Aishwarya   |   Akshay   |   Sanjay   |   Shahrukh   |   Bollywood TV   |   DB   |   FORUM   |   NEWS   |   RINGTONES   |   TAGS
FrontPage User Control Panel Browse Our Members View Calendar
Get New Posts! View Faq?

Go Back   Bollywood, India, Indian Culture > Algemeen > Religie & Spiritualiteit

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 03-05-2007, 10:36 AM   #1
sarasvatie
Guest

Default onduidelijk

ram ram pandit- Mahesh

Voor mij zijn een paar dingen nog onduidelijk:

u schreef:

Goud is een edelmetaal en wordt derhalve niet aangetast door wat erop beland.

ik heb geleerd: goud is kaljug. zo ook de naam: so-na>>> slaap niet>>>

goud word makkelijk aangetast. ze zeggen wel eens: als je een gouden en een zilveren armband of iets samen draagt word het goud aangetast en wordt het minder waard.

verder is het zo: dat je zonder iets gekomen bent en zonder iest weer terug gaat naar bahgewaan, al je penisoen en geld en goud en al die waardevolle en niet wardevolle dingen waar je levenslang voor gewerkt hebt, neem je allemaal niet mee. alleen je karma. toch?

Ik weet niet zo veel namelijk, dus als ik een gekke of loggische vraag gesteld heb, neem me niet kwalijk.

ram Ram

sarasvatie
  Reply With Quote
Sponsors
Old 03-05-2007, 04:05 PM   #2
Mahesh
Super Moderator
IF-Crazy

Aum Namah Shivaaya

Geen enkele vraag is gek of onlogisch hoor...... Ik zal proberen iets duidelijjker aan te geven met wat er bedoeld wordt in de verschijnselen die jij hieronder beschrijft.

Kaliyuga is goud:
Dit is niet echt waar..... het verhaal waar dit vandaan komt is dat Kaliyuga werd tegengehouden door de koning, toen hij zijn rijk probeerde binnen te komen. De koning heeft toen een plaatsen aangewezen waar kaliyuga mocht verblijven, waaronder plaatsen waar gegokt wordt, waar overspel gepleegd wordt...... hier was Kaliyuga niet helemaal content mee, Hij had iets nodig dat overal aanwezig was, omdat Kaliyuga niet aan een specifieke plaats gebonden mocht zijn. Gokken gebeurt op specifieke plaatsen, overspel gebeurt op specifiek plaatsen... dit zijn geen algemeen toegankelijke plaatsen. Hierop gaf de koning Kaliyuga toesteming om ook in 'goud' aanwezig te zijn; dit bevindt zich overal....

Goud is hiermee niet gelijk aan Kaliyuga; het is een woonplaats van Kaliyuga. Hiermee wordt aangegeven dat Goud de kracht bezit om mensen in het onzuivere te trekken.
Tegelijk moeten we hier niet letterlijk goud nemen maar rijkdom in het algemeen. In rijkdom (geld, goud) woont Kaliyuga, dus het bezit kracht om mensen te corrumperen; dat dit zo is, hoeft geen apart betoog denk ik.

Mensen kunnen zich verliezen in geld, rijkdom, goud maar dit is geen regel! Het is een mogelijkheid.

met "so-na" (niet slapen) wordt uitdrukking gegeven aan het feit dat grote rijkdom met grote zorgen komt! Het ontneemt je je rust! Dat is eigenlijk alles wat ermee uitgedrukt wordt. Dit is een taal-grapje dat toevallig in het hindi kan, in het sanskrit lukt het al bijvoorbeeld niet mee, daat wordt ipv sona, svarna gebruikt.

Goud is een edelmetaal. Ik ben geen chemicus maar ik heb wel altijd geleerd dat edelmetaal niet aangetast wordt. het kan dat als we goud en zilver samen dragen dat het goud dan lijkt te verkleuren... maar ik vraag me af of dat echt het goud is of het andere metaal waarmee de legering tot stand komt?

Goud is pas helemaal zuiver als het 24 karaat is. Alles wat minder is,. betekent dat het een legering is..... ik weet het dus niet zeker maar ik geloof dat het andere metaal dat gebruikt wordt, dan weleens zou kunnen verkleuren. Hopelijk is er iemand op dit forum die daar antwoord op weet te geven????

