Aishwarya   |   Akshay   |   Sanjay   |   Shahrukh   |   Bollywood TV   |   DB   |   FORUM   |   NEWS   |   RINGTONES   |   TAGS
FrontPage User Control Panel Browse Our Members View Calendar
Get New Posts! View Faq?

Go Back   Bollywood, India, Indian Culture > Algemeen > Algemeen Forum

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 03-14-2006, 07:18 PM   #1
Nikki Satisfashion
IF-Crazy

Default Hindoe Filosofie als basis voor de opvoeding!

Terugblikkend op mijn vorige artikel waarin ik stel dat onderdelen uit de Hindoe filosofie heel goed als leidraad kunnen dienen in de opvoeding, ga ik er in dit artikel dieper op in.

Het zo dat elke ouder graag wil en vurig hoopt dat hun kind uitgroeit tot een respectvolle, voorbeeldige en zelfbewuste volwassene, het liefst met een academische titel voor de naam.

Maar, hoe komt het kind op dit punt? Wat, wanneer en waar is je aandeel hierin als ouder? Laat je het kind in de eerste jaren z’n gangetje gaan totdat het op school komt met de verwachting dat de school wel aan zijn/haar persoonlijkheidsontwikkeling zal gaan werken? ‘Spring je dan als ouder pas in’ wanneer bijvoorbeeld je kinderen op hun 12e eisen om met vriendinnen en vriendjes naar de discotheek te gaan en aan de Bacardi Breezer zijn of je dochter op die leeftijd aan de pil gaat?

Een jaar of 25 geleden- toen mijn eigen kinderen nog kleuter en peuter waren- heb ik dit denkpatroon met grote regelmaat ervaren. Dertien jaar geleden, als juf op de basisschool, idem dito. Nu, na zoveel jaar, moet ik met verdriet in mijn hart constateren dat dit opvoedingsidee nog steeds in grote groepen leeft.

“Een kind dat net begint te kruipen en te lopen, begrijpt toch niet waarom het van die knoppen aan de TV en andere installaties of die mooie palmplant moet afblijven?” Waarom dan verbieden?”.

“Waarom mag hij niet in de keukenkast duiken, hij moet toch verkennen?”(dus ook het schoonmaakmiddel).

“Ach, die grote zak M&M’s heeft hij gekregen van nanie, die mag hij dan toch lekker opeten,. Het is net 3 uur en we gaan pas om 5 uur eten!”.

“En hij hoeft toch niet persé aan tafel te eten?” (laat hem lekker rondlopen).

“Een druppeltje van het bier of de cola uit mijn glas kan toch geen kwaad?”

(dan houdt het tenminste op met zeuren en kunnen pa en ma ongestoord verder keuvelen, naar die Bollywood film kijken of doordansen op Moortoor).

Waar blijven toch die drie beroemde en belangrijke R’s in het opvoedproces: Rust, Regelmaat, Respect?

In tig gezinnen met jonge kinderen is de TV zowat de hele dag - of zeker uren achtereen-keihard aan, terwijl op de kamer van de kinderen vaak ook nog de installatie of het computerspelletje wat decibels uitstoot.

Met verbazing zaten mijn kinderen en ik onlangs op een verjaardagspartijtje te kijken hoe een jonge vader de hele avond zijn nog zeer jonge baby op de dansvloer met hem mee liet swingen.

In hoeveel gezinnen hebben de kinderen nog een vaste slaap-eet- speel ritme? Spelen…???!!! Eeeh…je bedoelt gameboy-en, nintendo-en! Daar worden ze toch zo knap van! Knippen/scheuren plakken???!!! Dat geeft zoveel rommel en is toch ouderwets!

Niet beseffende dat mede hierdoor niet alleen de motoriek, maar ook het creativiteit vermogen van de hersenen worden ontwikkeld, waardoor het kind op latere leeftijd óók op creatieve wijze met problemen kan omgaan.

En respect voor alles wat leeft en niet leeft? Ik kan me nog herinneren dat ik in groep 6 van de basisschool aan mijn leerlingen regelmatig moest uitleggen waarom hun schriften en leerboeken (waaruit je kennis opdoet) niet op de vloer mochten; waarom ze niet over of op het boek mochten lopen; of dat ze het potlood van de ander niet mochten vertrappen.

Citaat: Een leven met menselijke waarden = zinvol leven. (Mahatma Gandhi)

Persoonlijkheidsontwikkeling betekent karaktervorming. Belangrijk hiervoor zijn de vijf menselijke waarden uit Education in Human Values die gebaseerd is op de tien kenmerken van Dharma. En die even onmisbaar zijn als de vijf vingers aan een hand: Waarheid, Liefde, Vrede, Juist Gedrag en Geweldloosheid.

