Aishwarya   |   Akshay   |   Sanjay   |   Shahrukh   |   Bollywood TV   |   DB   |   FORUM   |   NEWS   |   RINGTONES   |   TAGS
FrontPage User Control Panel Browse Our Members View Calendar
Get New Posts! View Faq?

Go Back   Bollywood, India, Indian Culture > Algemeen > Religie & Spiritualiteit

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 01-23-2008, 03:04 PM   #11
Ranjitadevi
IF-Beginner

Nee, is volgens mij geen Hindi-woord, maar meer sarnami denk ik. Ik weet niet waar het vandaan komt ofzo, mijn familie gebruikt het al jaren heel vaak voor vis, vlees en ei.

Dat weet ik.. maar het ging mij erom... Als je vis of vlees eet, is dat toch ook onrein, het zijn immers dierenlijken en eieren zijn een soort embryo's. Als je dat eet, wordt het in je bloed opgenomen.. is je bloed dan niet onrein? Sowieso.. Geen enkel mens op aarde is rein toch, want het lichaam maakt ieder moment vuil aan.

Als je klein bent en je valt en je krijgt een wond. Waar ga je dan als eerste naartoe? Naar je ouders. Die verzorgen dan je wond. Ze ontsmetten het dan en zorgen dat het verder niet besmet kan worden. Maar je ouders (mijn ouders tenminste wel) hebben je geleerd dat Bhagwaan ook onze Ouder is en dat we bij elke moeilijkheid bij Hem terecht kunnen. Zijn deuren staan altijd voor ons open. Stel, je wordt in elkaar geslagen. Daardoor krijg je dus wonden. Moet je dan wachten tot die wonden geheeld zijn? Mag je in de tussentijd geen pooja doen? Alleen maar communiceren met God (praathna), en niet eens een diya aanmaken? Als ik geopereerd word en daarna eindelijk uit het ziekenhuis mag.. Dan is het eerste wat ik doe als ik thuis ben, een diya aanmaken, Bhagwaan bedanken en bidden. Bhagwaan weet alles, ook dat je er niks aan kan doen dat je lichaam onrein is. Kijkt Bhagwaan naar dat onreine lichaam of naar de bhakti, liefde en goede bedoelingen van Zijn kinderen? Volgens mij eerder naar het 2e.

Als je auto schade heeft, of er lekt olie uit, ga je naar de garage om het te laten nakijken en repareren.

Je lichaam is ook een voertuig, van je ziel. Als je lichaam beschadigd is, ga je naar de dokter. Stel dat het dan blijkt dat je door die wond een virus bent opgelopen, dan dient de dokter je een infuus ofzo toe.

Als je ziel 'beschadigd' is, ga je naar Bhagwaan. Stel dat je negatieve krachten in je lichaam hebt, dan kan Bhagwaan je daarvan bevrijden wanneer je een diya aanmaakt en pooja doet.

Dus als je gewoon even goed doucht voordat je pooja doet, ben je toch even een paar uurtjes 'rein' en kan je gewoon je dagelijkse pooja doen.. Lijkt mij dan hoor. Zeg maar als ik het fout heb.
Status: Offline

Reply With Quote
Old 01-25-2008, 08:42 AM   #12
Mahesh
Super Moderator
IF-Crazy

Aum Namah Shivaaya

Een wond hebben is geen enkel probleem bij het doen van puja of een yagya. Als we kijken naar bepaalde tapaswies, dan zien we dat hun lichaam tijdens de tapasyaa half aangegeten wordt... ik neem aan dat er dan ook bloed vloeit. En toch komt God hen vardaan geven.

Ik neem aan dat niemand met uit het lichaam stromend bloed, op een puja zit. Waarom zouden we dat doen? Als bloed ons lichaam uitstroomt, dan proberen we alles om het te laten stoppen. Ik zie geen enkel reden om met stromend bloed puja te doen. We verzorgen de wond, dat lijkt mij logisch. Met zo'n wond kunnen we rustig puja doen.

Menstruatie is een heel ander hoofdstuk.
Het vrouwenlichaam wordt geprepareerd voor een zwangerschap. Gaat deze niet door, dan wordt al het weefsel weer afgebroken en het lichaam uitgewerkt. Hierbij verliest de vrouw ook bloed maar niet alleen bloed, dit weefsel wordt ook het lichaam uitgewerkt.

Dit proces is nogal onrein en heeft een ontzettende invloed op de gemoedstoestand van de vrouw. De hormonen-huishouding is ook van streek. De gradatie verschilt van vrouw tot vrouw maar er is een effect dat niet als prettig wordt ervaren.

