Aishwarya   |   Akshay   |   Sanjay   |   Shahrukh   |   Bollywood TV   |   DB   |   FORUM   |   NEWS   |   RINGTONES   |   TAGS
FrontPage User Control Panel Browse Our Members View Calendar
Get New Posts! View Faq?

Go Back   Bollywood, India, Indian Culture > Algemeen > Religie & Spiritualiteit

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 05-20-2007, 02:34 PM   #1
Ranjita
Guest

Default seedha en baran geven aan pandit

Ram Ram,

Kan iemand mij misschien vertellen wanneer je seedha moet geven aan de pandit? Ik weet wel dat het met overlijden, Durga pooja en katha jhandi moet, maar geef je bijvoorbeeld bij een huwelijk ook seedha aan de pandit? en wanneer geef je baran aan de pandit?
  Reply With Quote
Sponsors
Old 05-21-2007, 11:44 AM   #2
Tantric Pandit
IF-Crazy

Over het algemeen geef je "sidhaa" wanneer een pandiet je heeft bijgestaan in welke vorm van rituele dan ook. In je sidhaa verwerk je neutrale biologische producten; dus geen alcohol, vlees, pepers, uien of knoflook.

Deze zaken prikkelen de zintuigen op een negatieve manier. Helaas vertellen veel pandiets je niet dat je deze zaken niet hoort te verstrekken.

Reply With Quote
Old 05-21-2007, 01:38 PM   #3
Ranjita
Guest

Ram Ram,

Dank u wel voor uw antwoord. Ik heb geleerd dat in de seedha 7 dingen moeten zitten :? :? :

- rijst
- gele daal
- masala
- aardappelen
- uien
- knoflook
- geld

:?: :?: :?: :?: :?:
  Reply With Quote
Old 05-21-2007, 02:21 PM   #4
Mahesh
Super Moderator
IF-Crazy

Aum Namah Shivaaya

Zo'n sidha is afgestemd op wat de pandit gebruikt. Het is de bedoeling dat de pandit m.b.v. de sidha een maaltijd thuis, kan klaarnmaken.

Als de pandit geen uien, knoflook e.d. gebruikt, dan zou je die ook niet in een sidha moeten stoppen.

Wat tantric Pandit bedoelt, en terecht, is dat zo'n sidha alleen zuivere etenswaren zou moeten bevatten, dus dat wat saattvik is; dan vallen uien en knoflook erbuiten. Dit is zo'n beetje dezelfde reden waarom men nooit peper in een sidha zet.

Maar goed, tegenwoordog eten de pandits gewoon uien en knoflook,. alhoewel het rajo-guni zaken zijn.... dus ik vind het niet erg dat het erin zit. Zolang er maar geen tamo-guni zaken in komen..... dan raakt het einde zoek.

Reply With Quote
Old 05-21-2007, 02:36 PM   #5
Ranjita
Guest

Ram Ram,

Ik snap dat er zuivere etenswaren in moeten. Waarschijnlijk heb ik het zo geleerd omdat onze pandit wel uien en knoflook gebruikt.

Wat is eigenlijk het verschil tussen baran en seedha? Of zit er geen verschil in? Volgens mij zijn het 2 dezelfde dingen, maar ik weet het niet zeker.
  Reply With Quote
Old 05-22-2007, 09:25 AM   #6
Mahesh
Super Moderator
IF-Crazy

Aum Namah Shivaaya

Volgens mij bedoelen we daar tegenwoordig inderdaad hetzelfde mee.

In het verleden was "baran" een gift vooraf en "sidha" een gift achteraf!
Tegenwoordig doen wij geen gift vooraf meer......

Reply With Quote
Old 05-28-2007, 02:27 PM   #7
Ranjita
Guest

Ram Ram,

Ik heb het gisteren gevraagd aan de pandit die bij onze buren was wegens pooja. Hij zei dat het 2 verschillende dingen zijn. Seedha geef je aan de pandit als dank en baran geef je aan alle aanwezige Brahmans als je thuis pooja hebt. In de baran zit ook minder, alleen gele erwten, rijst en geld.[/i]
  Reply With Quote
Old 06-06-2007, 10:27 AM   #8
Mahesh
Super Moderator
IF-Crazy

Aum Namah Shivaaya

Tja, namen gaan een eigen leven leiden... technisch gesproken heet dat ook siedhaa.

"Varan karna", zoals het officieel heet, beteketn letterlijk: aannemen.
Dit was dus een gift die gegeven werd aan de pandit, op het moment dat de pandit besproken werd...... het was dus voor het vastleggen van de "afspraak".... het kan dat het tegenwoordig voor wat anders wordt gebruikt, zoals ij zegt.. maar eerlijk gezegd heb ik dit niet eerder gehoord.. ik weet dat die siedha's namelijk ook gewoon siedha's genoemd worden......

Reply With Quote
Old 06-08-2007, 11:31 AM   #9
Ranjita
Guest

Ram Ram,

Zelf heb ik altijd gehoord van seedha en baran, maar mijn ouders konden niet goed uitleggen wat het verschil was. Het leek alsof het hetzelfde was, maar er werden 2 bundels gemaakt. In baran zit blijkbaar minder dan in seedha. In seedha zitten namelijk 7 dingen en in baran 3 of 4.
  Reply With Quote
Reply

Tags
aan, baran, geven, pandit, seedha

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is On
Forum Jump

All times are GMT. The time now is 06:07 AM.
Vertalen:

Tags