Aishwarya   |   Akshay   |   Sanjay   |   Shahrukh   |   Bollywood TV   |   DB   |   FORUM   |   NEWS   |   RINGTONES   |   TAGS
FrontPage User Control Panel Browse Our Members View Calendar
Get New Posts! View Faq?

Go Back   Bollywood, India, Indian Culture > Algemeen > HSFN > Discussie > Religieus

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 12-17-2003, 08:10 PM   #1
sarasvatie
IF-Nieuw

Default janeew en goermoekh wat is het verschil?

wie kan me het verschil vertellen en kunnen meisjes ook janeew laten doen?

Groetjes sarasvatie
Status: Offline

Reply With Quote
Sponsors
Old 12-18-2003, 08:43 AM   #2
Krezy_Priyalicious
IF-Beginner

Send a message via MSN to Krezy_Priyalicious

Wat is janeew en goermoekh eigenlijk? ???

Reply With Quote
Old 12-18-2003, 11:05 AM   #3
Oemar
IF-Beginner

Geen verschil ! Beiden hebben te maken met een zuiveriingsproces. De één (janeew) is kortstondig de ander langdurig. Voor de rest weet ik het niet.

Reply With Quote
Old 12-18-2003, 02:54 PM   #4
imported_Arjun
IF-Crazy

Guru = spirituele leraar
Mukha = gezicht/mond

Bij Upanayan-sanskaar krijgt men een koordje. Deze wordt janeeuw genoemd. Deze sanskaar of rituele handeling wordt tevens "Janeeuw" of "Gurumukha" genoemd.

Vaak wordt 'Janeeuw' gedaan in de kinderjaren. Men krijgt hierna geestelijk onderricht van degene die de janeeuw heeft omgedaan. Deze persoon wordt de Guru van degene. Bij het omdoen van de janeeuw krijgt de leerling van de Guru ook een mantra toegereikt. Ook wordt zijn haar kaalgeschoren maar wordt een stukje op zijn achterhoofd behouden [tjoerkie of shikha]. De Guru fluistert de mantra in de oor van zijn leerling. Dit wordt Gurumukha genoemd; de leerling hoort de mantra uit de mond van zijn Guru. Hierdoor krijgt hij initiatie in het brahmaan-schap en kan zijn spirituele reis een start maken onder toezicht van zijn Guru. Hij dient de Guru-mantra zo vaak als mogelijk te reciteren. Vaak is de Guru-mantra de Gaayatri mantra. Deze mantra verkrijgt bij recitatie nog meer kracht indien deze is verkregen via een Guru.

De drie touwtjes van de janeeuw hebben verschillende betekenissen:

- De schuld aan de Rishi's, Pitra's en Devata's. Schuld aan wijsheid, leven, levenservaring etc. die we moeten terugbetalen door een eervol en liefdevol leven te leiden.

- De drie Aashrama's die we moeten doorlopen.
* Bij het binnentreden van het gezinsleven leggen we één van de drie koorden af, omdat het middels het achtergelaten celibataire leven ons schuld hebben afgelost aan de Devata's. We hebben het lichaam weer gereinigd zoals we die van de devata's hadden ontvangen.
* Bij het binnentreden van het nahuwelijkse leven, leggen we nog een koord af, omdat we een gezin hebben gesticht en al onze levenservaringen en kennis hebben doorgegeven. Hiermee is ons schuld aan de pitra's, de voorouders, ook afgelost.
* Bij het binnengaan van het Sanyaasi-leven leggen het laatste koord af, omdat we een eervol leven hebben geleid zoals de shastra's dat aan ons vertellen. We gaan nu de onthechte fase binnen en lossen hiermee ons schuld af aan de Rishi's.

Het steeds afleggen van een koord gebeurt via een ritueel, waarbij het afgelegde koord in het vuur wordt geofferd.

Traditioneel gezien was de man degene die namens het gezin optrad bij de rituelen. Hij heeft plechtig beloofd tijdens het huwelijk dat hij en zijn vrouw alles zullen delen. In de Sanatan-dharma stroming is de man degene die de janeeuw draagt.

Binnen de Arya-samaj is de emancipatie van de vrouw in het geestelijke leven één van de basispilaren van de leer van Swami Dayanand. Vrouwen moeten niet achter worden gesteld. Zij dienen al bij de initiatie, een janew te krijgen en ook het onderricht dat daarbij hoort.

Aacharyavaan purusho vedaa (Chhandogya Upanishad)

"Alleen iemand die geïnitieerd is door een Guru kan Para-Brahm [God] snappen."

