Aishwarya   |   Akshay   |   Sanjay   |   Shahrukh   |   Bollywood TV   |   DB   |   FORUM   |   NEWS   |   RINGTONES   |   TAGS
FrontPage User Control Panel Browse Our Members View Calendar
Get New Posts! View Faq?

Go Back   Bollywood, India, Indian Culture > Algemeen > Algemeen Forum

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 01-09-2009, 10:59 PM   #1
vissie-j
Administrator
IF-Crazy

Default wijsheid

Beste dames en heren,

op basis van een andere topic een nieuw topic.

waar ik antwoord wil hebben op de volgende vraag:

wat is wijsheid
en
bestaat wijsheid wel?

Gr. Vissie
Status: Offline

Reply With Quote
Sponsors
Old 01-10-2009, 03:58 PM   #2
Sharda1
Guest

Quote:
Originally Posted by vissie-j View Post
bestaat wijsheid wel?[/center]

Gr. Vissie
Okee, iemand moet de spits afbijten..

Tuurlijk bestaat wijsheid. Als niemand wist wat het was zouden we er niet eens over denken... We hebben het niet over boekenwijsheid, maar levenswijsheid, neem ik aan.

Ik denk dat het is: een houding van in het leven staan, die kan ontstaan door ervaring, dus met de jaren (hoewel ik ook een paar oliedomme oude mensen ken, dus het is geen automatisme )
Sommige mensen hebben wijsheid op jonmge leeftijd: die hebben dan -denk ik- meestal iets ingrijpends meegemaakt dat als catalysator werkt: ernstige ziekte b.v.
Als je in reincarnatie gelooft kun je het ook verklaren met opgebouwde levenservaring uit eerdere levens, dan heb je een oude ziel.

Misschien is het makkelijker om te zeggen wat wijsheid NIET is: het gaat niet samen met hardheid, arrogantie, betweterigheid, ijdelheid.

Tot zover de eerste impressie... wie volgt
  Reply With Quote
Old 01-10-2009, 04:01 PM   #3
CharmKilla
Guest

Wijsheid is opgedane kennis, die je kunt aanwenden om iemand te helpen of een probleem op te lossen. Het is pas warempel wijsheid als de oplossing bevredigend is, anders is het loze kennis.

Of wijsheid bestaat weet ik niet. We hebben allemaal onze eigen gedachtengangen, wat wijs is voor de een, is misschien ongelooflijk dom voor de ander. Ik denk dat wijsheid in dit geval een relatief begrip is.
  Reply With Quote
Old 01-10-2009, 05:45 PM   #4
Sharda1
Guest

Quote:
Originally Posted by CharmKilla View Post
We hebben allemaal onze eigen gedachtengangen, wat wijs is voor de een, is misschien ongelooflijk dom voor de ander. Ik denk dat wijsheid in dit geval een relatief begrip is.
Nee, daar ben ik het niet helemaal mee eens. Er zijn toch vormen van wijsheid die absolute eeuwigheidswaarde hebben? Waar niemand omheen kan? Behandel een ander zoals je zelf behandeld wil worden, be the change you want to see in the world - om maar iets te noemen.
Als mensen dat afwijzen zijn ze er (nog) niet aan toe (waarmee ik niet beweer dat k dat wel ben) of ze sluiten bewust of onbewust hun hart/ziel en dan komen ze er ook nooit aan toe.

Last edited by vissie-j; 01-10-2009 at 07:54 PM.
  Reply With Quote
Old 01-10-2009, 08:01 PM   #5
vissie-j
Administrator
IF-Crazy

hmm wijsheid... jullie beide hebben wel iets waar ik over kan denken.

wijsheid is stukje opgedane kennis, maar wijsheid is ook stukje zelf bedenken en zelf kiezen, bijvoorbeeld

is het wijs om de susser te zijn in een gevecht, soms kan het goed zijn soms niet...

maar we hadden het over andere wijsheid. wijsheid doe je op door je (levens)lessen te leren en soms door af te kijken. Ik typ soms omdat wat een ander meemaakt niet vanzelfsprekend voor jou ook geldt als reactie op soort gelijke situatie.

Sharda wat jij zegt: behandel een ander zoals je zelf behandeld wilt worden is geen wijsheid maar een principe vanuit jezelf met als doel dat een aner je 'normaal' gaat behanelen.... want het geeft geen garantie dat een ander je zal behandelen zoals jij wilt.

wijsheid doe je op met de tijd maar wijsheid is per persoon anders, wat Charmkill al zegt, wat de een wijs vindt, vindt de ander oerdom....

maar of wijsheid relatief is, daar wil ik nog even over nadenken.

Reply With Quote
Old 01-10-2009, 11:12 PM   #6
CharmKilla
Guest

Tough onderwerp ja, ik ga ook even in retraite, goed nadenken...:P
  Reply With Quote
Old 01-11-2009, 09:49 AM   #7
Sharda1
Guest

Quote:
Sharda wat jij zegt: behandel een ander zoals je zelf behandeld wilt worden is geen wijsheid maar een principe vanuit jezelf met als doel dat een ander je 'normaal' gaat behanelen.... want het geeft geen garantie dat een ander je zal behandelen zoals jij wilt.
Klopt, maar is dat een reden om ermee te stoppen?
  Reply With Quote
Old 01-11-2009, 11:06 AM   #8
vissie-j
Administrator
IF-Crazy

Quote:
Originally Posted by Sharda1 View Post
Klopt, maar is dat een reden om ermee te stoppen?
nope geen reden om te stoppen, simpel weg omdat
je gedrag aangeeft wie je bent en ook soort van stempel geeft hoe je behaneld wiilt worden, (dat niet iedereen dat ziet, dat is jammer...

Reply With Quote
Old 01-11-2009, 01:58 PM   #9
Sharda1
Guest

Quote:
nope geen reden om te stoppen, simpel weg omdat
je gedrag aangeeft wie je bent en ook soort van stempel geeft hoe je behaneld wiilt worden, (dat niet iedereen dat ziet, dat is jammer...
Precies, dat bedoelde ik. Ik geloof ook erg in iemand een tweede kans geven.

Maar er zijn wel grenzen hoor: ik blijf heel lang vriendelijk, maar als iemand blijft klieren of bot doen, gaat de deur dicht: dan blijft Sharda correct, maar wordt ze koel en desnoods ijzig. Maar dan heeft de persoon in kwestie het ook wel hl erg bont gemaakt ; het gebeurt zelden.
  Reply With Quote
Old 01-11-2009, 08:31 PM   #10
Radja1987
Guest

wijsheid de; v -heden het wijs-zijn; inzicht en verstand

Wijsheid - Wikipedia

Wisdom - Wikipedia, the free encyclopedia

in mijn ogen is wijsheid het volgende:

Wisdom is knowledge, understanding, experience, discretion, and intuitive understanding, along with a capacity to apply these qualities well towards finding solutions to problems.
  Reply With Quote
Reply

Tags
wijsheid

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is On
Forum Jump

All times are GMT. The time now is 01:42 AM.
Vertalen:

Tags