Nu, als wij ons ziek voelen of we hebben pijn in de buik enzo... dan zijn er zoveel dingen die we niet doen, omdat ons gemoedstoestand dat niet toelaat. De periode waarin de vrouw ongesteld is, is ook een periode waarin er van alles gebeurd. In deze periode wordt aangeraden om geen uiterlijke puja te doen.

We hebben nogal wat besproken over menstruatie op dit forum. Dat onderwerp zal vast nog wel te vinden zijn, mocht daar interesse voor zijn!

Worden vrouwen hierdoor achtergesteld? Dat is de topic hier.

We moeten wel in de gaten houden dat we hier in een dualistische werkelijkheid leven oftewel elke medaille bestaat uit twee kanten.
Als wij geluk ervaren, betekent dat slechts dat wij ook leed kennen. Als we lachen, huilen we ook, als er dag is is er ook een nacht. Alles heeft een tegenpool.

Menstrauatie is ook een tegenpool; namelijk van het feit dat de vrouw zwanger kan worden. Dit moeten we niet licht opvatten. De vrouw is in staat een mens te scheppen, ze zet nieuw leven op aarde. Scheppen is Goddelijk, normaliter is het bhagvan Brahmaa die schept. Deze scheppende kracht is ook in de vrouw aanwezig.

En zoals het huilen, het lachen in balans brengt, brengt de menstruatie de scheppende kracht van de vrouw in balans. Zij verricht een wonder als ze zwanger is, maar is onrein gedurende een week per maand.

De menstrutaie houdt pas op als de scheppende kracht uit de vrouw verdwijnt; beide zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden.

Menstruatie is dus niet iets waarmee/waardoor vrouwen achtergesteld worden, het is juist een teken dat de vrouw een nieuw leven kan scheppen!

Reply With Quote
Old 01-28-2008, 10:44 AM   #13
Lalita*
IF-Beginner

Hmm..... ik vind het maar raar.

Oke, het is onrein, dat begrijp ik, maar zoals Ranjita al zei: Niemand is rein. De onreinheid bij menstruatie zit toch uiterlijk? Bhagwaan kijkt daar toch niet naar.

Oke, ik snap dat je in zo'n periode beter niet op langere pooja's kan gaan zitten, maar waarom zou een vrouw haar dagelijkse pooja dan niet mogen doen? Als je ff goed doucht, ben je toch even 1 of 2 uurtjes rein. In India doen vrouwen wel gewoon pooja als ze ongesteld zijn.

Ik kan het me niet voorstellen dat Bhagwaan kijkt naar de reinheid van het lichaam. Sowieso, niemand is innerlijk of uiterlijk helemaal rein, maar dat betekent toch niet dat Bhagwaan niet naar de bhakti, bhaavna en liefde van die 'onreine' mensen kijkt? In de Bhagavad Gita zegt Krishna dat Hij zelfs de mensen liefheeft die Hem beledigen/haten. Hoe kan Bhagwaan dan de rug keren tegen Zijn devoten?

Reply With Quote
Old 01-28-2008, 02:42 PM   #14
I C U
IF-Lid

Quote:
Originally Posted by Lalita* View Post
Hmm..... ik vind het maar raar.

Oke, het is onrein, dat begrijp ik, maar zoals Ranjita al zei: Niemand is rein. De onreinheid bij menstruatie zit toch uiterlijk? Bhagwaan kijkt daar toch niet naar.

Oke, ik snap dat je in zo'n periode beter niet op langere pooja's kan gaan zitten, maar waarom zou een vrouw haar dagelijkse pooja dan niet mogen doen? Als je ff goed doucht, ben je toch even 1 of 2 uurtjes rein. In India doen vrouwen wel gewoon pooja als ze ongesteld zijn.

Ik kan het me niet voorstellen dat Bhagwaan kijkt naar de reinheid van het lichaam. Sowieso, niemand is innerlijk of uiterlijk helemaal rein, maar dat betekent toch niet dat Bhagwaan niet naar de bhakti, bhaavna en liefde van die 'onreine' mensen kijkt? In de Bhagavad Gita zegt Krishna dat Hij zelfs de mensen liefheeft die Hem beledigen/haten. Hoe kan Bhagwaan dan de rug keren tegen Zijn devoten?
Dit stuk is geschreven door 1 man....snappie?

