Aishwarya   |   Akshay   |   Sanjay   |   Shahrukh   |   Bollywood TV   |   DB   |   FORUM   |   NEWS   |   RINGTONES   |   TAGS
FrontPage User Control Panel Browse Our Members View Calendar
Get New Posts! View Faq?

Go Back   Bollywood, India, Indian Culture > Algemeen > HSFN > Discussie > Politiek & Media

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 08-02-2004, 12:57 PM   #1
- Prem -
IF-Lid

Default Agent moet nu vooral bekeuringen scoren

Agent moet nu vooral bekeuringen scoren

Van onze verslaggever Weert Schenk

AMSTERDAM - Sinds kort zijn de Nederlandse politiekorpsen gebonden aan prestatieafspraken. Een agent kan maar beter zijn quotum bekeuringen halen, als hij zeker wil zijn van zijn baan.

[Advertentie]

In een rustige Haarlemse wijk verschijnt opeens een wijkagent. Al meer dan twintig jaar is er nooit een bon uitgeschreven. Maar de agent begint zonder waarschuwing bekeuringen uit te delen. Dat lot treft bijvoorbeeld auto's die twee in plaats van vijf meter van de hoek staan of die even dubbelparkeren bij de bloemenwinkel.

Van consequente handhaving is geen sprake. De wijkagent verschijnt ongeregeld en volgens buurtbewoners uitsluitend bij mooi weer. De ergernis over de agent is groot, omdat hij wel onzinbekeuringen geeft en de echte verkeersproblemen niet oplost.

De buurt meent de dupe te zijn van een agent die een verplicht aantal bonnen per jaar moet uitschrijven. Hem had de Nederlandse Politiebond (NPB) waarschijnlijk niet hoeven waarschuwen om het voor agenten geldende quotum processen-verbaal serieus te nemen.

Volgens de NPB moeten dienders die onvoldoende bonnen schrijven voor hun carrière vrezen. De bond baseert zich op een recente uitspraak van de Centrale Raad van Beroep. Deze hoogste rechter in ambtenarenzaken vindt het stellen van quota rechtmatig.

Hoogleraar strafrecht Ybo Buruma van de Katholieke Universiteit Nijmegen heeft grote bedenkingen. Volgens hem wordt de politie door de prestatieafspraken met het ministerie van Binnenlandse Zaken gedwongen tot 'onoprechte handhaving'. Daarbij komt 'het telbare voor het belangrijke' te staan.

De prestatiecontracten leiden soms tot een geforceerde aanpak. 'De laatste maanden van 2003 zijn er veel verkeerscontroles geweest', weet een diender van de politie Kennemerland. 'Bevorder je daarmee de verkeersveiligheid? Of sta je daar om de cijfers te halen?'

Strafrechtgeleerde Buruma signaleert dat de politie meer flutzaken neigt aan te pakken. Een 'fijn voorbeeld' noemt hij het tienermeisje in Arnhem dat opgepakt werd voor heling. Ze had een slok wijn genomen uit een fles die door een jongen was gestolen. De wijn had ze trouwens meteen uitgespuugd, want het had niet gesmaakt. Het meisje ging het HALT-traject in voor jongeren die dreigen te ontsporen.

Buruma heeft er geen bezwaar tegen dat straatagenten een bepaald quotum processen-verbaal moeten halen. Hij vreest echter dat de agenten, mede uit luiheid, 'steeds grotere flauwekul' verbaliseren. 'De bevolking wil af van de gedoogcultuur. De politie treedt strenger op. Prima, maar het moet niet doorschieten .'

Het Openbaar Ministerie onderzocht de gevolgen van de prestatiecontracten. De 25 regionale politiekorpsen bleken in 2003 14 procent meer zaken te hebben aangeleverd dan in 2000. Buruma: 'Met name Flevoland deed het fantastisch. Het korps bracht niet alleen meer zaken naar justitie, maar ook zwaardere. Rotterdam bracht ook meer zaken in, maar die waren aanzienlijk minder zwaar dan het jaar ervoor. Wat zware criminaliteit betreft, zakte Rotterdam in een jaar van de tweede naar de achtste plaats.'

