Aishwarya   |   Akshay   |   Sanjay   |   Shahrukh   |   Bollywood TV   |   DB   |   FORUM   |   NEWS   |   RINGTONES   |   TAGS
FrontPage User Control Panel Browse Our Members View Calendar
Get New Posts! View Faq?

Go Back   Bollywood, India, Indian Culture > Algemeen > Religie & Spiritualiteit

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 01-26-2008, 05:44 PM   #11
Iyer
Guest

Er zijn vier vormen van spraak.
Vaikhari, madhyama, pashyanti en param.
Vaikhari is hardop. Madhyama in gedachten en de andere twee zijn nog subtieler en nog krachtiger. Ik ga hier niet in op details.
Een mantra moet je eerst kennen, hardop met de juiste uitspraak. In gedachten, zoals de pandit aangaf is de mantra sterker. Maar je moet hem eerst kennen. Vandaar uit kan men nog verder, nog dieper gaan.
  Reply With Quote
Old 01-28-2008, 10:32 AM   #12
Lalita*
IF-Beginner

Sommige mensen vinden dat inderdaad beter (in zichzelf uitspreken), maar anderen vinden het weer niet goed. Vaak wordt gezegd dat wat je doet fout is, maar hoe het wel hoort, wordt niet gezegd. Dan schiet je er ook niks mee op.

Last edited by Lalita*; 01-28-2008 at 10:34 AM.
Status: Offline

Reply With Quote
Old 01-28-2008, 07:17 PM   #13
Iyer
Guest

Lalita, ik kan je aanraden om zelfs iets meer te weten te komen hoe dat zit met mantras. Hoe de kracht erachter zit, hoe de ether Akasha in elkaar zit enzevoorts. Dan heb je zelf de kennis om te weten hoe je een mantra gebruikt. De meeste mensen weten het zelf ook niet en zeggen maar wat.
Weet dat de wetenschap van mantra's voor een groot deel verloren is gegaan voor het grote publiek. De meeste kennis wordt mondeling doorgegeven aan vertrouwelingen.
Mantra-shastram kan vaak misbruikt worden.

Er zijn genoeg boeken, maar de meeste van ze is zweverig new-age rommel. Als ik dat zo mag zeggen.
Ik kan je wel iets aanraden, als je tenminste Engels leest. Maar ik geloof dat ik hier op dit forum geen boeken aan mag raden. Zal wel iets te maken hebben met reclame.
  Reply With Quote
Old 01-30-2008, 08:47 AM   #14
Lalita*
IF-Beginner

Hoe dan? De een zegt dat de boeken van tegenwoordig pruts zijn.. een heilig geschrift aanschaffen (en nog wel het juiste) is best lastig, vooral in nederland. Je moet net weten hoe je er meer over te weten kan komen, want veel pandits van tegenwoordig willen niks uitleggen.
Status: Offline

Reply With Quote
Old 01-30-2008, 04:04 PM   #15
Iyer
Guest

Ik bedoelde dat de meeste boeken rommel zijn.
Een heel serieuse en geleerde schrijver is I.K Taimni.
In een boekje waar hij schrijft over de Gayatri legt hij ook heel veel ander dingen uit over mantra's, onstaan ervan, gebruik ervan enz. Met speciale aandacht voor de Gayatri.
Hier kun je alleen de inleiding ervan lezen:
Amazon.com: Gayatri: Books: I. K. Taimni
Als het niet mag halen ze dit bericht wel weg.
I.K. Taimni (al meer dan 20 jaar overleden) is een wetenschapper (chemicus) en een yogi. Van oorsprong Kashmiri leefde in Allahabad.
Sommige boeken van hem zijn in het Nederlands vertaald. Hij gaat heel diep in op de stof, voor sommigen te moeilijk.
  Reply With Quote
Old 01-30-2008, 04:49 PM   #16
Mahesh
Super Moderator
IF-Crazy

@Sabina:

Je kunt veilig japa doen voor of de Aum namah Shivaaya mantra of de maha mrityun jaya mantra......... Dat over energieen e.d wordt echt belangrijk als je het over mantra-siddhi gaat hebben en jij wilt japa doen, en dat kan! Zorg ervoor dat je de mantra correct leert uitspreken.

