Aishwarya   |   Akshay   |   Sanjay   |   Shahrukh   |   Bollywood TV   |   DB   |   FORUM   |   NEWS   |   RINGTONES   |   TAGS
FrontPage User Control Panel Browse Our Members View Calendar
Get New Posts! View Faq?

Go Back   Bollywood, India, Indian Culture > Algemeen > Religie & Spiritualiteit

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 01-09-2008, 06:30 PM   #1
Ranjitadevi
IF-Beginner

Default Oodhni

Ram Ram,

Vrouwen moeten altijd een oodhni dragen, of in ieder geval hun hoofd bedekken, als ze pooja doen. De een zegt dat het bij ons Hindoes hoort, de ander zegt dat het gewoon een traditie is, en weer een ander zegt dat het van de Moslims komt. Niemand komt met redelijke argumenten, helaas. Ik zelf denk eerlijk gezegd dat het van de Moslims komt en het daarna een traditie is geworden, aangezien de Moslims vroeger nogal wreed bezig geweest zijn in India, waardoor Hindoes vele dingen van de Moslims hebben overgenomen.

Zelf draag ik wel een oodhni tijdens pooja en in de mandir.. maar dat is omdat ik van mijn ouders heb meegekregen dat dat moet. Aangezien ik niet hou van klakkeloos aannemen en ik geen genoegen neem met 'dat is nu eenmaal zo' of 'zo heb is het generatie op generatie overgenomen', ben ik erg benieuwd naar de ware reden hiervoor.

Ik heb gehoord en gelezen dat Hindoevrouwen in Zuid-India geen oodhni dragen, zelfs niet in de mandir. Hier als vrouwen of meisjes geen oodhni dragen tijdens pooja of in een mandir, en een pandit ziet dat, dan is het gelijk: 'Be-sehoer, toke koi sharam na hai?! Bhagwaan ke ghar mein chaahi oodhni pehne ke!' en blablabla, dan krijg je zo'n hele preek.

Weet iemand misschien hoe het werkelijk zit? Moeten Hindoevrouwen een oodhni dragen? En zo ja, waarom dan?
Status: Offline

Reply With Quote
Sponsors
Old 01-10-2008, 11:28 AM   #2
hindustani
Guest

hey,

Ik weet dat zelf ook niet en ik draag zelf ook geen als ik naar mandir ga, ik vind dat iedereen op zijn eigen manier moet bidden, ik ga niks van iemand aan nemen, als ik maar met mijn zuivere hart in god geloof vind ik dat belang rijk maar ik zou wel willen weten ho ehet now zit met dat oodhni. ik zou erg waarderen als iemand wat daar over kan vertellen
  Reply With Quote
Old 01-10-2008, 04:45 PM   #3
Ranjitadevi
IF-Beginner

Ik zou het ook graag willen weten, want ik heb weleens te horen gekregen dat ik be-sehoer was enzo omdat ik geen oodhni droeg (was toen vergeten mee te nemen). Ik kreeg een hele preek van een pandit. Toen ik antwoord gaf, zei hij dat ik brutaal was. Toen ik hem vroeg waarom ik be-sehoer was enzo, zei hij dat ik beter mijn mond kon houden, want hij vond me te brutaal.

Reply With Quote
Old 01-10-2008, 08:10 PM   #4
Iyer
Guest

Heel vreemd als ik dit allemaal lees.
Hindoes die een sluier dragen is mij totaal onbekend. Maar ik heb een Zuid-Indiase achtergrond.
Je ziet het verschil in dracht van sari. In Noord-India draagt men de sari dat je er een stuk van over je hoofd kan doen.

Voor mijn gevoel zou de tijdens een puja je hoofd juist niet moeten bedekken. Ik krijg het idee dat je je afsluit van de energieen.

Volgens mij is sluiering een overblijfsel van de islamitische bezetting van enkele eeuwen geleden.
  Reply With Quote
Old 01-10-2008, 09:08 PM   #5
Aart Tuynman
IF-Crazy

Quote:
Originally Posted by Ranjitadevi View Post
Ik heb gehoord en gelezen dat Hindoevrouwen in Zuid-India geen oodhni dragen, zelfs niet in de mandir.
Quote:
Originally Posted by Iyer View Post
Heel vreemd als ik dit allemaal lees.
Hindoes die een sluier dragen is mij totaal onbekend. Maar ik heb een Zuid-Indiase achtergrond.
Gezien de situatie dat het dragen van een orhnie in het zuiden van India niet bekend is, zou het inderdaad een overblijfsel van de islamitische bezetting van India kunnen zijn, aangezien het zuiden van India nooit door moslims bezet is geweest.

