Aishwarya   |   Akshay   |   Sanjay   |   Shahrukh   |   Bollywood TV   |   DB   |   FORUM   |   NEWS   |   RINGTONES   |   TAGS
FrontPage User Control Panel Browse Our Members View Calendar
Get New Posts! View Faq?

Go Back   Bollywood, India, Indian Culture > Algemeen > Algemeen Forum

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 11-20-2006, 09:50 AM   #31
010-Sharief
IF-Lid

Default Re: Hindoe bruid schud geen hand met de mannelijke geslacht

Quote:
Originally posted by JB-007
Enkele weken geleden was ik op een hindoe bruiloft. Om precies te zijn op de dag van de Betwan viering. Onder de gasten bevonden enkele blanke echtparen naast de hindoestanen. *

Wat mij opviel is dat de bruid een praatje ging maken met de gasten. Bij de blanke gasten gaf ze wel een hand aan de vrouwelijke gast maar niet aan de mannelijke geslacht, terwijl de man netjes stond naast zijn vrouw in afwachting van de hand. Deze omgang herhaalde zich ook bij de andere blanke aanwezigen. Ik dacht krijg nou wat, je nodigt de mensen uit op je feest, je bent geboren en opgetogen in NL en gedraagt je als een achterlijke allochtoon.
Mijn constatering bij de hindoestaanse gasten was dat de bruid aan enkele dames (ze ging heel selectief te werk) wel een hand en af en *toe een knuffel gaf, terwijl bij anderen een Nameste groet (de handpalmen tegen elkaar ter hoogte van de borst). Ik had alles goed gevolgd en *had in mijn achterhoofd zitten probeer geen hand te schudden want die zult je niet krijgen, Faya.

Ik dacht altijd dat de moslim gemeenschap geen hand schud met het andere geslacht, maar de hindoe meiden (geboren en opgetogen in NL) verdommen dat ook.

Is het normal onder de hindoe gemeenschap dat de bruid geen hand schud met de mannelijke geslacht? Vind je dat dit moet kunnen in NL?

PS: het feest verliep naast bovenstaande uitstekend. Ze hadden lekker vegitarisch eten, softdrinks, alcoholische dranken, muziek en dansie.
Officieel mag je helemaal niemand een hand geven op je bhatwan vrouw en man. Dit heeft er mee teamken dan de gene aan wie jij je hand geeft misschien onrein is; ongesteld, vlees gegeten noem maar op. Je hoort mensen met namaste te groeten of ram ram op je bhatwan.

Reply With Quote
Old 11-22-2006, 02:03 PM   #32
Sonayna
IF-Addicted

Ik vind dat altijd zo dubbelop...je mag geen vlees eten maar de daroe schenken ze wel in!!
Status: Offline

Reply With Quote
Old 11-25-2006, 05:22 PM   #33
Vysya
IF-Lid

Ben zelf ook hindoe, maar de 1 weet het altijd beter dan de ander.

Belangrijkste is waar jezelf in gelooft, in jezelf, in je dierbaren en al die regeltjes die al die geloven met zich meebrengen, sorry maar ik lap ze aan mijn laars.

Heb genoeg van schijnheilig doenerij, katha thuis houden en als het afgelopen is, afgunstig zijn naar anderen of over ze roddelen. Dat noem ik pertinent niet geloven!!!

Mijn Goden oftewel mijn guru

Reply With Quote
Old 11-25-2006, 06:25 PM   #34
Hein
IF-Crazy

Quote:
Originally posted by Sonayna
Ik vind dat altijd zo dubbelop...je mag geen vlees eten maar de daroe schenken ze wel in!!
Sinds wanneer wordt vlees in 1 adem samen met daro genoemd?? Kan me niet herinneren dat het 1 hetzelfde product is??

Reply With Quote
Old 11-26-2006, 10:38 AM   #35
Pranay
IF-Lid

[quote]Originally posted by Ichi the killer
[b]Je hebt mensen die zich in hun leven niet aan de tradities houden, maar als ze bijvoorbeeld gaan trouwen dan achten ze opeens w
Status: Offline

Reply With Quote
Old 12-13-2006, 07:33 PM   #36
koemba
Guest

eigen keuze. zelf zou ik het raar vinden als een bruid geen hand zou geven.

overigens heb ik het idee dat de groet met de handpalmen naar de achtergrond begint te raken.
  Reply With Quote
Old 12-18-2006, 12:36 PM   #37
Mahesh
Super Moderator
IF-Crazy

Aum Namah Shivaaya

Dat tradities op de achtergrond geraken, is alleen maar onze schuld!
Wij nemen uiteindelijk de beslissing om een traditie of gebruik in ere te houden of niet!

Nu gaat het over het schudden van handen.... dat klinkt erg onbeduidend!
Wat maakt het nu uit of we die hand schudden of niet?
Als we normaal alle handen gewoon schudden, waarom dan niet als bruid?

Het klinkt onbeduidened maar het blijft een onderdeel maken van "iets".
Als we over alle aparte zaken in ons set van gebruiken zo gaan denken, wat houden we dan over straks?

Als wij i.p.v. de ander te informeren, steeds maar kiezen voor het weglaten van onze eigen tradities, tja..... dan is het toch niet vreemd dat het op den duur verdwijnt of dat er nooit acceptatie voor komt?

Reply With Quote
Reply

Tags
bruid, geen, geslacht, hand, hindoe, mannelijke, met, schud

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is On
Forum Jump

All times are GMT. The time now is 06:00 AM.
Vertalen:

Tags