Aishwarya   |   Akshay   |   Sanjay   |   Shahrukh   |   Bollywood TV   |   DB   |   FORUM   |   NEWS   |   RINGTONES   |   TAGS
FrontPage User Control Panel Browse Our Members View Calendar
Get New Posts! View Faq?

Go Back   Bollywood, India, Indian Culture > Algemeen > Religie & Spiritualiteit

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 01-17-2003, 11:28 AM   #11
Anonymous
Guest

Quote:
Originally posted by Just_Radha
Waarom word mijn vraag niet beantwoord *:cry:
Volgens mij is het al een keer ergens beantwoord.
  Reply With Quote
Old 01-19-2003, 08:55 PM   #12
Attry
Guest

Default Re: trouwen enzo

Quote:
Originally posted by Just_Radha
Ram Ram Pandiet,

Ik had een vraagje..Dit n.a.v. van de twee-delige serie van ohm; land van het hart. Er is toen verteld dat een man meerdere keren mag trouwen maar een vrouw niet. Is dat wel zo? En zo jah waarom dan?

Ram Ram,

Radha
Sorry Radhaji,

Ik had veel andere dingen die ik even voorrang moest geven. Ik heb hier ook uitgelegd dat er iets bestaat zoals het volksgeloof. Een vorm van geloven zoals dat is gevormd door tradities en overleveringen. Mensen plukken één regel uit een geschrift en zeggen dat dat de waarheid is. Daat komt eigenlijk ook deze volksmythe vandaan. Meestal wordt dit regel ook door mannen gezegd. In de Ramayan zegt Shri Ram t.o. Sita dat zij de enige voor haar zal zijn. Hieruit kun je opmaken dat waar pati-vrat geldt (toewijding naar de echtgenoot toe) er ook patnivrat geldt (toewijding naar de vrouw toe).
Vanuit de patnivrat zal een man overwegingen maken om te hertrouwen wanneer zijn dierbare vrouw/geliefde iets is overkomen. Dat geldt ook voor een vrouw.
  Reply With Quote
Old 02-04-2003, 10:51 AM   #13
AnantSriVibhushitParmHans
Guest

Pranam Pandit ji...

De Vedische literatuur schrijft ons 8 vormen van vivah-samskara voor,
van Brahma-vivah tot pisac- en rakshas-vivah.
Volgens welke manier worden mensen die hertrouwen gehuwd?

Quote:
Originally posted by Pandit Ji
In de Ramayan zegt Shri Ram t.o. Sita dat zij de enige voor haar zal zijn.
Is dit niet iets waardoor we zouden moeten opmaken dat er maar "één"
kan zijn in ons leven?

Jai Shri Sudarshana! (Mahatma neemt afscheid van Mahatma :lol: )
  Reply With Quote
Old 02-05-2003, 01:59 PM   #14
Attry
Guest

Quote:
Pranam Pandit ji...

De Vedische literatuur schrijft ons 8 vormen van vivah-samskara voor,
van Brahma-vivah tot pisac- en rakshas-vivah.
Volgens welke manier worden mensen die hertrouwen gehuwd?
Bij de acht huwelijksvormen gaat het om de intentie van het huwelijkspaar. Al zijn ze bij wijze van spreken meer dan tachtig jaar en hebben ze beide tien huwelijken achter de rug. Als iemand hertrouwt uit liefde voor de partner en voor het verwekken van nageslacht en alle daarbij horende verantwoordelijkheden bereid is te dragen, dan kun je zo'n huwelijk in één van de hoogste huwelijksvormen plaatsen.

