Aishwarya   |   Akshay   |   Sanjay   |   Shahrukh   |   Bollywood TV   |   DB   |   FORUM   |   NEWS   |   RINGTONES   |   TAGS
FrontPage User Control Panel Browse Our Members View Calendar
Get New Posts! View Faq?

Go Back   Bollywood, India, Indian Culture > Algemeen > Religie & Spiritualiteit

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 09-16-2006, 10:46 PM   #1
Tantric Pandit
IF-Crazy

Default Het Islam, een kritische blik

Voortvloeiend uit een andere topic, maar de meest geschikte plaats is toch eigenlijk hier: is het Islam een terechte voedingsbodem voor haat, afgunst, onthoofdingen, oorlogen, tereur?

Is er een gedegen grondslag te vinden in de Heilige Koran of hebben vele mensen die zich moslim noemen het mis?

Ik heb eerst Ninibeebie enkele malen gevraagd of zij zeker wist dat de Koran geen haatdragende boodschappen geeft. Zij gaf aan dat er geen haatdragende "rommel" in de Koran staat.

Hier mijn bevindingen, reageert uw allen aub.

Reply With Quote
Sponsors
Old 09-16-2006, 10:48 PM   #2
Tantric Pandit
IF-Crazy

Mijn reactie nav Ninibeebie:

Jammer dat je in plaats van de vraag over "geschiedenis" te beantwoorden een wedervraag stelt.

De geschiedenis is cruciaal voor het leven dat wij nu kennen. Was de geschiedenis anders gelopen, dan waren wij ook niet in deze hoedanigheid, op deze manier, in dit land, e.d. (ga zo maar door) in leven. De geschiedenis bevat feitelijkheden die ervoor gezorgd hebben dat de planeet is zoals wij het nu kennen.

Ook zijn er veel wanordelijkheden geweest, waarvan wij allen kunnen leren. Je maakt 1 fout als je stelt dat je in het "vandaag" moet leven. Alle spirituele boeken zijn opzichzelf geschiedenis.

Zelfs al gaan de boeken over de toekomende tijd, zij zijn geschreven in een bepaalde tijd, land en context.

Net zoals elk mens op deze planeet zou moeten weten wie Hitler is (want wat hij heeft gedaan is gevaarlijk voor vrede en eensgezindheid) moet ook elk mens weten hoe het zit met het ontstaan van bepaalde religieen.

In de Koran vinden we ook dat er VOOR het Islam een geloof was van beeldenverering. Profeet Muhammed besloot echter de mensen dwangmatig te bekeren en onthoofde vaak ook de mannen die niet wilden. Ook heeft hij alle beelden kapot geslagen.

Het is vrij vreemd dat de schrijver van de Koran, Profeet Mohammed zelf dit stelt. Zeg je dan niet; Joh Mohammned, waarom moest je dat vermelden, dat is geschiedenis, ik leef in nu!

Reply With Quote
Old 09-16-2006, 10:49 PM   #3
Tantric Pandit
IF-Crazy

En uiteraard ook enkele citaten uit de Heilige Koran, omdat we graag op basis van feiten willen beargumenteren;

Ik citeer uit Al-Baqarah;

Vers 190;

En strijdt voor de zaak van Allah tegen degenen, die tegen u strijden, maar overschrijdt de grens niet. Voorzeker, Allah heeft de overtreders niet lief.

Hieruit concluderen we dat de varkens die zich martelaar van Allah noemen behoorlijk de grenzen overschrijden. Maar gelukkig, hier staat nog een grens aangegeven, zo zou je redeneren nietwaar?

Toch kijken we verder:

[b][i]191. En doodt hen, waar gij hen ook ontmoet en drijft hen uit, vanwaar zij u hebben
uitgedreven; want vervolging is erger dan doden
Wacht eens even, nu mogen moslims ineens doden en uitdrijven? Maar wat bedoelt vers 190 dan met "te ver" gaan? Wat is er erger dan doden?

En tot slot komen we bij een vers waar veel negativiteit te lezen is:
193. En bestrijdt hen, totdat er geen vervolging meer is en de godsdienst alleen voor Allah wordt. Maar indien zij (met strijden) ophouden, dan is er geen vijandelijkheid meer toegestaan, behalve tegen de onrechtvaardigen.

Eerst wordt gesteld dat grenzen niet overschreden moeten worden. Vervolgens wordt letterlijk opgeroepen tot moord. Erbij vermeld wordt dat vervolging ophoudt, pas wanneer de Godsdienst alleen voor Allah wordt. Dit vind ik onacceptabel.

Even verderop zien we ook iets vreemds:

145. Geen ziel kan sterven zonder Allah's toestemming, daar de tijd is vastgesteld. En wie de beloning van de tegenwoordige wereld wenst, zullen Wij er van geven; en wie de beloning van het Hiernamaals wenst, hem zullen Wij daar van geven en Wij zullen de dankbaren gewis belonen.

Is dit de redenen waarom de islamitische terroristen zichzelf opblazen? Omdat het dan gelijk Allah's wil is?

Verder wil ik ook kijken naar de Dag des Oordeels, waar het boek over schrijft.

[b]Hoofdstuk 56 Al-Waaqiah) gaat hierover: De Onoverkomelijke Gebeurtenis (Geopenbaard v

Reply With Quote
Old 09-16-2006, 11:18 PM   #4
Tantric Pandit
IF-Crazy

Een citaat uit hoofdstuk 66 (At-Tahriem) - Denkende dat iets Verboden is

Vers 5
Indien hij van u scheidt, is het mogelijk dat zijn Heer hem betere vrouwen dan u zal geven, die Moslim zijn en onderdanig, gelovig, gehoorzaam, berouwvol, vroom, gewend te vasten, weduwen of maagden.

