Aishwarya   |   Akshay   |   Sanjay   |   Shahrukh   |   Bollywood TV   |   DB   |   FORUM   |   NEWS   |   RINGTONES   |   TAGS
FrontPage User Control Panel Browse Our Members View Calendar
Get New Posts! View Faq?

Go Back   Bollywood, India, Indian Culture > Algemeen > Religie & Spiritualiteit

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 01-09-2008, 07:15 PM   #1
Ranjitadevi
IF-Beginner

Default Waarom mag je bepaalde kleuren tijdens pooja niet dragen?

Ram Ram,

Vaak hoor ik dat je, tijdens de pooja, bepaalde kleuren niet mag dragen (zwart, blauw, grasgroen, en soms hoor je ook dat je geen paars mag dragen...). Nou doet men er tegenwoordig over het algemeen heel makkelijk over (tegenwoordig dragen mensen zelfs spijkerbroeken als ze pooja doen), maar bij mij in de familie niet. Mijn familie kan mij de redenen helaas niet vertellen. Ik ben wel benieuwd naar de redenen hiervoor. Zou iemand mij hier meer over kunnen vertellen?
Status: Offline

Reply With Quote
Sponsors
Old 01-11-2008, 11:16 AM   #2
I C U
IF-Lid

Zwart wordt geassocieerd met de dood.
Blauw met dodelijk gif.
Grasgroen: Weet ik niet, nooit gehoord net als de andere kleuren.
Ik denk dat de kleur ook afhangt van de soort pooja.

Reply With Quote
Old 01-11-2008, 12:55 PM   #3
*Star*
IF-Lid

Ik vind het allemaal onzin, dat hebben de mensen gewoon verzonnen.
Ik heb er vorig jaar op een katha ook wat over vernomen, maar ik geloof er niks van.

Reply With Quote
Old 01-11-2008, 01:50 PM   #4
Ranjitadevi
IF-Beginner

Ohw oke.. thnx

Reply With Quote
Old 01-13-2008, 12:20 PM   #5
I C U
IF-Lid

Quote:
Originally Posted by *Star* View Post
Ik vind het allemaal onzin, dat hebben de mensen gewoon verzonnen.
Ik heb er vorig jaar op een katha ook wat over vernomen, maar ik geloof er niks van.
Je hoeft het ook niet te geloven, maar het is wel zo.

Reply With Quote
Old 01-13-2008, 01:37 PM   #6
Ranjitadevi
IF-Beginner

maarre... eigenlijk... Als blauw dodelijk gif symboliseert.. dan waarom worden Vishnu, Shiva, Rama en Krishna vaak blauw afgebeeld?

Bij Vishnu staat Zijn blauw voor oneindigheid.

Bij Shiva.. Shiva's eigenlijke kleur is goud, maar zijn keel is blauw (doordat Parvati Zijn keel dichtkneep toen Hij het gif wou inslikken dat Vasukit uitspuwde en Shiva opving in Zijn mond). Toch wordt Hij helemaal blauw afgebeeld.

Wat betreft zwart.. van Shakti wordt gezegd dat Ze eigenlijk zwart is. Zwart houdt vast en verbergt. Zwart staat dingen toe om te rusten totdat ze klaar zijn om bewust te worden van het licht. Krishna betekent zwart en wordt vaak ook zwart afgebeeld.

Ik snap best dat zwart wordt geassocieerd met de dood, maar aan de andere kant zijn sommige devta's en devi's zwart. Hun zwart staat niet voor de dood :S

Reply With Quote
Old 01-13-2008, 05:23 PM   #7
Iyer
Guest

Quote:
Originally Posted by Ranjitadevi View Post
Ik snap best dat zwart wordt geassocieerd met de dood, maar aan de andere kant zijn sommige devta's en devi's zwart. Hun zwart staat niet voor de dood :S
Kaliyamma (Ma Kali) is zwart. Kaalaa is Hindi voor zwart. Kaala betekent tijd.
Kali is een uitbeelding van de tijd. De tijd die alles vernietigt. Wat vergaat er niet in de loop van de tijd? "Jaatasya hi dhruvo mrityuH" (= Alles wat geboren wordt zal zeker eens sterven, of alles wat ontstaat vergaat.
De tijd is dus een soort groot zwart gat.

