Aishwarya   |   Akshay   |   Sanjay   |   Shahrukh   |   Bollywood TV   |   DB   |   FORUM   |   NEWS   |   RINGTONES   |   TAGS
FrontPage User Control Panel Browse Our Members View Calendar
Get New Posts! View Faq?

Go Back   Bollywood, India, Indian Culture > Algemeen > Religie & Spiritualiteit

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 01-16-2008, 02:52 PM   #1
Ranjitadevi
IF-Beginner

Default Vrouw achtergesteld?

Ik heb al vele topics op dit forum doorgelezen over dit onderwerp, maar ik schiet er niet veel mee op. Vandaar dat ik een nieuw topic open.

* Vrouw mag geen panditwerk of parvachan doen e.d.
* Een vrouw mag wel een zoon baren (goed voor de voortzetting van de familienaam), maar mag op zijn huwelijk niet aanwezig zijn.
* Als een vrouw weduwe is, wordt ze verboden om op een huwelijk te komen. Terwijl een weduwnaar wel op een huwelijk mag komen.
* Als een vrouw weduwe is, mag ze geen holi spelen. Ze moet zeg maar somber leven, daar komt het op neer. Terwijl een weduwnaar wel holi mag spelen, en hij wordt zowat nergens van gestopt.
* Als een vrouw weduwe is, mag ze de kanyadaan van haar dochter niet doen. Maar een weduwnaar wel
* Als een vrouw ongesteld is, mag ze niet deelnemen aan een pooja en ook niet naar de mandir gaan. Omdat ze dan 'onrein' is.
* Er ging een tijdje ook rond dat een vrouw de Gayatri mantra niet mag reciteren, en dat ze de Hanuman chalisa niet mag lezen.
* Soms hoor je dat vrouwen geen Hindoe-geschriften mogen lezen.
* Soms hoor je ook dat vrouwen alleen maar moeten dienen, zodat ze in hun volgende leven een man worden en saadhna kunnen doen, en dat ze dan pas moksha kunnen bereiken.
* Vrouwen mogen niet opnieuw trouwen, maar mannen wel.
* Een vrouw mag geen antiem sanskaar verrichten, een man wel.
* Vrouwen moeten een oodhni dragen tijdens de pooja, anders is ze be-sehoer, ook volgens een aantal pandits.

Soms lijkt het net of vrouwen maar 1 recht hebben, het aanrecht. Maar volgens mij waren man en vrouw toch echt gelijk volgens het Hindoe´sme? Ieder wezen was gelijk toch? Van waar komen dit soort dingen dan, dat een vrouw minder rechten heeft dan een man?

Zijn al deze dingen uit de maatschappij voortgekomen of staan deze ook echt ergens geschreven in onze Hindoe-geschriften? En in welke context?
Status: Offline

Reply With Quote
Sponsors
Old 01-17-2008, 11:11 AM   #2
Mahesh
Super Moderator
IF-Crazy

Aum Namah Shivaaya

In de Ram mandir hebben wij 2 operationele pandita's.
Deze verzorgen de puja, ÚÚn doet ook al katha vanaf de vyaas-aasana, de andere is ook al hard op weg.

We maken dus al grote vorderingen op dit gebied.

Reply With Quote
Old 01-17-2008, 12:57 PM   #3
I C U
IF-Lid

Quote:
Originally Posted by Ranjitadevi View Post
Ik heb al vele topics op dit forum doorgelezen over dit onderwerp, maar ik schiet er niet veel mee op. Vandaar dat ik een nieuw topic open.

* Vrouw mag geen panditwerk of parvachan doen e.d.
* Een vrouw mag wel een zoon baren (goed voor de voortzetting van de familienaam), maar mag op zijn huwelijk niet aanwezig zijn.
* Als een vrouw weduwe is, wordt ze verboden om op een huwelijk te komen. Terwijl een weduwnaar wel op een huwelijk mag komen.
* Als een vrouw weduwe is, mag ze geen holi spelen. Ze moet zeg maar somber leven, daar komt het op neer. Terwijl een weduwnaar wel holi mag spelen, en hij wordt zowat nergens van gestopt.
* Als een vrouw weduwe is, mag ze de kanyadaan van haar dochter niet doen. Maar een weduwnaar wel
* Als een vrouw ongesteld is, mag ze niet deelnemen aan een pooja en ook niet naar de mandir gaan. Omdat ze dan 'onrein' is.
* Er ging een tijdje ook rond dat een vrouw de Gayatri mantra niet mag reciteren, en dat ze de Hanuman chalisa niet mag lezen.
* Soms hoor je dat vrouwen geen Hindoe-geschriften mogen lezen.
* Soms hoor je ook dat vrouwen alleen maar moeten dienen, zodat ze in hun volgende leven een man worden en saadhna kunnen doen, en dat ze dan pas moksha kunnen bereiken.
* Vrouwen mogen niet opnieuw trouwen, maar mannen wel.
* Een vrouw mag geen antiem sanskaar verrichten, een man wel.
* Vrouwen moeten een oodhni dragen tijdens de pooja, anders is ze be-sehoer, ook volgens een aantal pandits.

