Aishwarya   |   Akshay   |   Sanjay   |   Shahrukh   |   Bollywood TV   |   DB   |   FORUM   |   NEWS   |   RINGTONES   |   TAGS
FrontPage User Control Panel Browse Our Members View Calendar
Get New Posts! View Faq?

Go Back   Bollywood, India, Indian Culture > Algemeen > Religie & Spiritualiteit

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 12-09-2006, 01:20 AM   #21
koemba
Guest

Quote:
Originally posted by Kamal+-->
QUOTE(Kamal)
Quote:
  Reply With Quote
Old 12-11-2006, 01:03 PM   #22
Mahesh
Super Moderator
IF-Crazy

Aum Namah Shivaaya

Quote:
Originally posted by Kamal+-->
QUOTE(Kamal)
Quote:

Reply With Quote
Old 12-14-2006, 10:22 PM   #23
sarasvatie
Guest

[quote]Originally posted by Mahesh+-->
QUOTE(Mahesh)
Quote:
Aum Namah Shivaaya

Reply With Quote
Old 04-29-2007, 07:32 PM   #24
Agni
IF-Addicted

Send a message via MSN to Agni

Quote:
Jongen beroofd van fiets na helpen oude vrouw
Uitgegeven: 29 april 2007 19:23

APELDOORN - Een 15-jarige jongen is zaterdag in Apeldoorn van zijn fiets beroofd terwijl hij een oudere vrouw met haar boodschappen hielp. Dat meldt de politie zondag.

De jongen fietste over de Asselsestraat en zag dat een oudere vrouw problemen had met haar karretje en de boodschappen. Hij zette zijn fiets aan de kant en hielp de vrouw. Daarop stalen twee onbekende jongens zijn rijwiel. De behulpzame jongen rende achter de dieven aan maar kreeg een klap in zijn gezicht. De jongens vluchtten daarna met de fiets.

De politie is op zoek naar de verdachten die vermoedelijk rond de zestien zijn. Een van de jongens had zwart haar en een matje in zijn nek, en droeg een rood petje en een wit t-shirt. Van de andere jongen is bij de politie geen signalement bekend.
Karma? Dat wordt dan wel op een buitengewoon onrechtvaardig moment verrekend. De goede daad die verricht is moet zoiets toch opheffen? Maar het omgekeerde gebeurt, zo lijk het. Of werkt het zo niet? Wat voor karma is dit? Ik vind het niet eerlijk.:evil:

:?
Status: Offline

Reply With Quote
Old 04-30-2007, 10:51 PM   #25
Pt Attry
IF-Beginner

Prachtig voorbeeld Agniji....dat je aanhaalt over rechtvaardigheid en deugd.

Ik kan me heel moeilijk vinden in allerlei rekensommetjes over vroegere Karma (Sancita) en wat daarvan terugkomt (Praarabdha) omdat we nu Karma verrichten (Kriyamaan) waardoor er Vruchten worden opgebouwd voor de toekomst (Bhavisya).

Waar ik me wel in kan vinden is je verwondering die alle analyses uitsluit. Ik was ook verwonderd toen ik een boek in mijn hand kreeg over het neerstorten van een brug in Peru. De auteur is nagegaan welke de 90 slachtoffers waren en heeft hun hun levensverhaal verwoord. Hij kwam niet tot een conclusie van gemeenschappelijkheid in al die levensverhalen, maar tot een beschrijving van meer dan 90 persoonlijkheden met hun eigen unieke dingen.

Ik vind het triest dat iemand een oude vrouw trachtte te helpen en zelf beroofd en geslagen werd. Ik wil dat ook niet verklaren vanuit een Karma/model. Mijns inziens leidt deze verklaringsmodel meestal tot afbreuk van de verwondering en zingeving. Uberhaupt vind ik verklaringsmodellen zinontnemend en verantwoordelijkheid vervreemdend.

Maar de discussie over deugden en rechtvaardigheid aan de ene kant en waarheid en realiteit aan de andere kant is boeiend, wanneer we het conceptueel denken even achterwege laten.

Reply With Quote
Old 05-01-2007, 11:00 AM   #26
Shiva
IF-Lid

Radhe Radhe,

Het blijft voor mij een raadsel om dit soort incidenten te vrklaren. Ik weet wel dat we dit soort zaken niet met onze beperkte vermogens kunnen verklaren.

Zo zit ik nog met veel voorbeelden, z.a.

Vorig jaar, op de dag van Krsna janmastmi ontploften er bommen in een tempel in Manipur, waarbij velen de dood vonden en honderden gewond raaklten.

Christians bomb Krishna temple in Manipur
Aug 19 2006 9:52AM

It appalls me that there has been no mention of a tragic incident that happened recently. A Krishna temple belonging to the ISKCON society was bombed in Manipur on Wednesday. Atleast 5 people have been killed. The bomb is the handiwork of the Christian terrorist outfits led by the Kukis.

This incident happened during Sri Krishna Jayanthi or Janmasthami. This was a peak time when all devotees assemble for worship of Lord Krishna. The christian terrorists knew intended this for maximum damage.