De hoogleraar betwijfelt of de veiligheid in Rotterdam daarmee werkelijk op het landelijk gemiddelde is gekomen. 'Is Roermond gevaarlijker dan Rotterdam?' Hij heeft maar een verklaring voor de prestaties van de Rotterdamse politie: er is vaak gekozen voor flutzaken die gemakkelijk scoren.

Buruma sluit niet uit dat het gemeentebestuur van Rotterdam die cijfers mooi vindt. 'Het duidt op meer repressie. Ik vind het zot. Het mag toch niet zo zijn dat je in Rotterdam banger bent voor de politie dan voor de slechteriken.' Hij zegt dat het volgens de cijfers bij twaalf politieregio's dezelfde kant op gaat. 'En wellicht worden het er nog meer.'

Ingrijpen door de politiek vindt Buruma niet gewenst. Hij wil meer inspraak van experts. ' De Tweede Kamer maakt het steeds doller. Ze debatteren zelfs over concrete en individuele zaken. En het wordt alleen maar erger.'

Status: Offline

Reply With Quote
Sponsors
Old 08-02-2004, 10:30 PM   #2
imported_AN
IF-Crazy

Default Re: Agent moet nu vooral bekeuringen scoren

opbouwend bedoeld:
Misschien is het leuk als je behalve copy en pasten ook een stelling poneert, of je eigen mening geeft, zodat we kunnen discussieren?

Reply With Quote
Old 08-05-2004, 09:39 AM   #3
imported_Janice
IF-Lid

Send a message via MSN to imported_Janice Send a message via Yahoo to imported_Janice

Ik heb gisteren een bekeuring gehad omdat ik mijn gordel niet om had! >:( >:( >:(
45 euro! :o :o :o Alsof ik niet al genoeg in geldnood zat... :(
Stomme politie agenten! >:(

Reply With Quote
Old 08-05-2004, 09:56 AM   #4
- Prem -
IF-Lid

Burger ergert zich aan 'bonnenschrijver'
door Tjerk de Vries
AMSTERDAM - Agenten in ons land worden momenteel doodmoe van burgers die bij iedere bekeuring klagen dat die bon alleen maar wordt uitgeschreven omdat de politieman- of vrouw het verplichte quotum moet halen.

Foto: scanner

Sinds De Telegraaf vorige week bekendmaakte dat een agent tenminste driehonderd boetes per jaar moet uitschrijven, zijn de gemoederen bij burgers en politiemensen danig verhit. "Er is een heel vervelende situatie ontstaan", zegt waarnemend voorzitter van de raad van hoofdcommissarissen Peter van Zunderd, tevens hoofd van het Korps Landelijke Politiediensten (KLPD). In een gesprek met deze krant slaat hij namens alle agenten terug.

Commentaar

"Het verhaal dat de Nederlandse Politiebond naar buiten heeft gebracht is een geheel eigen leven gaan leiden. Agenten krijgen nu bij iedere bon die ze uitschrijven commentaar, terwijl die bekeuringen echt vrijwel allemaal terecht zijn", zegt de politiebaas.

In veel grote steden zoals Rotterdam en Amsterdam geldt voor agenten een verplicht aantal boetes van driehonderd per jaar. Volgens de politiebond leidt dit tot het bestraffen van futiliteiten. "Onzin! Het is een peulenschil voor iedere agent die normaal zijn werk doet om dat aantal bekeuringen uit te schrijven", zegt Van Zunderd. "Daar hoeven geen flutboetes voor te worden gegeven. Ik sluit niet uit dat agenten soms extra hun best doen om het quotum te halen. Maar dan gaan ze bonnen uitschrijven voor te hard rijden of rijden door rood licht. Overtredingen die gewoon dienen te worden bestraft. Als je als agent je ogen openhoudt, is het geen enkel probleem dat aantal te halen. Er is hier zoveel loos en dit land moet veiliger." De Nederlandse politie heeft zich middels prestatiecontracten met minister Remkes van Binnenlandse Zaken verplicht 180.000 bekeuringen meer uit te schrijven dan vorig jaar. "Dat levert geen enkel probleem op, daar hoeven we geen rare dingen voor te doen", zegt Van Zunderd. Dat het niet halen van het quotum gevolgen heeft voor een agent, geeft Van Zunderd toe. "Ja, als iemand niet naar behoren functioneert, dan heeft dat gevolgen. Maar het uitschrijven van boetes is slechts één onderdeel van het werk. Een politieman wordt beoordeeld op verschillende facetten en daar hoort ook het uitdelen van verbalen bij. Daaraan kunnen wij ook zien of een agent doet waarvoor die is ingehuurd."