Soms lijkt het net of vrouwen maar 1 recht hebben, het aanrecht. Maar volgens mij waren man en vrouw toch echt gelijk volgens het Hindoe´sme? Ieder wezen was gelijk toch? Van waar komen dit soort dingen dan, dat een vrouw minder rechten heeft dan een man?

Zijn al deze dingen uit de maatschappij voortgekomen of staan deze ook echt ergens geschreven in onze Hindoe-geschriften? En in welke context?
Deze regels zijn doorannelijke vrouwenhaters opgesteld die vrouwen alleen zien als voortplantingsmachines.

---------------------------------------------------------------------------------
*****Ge-edit door Mahesh*****
Sorry ICU dat ik jouw post hebt ge-edit. Er lezen ook jongere leden mee en bepaalde taalgebruik moet ik wel aanpassen.

Ik hoop dat je er begrip voor hebt.
---------------------------------------------------------------------------------

Last edited by Mahesh; 01-17-2008 at 04:51 PM.

Reply With Quote
Old 01-17-2008, 06:41 PM   #4
Ranjitadevi
IF-Beginner

Ik ben nog nooit in de Ram mandir geweest :$ Dat is dus nieuw voor mij, maar het mag dus wel, als vrouw geschriften lezen en panditwerk doen?

En die andere dingen dan...

* Als een vrouw weduwe is, mag ze de kanyadaan van haar dochter niet doen. Maar een weduwnaar wel.

Is dit allemaal uit de maatschappij voortgekomen of zeggen onze geschriften dat? En in welke context?

Last edited by Ranjitadevi; 01-17-2008 at 07:08 PM.

Reply With Quote
Old 01-18-2008, 12:20 PM   #5
Mahesh
Super Moderator
IF-Crazy

Aum Namah Shivaaya

Ook voor die andere dingen geldt dat. Deze zaken komen niet uit onze geschriften maar zijn gegroeid in de loop van de tijd, bijvoorbeeld naar aanleding van omstandigheden.

Laten we eens kijken naar het verschijnsel dat een moeder niet op het huwelijk van haar zoon aanwezig is.

We hoeven hiervoor niet te ver terug te gaan in de tijd, laten we kijken naar Suriname. Er waren geen auto's of iets dergelijks. Een baraat vertrekt, meestal te voet. Als de bruid ver woont, dan zal er een paar uur gelopen moeten worden, op zandweggetjes. Toiletten zijn er niet onderweg..... voor mannen is dit geen enkel probleem. Vriouwen daarentegen, zullen het zwaarder hebben.

Voer dit eens terug naar het oude India, waar het niwet vreemd was dat de bruid in een andere dorp zat en de baraat 2 dagen of meer, moest lopen.

Uit deze omstandigheden is het gebruik ontstaan dat alleen mannen gingen.

De weg terug was er een nieuw lid aanwezig, de dulhin (bruid). Voor haar was de terugweg ook zwaar.. en dus werd zij gedragen in een stoel. Dit is wat wij nu kennen als "doli". (Dit was een volkomen normaal vervoersmiddel in oude tijden, niet alleen in India maar over de gehele wereld.

Tegenwoordig zijn de omstandigheden anders.

Wat ik helemaal vreemd vind is dat er geen vrouwen met de baraat meegaan.... maar na de baraat, druppelen ineens de vrouwen binnen [behalve de moeder van de bruid]. Wat is dit precies? Ik bedoel: wie houden we voor de gek?

Ga gewoon met de baraat of ga niet! Maar dit is echt raar, toch?

Tegenwoordig zie ik geen enkel probleem in het feit dat vrouwen met een baraat meegaan. De problemen van vroeger bestaan niet meer. We hebben auto's en we reizen (als we binnen NL trouwen) maximaal 3 uur per auto. Geen stof, regen, wegzakken in drassige grond etc....

Dit is gewoon een kwestie van normaal, logisch, met een gezond verstand, nadenken. Ditzelfde geldt voor alle andere punten die je opnoemt ook!

Een weduwe die Holi speelt?
Wat is holi? Ons nieuwe jaar en ook de overwinning van het goed op het kwaad. Welke reden kan er zijn dat een vrouw, wier echtgenoot gestorven is, geen oud en nieuw kan vieren of de overwinning van het goed op kwaad? Ik kan er geen enkele verzinnen.

Nogmaals: dit geldt voor je andere opmerkingen ook.

Wel geven onze geschriften dat ongesteldheid onrein is. Maar ook hier zit een nuancering aan vast. Dit is geldig voor uiterlijke puja. Het is een lichaamelijke onreinheid, geen mentale. De vrouw kan dus wel maansik puja doen en eigenlijk alles wat zich in het innerlijke afspeelt.