Hoe zou je dit moeten verklaren ?
Toegewijden zijn maandenlang bezig geweest om dit feest op te zetten om Sri Krsna te plezieren en op de dag zelf gaan er velen dood en raken honderden gewond.
Een zeer bekende dienaar van Sri Krsna, Bhakti Svarup Damodar Gosvami, vond hier ook de dood.
De overlevenden hebben nog steeds last van trauma's enz.

Waarom heeft Krsna deze mensen niet beschermd ? Hij is toch God en Alwetend en Alomtegenwoordig, waar was Hij dan ?

En al die "onschuldige kinderen, die moeten lijden aan honger, ziekte en andere vormen van ellende ? Wat hebben zij in dit leven misgedaan ?
Zou dit gebeuren om de ouders pijn te doen, want ouders kunnen niet zien dat hun kinderen lijden .
Of zou dit het gevolg zijn van een combinatie van de karma van zowel de ouders als de kinderen?

Sommigen zien dit als een Genade van God om in één klap te worden bevrijd, anderen zien het lijden als gevolg hiervan als een manier om in één leven bij God terug te keren.

Hare Krsna.

Reply With Quote
Old 05-02-2007, 04:24 PM   #27
Mahesh
Super Moderator
IF-Crazy

Aum Namah Shivaaya

Dit lijkt een ontzettend lastige issue om te verklaren.. het gebeurt! Zoals pt. Attry-ji al aangeeft, dit is de realiteit; we zien dat het gebeurt!

Ik bezie de realiteit als DE bron voor concepten zoals wij die kennen in de theorie. We moeten zeker niet verwachten dat zaken in de realiteit zich zullen afspelen, zoals wij de geschriften en daarnmee concepten hebben geinterpreteerd....... de realiteit zou als leidraad moeten dienen om geschriften te interpreteren.

In de beide voorbeelden die hier gepost zijn, zien we iets negatiefs en zelfs gruwelijk gebeuren, tijdens een deugdelijke daad!

We vragen ons af hoe dat kan! Hoe kan het dat iemand die een oude dame helpt, zelf beroofd wordt van zijn bezit? Hoe kunnen toegewijden in de tempel, tijdens hun dienst voor Shri Krishna, zo gruwelijk beroofd worden van het leven?

De vragen die Shiva maharaj stelt zijn vragen die alle mensen stellen!
Waarom heeft Shri Krishna deze mensen niet beschermd? Waar was Hij op dat moment?

Maar ik denk dat we appels met peren vergelijken!
Zoals ik het zie:

1. De duegdelijke daad in voortgang, dus de handeling die gaande is (de toegwijde dienst en het helpen met de boodschappen) zijn handelingen (karma) die nu verricht worden! Hieruit zullen vruchten voortvloeien!

De zaken die zich afspelen tijdens deze daden (het beroofd worden van de fiets en de aanslag die levens kost), zijn vruchten van eerdere karma's!

Dit zijn twee verschillende zaken! Ik denk niet dat we de een kunnen wegwerken met de ander! Met de karma verdien je vruchten die ooit op je af zullen komen en dat andere waren vruchten, die reeds verdiend waren! "Gedane zaken nemen geen keer", zo is verrichtte karma ook.. je kunt die karma niet meer terugdraaien, het is eenmaal gedaan en de vruchten zullen zich aandienen!

Wel ga ik ervan uit dat tegenwoordige karma (kriyamaan) enige invloed heeft op de vruchten die je nu oogst (praarabdha)... de meest mooie voorbeeld die we hiervan kunnen vinden lezen we terug in het voorbeeld dat door Shiva maharaj is gepost!

Laten we ervan uitgaan dat die mensen die gestorven zijn in die aanslag op de tempel, in hun karma-vruchten hadden dat ze op zo'n gruwelijke wijze om het leven zouden komen! Maar het waren in dit leven (lang nadat deze vruchten waarschijnlijk verdiend waren) toegewijden geworden van Shri Krishna.

Wat is de grootste wens van een toegewijde? Misschien wel sterven in de lotus-voeten van hun isht! Zou het niet mogelijk zijn dat door hun toewijding aan Shri Krishna, deze gewelddadige dood (waaraan ze niet konden ontkomen) zodanig vorm heeft gekregen dat er ook gunst van hun isht bij is gekkmen en dat ze de hun vruchten in d elotus-voeten van hun isht hebbe ontvangen, tijdens een dienst gewijd aan hun isht?

Op de vraag: waar was Shri Krishna op dat moment"? Zouden we hierop niet kunnen antwoorden door te zeggen: Shri Krishna was daar en heeft al zijn toegewijden verzameld in Zijn lotus-voeten en deze gruwelijke aanslag samen met hen heeft doorstaan?

Is de redenering die in de vorige posts zit (de grond voor die vragen) niet een ongenoemde verwachting? Zit er van te voren al geen vrucht ingecalculeerd, dat er niets slechts ons zal overkomen, OMDAT we bhakti belijden of OMDAT we iets goeds doen?
En: zegt Shri Krishna niet juist dat wij ons moeten houden bij de karma en niet bij de vruchten van die karma?

