Aishwarya   |   Akshay   |   Sanjay   |   Shahrukh   |   Bollywood TV   |   DB   |   FORUM   |   NEWS   |   RINGTONES   |   TAGS
FrontPage User Control Panel Browse Our Members View Calendar
Get New Posts! View Faq?

Go Back   Bollywood, India, Indian Culture > Algemeen > Algemeen Forum

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 04-21-2007, 11:50 AM   #1
AnandX
IF-Beginner

Default Polen in Nederland

Werving van Polen voor Nederland is al lang de keukentafel ontgroeid

De Tweede Kamer buigt zich dinsdag over het openen van de grenzen voor Poolse werkers. De Nederlandse uitzendbureaus in Polen draaien inmiddels al op volle toeren.

Gemiddeld vier busladingen per week, schat Guido Vreuls. ‘En als het druk is, vertrekken er tussen de tien en vijftien van die grote touringcars van Polen naar Nederland.’ De general manager Oost-Europa van Otto Workforce gaat er eens goed voor zitten in zijn vestiging in de Poolse stad Opole. Het uitzendbureau is versierd met molentjes, tulpen en klompen. In het rek ligt een personeelskrantje waarop een foto van een vrolijk zwaaiende minister Donner van Sociale Zaken prijkt naast een tekst over het wel of niet openen van de Nederlandse grenzen voor Oost-Europese werknemers per 1 mei.

Dinsdag zal de Tweede Kamer zich over deze kwestie buigen. ‘Het zou een prachtige dag van de arbeid worden als op 1 mei de grenzen opengaan. Maar het is al de zoveelste keer dat het kabinet dit aankondigt.’

Ook op het kantoor van uitzendbureau Metaal Flex in het nabijgelegen Kedzierzyn-Kozle wachten de intercedenten gespannen op de berichten uit Nederland over het openen van de grenzen. De etalage van het kantoor is gevuld met vacatures voor onder meer Samas, VDL en Philips, een deel is alleen beschikbaar voor Polen met een Duits paspoort.

‘Veel mensen stappen even binnen of bellen om te vragen of we al meer weten’, zegt een medewerkster. ‘Voor Polen die goed Engels of Duits spreken en voldoende papieren hebben, is het makkelijker om een baan in Nederland te vinden dan in Polen’, legt directeur Teresa Piechulek uit.

‘Bovendien verdienen ze in Nederland vier keer zoveel dan in Polen. Ze moeten wel’, zegt ze wijzend op Helena Parusel die even daarvoor het kantoor is binnengestapt. Om rond te komen met haar drie kinderen is ze op zoek naar een baan voor haar man. Piechulek: ‘In de zomer heeft hij twee maanden vakantie. Dan kan hij naar Nederland om geld te verdienen. Zodra de grenzen opengaan zullen velen hem volgen.’

Absoluut jammer zouden Vreuls en Piechulek het vinden als de Tweede Kamer dinsdag besluit het openstellen van de grenzen weer uit te stellen. Vreuls: ‘Als de grenzen opengaan kunnen we flexibeler opereren. We hoeven dan niet meer een week of drie te wachten op een vergunning, maar kunnen meteen morgen een Pool sturen als een opdrachtgever erom vraagt.’

goed of slecht voor Nederland
dat de grenzen opengaan voor Polen?

Reply With Quote
Sponsors
Old 04-21-2007, 01:44 PM   #2
Anonymous
Guest

Aan de ene kant goed; werkgevers moeten zelf kunnen kiezen wie ze in dienst nemen; Polen werken vaak voor een lager salaris dan Nederlanders en daar zijn de werkgevers erg blij mee.
Aan de andere kant weer slecht; er zijn zoveel werklozen in Nederland die best kunnen werken. Overheid zou hier veel harder tegen op moeten treden zodat die Polen helemaal niet nodig zijn.
  Reply With Quote
Old 04-21-2007, 11:03 PM   #3
Faya-kroitie
IF-Crazy

Ik vind het goed dat polen naar NL komen. Nederlanders zijn lui geworden en lopen de kantjes af. tegenwoordig gaat het niet om de werkgever, maar om de bijzaken zoals kinderverblijf, zwagerschapverlof, kinderen af halen van school enzovoorts.
Nederlanders kunnen behoorlijk negatief uitlaten over de medelanders, maar de nedelanders zelf zien het werk als een bijzaaak. Prive zaken schijnen prioriteit te hebben.
Nederlanders zijn te verwend geweest laatste decenia. Laat de mensen uit polen, india, brazilie enzovoorts hier komen. die willen tenminste werken voor de werkgevers. De blanken zijn lui en kantjes lopers geworden. Ze zijn zo verwend dat ze de echte nederlandse mentaliteit kwijt zijn geraakt.