Kali danst haar dans op het lichaam van Shiva. Shiva blijft ongeroerd.
Kali is een shakti van Shiva. Shiva is parmaatmaa. Atma / paramatma is het enige dat niet aangetast wordt door tijd. Het is en blijft zoals het is.

Dit is de symbolische betekenis van zwart. Voor Kali gebruikt men rode bloemen.
  Reply With Quote
Old 01-14-2008, 02:41 PM   #8
*Star*
IF-Lid

Nee hoor, er kwam dus een pandit kwam met een argument, dat bijv. blauw de kleur zou zijn van het gif dat Shiv Shankar toen heeft genomen. EN dat hij daarom blauw kleurde van huid. Dat zou volgens de pandit de reden zijn, dat je geen blauw aan moet doen tijdens een pooja. Maar dat zijn huid daardoor blauw kleurde, is toch niet dezelfde reden dat Krishna ook blauw wordt afgebeeld. Ook Ram wordt blauw afgebeeld, evenals Vishnu. Maar dat heeft toch ook niks ermee te maken, met het negatieve aspect van de inname van het gif, of wel soms? De kleur is het gif zelf namelijk niet.

Reply With Quote
Old 01-14-2008, 07:32 PM   #9
vissie-j
Administrator
IF-Crazy

Quote:
Originally Posted by *Star* View Post
Nee hoor, er kwam dus een pandit kwam met een argument, dat bijv. blauw de kleur zou zijn van het gif dat Shiv Shankar toen heeft genomen. EN dat hij daarom blauw kleurde van huid. Dat zou volgens de pandit de reden zijn, dat je geen blauw aan moet doen tijdens een pooja. Maar dat zijn huid daardoor blauw kleurde, is toch niet dezelfde reden dat Krishna ook blauw wordt afgebeeld. Ook Ram wordt blauw afgebeeld, evenals Vishnu. Maar dat heeft toch ook niks ermee te maken, met het negatieve aspect van de inname van het gif, of wel soms? De kleur is het gif zelf namelijk niet.

dat van de gif weet ik niet,
maar mij werd verteld dat een vrouw rood/geel moet aan hebben, en een man een dottie....

waarom is mij nooit helemaal duidelijk geworden.
Blauw zou te maken hebben met de huidskleuren van de goden zoals jij dat hebt genoemd...

Reply With Quote
Old 01-16-2008, 11:06 AM   #10
I C U
IF-Lid

Quote:
Originally Posted by Ranjitadevi View Post
maarre... eigenlijk... Als blauw dodelijk gif symboliseert.. dan waarom worden Vishnu, Shiva, Rama en Krishna vaak blauw afgebeeld?

Bij Vishnu staat Zijn blauw voor oneindigheid.

Bij Shiva.. Shiva's eigenlijke kleur is goud, maar zijn keel is blauw (doordat Parvati Zijn keel dichtkneep toen Hij het gif wou inslikken dat Vasukit uitspuwde en Shiva opving in Zijn mond). Toch wordt Hij helemaal blauw afgebeeld.

Wat betreft zwart.. van Shakti wordt gezegd dat Ze eigenlijk zwart is. Zwart houdt vast en verbergt. Zwart staat dingen toe om te rusten totdat ze klaar zijn om bewust te worden van het licht. Krishna betekent zwart en wordt vaak ook zwart afgebeeld.

Ze worden alle 4 inderdaad in oneindig blauw afgebeeld.
Maar ik denk zelf dat de mens niet oneindig is en dus daarom blauw niet mag dragen.
Eigenlijk snap ik die hindoes niet...zoveel verhalen en verklaringen en nog steeds is nix duidelijk, behalve dat we allemaal de pijp aan maarten zullen geven.

Reply With Quote
Reply

Tags
bepaalde, dragen, kleuren, mag, niet, pooja, tijdens, waarom

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is On
Forum Jump

All times are GMT. The time now is 07:20 AM.
Vertalen:

Tags