Volgens Van Zunderd weet iedere agent wat er van hem of haar wordt verwacht. "Als iemand niet voldoende functioneert, wordt hij of zij daar in functioneringsgesprekken tijdig op gewezen. Het is echt niet zo dat iemand er ineens achter komt dat ie nog heel veel boetes moet uitschrijven. Daarbij ga ik uit van de professionaliteit van de agenten die gewoon goed werk willen leveren en hun eigen afwegingen kunnen maken. En daar passen flutboetes niet bij. Er wordt door agenten nog altijd veel meer gewaarschuwd dan bekeurd."
-------

kan je je hier in vinden jay-nice?
Status: Offline

Reply With Quote
Old 08-05-2004, 10:05 AM   #5
imported_Janice
IF-Lid

Send a message via MSN to imported_Janice Send a message via Yahoo to imported_Janice

Quote:
Originally Posted by - Prem -
Burger ergert zich aan 'bonnenschrijver'

kan je je hier in vinden jay-nice?
Jaa, ik heb me wel geergerd gisteren ja! Ok, ik weet best dat het gewoon stom was om mijn gordel niet om te hebben, maar toch...
De agente zei dat ik in beroep mag gaan. Misschien doe ik dat wel...

Reply With Quote
Old 08-05-2004, 10:12 PM   #6
imported_AN
IF-Crazy

Quote:
Originally Posted by JAy-nice
Ik heb gisteren een bekeuring gehad omdat ik mijn gordel niet om had!* >:( >:( >:(
45 euro!* :o :o :o Alsof ik niet al genoeg in geldnood zat...* :(
Stomme politie agenten!* >:(
no disrespect, maar waarom had je je gordel niet om?
Ik snap echt niet waarom mensen hun gordel niet omdoen, het is zo een kleine moeite, en het kan je leven redden. Of was het een buitengewone situatie?

Reply With Quote
Old 08-06-2004, 06:47 AM   #7
imported_Janice
IF-Lid

Quote:
Originally Posted by AN

no disrespect, maar waarom had je je gordel niet om?
Ik snap echt niet waarom mensen hun gordel niet omdoen, het is zo een kleine moeite, en het kan je leven redden. Of was het een buitengewone situatie?
Ja, het was gewoon stom van me. Maar het was in Purmerend zelf (een kleine afstand dus) en ik was al bijna waar ik moest zijn. En omdat het zooo warm was en ik overal pijn had (vanwege maandag), was ik te lui om mijn gordel om te doen...Maar ja, nu heb ik mn lesje wel geleerd; al ga ik om de hoek en al is het nog zo warm, toch gaat mn gordel om!

Reply With Quote
Old 08-06-2004, 08:44 PM   #8
imported_AN
IF-Crazy

Quote:

Ja, het was gewoon stom van me. Maar het was in Purmerend zelf (een kleine afstand dus) en ik was al bijna waar ik moest zijn. En omdat het zooo warm was en ik overal pijn had (vanwege maandag), was ik te lui om mijn gordel om te doen...Maar ja, nu heb ik mn lesje wel geleerd; al ga ik om de hoek en al is het nog zo warm, toch gaat mn gordel om!
wat moet je nou betalen, als ik vragen mag?

Reply With Quote
Old 08-07-2004, 08:52 AM   #9
imported_Janice
IF-Lid

Quote:
Originally Posted by AN

wat moet je nou betalen, als ik vragen mag?
45 euro >:(

Reply With Quote
Old 08-07-2004, 09:22 AM   #10
imported_MiKe
IF-Addicted

Send a message via ICQ to imported_MiKe Send a message via MSN to imported_MiKe Send a message via Yahoo to imported_MiKe

Quote:

45 euro* >:(
daar gaat je kinderbijslag ;D

Reply With Quote
Reply

Tags
agent, bekeuringen, moet, scoren, vooral
Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump

All times are GMT. The time now is 10:03 AM.
Vertalen:

Tags