behandeld. Deze werken staan ook wel bekend als de Upnishad. Een aantal voorbeelden zijn. Isho-upnishad waar we de mantra Purnuma Purnamidam .. vandaan kennen. Een ander voorbeeld is de Mandukya Upnisad. In de Mandukya Upnishad wordt de betekenis van aum uitgelegd (aum iti etad sarvam ...).

Nu de relatie met de Shrimadbhagwatgita. In de Gita Mahatmayam schrijft Maharishi Vedavyasa: sarvo-upnishadogavo dughda gopalnandana, partha vatsa sudhirbhokta doeghdam gitamamritam mahat. Waar het op neer komt is dat de gita de essentie van alle upnishad bevat. (Eigenlijk wordt het veel mooier gezegd, maar goed ...).

Samengevat, de Shrimadbhagwatgita bevat alle filosofiŰn van het hindoe´sme en de Ramayana vertelt deze aan de hand van het verhaal van Bhagwaan Shri Rama.

De Ramayana is geschreven in een soort dichtershindi. Dus als je hindi kent is deze niet direct te begrijpen. Gelukkig bestaan er edities met hindi toelichting. De mensen van Gitapress in India zijn zo goed geweest om het ook in het engels te vertalen. Deze editie is zelfs te downloaden op http://www.gitapress.org. Echter een boekwerk van 1005 chaupayas (versen) is niet zo een twee drie door te lezen.

De Gita is geschreven in het Sanskrit en bestaat uit iets van 700 versen (slokas). Nu bestaan er verschillende commentaren op de Gita. Maar voorlopig denk ik dat je deze liever achterwege kan laten.

Het lijkt alsof ik je niet echt vooruit help. In plaats van de weg voor je te versimpelen en verlichten heb ik een berg voor je gecreeŰrd. Maar vrees niet. In deze moderne tijd hebben we gelukkig ook verfilmingen.

Een prachtige verfilming van de Ramayan is die van Ramanand Sagar. Daarnaast zijn er ook andere films om wat meer te weten te komen over het hindoe´sme. Een andere mooie verfilming is die van de Mahabharat (niet die nieuwe, maar die oude, iets van 48 delen). Ik vind persoonlijk dat iedere hindoestaan deze twee series minstens gezien moet hebben. (Slechts een mening natuurlijk)

Andere leuke films zijn Vishvamitra en Raja Harischandra. Deze twee gaan over de Rishi Vishwamitra en Maharaja Harishcandra. Deze zijn beide gebaseerd op een aantal verhalen uit de Purana's. Een verfilming van de (een deel uit) Shiva Puran is te zien in Shiva Mahapuran, etc. etc. Misschien kunnen anderen ook wat andere mooie films posten.

Ik zou persoonlijk beginnen met het rustig bekijken van de Ramayana.

Naast deze bronnen krijgt iedere hindoestaan ook wat mee in zijn of haar opvoeding, dus onderschat je zelf niet. Er zit altijd wat hindoe´sme in je opvoeding. Daarnaast is het van tijd tot tijd bezoeken van een mandir dienst ook zo handig.

Beste Radjoe, ik hoop dat je hiermee een stukje verder heb kunnen helpen. Mocht je nog vragen hebben, zet ze gerust op het forum. Er zullen altijd wel mensen zijn die iets terug posten.

Aan de andere lezers. Mochten jullie enige fouten of onjuistheden in mijn verhaal constateren. Wees zou vrij en beleefd om mij te corrigeren en jouw informatie met anderen en mij te delen. Maw posten. Schroom ook niet om mij aan te vullen.

Ter afsluiting: het zit 'm allemaal in die Ramayan serie.

