Aishwarya   |   Akshay   |   Sanjay   |   Shahrukh   |   Bollywood TV   |   DB   |   FORUM   |   NEWS   |   RINGTONES   |   TAGS
FrontPage User Control Panel Browse Our Members View Calendar
Get New Posts! View Faq?

Go Back   Bollywood, India, Indian Culture > Algemeen > HSFN > Discussie > Filosofisch

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 05-13-2005, 02:15 PM   #21
imported_Chaya
IF-Nieuw

Default Re: Wie is TROTS om HINDOE te zijn en waarom??

Quote:
Originally Posted by Shiva
Shri Krishna wijst trots in negatieve zin af, dus inderdaad ego, zelfverheerlijking.
Hij wees Arjun erop dat zijn trots nimmer nooit een obstakel mag zijn, anders zal hij zijn doel (moksha) nooit behalen.

Ik zie de naam van deze topic in een ander context.
Hindu Dharm is een verrijking van de ziel.
Het heeft vele aspecten, die voor een ieder herkenbaar zijn.
Zowel religieus, cultureel en spiritueel.
Het heeft een diepe betekenis, en brengt je in hogere sferen.
Het heeft een rijke geschiedenis, en leert je je zelf ontplooien.
Het heeft geen beperkingen en grenzen.

Als Hindu ben ik inderdaad trots op dit mooie nalatenschap van de Rishi's en andere wijzen.
En deze vorm van trots wordt niet afgewezen, ook niet door Shri Krishna.
In de Mahabharat wijst Hij Arjun zelf op alle vernederingen die de Pandavs hebben moeten ondergaan door de Kauravs.
Hij zorgt ervoor dat Arjun weer trots wordt op zijn afkomst en zijn broers en alles dient te doen om Dharm hoog te houden.

Trots, zoals Shri Krishna bedoelt, is een materialistisch concept.
Maar trots zijn op en hechten aan de immateriele en eeuwige Hindu Dharm, dat is Dharm :)

ben helemaal met je eens. :)
Status: Offline

Reply With Quote
Old 05-13-2005, 02:18 PM   #22
Vishal
IF-Crazy

Send a message via MSN to Vishal

Quote:
Shri Krishna wijst trots in negatieve zin af, dus inderdaad ego, zelfverheerlijking.
Hij wees Arjun erop dat zijn trots nimmer nooit een obstakel mag zijn, anders zal hij zijn doel (moksha) nooit behalen.

Ik zie de naam van deze topic in een ander context.
Hindu Dharm is een verrijking van de ziel.
Het heeft vele aspecten, die voor een ieder herkenbaar zijn.
Zowel religieus, cultureel en spiritueel.
Het heeft een diepe betekenis, en brengt je in hogere sferen.
Het heeft een rijke geschiedenis, en leert je je zelf ontplooien.
Het heeft geen beperkingen en grenzen.

Als Hindu ben ik inderdaad trots op dit mooie nalatenschap van de Rishi's en andere wijzen.
En deze vorm van trots wordt niet afgewezen, ook niet door Shri Krishna.
In de Mahabharat wijst Hij Arjun zelf op alle vernederingen die de Pandavs hebben moeten ondergaan door de Kauravs.
Hij zorgt ervoor dat Arjun weer trots wordt op zijn afkomst en zijn broers en alles dient te doen om Dharm hoog te houden.

Trots, zoals Shri Krishna bedoelt, is een materialistisch concept.
Maar trots zijn op en hechten aan de immateriele en eeuwige Hindu Dharm, dat is Dharm :)
Wat een onzin. Als je Hindoe bent betekent dat neem ik aan automatisch al dat je blij bent met de zgn Hindoe Dharma en al haar aspecten. Want als je dat niet zou zijn, zou je geen Hindoe zijn toch? Die keuze heb je. Als je jezelf Hindoe noemt is het dus al logisch dat je er "trots" op bent. Waarom zou je het dan nog gaan zeggen dat je er trots op bent? Wat wil je daarmee bereiken?

- Yoda

Reply With Quote
Old 05-13-2005, 05:40 PM   #23
BhagatSingh
IF-Beginner

Quote:
Originally Posted by Vishal
Wat een onzin. Als je Hindoe bent betekent dat neem ik aan automatisch al dat je blij bent met de zgn Hindoe Dharma en al haar aspecten. Want als je dat niet zou zijn, zou je geen Hindoe zijn toch? Die keuze heb je. Als je jezelf Hindoe noemt is het dus al logisch dat je er "trots" op bent. Waarom zou je het dan nog gaan zeggen dat je er trots op bent? Wat wil je daarmee bereiken?
Ten eerste het is geen zgn Hindoe Dharma.
Ten tweede het is helemaal niet logisch dat ze trots zijn, want mensen als jouw zijn niet trots om Hindoe te zijn. Jij zit hele tijd op elke Hindoe Dharm topic* tegen te spreken.

IK ben helemaal met SHIVA eens.