Reply With Quote
Old 01-30-2008, 08:23 AM   #15
Lalita*
IF-Beginner

Als je verkouden bent, komt er ook snot uit je neus, dat is ook onrein. Dus als je verkouden bent, mag je nooit pooja doen

Als je ademt, komt er koolstofdioxide uit je lichaam: onrein! Dus voortaan geen pooja meer doen

Als je huilt tijdens de pooja, is dat ook onrein, want tranen die uit je ogen rollen zitten vol afvalstoffen die je lichaam kwijt wil (is uit onderzoek gebleken). Dus hou je sterk tijdens de pooja. No emotions

Reply With Quote
Old 01-30-2008, 04:23 PM   #16
Mahesh
Super Moderator
IF-Crazy

Aum Namah Shivaaya

Waarom zou God je afstoten als je in die periode zit en geen puja doet? Dat een vrouw in die periode zit, wil niet direct zeggen dat je afgestoten wordst door God! helemaal niet!

Toen Draupadi de koningszaal ingllseept werd door Dushaasana, was zij ongesteld. Teon Dushaasana haar probeerde te ontkleden, was het Shri Krishna die haar sari bleef verlengen en verlengen, zodat zij niet ontbloot werd.

God stoot niemand af!

Waar het hier omgaat is het volgende en ik hoop dat ik dat gevoel overkrijg, want dit is een erg lastig onderwerp.

Kijk, als jij lichaamlijk onrein bent, en je wilt iemand een vrucht geven ofzo, dan was je toch eerst je handen (minstens) omdat die vies zijn?

Nu, een uiterlijke puja is er een waarin wij offeren, wij offeren bloemen, vruchten, prashaad en nog veel meer. Als wij nu lichaamlijk onrein zijn, dan is dat een handeling die niet helemaal oke is. Uit dit oogpunt wordt dit dan ook afgeraden.

Andere vormen van puja, waarbij geen uiterlijke handelingen gedaan worden, is geen restrictie op. De vrouw mag en kan gewoon maansik puja doen [maansik puja wordt als krachtiger gezien dan de uiterlijke puja, ter aanvulling]. De vrouw wordt dus NIET afgestoten; het is alleen zo dat sommige zaken niet goed zijn in die periode.

Deze periode is om de scheppende kracht te balanceren, houdt dit ook a.u.b. in het oog. Alles in het leven bevndt zich op een bepaalde balans, we zijn zowel gelukkig als ongelukkig in het leven, we kennen dag en nacht, we kennen goed en kwaad. Zo is er ook het scheppende vermogen van de vrouw en dat wordt belanceerd door de menstruatie-periode.

Reply With Quote
Old 02-01-2008, 06:27 PM   #17
Ranjitadevi
IF-Beginner

Nee, maar in die periode wordt ze wel verboden om pooja te doen. Waarom zou Bhagwaan een vrucht van haar handen niet accepteren? Ram Bhagwaan accepteerde zelfs afgebeten fruit, omdat het Hem met liefde was gegeven.

Niemand is geestelijk of lichamelijk helemaal rein.

Maar ik heb vaker gehoord dat bij de maansik pooja dezelfde upchaars worden gedaan als in de externe pooja. Het schijnt hierom erg lastig te zijn om maansik pooja te doen. Vele mensen, ook sommige pandits, zeggen dat je er beter niet mee kan beginnen.

In theorie is het geweldig, maar in de praktijk is het erg moeilijk om een directe brug te bouwen. Je kan niet zomaar maansik pooja doen, je moet je daarvoor trainen, zodat je dieper en dieper in jezelf trekt, wat uiteindelijk in totale overgave resulteert. Vooral als je gewend bent om murti pooja te doen, is het grote stap naar maansik pooja. Niet iedereen kan zichzelf daartoe zetten.

Trouwens, wat doen we eigenlijk tijdens de pooja? Een bloem en/of vrucht, die eigenlijk al van Bhagwaan is, voor Zijn murti neerleggen, toch? Want alles op deze wereld is van Hem. Wij veranderen die dingen slechts van plaats, door het met liefde op een plaats te leggen waar wij denken dat Hij aanwezig is. Voor velen van ons is het niet mogelijk om een directe brug met Bhagwaan te bouwen, daarom bouwen we er een indirect, door middel van murti pooja.

Ik hoor vaker dat het in de Garuda Purana staat geschreven dat een vrouw geen uiterlijke pooja mogen doen... (zo heb ik ook gehoord dat daar ook in staat dat mannen 7 keer mogen trouwen en vrouwen maar 1 keer, maar ja...), maar dan ben ik benieuwd naar in welke context het staat. Helaas heeft niemand mij dit tot nu toe kunnen vertellen. Maheshji, kunt u mij dat misschien vertellen?