Veel Succes

Ganesh

Reply With Quote
Old 02-24-2005, 07:16 PM   #3
test1

Wow die post is lang geworden :D

Reply With Quote
Old 02-24-2005, 10:41 PM   #4
Radjoe
IF-Nieuw

Beste Ganesh,

Ik ben je zeer dankbaar voor je uitgebreide reactie. En zoals je in bovenstaande post al aangaf, het lijkt inderdaad dat je een berg voor me hebt gecreŰerd. Volgens mij weet jij echt ongelooflijk veel over het hindoe´sme, en ik ben daarom toch wel jaloers op je. Ik heb heel veel gehad aan die link die je me gaf; www.gitapress.org Ik ga het uitprinten en ik ga deze bestuderen (veel beter dan het boek dat ik nu heb geleend, met slechts 200 pagina's). Ook wil ik alvast beginnen de verfilmingen over de Ramayana te bekijken. Het lijkt me zo'n mooi verhaal.. Ik beschik wel over algemene basiskennis over de Ramayana, maar ik wil er dus echt dieper op ingaan (ook voor wat betreft de Mahabharata, en de Bhagavad Gita). En om terug te gaan op mijn 'topic-vraag': Ik denk dat het verstandiger is om de Purana's pas in een later stadium te bestuderen, wanneer ik (hopelijk) wat meer gevorderd ben in mijn kennis over het geloof.

Nogmaals bedankt voor je waardevolle reactie en als ik nog zal hebben in de toekomst, dan hoor je ongetwijfeld nog van me!

Groet,

Radjoe

Reply With Quote
Old 02-24-2005, 10:47 PM   #5
Radjoe
IF-Nieuw

Eigenlijk heb ik direct al een vraag:

Er wordt gezegd dat de Ramayana is geschreven door Valmiki (je zal zeker wel weten wie ik bedoel), maar aan de andere kant hoor ik dat de Ramayana door Goswami Tulsidas is geschreven.

Wat is de reden dat er verschillende meningen zijn over wie de eigenlijke schrijver is?

Reply With Quote
Old 02-25-2005, 03:42 AM   #6
Vishal
IF-Crazy

Send a message via MSN to Vishal

Quote:
Originally Posted by Radjoe
Eigenlijk heb ik direct al een vraag:

Er wordt gezegd dat de Ramayana is geschreven door Valmiki (je zal zeker wel weten wie ik bedoel), maar aan de andere kant hoor ik dat de Ramayana door Goswami Tulsidas is geschreven.

Wat is de reden dat er verschillende meningen zijn over wie de eigenlijke schrijver is?

Ramayana is geschreven door Valmiki, Tulsidas vertaalde deze uit het Sanskrit naar het Avadhi. Tulsidas' versie wordt trouwens de Ramcharitmanas genoemd.

- Yoda

Reply With Quote
Old 02-25-2005, 03:46 AM   #7
Vishal
IF-Crazy

Quote:
Originally Posted by Radjoe
Ik ben op zoek naar Puraana's (weet niet de exacte benaming, waarvoor excuses). Ik heb wel gehoord dat er in deze puranaa's verhalen van de meest bekende goden in staan (Ganesh,Hanuman,Shiv,etc.). Ik ben wel bezig de ramayana te lezen, en ga binnenkort ook het ÚÚn en ander aan dvd-sets aanschaffen.

Ik ben namelijk een hindoestaan die zeer weinig over het hindoe´sme weet. Maar ik heb nu het gevoel dat ik me er meer in wil verdiepen.

Alvast bedankt!

Radjoe
Google wil altijd wel helpen, er staan vertalingen van Purana's online. Heb even geen tijd om het voor je op te zoeken, maar als je er niet uit komt laat het maar weten. Als je trouwens een goed leesbaar boek over het leven van Krishna wilt (Bhagvad Gita en gedeelte Vishnu Purana) dan moet je Blue God van Ramesh Menon eens lezen.

- Yoda

Reply With Quote
Old 02-25-2005, 03:48 AM   #8
Vishal
IF-Crazy

Ik had Ganesh' reaktie gewoon over het hoofd gezien :o Het is zeker nog vroeg...

- Yoda

Reply With Quote
Old 02-25-2005, 03:58 AM   #9
sarojni
IF-Crazy

Quote:
Originally Posted by Ganesh
Wow die post* is lang geworden* :D
kun je wel zeggen jah ;D

Reply With Quote
Old 02-25-2005, 07:27 AM   #10
imported_Ishika
IF-Crazy

Send a message via Yahoo to imported_Ishika

Ik heb het ook van gita press uitgeprint maar er ontbreekt een hele hoofdstuk heeft iemand die misschie er je erop klikt staat er dat bestand is beschadigd jammer :(, lees bijna elke zondag de ramayan met mijn paps maar deze vond ik wel handig met engels ondertiteling om gewoon te hebben
de originele blijft natuurlijk het leukst :)

Reply With Quote
Reply

Tags
boeken, kan, krijgen, purana, waar
Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump

All times are GMT. The time now is 03:46 PM.
Vertalen:

Tags