Reply With Quote
Old 04-23-2007, 10:33 AM   #4
zidane
IF-Addicted

Quote:
Originally posted by Faya-kroitie
Ik vind het goed dat polen naar NL komen. Nederlanders zijn lui geworden en lopen de kantjes af. tegenwoordig gaat het niet om de werkgever, maar om de bijzaken zoals kinderverblijf, zwagerschapverlof, kinderen af halen van school enzovoorts. *
Nederlanders kunnen behoorlijk negatief uitlaten over de medelanders, maar de nedelanders zelf zien het werk als een bijzaaak. Prive zaken schijnen prioriteit te hebben. *
Nederlanders zijn te verwend geweest laatste decenia. Laat de mensen uit polen, india, brazilie enzovoorts hier komen. die willen tenminste werken voor de werkgevers. De blanken zijn lui en kantjes lopers geworden. Ze zijn zo verwend dat ze de echte nederlandse mentaliteit kwijt zijn geraakt.
Ik niet.. :oops: Ik ben niet getrouwd ben helemaal alleen
maar ik kan geen werk vinden.. :cry:
Status: Offline

Reply With Quote
Old 05-02-2007, 11:53 PM   #5
Abhimanyu117
IF-Lid

Dat de polen komen is onvermijdelijk, los van of dit wel of niet goed of is.

Ik vind dat het juist goed is, ik ga niet voor een paar euro's zwaar fysiek werk verichtten, en met mij vele anderen. Te verwend? Misschien wel.

De sectoren waar de polen veelal werken tuinbouw en bouw, hebben deze goedkope krachten juist nodig.

Ook de Polen stimuleren onze Niederlandsche economie. Ze geven hier geld uit, bedrijven maken weer winst (dat ten dele naar de schatkist gaat) en hun concurrentie positie verbeterd.

Laat de polen komen, ik heb nog wel een kamer te huur..

Reply With Quote
Old 05-04-2007, 09:17 AM   #6
A.J.
IF-Addicted

Send a message via MSN to A.J.

Dinsdagochtend werd ik bijna aangereden door zo een kutbusje van die polen! Te erg!! Net nadat de grenzen open zijn, en meteen leveren ze al problemen :evil:

Niemand weet het, maar de polen zijn hier om een alliantie te vormen met de marokanen, wees gewaarschuwd :idea:

Reply With Quote
Old 05-18-2007, 05:06 PM   #7
AnandX
IF-Beginner

Quote:
Originally posted by A.J.
Niemand weet het, maar de polen zijn hier om een alliantie te vormen met de marokanen, wees gewaarschuwd :idea:
en jij was de eerste die het zei

Reply With Quote
Old 04-22-2008, 01:19 PM   #8
opmijnkamer
Guest

Default Iedereen werkt

Er zijn in nederland helemaal niet veel werklozen, dit probleem is door Wim Kok al opgelost, eventueel hier en daar nog iemand, over het algemeen werkt iedereen hier gewoon.
  Reply With Quote
Old 05-06-2008, 04:12 AM   #9
zidane
IF-Addicted

Talking

Heerlijk tog al die polen!!!
Kan ik lekker vervroegd met pensioen gaan...
Er zijn genoeg mensen op werk!!!\

P.s. faka met die smileys ? Nog doder dan 1 jaar geleden....
Terwijl betere belooft waren!!!!

Reply With Quote
Old 05-06-2008, 11:31 AM   #10
vissie-j
Administrator
IF-Crazy

Quote:
Originally Posted by zidane View Post
Heerlijk tog al die polen!!!
Kan ik lekker vervroegd met pensioen gaan...
Er zijn genoeg mensen op werk!!!\

P.s. faka met die smileys ? Nog doder dan 1 jaar geleden....
Terwijl betere belooft waren!!!!

Smiles weet ik even niet,

had vandaag nieuws gezien, er wordt tegenwoordig minder polen aangetrokken volgens het nieuws
(als ik mij even niet vergis)

Reply With Quote
Reply

Tags
nederland, polen

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is On
Forum Jump

All times are GMT. The time now is 04:25 PM.
Vertalen:

Tags