Haha Lalita.. dan zou je nooit pooja kunnen doen. Die onreinheden hebben we nu eenmaal. Als we geen tranen hadden, zou er altijd vuil op onze oogbollen blijven. Als we koolstofdioxide uitademen, geven we die aan planten en bomen, die daardoor weer zuurstof vrijlaten, waardoor wij weer kunnen ademen. Ik doe gewoon pooja als ik verkouden ben hoor. Ons lichaam bevat nou eenmaal slijmvlies.. en in de winter is het moeilijk om je tegen verkoudheid te beschermen.

Reply With Quote
Old 02-01-2008, 07:00 PM   #18
Lalita*
IF-Beginner

Oke, Bhagwaan stoot je niet af, maar je rechten worden wel tijdelijk ontnomen.

???? Staat er zelfs in de Mahabharat dat Draupadi ongesteld was? :S Bij de Zee Tv versie werd dat niet verteld.

Als mijn handen vuil zijn, dan was ik ze ja voordat ik iemand een vrucht geef, maar als mijn lichaam vuil is, kan ik moeilijk al die onreine dingen uit mijn lichaam halen. Bhagwaan heeft ons nu eenmaal met die lichamelijke onreinheden geschapen. Zoals ik al eerder zei, en dat is gewoon een feit,: 'Ons lichaam is nu eenmaal niet helemaal rein', al douchen we, toch kunnen we nooit helemaal lichamelijk rein worden, want we zweten continu, er zweven bacteriŽn in de lucht en andere onreine stoffen, we ademen constant... In ons lichaam hebben we ook vele bacteriŽn en andere onreinheden....................

In de Gita zegt Krishna ook dat we alles wat we eten en doen aan Hem moeten offeren... maar wat als je als vrouwzijnde alleen woont? Je buurman even vragen om het aan Bhagwaan te offeren?

Waarom zou Bhagwaan iets dat met liefde is gegeven niet accepteren? Zoals ik eerder ook al zei: Als men onrein is, betekent het dan dat Bhagwaan niet naar de bhakti, bhaavna en liefde van die 'onreine' mensen kijkt???? Zegt Bhagwaan dan: 'Getver, jij bent ongesteld, ik accepteer de door jou uitgevoerde rituelen tijdelijk niet?'??

Wat gebeurt er eigenlijk als je ongesteld bent en pooja doet? Wat kan het kwaad? Ik kan het me niet voorstellen dat je scheppende kracht dan ineens uit balans gaat ofzo.

Maansik pooja? Daar heb ik nog nooit van gehoord Maar het schijnt niet makkelijk te zijn als ik Ranjita's reactie zo lees.

Ja precies Ranjita, die onreinheden hebben we nu eenmaal. Maar waarom zien de meeste mensen alleen menstruatie als een onreinheid? En al die andere dingen, die mannen ook hebben, niet? Slijmvlies, traanbuizen, koolstofdioxide, bacteriŽn, bloed, zweet..... Die dingen zijn toch ook onrein?

Zoals Ranjita eerder zei: Mensen die bisahin eten, zijn ook onrein, want ze eten eigenlijk dierenlijken. Maar zij mogen wel pooja doen?????

Waarom wordt alleen menstruatie als onrein gezien en al die andere dingen niet? Omdat al die andere dingen bij mannen ook voorkomen? Tja, die boeken zijn door mannen geschreven, dus je weet maar nooit

Reply With Quote
Old 02-04-2008, 08:21 AM   #19
Mahesh
Super Moderator
IF-Crazy

Aum Namah Shivaaya

Aan een yagya of puja zitten bepaalde voorschriften vast.
Ja, mensen hebben altijd onreinheden aan zicht kleven.......

De menstruatie is een periode waarin puja gewoonweg verboden is.
Ik kan mij erg goed voorstellen dat een vrouw dat vreemd en onbegrijpelijk vindt; maar helaas kan ik daar weinig aan veranderen.

Draupadi was inderdaad ongesteld en als je goed oplet, dan zegt ze dat ook. Ze schreeuwt tegen Dushaasana dat ze niet voor mannen als Drona, Bhieshma, Kripa e.d. kan verschijnen, omdat ze ongesteld is.

In deze periode verblijft ze ook niet in het huis, ze verblijft in een aparte ruimte. Pas na een zogenaamde "ritu-snaana" [een kruidenbad] nadat haar periode afgesloten is, kan ze weer aansluiten bij derest.