Als we het gebruiken om na het overlijden van een persoon, op de zintuigen te zetten, dan geven we uitdrukking aan een gevoel dat we de overledene toewensen, namelijk dat alles wat hij hoort zuiver zal zijn, alles wat hij ziet, zuiver zal zijn enz..... het zuiverende aspect van goud, wordt dan gebruikt om dit te symboliseren. Voor deze zuiverende werking gebruiken we het ook bijvoorbeeld bij de karnavedha sanskaar, de sanskaar waarbij wij kinderen de oren doorboren en voorzien van een gouden oorringetje.

Alles wat je hier verzameld hebt, blijft hier achter... op je karma na, kun je niets meenemen; dat is een feit.
Wij mogen wel een overledene al het goeds wensen en bidden tot God dat Hij deze persoon het best mogelijke geeft; dat is aan ons. Als uiting hiervan gebruiken wij ook deze goudstukken op het gelaat van ee overledene, het is een gunst, een emotie waar wij uiting aan geven en kan ook een gebed zijn aan God.

Reply With Quote
Old 03-05-2007, 04:17 PM   #3
Boerhiya
IF-Beginner

Goud is de zaad van heer Shiew toen hij mohini roep zag van Vishnu, beti sarasvatie. Ik denk dat beta mahesh ji van goud houdt en daarom die uitspreek deed.

goud is niet goed voor de materieele mens.

Reply With Quote
Old 03-05-2007, 04:32 PM   #4
Mahesh
Super Moderator
IF-Crazy

Aum Namah Shivaaya

:lol: :lol: :lol: Burhiya mayya, tu hamme bahut mooise jaane hai :lol:

Maareh, los van alles: goud wordt wel vajker in religieuse rituelen gebruikt hoor! Bhagvan Ram had een beeld van Sita laten maken, voor een yagya; van goud.

In de rituelen m.b.t. de dood, wordt goud gebruikt.
Bij het huwelijk, wordt goud gebruikt.

In principe wordt in de kalash (tijdens katha/puja) ook goud gezet.. en als we geen gooud kunnen zetten, mag dat ook zilver zijn en als we dat ook niet hebben, dan koper. Ditg zetten we tregenwoordig in de vorm van een stuiver, in de kalash.

Het is niet het goud dat een probleem is maar onze zwakte voor goud! Wij zijn dus het probleem.

Reply With Quote
Old 03-05-2007, 11:32 PM   #5
Tantric Pandit
IF-Crazy

Het probleem is geen probleem wanneer de getrainde geest onhecht kan geraken.

Reply With Quote
Old 03-11-2007, 03:22 PM   #6
Boerhiya
IF-Beginner

Quote:
Originally posted by Mahesh

:lol: *:lol: *:lol: *Burhiya mayya, tu hamme bahut mooise jaane hai *:lol: *

Maareh, los van alles: goud wordt wel vajker in religieuse rituelen gebruikt hoor! Bhagvan Ram had een beeld van Sita laten maken, voor een yagya; van goud.

In de rituelen m.b.t. de dood, wordt goud gebruikt.
Bij het huwelijk, wordt goud gebruikt.
Mooi zo.
Humaar betwa haaivs (ofzo?) par tor moeria dekhaais, mahesh bet. Mooi ki tulog gewoon mee djaa hain sab kuch me, bahut shubhkamnaye.

Voor goud vind ik het geen gezicht als een pandit of spirutele persoon met allemaal goed zit hoor. het moet wel gebruikt worden in de poeja maar als je onthecht bent wil je denk ik ook geen goud enzo dragen, dan ben je echt eenvcoudig, net als een sadhu.

Reply With Quote
Old 03-12-2007, 02:48 PM   #7
Mahesh
Super Moderator
IF-Crazy

Aum Namah Shivaaya

Waarom heb je mij niet toegevoegd op Hyves? :oops:

Ik sluit mij in deze aan bij Tantric Pandit: Goud is het probleem niet maar de hechting van de mens is het probleem. Wij moeten leten op onze zintuigen en de onderwerpen van die zintuigen.. als wij onze zin (mana) en zintuigen onder controle hebben, is er niks aan de hand.

Reply With Quote
Old 03-12-2007, 05:55 PM   #8
TanDav
IF-Addicted

Send a message via MSN to TanDav

Shri Ram is mooier dan goud :oops:

Reply With Quote
Reply

Tags
onduidelijk

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is On
Forum Jump

All times are GMT. The time now is 12:00 AM.
Vertalen:

Tags