Aishwarya   |   Akshay   |   Sanjay   |   Shahrukh   |   Bollywood TV   |   DB   |   FORUM   |   NEWS   |   RINGTONES   |   TAGS
FrontPage User Control Panel Browse Our Members View Calendar
Get New Posts! View Faq?

Go Back   Bollywood, India, Indian Culture > Algemeen > Religie & Spiritualiteit

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 03-05-2007, 08:13 AM   #1
shanoe
IF-Nieuw

Default welke gebed?

welke gebed kun je gebruiken om je dag mee te beginnen en te eindigen?
Status: Offline

Reply With Quote
Sponsors
Old 03-05-2007, 10:21 AM   #2
lil jon
IF-Lid

Welke religie ?

Reply With Quote
Old 03-05-2007, 12:15 PM   #3
shanoe
IF-Nieuw

hindoe

Reply With Quote
Old 03-05-2007, 03:44 PM   #4
Mahesh
Super Moderator
IF-Crazy

Aum Namah Shivaaya

Ikzelf vind ondedrtaande gebeld wel mooi en zeer geschikt om de dag mee te beginnen en te eindigen:

Aum tvameva maataa cha pitaa tvameva,
tvameva bhandoeshcha sakhaa tvameva,
tvameva vidyaa dravinam tvameva,
tvameva sarvam mama deva deva.

[Ik geloof dat de meesten van ons dit gebed wel kennen].

Dit gebed kun je aan elk godheid richten, je zegt ermee dat Hij je moeder en vader is, dat Hij je broer/zus is en ook je vriend (in), tevens is Hij al wat je weet en ook je rijkdom; Hij is alles voor je.

Een prachtig gebed. Je kunt na het zeggen van dit gebed een bloem neerleggen an de voeten van je isht of godheid waar je je gebed op gericht hebt (beeld of plaatje).

Reply With Quote
Old 03-05-2007, 04:00 PM   #5
Boerhiya
IF-Beginner

dE beste begin om mee te beginnen is gewoon de moeder van alle mantras en mensen en de vedas, dat is de enige gayatri mata zelf! Dus gayatri mantra is denk ik goede begin.

Reply With Quote
Old 03-05-2007, 04:09 PM   #6
Mahesh
Super Moderator
IF-Crazy

Aum Namah Shivaaya

daar kan ik het best mee eens zijn.. maar wel gegeven dat je die mantra goed kunt uitspreken! De Gaaytri-mantra is moeilijker uit te spreken dan deze....

Aan de andere kant: Uiteindelijk gaat het om de liefde die je in je gebed weet te leggen en de aandacht die op je isht (godheid) weet te richten; als je meer bezig met trachten de moeilijke woorden uit te spreken..... tja.. ik denk dat dat dan je eigen keuze is.

Mijn advies hierin is: Neem een mantra die je goed kunt uitspreken en waarbij je je aandacht meer op God kunt leggen dan op het uitspreken van de mantra.

Ik ga zo weer zo niet uit van "hogere" en/of "betere" mantra's :idea:

Reply With Quote
Old 03-05-2007, 11:30 PM   #7
Tantric Pandit
IF-Crazy

Ik vind de Gayatri mantra geen moeilijke mantra. Tvameva mata (zonder erbij nagedacht wat je bedoelt) is ook vrij cliché.

Men moet gewoon kunnen kiezen wat hij/zij wilt. Een moeilijkheidsgraad meet ik er niet.

Reply With Quote
Old 03-06-2007, 12:49 PM   #8
Mahesh
Super Moderator
IF-Crazy

Aum Namah Shivaaya

Een praathana mantra cliche? :shock: Oke, zo kijk ik niet tegen mantra's aan.

Ik kan mij trouwens heel goed voorstelen dat ji de Gaaytri mantra geen moeilijke mantra vindt.... maar dit geldt niet voor een ieder. Iemand die geen oefening heeft gehad in het uitspreken van mantra's, is een ander verhaal.

Mijn ervaring met het aanleren van de uitspraak van mantra's, leert dat de Gaayatri-mantra iets meer aandacht nodig heeft.

Ik ben ook voor het vrij kiezen van mantra's voor praarthana, alleen zeg ik erbij kiez een mantra die je wel goed kunt uitspreken, zodat je niet blijft hangen op de uitspraak.

Dit kan verschileln van persoon tot persoon natuurlijk......

Reply With Quote
Old 03-06-2007, 01:09 PM   #9
Tantric Pandit
IF-Crazy

Ik put mijn ervaring van een voorzitter van een "sanatan dharm"-organisatie. De beste man vond dat hij voor zijn toespraak wel iets van een mantra moest doen.

Hij begon met Tvameva Mata ca. Toen wist hij het niet meer. Hij haalde vluchtig een verfrommeld papiertje uit zijn zak. Hij begon toen weer opnieuw. Zijn uitspraak was beroerd maar het is hem gelukt.

Ik vond het allemaal niet hoeven als het zo moest (uiterlijk vertoon).

Reply With Quote
Old 03-06-2007, 07:05 PM   #10
Moonwalker
IF-Lid

Als je een mantra uitspreekt moet je weten wat je uitspreekt, wat het betekent en wat je er letterlijke bij moet voorstellen. Deze voorstelling, inbeelding is net zo krachtig als de mantra zelf. De Gaaytri mantra is lastig te begrijpen en in te beelden.

De Maha Mantra in deze tijd.

Hare Ksna Hare Krsna
Krsna Krsna
Hare Hare
Hare Rama Hare Rama
Rama Rama
Hare Hare

Krsna en Rama zijn de namen van de Heer en met Hare spreekt men de innerlijke energie van de Heer aan.

Deze mantra is aangeprezen, door Sri Caitanya Mahaprabhu de Opperheer Zelf, als redmiddel voor de zielen in deze yuga. Het bezit de vermogens het geconditioneerde levend wezen van zijn stoffelijke neigingen te verlossen, maar ook liefde voor God en de vervoering van het geestelijke leven in hem op te wekken.
Bron: Bhagavad Gita ( zoals ze is, schrijver Prabhupada) Haribol
Haribol
Haribol
Haribol

Reply With Quote
Reply

Tags
gebed, welke

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is On
Forum Jump

All times are GMT. The time now is 11:23 AM.
Vertalen:

Tags