Waarheid betekent openheid, oprechtheid en consequent zijn. Uit liefde vloeit veiligheid, respect en juist gedrag voort. Mix dit alles bij elkaar en je hebt vrede, harmonie en geweldloosheid. Allemaal ingrediënten die noodzakelijk zijn in het hele opvoedproces en voor de verdere geestelijke groei van elk mens. Hebben ouders zich deze waarden niet eigen gemaakt; m.a.w. is hun eigen rugzak hiermee niet gevuld, dan kan het best moeilijk zijn om als voorbeeld voor het kind te dienen. Terwijl kinderen méér worden beïnvloed door handelingen en houdingen dan door woorden. Zien doen, laat ook doen! Omdat ouders, degenen uit hun eerste milieu, het dichtst bij hen staan, identificeren kinderen zich aan hen en is het voorbeeld van hun ouders een richtsnoer voor de uiteindelijke ontwikkeling van hun eigen normen en waarden. Want dit is het uiteindelijke doel van de hele opvoeding: het kind begeleiden tot een autonome persoon met een positieve levenshouding mét als bijzaak een eventuele academische titel voor de naam!

Madhuri Doerga
HinduLife.nl
Status: Offline

Reply With Quote
Sponsors
Old 03-15-2006, 06:38 AM   #2
Vijai
IF-Addicted

Default Re: Hindoe Filosofie als basis voor de opvoeding!

Quote:
Originally posted by Nikki Martinique
Terugblikkend op mijn vorige artikel waarin ik stel dat onderdelen uit de Hindoe filosofie heel goed als leidraad kunnen dienen in de opvoeding, ga ik er in dit artikel dieper op in.
*
Het zo dat elke ouder graag wil en vurig hoopt dat hun kind uitgroeit tot een respectvolle, voorbeeldige en zelfbewuste volwassene, het liefst met een academische titel voor de naam. *

Ik wil dat mijn kind nu en later gelukkig is. Ik zie niet in waarom een academische titel daaraan bij zou dragen. Dus nee, van mij hoeft dat niet.

Een jaar of 25 geleden- toen mijn eigen kinderen nog kleuter en peuter waren- heb ik dit *denkpatroon met grote regelmaat ervaren. Dertien jaar geleden, als juf op de basisschool, idem dito. Nu, na zoveel jaar, moet ik met verdriet in mijn hart constateren dat dit opvoedingsidee nog steeds in grote groepen leeft.

Niet alleen in de opvoeding maar de hele maatschappij is veranderd. Dezelfde soort opvoeding geven als 25 jaar geleden zou geen goede zaak zijn.

Waar blijven toch die drie beroemde en belangrijke R’s in het opvoedproces: Rust, Regelmaat, Respect?

Ben ik met je eens. Dit zijn belangrijke zaken.

Met verbazing zaten mijn kinderen en ik onlangs op een verjaardagspartijtje te kijken hoe een jonge vader de hele avond zijn nog zeer jonge baby op de dansvloer met hem mee liet swingen.

betwijfel of het inderdaad de hele avond was, maar zoals jij aangeeft was het een jonge vader. Heb jij hierover met hem gesproken en gewezen op de gevolgen die het zou kunnen hebben?

In hoeveel gezinnen hebben de kinderen nog een vaste slaap-eet- speel ritme? Spelen…???!!! Eeeh…je bedoelt gameboy-en, nintendo-en! Daar worden ze toch zo knap van! Knippen/scheuren plakken???!!! Dat geeft zoveel rommel en is toch ouderwets!

knippen/scheuren hoort er net zoveel bij als met de pc bezig zijn. Zoniet dan bouwt het kind een achterstand op.

En respect voor alles wat leeft en niet leeft? Ik kan me nog herinneren dat ik in groep 6 van de basisschool aan mijn leerlingen regelmatig moest uitleggen waarom hun schriften en leerboeken (waaruit je kennis opdoet) niet op de vloer mochten; waarom ze niet over of op het boek mochten lopen; of dat ze het potlood van de ander niet mochten vertrappen. *

Citaat: Een leven met menselijke waarden = *zinvol leven. (Mahatma Gandhi)

mee eens!

Madhuri Doerga
HinduLife.nl
Status: Offline

Reply With Quote
Old 03-15-2006, 07:09 AM   #3
Chandika
Guest

volgens mij is de schrjifster van dit artikel iemand anders dan degene die hem hier geplaatst heef :wink: dus haar hierover vragenstellen /bekritiseren heeft niet veel zin denk ik :wink:
  Reply With Quote
Old 03-15-2006, 09:45 AM   #4
Aghori
Guest

Ik vraag me sowieso af of de mensen die schrijven voor Hindulife wel de juiste kwaliteiten en kennis hebben over de onderwerpen die ze aanhalen :roll:
  Reply With Quote
Old 03-16-2006, 07:27 AM   #5
Chandika
Guest

Quote:
Originally posted by Aghori
Ik vraag me sowieso af of de mensen die schrijven voor Hindulife wel de juiste kwaliteiten en kennis hebben over de onderwerpen die ze aanhalen *:roll:
toevallig ken ik deze vrouw. Ik vind wel dat ze redelijk veel weet. Vooral over het ond. dat ze hier aanhaalt
  Reply With Quote
Old 03-17-2006, 08:41 PM   #6
Aghori
Guest

Quote:
Originally posted by Chandika+-->
QUOTE(Chandika)
Quote:
  Reply With Quote
Reply

Tags
als, basis, filosofie, hindoe, opvoeding, voor

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is On
Forum Jump

All times are GMT. The time now is 08:46 AM.
Vertalen:

Tags