Hier krijgt de man een vrijbriefje om te scheiden. Hij zal dan van Allah een nieuwe krijgen, vers van de pers.

We zien hier de reden dat het Islam in aanhang groeit, het is nogal manvriendelijk allemaal. :idea: Lijkt wel een straf voor de vrouw; "je man krijgt betere vrouwen".

Reply With Quote
Old 09-16-2006, 11:48 PM   #5
GIZMO
IF-Crazy

Stel we gaan over naar een MAAR JULLIE SCHRIJVEN DIT EN DAT discussie..........

Wat moet je dan van de paardenoffer en weduwenoffer en de ongelijkheid van vrouwen die in sommige hindoeboeken staat beschreven dan precies vinden?
Status: Offline

Reply With Quote
Old 09-17-2006, 12:25 AM   #6
Tantric Pandit
IF-Crazy

Quote:
Originally posted by GIZMO
Stel we gaan over naar een MAAR JULLIE SCHRIJVEN DIT EN DAT discussie..........

Wat moet je dan van de paardenoffer en weduwenoffer en de ongelijkheid van vrouwen die in sommige hindoeboeken staat beschreven dan precies vinden?
Ik zou het geweldig vinden als wij ook de foutieve interpretaties uit onze geschriften ter discussie stellen. Maar dit doen wij toch ook altijd? Het voorbeeld dat jij aankaart is echter al ruim bediscusieerd, maar dat terzijde.

Ik vind het onprofessioneel dat je mijn bevindingen ziet als een aanslag op de Islam of op Moslims, ik wil slechts aankaarten wat ik constateer. En vraag 2 is vervolgens, hoe je dit eventueel moet of zou lezen. Dit doen we constant met Hindoe-geschriften.

Vooral teksten uit de Veda's zijn zeer abstract, je kunt er veel kanten mee op. De Koran is echter niet zoruim interpreteerbaar vind ik. Misschien heb ik ongelijk, wees dan professioneel en reageer op die punten.

Maar meer toegepitst op jouw vraag; ik denk dat zo'n discussie als jij stelt zinloos is. We moeten deze zaken gescheiden houden. Ik wil weten hoe je dit moet zien, welke boodschap zit erachter.

Nu ik lees uit de Koran (feitelijkheden) wil ik gewoon weten of dit misschien meervoudig interpreteerbaar is, of wat anderen erop hebben te zeggen. Ik stel dingen ter discussie zodat voor en tegenstanders reageren. Ik wil niets belachelijk maken.

Bovenstaande teksten betreffen citaten, ik ben de schrijver er niet van. :idea:

Reply With Quote
Old 09-18-2006, 10:18 AM   #7
Mahesh
Super Moderator
IF-Crazy

Aum Namah Shivaaya

Ik denk dat we deze, door Tantric Pandit, aangehaald verzen in het geheel moeten zien!

De allereerste vers die aanhaalt, laat direct zien dat de Koran grebnzen stelt:
"Vers 190;
En strijdt voor de zaak van Allah tegen degenen, die tegen u strijden, maar overschrijdt de grens niet. Voorzeker, Allah heeft de overtreders niet lief."
Hier lijken de acties die gelovigen mogen doen, begrensd, Allah geeft aan dat lieden die die grenzen overtreden, niet geliefd zijn bij Hem.

De volgende vers:
"191. En doodt hen, waar gij hen ook ontmoet en drijft hen uit, vanwaar zij u hebben
uitgedreven; want vervolging is erger dan doden. En bevecht hen niet nabij de heilige Moskee, voordat zij u daarin bevechten. Maar indien zij u bevechten, bevecht hen dan

Reply With Quote
Old 09-19-2006, 03:17 PM   #8
Tantric Pandit
IF-Crazy

De strijd met Arjuna had een heel ander verhaal. Sri Krishna sprak persoonlijk tot Arjuna. De sura uit de Koran spreekt veel te algemeen, dit gaat niet over een specifiek verhaal. Dit nu lezen en denken dat je alles kunt maken is vrij ziek en gevaarlijk.

Verder verkies ik boven alles de moslims zelf aan het woord te laten. Ik citeer:

Hij belooft me het paradijs waarin ik mag wensen wat ik wil dus als ik 70 mannen wil wensen dan doe ik dat lekker toch lekker puh!

Bron: http://www.islaam-online.nl/cgi-bin/forum/...&num=1133546456

Het verbaast me dat de Koran de Hemel ziet als zintuigelijk genotsbevrediging. Moeten we God plezieren of onze eigen lustorganen?

Reply With Quote
Old 09-19-2006, 03:27 PM   #9
Tantric Pandit
IF-Crazy

Nog een reactie van een "geleerde moslim:

[b]Mohiem het gaat om het martelaarschap wat krijgt een persoon die vecht omwille van Allah in een strijd ter vedediging van de moslims.

Overgeleverd door al-Miqdaam ibn Ma

Reply With Quote
Old 09-19-2006, 03:36 PM   #10
Chandika
Guest

Quote:
Originally posted by Tantric Pandit

Het verbaast me dat de Koran de Hemel ziet als zintuigelijk genotsbevrediging. Moeten we God plezieren of onze eigen lustorganen?
hmm goed punt....
  Reply With Quote
Reply

Tags
blik, een, het, islam, kritische

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is On
Forum Jump

All times are GMT. The time now is 11:52 PM.
Vertalen:

Tags