Reply With Quote
Old 01-11-2008, 10:14 AM   #6
I C U
IF-Lid

Quote:
Originally Posted by Ranjitadevi View Post
Ram Ram,

Vrouwen moeten altijd een oodhni dragen, of in ieder geval hun hoofd bedekken, als ze pooja doen. De een zegt dat het bij ons Hindoes hoort, de ander zegt dat het gewoon een traditie is, en weer een ander zegt dat het van de Moslims komt. Niemand komt met redelijke argumenten, helaas. Ik zelf denk eerlijk gezegd dat het van de Moslims komt en het daarna een traditie is geworden, aangezien de Moslims vroeger nogal wreed bezig geweest zijn in India, waardoor Hindoes vele dingen van de Moslims hebben overgenomen.

Zelf draag ik wel een oodhni tijdens pooja en in de mandir.. maar dat is omdat ik van mijn ouders heb meegekregen dat dat moet. Aangezien ik niet hou van klakkeloos aannemen en ik geen genoegen neem met 'dat is nu eenmaal zo' of 'zo heb is het generatie op generatie overgenomen', ben ik erg benieuwd naar de ware reden hiervoor.

Ik heb gehoord en gelezen dat Hindoevrouwen in Zuid-India geen oodhni dragen, zelfs niet in de mandir. Hier als vrouwen of meisjes geen oodhni dragen tijdens pooja of in een mandir, en een pandit ziet dat, dan is het gelijk: 'Be-sehoer, toke koi sharam na hai?! Bhagwaan ke ghar mein chaahi oodhni pehne ke!' en blablabla, dan krijg je zo'n hele preek.

Weet iemand misschien hoe het werkelijk zit? Moeten Hindoevrouwen een oodhni dragen? En zo ja, waarom dan?
De oodhni is bedoeld om je haren te beschermen tijdens de pooja. Stel een haarlok komt in aanraking met vuur....
Heeft nix met moslims of zo te maken.
Kan me uberhaupt niet voorstellen dat ze ook positieve bedoelingen met niet moslims hebben/hadden

Reply With Quote
Old 01-11-2008, 10:24 AM   #7
Mahesh
Super Moderator
IF-Crazy

Aum Namah Shivaaya

Ik heb een oude discussie naar boven gehaald dat ove rdit onderwerp ging; ik denk dat hierin hel wat vragen beantwoord worden:

http://forum.indianfeelings.com/reli...96-ohrini.html

Reply With Quote
Old 01-11-2008, 11:29 AM   #8
Ranjitadevi
IF-Beginner

Ik heb een Noord-Indiase achtergrond, dus het zal me niet verbazen als het idd van de Moslims is overgenomen. Dank u wel Maheshji, ik zal dat topic eens doorlezen.

Hahaha ICU.. die oodhni kan toch ook vlamvatten:P

Reply With Quote
Old 01-11-2008, 11:49 AM   #9
Ranjitadevi
IF-Beginner

Hmm... ik heb het gelezen en het komt er dus eigenlijk op neer dat de oodhni van de Moslims komt. Als dat werkelijk de enige reden is, is het wel heel stom dat sommige pandits er zo'n punt van maken als je geen oodhni draagt.

Hoe denkt u erover Maheshji? En heeft het ook een Hindoe-reden?

Reply With Quote
Old 01-11-2008, 12:38 PM   #10
Iyer
Guest

Ik heb die discussie gelezen. Heb er zelf geen mening over. Ik vind niet dat ik moet bemoeien met de cultuur van een ander.
In Zuid-India zijn veel tempels waar je als man de hemd uit moet doen. Van priesters wordt verwacht dat ze geen hemd dragen. Dit is ook een bepaalde traditie.
  Reply With Quote
Reply

Tags
oodhni

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is On
Forum Jump

All times are GMT. The time now is 09:55 PM.
Vertalen:

Tags