Reply With Quote
Old 05-13-2005, 08:21 PM   #24
imported_Shiva
IF-Lid

Zowel 'onzin' als 'interpretatie' zijn subjectief.
De ene noemt het blij zijn, de ander noemt het trots zijn.
Sommige mensen noemen zich Hindoe, maar zijn er niet blij mee, ze zien het als een last misschien.
Ik had bijvoorbeeld een onderzoek gelezen over Hindostaanse meisjes, waarin naar voren kwam dat de Hindoe meisjes de religie zien als iets 'van hun ouders, maar niet van hun'. Niet echt blij of trots, maar noemen zich wel Hindoe.

Met trots zijn bereik je niets, net zoals met blij zijn.
Het is een uiting, mijn inziens zeer positief dat Hindoe jongeren trots (of blij) zijn op hun Dharm.
Niks mis mee toch?

Reply With Quote
Old 05-13-2005, 09:12 PM   #25
Vishal
IF-Crazy

Quote:
Originally Posted by BhagatSingh
Ten eerste het is geen zgn Hindoe Dharma.
Ten tweede het is helemaal niet logisch dat ze trots zijn, want mensen als jouw zijn niet trots om Hindoe te zijn. Jij zit hele tijd op elke Hindoe Dharm topic tegen te spreken.

IK ben helemaal met SHIVA eens.
Geef eerst eens antwoord op mn vraag, voordat je je conclusies gaat trekken. Of ben je bang dat je ontdekt dat het toch helemaal niet goed is om zo te showen met jezelf?

En dat ik jouw tegenspreek betekent dat ik geen hart heb voor mijn dharma? Wilde je dat zeggen? Impliceer je daar toevallig mee dat jouw Islamitische kijk op het Hindoeisme de enige juiste is?

- Yoda

Reply With Quote
Old 05-13-2005, 09:15 PM   #26
Vishal
IF-Crazy

Quote:
Met trots zijn bereik je niets, net zoals met blij zijn.
Het is een uiting, mijn inziens zeer positief dat Hindoe jongeren trots (of blij) zijn op hun Dharm.
Niks mis mee toch?
Ik geef je hier helemaal gelijk in. Maar dat is iets voor jezelf. Waarom zou je het op een forum gaan gooien? Om anderen te laten zien van: Kijk eens, ik ben trots op mijn geloof." Is dat niet gewoon een vorm van met jezelf showen? Is dat niet gewoon ahankaar?

- Yoda

Reply With Quote
Old 05-14-2005, 09:24 AM   #27
- Prem -
IF-Lid

Quote:
Ik geef je hier helemaal gelijk in. Maar dat is iets voor jezelf. Waarom zou je het op een forum gaan gooien? Om anderen te laten zien van: Kijk eens, ik ben trots op mijn geloof."* Is dat niet gewoon een vorm van met jezelf showen? Is dat niet gewoon ahankaar?
Het kan ook zo zijn dat een aantal hindoes aan een minderwaardigheid complex lijden. waardoor ze openlijk niet durven te zeggen dat ze trots zijn op de hindoe dharm. na de 800 jaar overheersing door de moslims en 500 jaar door de christenen heeft het misschien effect gehad tot in de genen. het gaat een tijdje duren voordat het er uit is gemuteerd. maar voorlopig kunnen deze hindoes nog nederig en slaverig doen.

Je punt is te begrijpen :)

Reply With Quote
Old 05-14-2005, 11:32 PM   #28
Varishna

Niet te persoonlijk worden aub

Reply With Quote
Old 05-18-2005, 07:46 AM   #29
- Prem -
IF-Lid

Was niet persoonlijk bedoeld.

Reply With Quote
Old 05-27-2005, 12:35 PM   #30
imported_Shiva
IF-Lid

Quote:
Ik geef je hier helemaal gelijk in. Maar dat is iets voor jezelf. Waarom zou je het op een forum gaan gooien? Om anderen te laten zien van: Kijk eens, ik ben trots op mijn geloof."* Is dat niet gewoon een vorm van met jezelf showen? Is dat niet gewoon ahankaar?
waarom mag je het niet op een forum 'gooien' (posten dus) en mag je wel de bekende en uitbundige divali enholi optochten hebben?
waarom mag je wel een gandhi beeld op hobbemaplein?
waarom mag je wel een grote bruiloft met dure kleding en grote zalen?
dat zijn toch ook trotse en blijde uitingen van hindu dharm en het hindu zijn?
waarom mogen die uitingen wel, en een forum niet?
waarom zouden we dan uberhaupt hindu websites hebben, als hindu dharm het afwijst om je trotsheid en blijdschap te delen?
is het niet hypocriet om het ene toe te staan en het andere uit te sluiten?

En moderators, we zijn al een tijdje offtopic. Kunnen we weer ontopic gaan:
Ik ben trots om Hindoe te zijn, wegens de eenheid in verscheidenheid en de praktishe toepassing van prachtige theorie

Reply With Quote
Reply

Tags
hindoe, trots, waarom, wie, zijn
Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump

All times are GMT. The time now is 10:27 PM.
Vertalen:

Tags