Of een vrouw in deze toestand de mandit betreedt of niet, is haar eigen verantwoordelijkheid. De een doet het wel, de ander niet....... dit is iets persoonlijks.

Mijn mening is wel dat een vrouw is die periode puja, mantra-jap, prashad klaarmaken niet moet doen; maar dat is mijn mening.

Reply With Quote
Old 01-18-2008, 12:23 PM   #6
I C U
IF-Lid

Quote:
Originally Posted by I C U View Post
Deze regels zijn doorannelijke vrouwenhaters opgesteld die vrouwen alleen zien als voortplantingsmachines.

*****Ge-edit door Mahesh*****
Sorry ICU dat ik jouw post hebt ge-edit. Er lezen ook jongere leden mee en bepaalde taalgebruik moet ik wel aanpassen.

Ik hoop dat je er begrip voor hebt.
Ik heb er begrip voor meneer Mahesh, maar beseft U wel wat ze allemaal op straat en tv en school horen en gebruiken? U wilt hier niks aan toevoegen, begrijpelijk. Maar ik probeer alles realistisch over te brengen.

Reply With Quote
Old 01-21-2008, 03:05 PM   #7
Ranjitadevi
IF-Beginner

Oke, als je ongesteld bent, ben je onrein.. Maar als je bisahin eet toch ook? Toch eten vele Hindoes bisahin. Mogen zij dan wel pooja e.d. doen? Al hebben ze de dag zelf geen bisahin gegeten, toch zit er bisahin in hun lichaam.

Stel: een vrouw woont alleen en het is divali.. Dan mag ze niet eens een diya aanmaken :S

Last edited by Ranjitadevi; 01-21-2008 at 03:10 PM.

Reply With Quote
Old 01-21-2008, 06:24 PM   #8
Iyer
Guest

Ranjitidevi, kun je me uitleggen wat bisahin is?

Van dat ongesteld zijn kan ik wel iets bij voorstellen. Bij ons komt dat ook voor. Ook als je een wond heb of pas geopereerd bent mag je niet bij een puja of bij een yagna zijn. Geldt dus ook voor mannen. Naar wat ik gehoord heb kunnen er negatieve krachten binnen komen. Dit antwoord was niet helemaal bevredigend.
Ik weet niet of dat voor de Hindoestanen ook geldt. Misschien kan Mahesh hier wat meer over zeggen.
  Reply With Quote
Old 01-22-2008, 05:57 PM   #9
Ranjitadevi
IF-Beginner

bisahin= vis, vlees, ei.

Al heb je geen wonden, dan kunnen die alsnog binnenkomen. Vooral 's nachts is aantrekkelijk voor die negatieve krachten, want dan zijn je poriŰn open ofzoiets. Daarom zeggen ze dat je ook 's ochtends moet douchen. Die negatieve krachten kunnen sowieso je lichaam binnenkomen.

En wat onrein betreft... er is zoveel onrein in ons lichaam. Als het bloed in ons lichaam zit, zijn we niet onrein, maar komt het eruit, dan ineens wel? :S De meeste mensen, ook veel Hindoes, eten bisahin, dat wordt uiteindelijk ook in het bloed opgenomen.. maar dat wordt niet als onrein gezien? Dat bloed dat bij menstruatie komt, is ook niet zomaar ineens ontstaan. Dat is al die dagen in het lichaam.

Slijm is ook onrein, maar als je verkouden bent, maakt je lichaam het eenmaal aan.

Reply With Quote
Old 01-22-2008, 08:18 PM   #10
Iyer
Guest

Bloed in het lichaam is levend. Zo gauw iets van het lichaam naar buiten komt gaat het rotten.
Oke, ik heb het begrepen van bisahin. Is het Hindi? Niet bekend in het Hindi dat ik ken.

Door het eten van vlees en dergelijke wordt men tamasisch. Spirituele oefeningen (Sadhana) hebben dan nauwelijks effect. Zo iemand kan dan ook geen Sandhya doen. Natuurlijk is er nog veel meer: gevoelens van haat en lust zijn ook belemmeringen.

Mensen die op het pad van yoga zijn krijgen een afkeer van het menselijk lichaam. "Een zak met vlees en botten" heeft Shankaracharya eens gezegd.
Probleem is dat de meeste mensen zich vereenzelvigen met dat lichaam. Ze denken dat ze het zelf zijn. Als je mensen als geestelijke wezens ziet, zie je veel dieper. Het lichaam is slechts een voertuig, dat natuurlijk wel goed onderhouden moet worden.
  Reply With Quote
Reply

Tags
achtergesteld, vrouw

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is On
Forum Jump

All times are GMT. The time now is 04:43 AM.
Vertalen:

Tags