Trouwens, de andere 3 weken staan geheel ter beschikking voor zoveel puja als de vrouw maar wilt. Geen enkele restrictie rust er op die 3 weken waarin een vrouw niet ongesteld is.

Shabrie mata gaf aangegeten vruchten aan Shri Ram. Als wij met dezelfde liefde en toewijding dat zouden, dan zou Shri Ram dat zeker accepteren; ik denk dat als een vrouw dezelfde toewijding en liefde opbrengt als Shabri mata, ongesteldheid ook geen enkel probleem zou zijn. De vraag is alleen, is er een vrouw die zich kan vergelijken met Shabri mata?

Trouwens, ik persoonlijk verbied niemand iets, dat kan ik ook niet. Ieder mens heeft recht op zijn of haar eigen karma. Ik zie het slechts als mijn taal om te vertellen wat de geschriften zeggen iop een bepaald onderwerp. Wat de vrouw hiermee doet, is aan haar.

Het is niet allene de Garura-purana die zegt dat een vrouw in die periode geen puja mag doen, andere geschriften zeggen dat ook.

P.S. Ik hoop niet dat we deze topic alleen voro menstrutaie gaan gebruiken, er zijn andere topics waar al heel veel geschreven is over dit onderwerp. Als we dan toch dit verschijnsel uitgebreid wileln bespreken, dan graag op die topic(s).

Tenzij de achterstelling van de vrouw alleen hiermee te maken heeft maar daar ga ik niet vanuit.

Last edited by Mahesh; 02-04-2008 at 08:32 AM.

Reply With Quote
Old 02-05-2008, 02:32 PM   #20
Lalita*
IF-Beginner

Het is al meer 'besproken' ja. Ik heb die topics allang gelezen en er staat geen nuttige informatie in. Het enige dat er staat, en wat u in dit topic ook zegt, is: 'Als een vrouw ongesteld is, mag ze geen pooja doen. Dit staat in de Garuda Puran en in de Mahabharat. Punt uit!'

Er wordt geen uitleg gegeven waarom alleen ongesteldheid als echt onrein wordt gezien, waardoor je geen pooja mag doen.

Er wordt gezegd dat het in de Garuda Puran en de Mahabharat staat, maar citaten worden niet gegeven, in welke contexten het staat wordt ook niet verteld. De geschriften worden dus aangehaald, maar er wordt niet dieper op ingegaan.

Quote:
Waarom zou Bhagwaan iets dat met liefde is gegeven niet accepteren? Zoals ik eerder ook al zei: Als men onrein is, betekent het dan dat Bhagwaan niet naar de bhakti, bhaavna en liefde van die 'onreine' mensen kijkt???? Zegt Bhagwaan dan: 'Getver, jij bent ongesteld, ik accepteer de door jou uitgevoerde rituelen tijdelijk niet?'??

Wat gebeurt er eigenlijk als je ongesteld bent en pooja doet? Wat kan het kwaad? Ik kan het me niet voorstellen dat je scheppende kracht dan ineens uit balans gaat ofzo.
Quote:
Zoals Ranjita eerder zei: Mensen die bisahin eten, zijn ook onrein, want ze eten eigenlijk dierenlijken. Maar zij mogen wel pooja doen?????

Waarom wordt alleen menstruatie als onrein gezien en al die andere dingen niet? Omdat al die andere dingen bij mannen ook voorkomen?
Hier wordt ook geen antwoord op gegeven.

U zegt: ''Ik zie het slechts als mijn taal om te vertellen wat de geschriften zeggen iop een bepaald onderwerp.''

Als de geschriften iets zeggen, zeggen ze ook waarom dat zo is. Geschriften zeggen niet alleen 'a', maar ook 'b'. Geschriften draaien er ook niet zoveel omheen, zoals u doet.

Maansik pooja is leuk en aardig, maar na Ranjita's post heb ik erover nagevraagd en het blijkt niet zo makkelijk te zijn zoals het is, vooral niet voor iemand die murti pooja gewend is. Daarnaast heeft Ranjita ook een punt: 'wat doen we tijdens de moerti pooja? Iets voor Bhagwaans moerti neerleggen wat al van Bhagwaan is.' Hier wordt ook niet op ingegaan.

IndianFeelings maakt mooi reclame dat er 2 geleerde pandits op het forum aanwezig zijn, maar als je iets vraagt, wordt er alleen maar omheen gedraaid

Reply With Quote
Reply

Tags
achtergesteld, vrouw

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is On
Forum Jump

All times are GMT. The time now is 05:54 AM.
Vertalen:

Tags