Over het uitspreken of niet uitspreken:

Er zijn 3 manieren om japa te doen:
1. prathama. Dit is jap doen door de mantra gewoon hardop te zeggen.
2. Madhyam. Dit is jap doen door de mantra geluidloos te zeggen.
3. Uttama. Dit is jap dioen gehele in jezelf.

De eerste methode wordt gehanteerd zodat je beter geconcentreerd bent. Als je een mantra moet zeggen, ben je beter met je aandacht bij die mantra, je moet het goed uitspreken, je hoort het ook. JE zintuigen zijn er dus bij betrokken en kunnen niet gaan dwalen.

De tweede methode is iets gevorderd in vergelijking met de eerste. Nu maak je geen geluid, je hoort de mantra niet. Ze zegt het ook niet hardop maar je vorm wel met je lippen de woorden. Ook dit helpt om je aandacht er beter bij te houden. Je zegt de mantra, zonder enige vorm van geluid.

De derde methode is de meest gevorderde. Je houdt je lippen op elkaar, die bewegen niet. Je tong draai je in je mond en klemt die met je gehemelte, of je je drukt de top tegen je gehemelte aan. In ieder geval je zorgt ervoor dat je tong geen enkele beweging kan maken. Er is niets dat beweegt. Zo it je jap te doen; d emantra wordt geheel in je innerlijk gevormd. Dit is de moeilijkste methode omdat als je niet voldoende getraind bent, je mana (zin) gaat dwalen en je bent afgeleid (daarom zin de andere twee methoden er).

Alle drie de methoden zijn gangbaar en toegelaten. Je mag dus wel hardop de mantra zeggen tijdens jap. Alleen is de derde methode de meest krachtige! Volgens mij zeggen sommige pandits hierom dat de andere twee fout zijn.. ze zijn niet fout! Ze zijn wel minder krachtig.

Maar je moet voor jezelf kijken welke methode bij jouw past. Je kunt wel de krachtigste willen doen maar als je je aandacht er niet bij kunt houden,. dan is dat ook niet goed. Experimenteer met deze methoden en kijk welke bij je past. Na verloopp van tijd en oefening, kun je de volgende methode pakken, net zolang tot je bij de "utamma" bent.

Reply With Quote
Old 02-03-2008, 05:00 PM   #17
Sabina
Guest

Dankje wel voor je antwoord Mahesh!

Ja, ik spreek meestal de mantra uit maar ik heb het ook een tijdje op de laatste manier gedaan dus echt in mezelf zonder m'n mond te bewegen..
Ik voel me bij beide prettig is het erg om af te wisselen of moet je strict 1 manier aanhouden??

Ik ben nu gewoon de mahamrit. mantra aan het japa doen in haar naam zoals jullie hebben aangeraden, 's ochtends en 's avonds, elke ochtend dhaar gemaakt voor Surya dev..
M'n moeder zei dat ik dat moet doen met dhaar, water, 19 kruidnagel en honing..
Klopt dat?

Ontzettend bedankt voor de hulp hier, appreciate it!
God bless!
  Reply With Quote
Old 02-04-2008, 08:42 AM   #18
Mahesh
Super Moderator
IF-Crazy

Aum Namah Shivaaya

Afwisseln is geen probleem!
Maar, waarom zou je afwisselen? De methode waarbij je het helemala in jezelf doet, is het krachtigst. Als je die kunt doen, dan zou ik het daarbij aanhouden. Maar,. nogmaals: afwisselen is geen probleem; mits je natuurlijk niet tijdens 1 mala afwisselt!

In dhaar wordt ook suiker gedaan, gekleurde rijst en rooswater. Als suiker al in de kant-en-klare dhaar zit, hoeft dit er natuurlijk niet apart bij.

Reply With Quote
Reply

Tags
ander, dringed, een, mantrajab, naam, van

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is On
Forum Jump

All times are GMT. The time now is 03:56 PM.
Vertalen:

Tags