Gurushu naraa-matir yasyaa va naraki saha

"Degene die denkt dat de spirituele leraar een gewoon mens is wordt gezegt in de hel te leven." (Padma Puran)

Yasyaa saakhsad bhagavati jnaana-diipa prade guurau
marttyasaad-dhihi shrutam sarvam kunjara-saucavat

"De Guru wordt als Sakshaat Bhagvaan gezien, omdat hij het licht van trancendentale kennis aan zijn discipelen geeft. Voor degene die de materiele conceptie onderhoudt dat de guru een gewoon mens is is alles een teleurstelling. Zijn pogingen tot vooruitgang in spiritueel leven, zijn vedische studies, zijn kennis van de geschriften, zijn boetedoeningenen, zijn soberheid en zijn aanbidden van de deity (murti) zijn net zo waardeloos als het baden van een olifant." (Srimad Bhagavath Puraan 7.15.26)

Vandav guru pada kamja kripa simdhu nararupa hari,
Mahaamoha tama pumja jaasu bacana rabi kara nikara.
[Baalakhaanda 5, RamcharitaManas]

"Ik breng mijn nederige eerbetuigingen aan de lotusvoeten van mijn Guru, welke een diepe oceaan van liefde en genade is en niemand minder dan Shri Hari Zelf in een menselijk lichaam. Enkel Zijn woorden en leringen doen mijn arrogantie en onwetendheid verdwijnen."

Skanda Puraan Sri Guru Gita:
Yo Guruh sa Shivah prokto yah Shivah sa Guruh smrutah
Vikalpam yasstu kurveeta sa bhavet paatakee Gurau

Heer Shiv zegt:
"Shiv is Guru en de Guru is Shiv. Dit wordt bevestigd in de Veda's, Smriti's en de Itihaasa's. Degenen die deze waarheid negeren moeten worden beschouwd als de grootste zondaars."

Mede-oprichter & Hoofd I World Devilish Foundation

Reply With Quote
Old 12-18-2003, 03:02 PM   #5
r^e^a^l

Send a message via MSN to r^e^a^l

veel info..

heb ook janeew gedaan, heel laat, op m'n 16e!

Reply With Quote
Old 12-18-2003, 03:05 PM   #6
Krishna
IF-Crazy

Send a message via MSN to Krishna
Default Re:janeew en goermoekh wat is het verschil?

zo Arjun type je dit allemaal uit je hoofd

Reply With Quote
Old 12-18-2003, 03:07 PM   #7
r^e^a^l

Send a message via MSN to r^e^a^l

expert!

Reply With Quote
Old 12-18-2003, 03:16 PM   #8
Krishna
IF-Crazy

Send a message via MSN to Krishna
Default Re:janeew en goermoekh wat is het verschil?

ik heb geloof ik ook wel gahad maar weet niet zeker

Reply With Quote
Old 12-18-2003, 03:18 PM   #9
Bharet
IF-Lid

Send a message via MSN to Bharet

het maakt niet uit dat je het laat doet. Het gaat om de achterliggende waarden en principes en geloof.
(ja ik heb ook 'laat' janeew gedaan)

Helaas is Janeew in Nederland aan het verdwijnen.

Reply With Quote
Old 12-18-2003, 03:41 PM   #10
imported_Arjun
IF-Crazy

Haha nee re, de expert in mij is ver te zoeken. Dit was de informatie die ik via mijn Guru's heb ontvangen. De shloka's had ik gewoon op mijn harde schijf.

Aum Shri Gurave Namah

"Ik groet nederig de lotusvoeten van mijn Guru."

"Hij die de duistere onwetendheid teniet doet met Zijn geestelijke licht. Hij is geleerd in de Veda's en leeft volgens de principeële basiswaarden van de Shaastra's. Hij heeft Zichzelf ervaren en weet wie Hij werkelijk is, Hij weet en ervaart non-stop het gelukzalige gevoel van eenwording met Brahm. Zijn gemoedstoestand is geheel vredig en rustig. Hij heeft zich ontbonden van de illusie van Maya. Met Zijn ene hand in die van Zijn student en de andere hand in die van God brengt Hij deze twee steeds dichter bij elkaar. Hij zal zijn leerling opvangen wanneer deze dreigt te vallen. Hij, die er voor zijn leerling altijd zal zijn, Hem noem ik Guru."

Shri Gurubhyo Namah

Mede-oprichter & Hoofd I World Devilish Foundation

Reply With Quote
Reply

Tags
goermoekh, het, janeew, verschil, wat
Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump

All times are GMT. The time now is 10:54 PM.
Vertalen:

Tags