Hier denken we juist vanuit de vruchten, in de trant van: "ik doe iets goeds, dus mag mij niets slechts overkomen ook al heb ik vele wrange vruchten verdiend?" Het komt op mij over van wel :oops: en dat zouden we niet moeten doen.

Reply With Quote
Old 05-02-2007, 05:48 PM   #28
Shiva
IF-Lid

Radhe Radhe,

Quote:
Op de vraag: waar was Shri Krishna op dat moment"? Zouden we hierop niet kunnen antwoorden door te zeggen: Shri Krishna was daar en heeft al zijn toegewijden verzameld in Zijn lotus-voeten en deze gruwelijke aanslag samen met hen heeft doorstaan? *

Is de redenering die in de vorige posts zit (de grond voor die vragen) niet een ongenoemde verwachting? Zit er van te voren al geen vrucht ingecalculeerd, dat er niets slechts ons zal overkomen, OMDAT we bhakti belijden of OMDAT we iets goeds doen? *
En: zegt Shri Krishna niet juist dat wij ons moeten houden bij de karma en niet bij de vruchten van die karma? *

Hier denken we juist vanuit de vruchten, in de trant van: "ik doe iets goeds, dus mag mij niets slechts overkomen ook al heb ik vele wrange vruchten verdiend?" Het komt op mij over van wel *en dat zouden we niet moeten doen.
Dit is een duidelijk stukje. Vooral de aanhaling dat we bij onbaatzuchtig werk, eigenlijk niet mogen verwachten dat we er iets voor terugkrijgen. De zoete en zure vruchten van onze vorige levens moeten we waarschijnlijk voor een deel in dit leven plukken.

En datgene wat wij in dit leven hebben gezaaid kunnen we waarschijnlijk in een volgend leven plukken.

Zo heeft twee jaar geleden een zoon van ons zijn lichaam verlaten. Dat gebeurde na twee yagya's van elk negen dagen in Bombay en in een dorp in Haryana.

De tweede yagya ( Ram Jagya)was tijdens de navaratram en hij verliet zijn lichaam op de dag van Ramnavami.

Aan de ene kant leidde dit korte tijd tot enorm veel verdriet, maar toen wij korte tijd erachter kwamen dat er veel genade bij was, verdween een groot deel van het verdriet.

Om ca, 13.00 uur 's middags ( tijdstip waarop Sri Ram zou zijn verschenen) verliet hij zijn lichaam in Indraprastha ( streek in Delhi waar de Pandava's destijds hebben doorgebracht).

Mijn vrouw was korte tijd boos op Sri Krsna, maar dat hield op toen ons duidelijk werd gemaakt, dat de genade van God ons parten zou hebben gespeeld.

In de Bhagavad Gita legt Sri Krsna aan Arjuna uit:

B.G. 4.17
Handelen is zoiets ingewikkelds, dat het zeer moeilijk te begrijpen valt. Daarom dient men nauwkeurig te weten wat handelen is, wat verboden handelen en wat niet-handelen is.

Sommige goswami's die worden bijvoorbeeld heel erg ziek, ondanks het feit dat ze zich hebben overgegeven aan Krsna,maar je hoort hun steeds zeggen, "ach, het is slechts het lichaam .."

Het vraagstuk omtrent karma en de invloed van de guna's blijft voor velen een enorm vraagstuk.

Hari bol.

Reply With Quote
Old 05-18-2007, 11:10 AM   #29
Mahesh
Super Moderator
IF-Crazy

Aum Namah Shivaaya

Karma is iets dat nooit ophoudt, Shri Krishna geeft ook in Zijn Gita, dat er geen moment voorbij gaat waarin wij geen karma doen!

Als een mens bhakt wordt, betekent dat niet niet dat al zijn opgespaarde karma-vruchten vernieitgd worden... daarvoor moet men in een nogal ver
gevorderde stadium van bhakti zitten...... dus ook bhakt's zullen de vruchten waar ze mee geboren zijn, plukken.

Ja, omdat er bhakti beleden wordt, zal de genade van God in die vruchten zitten, zodat ze draaglijk worden. Uiteindelijk is het ondergaan van je karma, de enige manier om die vruchten op te lossen waardoor men richting moksha beweegt.

Reply With Quote
Old 12-19-2007, 09:44 AM   #30
Mahesh
Super Moderator
IF-Crazy

Aum Namah Shivaaya

Karma pradhaan vishva kari raakhaa.
De schepping is gedaan met als hoofdbestranddeel karma.

Karma is HET middel tot interactie met de schepping.
Alles wat je wilt bereiken, bereik je middels karma.
Karma is iets waar wij niet aan kunnen ontkomen, de Gita stelt dat wij in ieder moment wel karma doen.

De gevolgen van onze karma komen ook op ons af en geven zo vorm aan ons leven. Alles wat ons overkomt, overkomt ons omdat het onze eigen verdienste is.

Karma is iets waar wij ons echt goed bewust van moeten worden, want het is bepalend voor ons leven.

Reply With Quote
Reply

Tags
het, hindoeisme, karma, volgens, wat

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is On
Forum Jump

All times are GMT. The time now is 12:10 AM.
Vertalen:

Tags