Quote:
In de Ramayan zegt Shri Ram t.o. Sita dat zij de enige voor haar zal zijn.
Is dit niet iets waardoor we zouden moeten opmaken dat er maar "één"
kan zijn in ons leven?
[/quote]

Als je relatie niet goed afloopt dan is het jammer als je zegt dat die ene de enige was. Ram maakt bewust een keuze en die luidt dat er geen andere vrouw in zijn leven zal zijn, dan Sita. Maar dat wel in hun huwelijkse periode. Immers Ram gaf een repliek op de toenmalige situatie onder de kshatriya's die vele koninginnen erop nahielden. De vader van Shri Ram had drie koninginnen. Hij had voor hen gekozen omdat er geen troonopvolger werd geboren. Ram nam afstand van zulke keuzes door t.o. Sita te laten verklaren dat zij de enige vrouw zal zijn.
  Reply With Quote
Old 02-06-2003, 02:17 PM   #15
Guest

Dank u wel voor uw verhelderende toelichting Pandit Ji.

Quote:
Originally posted by Pandit Ji
Als iemand hertrouwt uit liefde voor de partner en voor het verwekken van nageslacht en alle daarbij horende verantwoordelijkheden bereid is te dragen, dan kun je zo'n huwelijk in één van de hoogste huwelijksvormen plaatsen.
Ik zie niks verkeerds in het hertrouwen uit liefde.
Wat ik me afvraag is; Maakt zo'n iemand dan geen beloftes die bij het
hertrouwen verbroken worden?

U zei dat die belofte van Shri Ram naar Sita alleen gold tijdens hun
huwelijkse periode. Als dit opgaat voor de mensen die hertrouwen,
wanneer word deze huwelijkse periode afgesloten?
Scheidingspapieren tekenen kan ik niet rekenen tot een ritueel waarmee
je officieel jezelf ontbind van de gedane beloftes. :wink:

En vanuit dat punt gezien zijn er veel mensen verkeerd bezig,
ze scheiden en hertrouwen zonder enige religieuze vorm van verbreken.
De huwelijkse periode en alle beloftes met de vorige partner zijn dus nog
van kracht... :? 8O
  Reply With Quote
Old 02-07-2003, 06:53 AM   #16
Attry
Guest

Quote:
Originally posted by Prashant+-->
QUOTE(Prashant)
Quote:
Dank u wel voor uw verhelderende toelichting Pandit Ji.

Reply With Quote
Old 02-07-2003, 01:15 PM   #17
Guest

Quote:
Originally posted by Pandit Ji+-->
QUOTE(Pandit Ji)
Quote:
Zou je moeten scheiden wanneer: *
a] iemand zegt dat hij/zij niet meer van je houdt en wilt scheiden *
b] iemand zegt dat hij/zij van iemand anders houdt en wilt scheiden *
c] etc.. [/b]
Verschillende mensen kunnen verscheidene intenties hebben om te gaan
scheiden. Soms willigen beide partners hiermee in en soms vertrekt er
één waardoor er een ander alleen achterblijft met een gebroken hart.
Dit is een individuele kwestie tussen twee mensen....

Reply With Quote
Old 02-08-2003, 07:50 AM   #18
Attry
Guest

Een ritueel vindt plaats binnen groepsverband. Een Hindoe-huwelijk vindt plaats binnen de Hindoestaans gemeenschap. Zowel de individu als de groep waar de individu mee te maken heeft, hebben een bepaalde kijk op zo'n ritueel. In gesprekken wordt daarom het onderscheid gemaakt tussen 'Samajik' en 'Vyaktigat' visie op zaken. Deze kun je benoemen als collectieve/maatschappelijke of individuele/persoonlijke visie op een bepaalde gebeurtenis. Deze twee visies worden gedefinieerd vanuit betrokkenheid van de aanwezigen.

Een ritueel vindt ook plaats in de verschillende lagen van de mens. Zo is een huwelijk een ritueel wat wordt voltrokken op het niveau van geest (Maansiek), d.w.z. op het niveau van ego, verstand en gevoel, en een ritueel dat wordt voltrokken op het niveau van lichaam.

Een ritueel vindt ook plaats onder bepaalde omstandigheden. De invloeden van tijd (Kaal), plaats (Desha) en situatie (Sthiti) verklaren ook de vorm en de inhoud van een ritueel. Deze invloeden worden soms samengevat onder de 'Saamyiek'-factoren.

