Aishwarya   |   Akshay   |   Sanjay   |   Shahrukh   |   Bollywood TV   |   DB   |   FORUM   |   NEWS   |   RINGTONES   |   TAGS
FrontPage User Control Panel Browse Our Members View Calendar
Get New Posts! View Faq?

Go Back   Bollywood, India, Indian Culture > Algemeen > Religie & Spiritualiteit

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 04-24-2005, 08:21 PM   #1
Turxe
IF-Nieuw

Default zoveel goden...

Ehm... ik vroeg me af waarom Hindoes zoveel goden aanbidden en niet alleen de schepper?

Ik had gelezen dat alle Hindoes geloven in 1 schepper: Brahma. En over die andere goden heb ik allerlei sagen/legendes gelezen. Kan het zyn dat de ware essentie van het geloof verwaterd is en dat mensen in de sagen zyn gaan geloven? Ik bedoel ik heb verhalen gelezen over Vishnu, Shiva en Hanuman b.v. En ik kan begrypen dat mensen b.v. bidden voor de kr8en en moed van Hanuman. maar het lykt of de mensen dan echt alleen Hanuman aanbidden en niet Brahma...
Status: Offline

Reply With Quote
Sponsors
Old 04-24-2005, 09:03 PM   #2
Marianne
IF-Crazy

Default Re: zoveel goden...

Quote:
Originally posted by Turxe
Ehm... ik vroeg me af waarom Hindoes zoveel goden aanbidden en niet alleen de schepper? *

Ik had gelezen dat alle Hindoes geloven in 1 schepper: Brahma. En over die andere goden heb ik allerlei sagen/legendes gelezen. Kan het zyn dat de ware essentie van het geloof verwaterd is en dat mensen in de sagen zyn gaan geloven? Ik bedoel ik heb verhalen gelezen over Vishnu, Shiva en Hanuman b.v. En ik kan begrypen dat mensen b.v. bidden voor de kr8en en moed van Hanuman. maar het lykt of de mensen dan echt alleen Hanuman aanbidden en niet Brahma...

Brahma wordt niet aanbeden door hindoes, dit is een vloek die door , volgens mij Shiva, is uitgesproken over hem (dat er nooit poedja gedaan zal worden voor Brahma). Voor mij is Shiva de schepper, de onderhouder en de verwoester. En Hij is zowel man als vrouw.

Reply With Quote
Old 04-25-2005, 10:36 AM   #3
Aghori
Guest

Er is maar 1 god, maar er zijn vele onder hem. Je kan het vergelijken met een bedrijf, er zijn vele managers en onderdirecteuren maar er is maar 1 president directeur.

Een bestuurder met een bepaalde portie macht is een vibhutimat satva. De absolute waarheid is parnam satyam. Isvara is de bestuurder en paramesvara de hoogste bestuurder is god.
  Reply With Quote
Old 04-25-2005, 10:37 AM   #4
Aghori
Guest

Default Re: zoveel goden...

Quote:
Originally posted by Marianne+-->
QUOTE(Marianne)
Quote:
  Reply With Quote
Old 04-25-2005, 12:36 PM   #5
Turxe
IF-Nieuw

Quote:
Originally posted by Sukh
Er is maar 1 god, maar er zijn vele onder hem. Je kan het vergelijken met een bedrijf, er zijn vele managers en onderdirecteuren maar er is maar 1 president directeur. *

Een bestuurder met een bepaalde portie macht is een vibhutimat satva. De absolute waarheid is parnam satyam. Isvara is de bestuurder en paramesvara de hoogste bestuurder is god.
Ehm... maar waarom zou je dan verantwoording aan de onderdirecteuren afleggen en niet rechtstreeks aan de president directeur...?

Waarom niet direct aan de hoogste m8 bidden?

Reply With Quote
Old 04-25-2005, 12:38 PM   #6
Turxe
IF-Nieuw

Marianne:

ehm... als ik 't goed begryp geloof jy dus dat Shiva de mense heeft geschapen?

Reply With Quote
Old 04-25-2005, 12:45 PM   #7
Turxe
IF-Nieuw

Ehm... waarom reageert niemand op myn andere topic over de hindoe beelden??? :?

Of heeft niemand hier een verklaring voor?

Ik ben geen hindoe en ben erg geinteresseerd in de hindoe geloof en cultuur en wil er graag veel over weten...

Moslims zyn n.l. algemeen van mening dat het maar een rare manier is om tot God te bidden... Beelden die zelf worden gemaakt/afbeeldingen die zelf worden getekend? Maar ik denk dat er meer 8ersteekt dan puur zelfgemaakte stenen beelden te aanbidden...

Reply With Quote
Old 04-25-2005, 01:21 PM   #8
Aghori
Guest

Quote:
Originally posted by Turxe+-->
QUOTE(Turxe)
Quote:
  Reply With Quote
Old 04-25-2005, 01:22 PM   #9
Aghori
Guest

Quote:
Marianne:

ehm... als ik 't goed begryp geloof jy dus dat Shiva de mense heeft geschapen?
nope het was niet Shiva, het was Brahma.
  Reply With Quote
Old 04-25-2005, 03:00 PM   #10
lasker
IF-Lid

Quote:
Ehm... waarom reageert niemand op myn andere topic over de hindoe beelden??? *:? *

Of heeft niemand hier een verklaring voor?

Ik ben geen hindoe en ben erg geinteresseerd in de hindoe geloof en cultuur en wil er graag veel over weten...

Moslims zyn n.l. algemeen van mening dat het maar een rare manier is om tot God te bidden... Beelden die zelf worden gemaakt/afbeeldingen die zelf worden getekend? Maar ik denk dat er meer 8ersteekt dan puur zelfgemaakte stenen beelden te aanbidden...
beelden zijn een medium.

gebaren zijn een medium, lichaamstaal is een medium, een persoonlijk gesprek is een medium, een brief is een medium, telefoon is een medium, tv is een medium, e-mail is een medium, een nieuwsgroepis een medium, een discussieforum is een medium, msn is een medium, messenger is een medium, daden vormen een medium

Hindoe´sme laat gelovigen met God in contact te treden op een manier die past bij hun geaardheid en mate van ontwikkeling. Ze zijn daarbij niet gebonden aan een bepaald medium.

Abramistische geloven leggen beperkingen op aan de manieren waarop de mens met God in contact treedt. Ze geloven dat God Jaloers wordt als je via een beeld met hem in contact treedt, omdat je dan het aardse en niet hem vereerd.

Hindoes geloven dat God zich manifesteert in heel de schepping en dus overal in de schepping aanwezig is en dus ook overal in de schepping aanbeden kan worden. Ook de Goden zijn slechts manifestaties van die ene God.

In de Abramistische religies wordt God gezien als gescheiden van zijn schepping. Men kan God niet aanbidden in zijn schepping maar moet zich daarom rechtstreeks tot hem wenden met gebed. Het Katholicisme neemt een beetje een tussenpositie in omdat zij wel toestaan dat men via beelden, of door voorspraak te vragen aan heiligen in contact treedt met God.

Ook de communicatie Van God naar de mens is anders. In het Hindoe´sme is God in de harten van alle mensen aanwezig en kan zich daarin ook direct openbaren. In de Abramistische religies heeft God juist een medium nodig om zich kenbaar te maken. Met Abraham sprak God via een brandende bramenstruik en met Mohammed via de aartsengel GabriŰl.

Reply With Quote
Reply

Tags
goden, zoveel

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is On
Forum Jump

All times are GMT. The time now is 06:19 PM.
Vertalen:

Tags