Aishwarya   |   Akshay   |   Sanjay   |   Shahrukh   |   Bollywood TV   |   DB   |   FORUM   |   NEWS   |   RINGTONES   |   TAGS
FrontPage User Control Panel Browse Our Members View Calendar
Get New Posts! View Faq?

Go Back   Bollywood, India, Indian Culture > Algemeen > Algemeen Forum

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 09-08-2006, 08:38 AM   #1
Faya-kroitie
IF-Crazy

Default Hindoe bruid schud geen hand met de mannelijke geslacht

Enkele weken geleden was ik op een hindoe bruiloft. Om precies te zijn op de dag van de Betwan viering. Onder de gasten bevonden enkele blanke echtparen naast de hindoestanen.

Wat mij opviel is dat de bruid een praatje ging maken met de gasten. Bij de blanke gasten gaf ze wel een hand aan de vrouwelijke gast maar niet aan de mannelijke geslacht, terwijl de man netjes stond naast zijn vrouw in afwachting van de hand. Deze omgang herhaalde zich ook bij de andere blanke aanwezigen. Ik dacht krijg nou wat, je nodigt de mensen uit op je feest, je bent geboren en opgetogen in NL en gedraagt je als een achterlijke allochtoon.
Mijn constatering bij de hindoestaanse gasten was dat de bruid aan enkele dames (ze ging heel selectief te werk) wel een hand en af en toe een knuffel gaf, terwijl bij anderen een Nameste groet (de handpalmen tegen elkaar ter hoogte van de borst). Ik had alles goed gevolgd en had in mijn achterhoofd zitten probeer geen hand te schudden want die zult je niet krijgen, Faya.

Ik dacht altijd dat de moslim gemeenschap geen hand schud met het andere geslacht, maar de hindoe meiden (geboren en opgetogen in NL) verdommen dat ook.

Is het normal onder de hindoe gemeenschap dat de bruid geen hand schud met de mannelijke geslacht? Vind je dat dit moet kunnen in NL?

PS: het feest verliep naast bovenstaande uitstekend. Ze hadden lekker vegitarisch eten, softdrinks, alcoholische dranken, muziek en dansie.

Reply With Quote
Sponsors
Old 09-08-2006, 10:01 AM   #2
Agni
IF-Addicted

Send a message via MSN to Agni

Een hand geven is een begroeting die hoort bij de normen en waarden in deze samenleving. Eigenlijk moet het dus niet kunnen. Ik ben echter ook verbaasd dat de bruid geen hand wilde geven. :? In hoeverre dit door de geschriften worden voorgeschreven weet ik niet, maar daar zouden de deskundigen op dit forum misschien antwoord op kunnen geven, :oops:
Status: Offline

Reply With Quote
Old 09-08-2006, 10:10 AM   #3
Aart Tuynman
IF-Crazy

Quote:
Originally posted by Agni
In hoeverre dit door de geschriften worden voorgeschreven weet ik niet, maar daar zouden de deskundigen op dit forum misschien antwoord op kunnen geven, *:oops:
En als het door de geschriften wordt voorgeschreven en je daarom dus geen hand schud, dan moet je op je bruiloft ook geen daroe schenken.

Reply With Quote
Old 09-08-2006, 10:13 AM   #4
Agni
IF-Addicted

Send a message via MSN to Agni

over handjes geven :D

Reply With Quote
Old 09-08-2006, 10:25 AM   #5
*Star*
IF-Lid

nog nooit van gehoord
:?

Reply With Quote
Old 09-08-2006, 10:26 AM   #6
Faya-kroitie
IF-Crazy

Quote:
Originally posted by *Star*
nog nooit van gehoord
:?
Dan is dit je 1ste keer.

Maar wat vind je van?

Reply With Quote
Old 09-08-2006, 10:29 AM   #7
*Star*
IF-Lid

Quote:
Originally posted by Faya-lobie+-->
QUOTE(Faya-lobie)
Quote:

Reply With Quote
Old 09-08-2006, 11:55 AM   #8
Atje
Guest

Default Re: Hindoe bruid schud geen hand met de mannelijke geslacht

Quote:
Originally posted by Faya-lobie
Enkele weken geleden was ik op een hindoe bruiloft. Om precies te zijn op de dag van de Betwan viering. Onder de gasten bevonden enkele blanke echtparen naast de hindoestanen. *

Wat mij opviel is dat de bruid een praatje ging maken met de gasten. Bij de blanke gasten gaf ze wel een hand aan de vrouwelijke gast maar niet aan de mannelijke geslacht, terwijl de man netjes stond naast zijn vrouw in afwachting van de hand. Deze omgang herhaalde zich ook bij de andere blanke aanwezigen. Ik dacht krijg nou wat, je nodigt de mensen uit op je feest, je bent geboren en opgetogen in NL en gedraagt je als een achterlijke allochtoon.
Mijn constatering bij de hindoestaanse gasten was dat de bruid aan enkele dames (ze ging heel selectief te werk) wel een hand en af en *toe een knuffel gaf, terwijl bij anderen een Nameste groet (de handpalmen tegen elkaar ter hoogte van de borst). Ik had alles goed gevolgd en *had in mijn achterhoofd zitten probeer geen hand te schudden want die zult je niet krijgen, Faya.

Wat ik weet dat sommige uitkijken voor "nazar" e.d. Ze krijgen de opdracht van hun ouders geen handen te geven (aan iedereen). En misschien was dat voor haar ook zo, alleen geef ze handen aan mensen die ze "vertrouwt"?

Ik heb geen idee, echter ik vind gewoon dat je handen kan geven.
  Reply With Quote
Old 09-08-2006, 12:40 PM   #9
Sonayna
IF-Addicted

Quote:
je nodigt de mensen uit op je feest, je bent geboren en opgetogen in NL en gedraagt je als een achterlijke allochtoon.
Echt idioot, maar dat gebeurd al gauw, op zulke gelegenheden zijn het geen nederlanders die trouwen maar hindoestanen maar in de maatschappij willen ze wel gezien worden als Nederlanders...triest!

Reply With Quote
Old 09-08-2006, 04:00 PM   #10
AnantSriVibhushitParmHans
Guest

Quote:
Is het normal onder de hindoe gemeenschap dat de bruid geen hand schud met de mannelijke geslacht? Vind je dat dit moet kunnen in NL?
Waarom had je de bruid niet gevraagd waarom ze selectief te werk ging. Misschien was er wel een goede reden?
  Reply With Quote
Reply

Tags
bruid, geen, geslacht, hand, hindoe, mannelijke, met, schud

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is On
Forum Jump

All times are GMT. The time now is 06:29 AM.
Vertalen:

Tags