Terugkomend op de werkelijke vraagstuk,namelijk hoe men omgaat met
de geloften en beloften. De rituelen zijn spirituele handelingen om een relatie tussen twee mensen te bevestigen. Vanuit de sacraliteitswaarde van rituelen wordt de nadruk gelegd op hun eeuwigheidskarakter. Sacraliteit en eeuwigheid gaan hand in hand samen.We kiezen ervoor om middels rituelen onze huwelijken in te zegenen. De rituelen hebben een bijzondere plaats in ons spiritueel denken. Dat niet alleen. Rituelen zijn rein, volmaakt en heilig.
Vervolgens trekken we deze gedachtegang door naar het ritueel wat op geestelijk niveau (Maansiek) plaatsvindt. De intenties van de bruid en bruidegom hebben een persoonlijk (Vyaktigat) karakter. Hun gevoelens voor elkaar worden uitgedrukt, middels rituelen, in een duurzame verbondenheid. Echter deze verbondenheid wordt bevestigd middels rituelen, die sacraal zijn. Waarna we die sacraliteit doortrekken richting intenties van de betrokkenen. Alles wat wordt gezegd over de rituelen is nu van toepassing op de verbondenheid van de partners.
Dit wordt ook nadrukkelijk door de samenleving zo ge√Įnterpreteerd, zeker door een samenleving die haar eigen verbondenheid heeft gevonden in het uitvoeren van rituelen.

Terugkomend op je vraag trek ik de volgende conclusies:

- Rituelen hebben een sacrale karakter
- Het huwelijk krijgt hierdoor ook een spirituele dimensie
- Het huwelijk is zeker ook gemotoriseerd door de intenties van beide partners
- Intenties kunnen soms als eeuwigdurend worden beleefd, maar zijn niet altijd zo.
  Reply With Quote
Old 12-12-2003, 12:57 PM   #19
ToFFiFee
IF-Nieuw

Default 2x trouwen met dezelfde persoon...

Iemand die ik ken, is een poosje geleden in Suriname getrouwd, volgens de hindoe ritus. het liefst had hij in Nederland willen trouwen maar hij heeft dit gedaan omdat daar de familie van zijn vrouw woont. En die willen uiteraard ook alles meemaken/feesten enz. In nederland woont zijn familie en die had er ook graag bij willen zijn. maar ja, families die dan over en weer moeten reizen, zou een te duur feestje worden.
In Nederland heeft het stel een receptie gegeven. Heel gezellig enz., maar die vriend vraagt zich af of het mogelijk was/is om na de bruiloft in Suriname, het allemaal nog eens over te doen (in Nederland), volgens de hindoe ritus. Dus of het mogelijk is het meisje te hertrouwen waar hij al mee getrouwd is.

Pandit en If-ers, het is een beetje dubbel allemaal, maar is het mogelijk?

oh ja.. en uiteraard ToFFFFFFFFFFFFFFFFF....
Status: Offline

Reply With Quote
Old 12-13-2003, 09:19 PM   #20
Chandika
Guest

dat lijkt net als bij mijn mamu.........zo ging het ook bij hem..... alleen woont hij een paar jaar in suriname al. hij wou hier dan alleen een soort stadhuis feestje geven voor alle kennissen........ maar door omstandigheden ging die niet door.........

ik geloof wel dat je in ieder geval een feestje zou kunnen geven.......gewoon nauta :lol: ............over echt puja en helemaal trouwen weet ik et ook niet........... t lijkt mij eigelijk niet zo slecht.....
dan beloof je alles gewoon nog een keer.........worden de beloften nnnnnoooogggg sterker.......altijd goed tog :wink: lijkt mij..............of isset anders.....?????????
  Reply With Quote
Reply

Tags
enzo, trouwen

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is On
Forum Jump

All times are GMT. The time now is 09:59 PM.
Vertalen:

Tags