Aishwarya   |   Akshay   |   Sanjay   |   Shahrukh   |   Bollywood TV   |   DB   |   FORUM   |   NEWS   |   RINGTONES   |   TAGS
FrontPage User Control Panel Browse Our Members View Calendar
Get New Posts! View Faq?

Go Back   Bollywood, India, Indian Culture > Algemeen > Algemeen Forum

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 03-24-2005, 09:06 AM   #1
Oxazepamum
IF-Lid

Default ouderejaars studenten en nog thuiswonend, good or bad??

In het subforum "School en Studie" van Fok.nl forum las ik een interessante discussie. De topicopenener bracht de volgende stelling naar voren:

Quote:
Je komt ze steeds meer tegen op de universiteit, studenten die reeds in hun zoveelste studiejaar zitten, dik boven de 20 zijn en toch nog lekker bij pappie en mammie wonen ondanks de soms meewarige blikken van studiegenoten. Uiteraard kan het zijn dat je niet lang van huis kunt vertoeven door bepaalde omstandigheden maar in de meeste gevallen is het koudwatervrees, gemakzucht en luxedrang.
Je maakt mij namelijk niet wijs dat je na 3 jaar studeren nog steeds geen kamer hebt kunnen vinden. Ik vraag me altijd af wat dat soort mensen bezielt; angst om op eigen benen te staan, heimwee naar het ouderlijk nest, bang om af en toe wat te lenen?

Naar mijn mening is het voor je sociale en geestelijke ontwikkeling erg slecht om zo lang onder de vleugels van je ouders te blijven. Door zelfstandig te gaan wonen moet je ineens vanalles zelf regelen en is er naast een handjevol studievrienden die zelf ook allemaal hun eigen leventje hebben eigenlijk niemand die zich om je bekommert. Te laat het huis uit gaan belemmert naar mijn mening het proces van volwassen worden en zorgt voor halfzachte 20'ers die naast het studeren 'an sich' eigenlijk amper student zijn geweest.
Ik gebruik deze stelling als leidraad voor een discussie hier. Zijn jullie het met bovenstaand verhaal eens of oneens? En waarom?

*ik ben me er uiteraard van bewust dat de situatie bij Hindoestanen anders ligt ten opzichte van bakra's, maar er zullen ongetwijfeld mensen aanwezig zijn die in deze kwestie iets herkenbaars vinden*
Status: Offline

Reply With Quote
Sponsors
Old 03-24-2005, 09:37 AM   #2
Brandon Boyd
Guest

De topic opener heeft wel gelijk wat betreft alles zelfstandig regelen enzovoort.

Ik dacht juist altijd dat een student altijd de kans moet aanpakken om in het buitenland te gaan studeren, als je dat doet leer je ook veel over zelfstandigheid en komt het van pas voor je persoonlijke ontwikkeling.

Ik weet eerlijk gezegd niet of thuiswonen slecht is voor je sociale en geestelijke ontwikkeling, ik betwijfel het
  Reply With Quote
Old 03-24-2005, 05:45 PM   #3
Nikki Satisfashion
IF-Crazy

Quote:
Originally posted by Matrix
De topic opener heeft wel gelijk wat betreft alles zelfstandig regelen enzovoort.

Ik dacht juist altijd dat een student altijd de kans moet aanpakken om in het buitenland te gaan studeren, als je dat doet leer je ook veel over zelfstandigheid en komt het *van pas *voor je persoonlijke ontwikkeling.

Ik weet eerlijk gezegd niet of thuiswonen slecht is voor je sociale en geestelijke ontwikkeling, ik betwijfel het
Het ligt eraan in hoeverre je in je vrijheid beperkt voelt.

Reply With Quote
Old 03-25-2005, 06:08 AM   #4
Anonymous
Guest

Tuurlijk is het dat als je op jezelf woont, je meteen een stuk zelfstandiger bent. Alleen hoeft het toch niet persé tijdens de studie? Als jij lekker dichtbij je school woont dan is het toch ook niet noodzakelijk? Het op kamers wonen is juist voor de studie bedoeld, dat je niet zoveel hoeft te reizen om op school te zijn. Als je thuis woont kan je juist meer tijd aan je studie besteden. Op jezelf wonen kan ook als je klaar bent met je studie en aan het werk bent. Wat is oud? Bij Nederlanders is het inderdaad zo dat als je 18/19 bent, al het huis uit 'moet'. Bij hindustanen ligt die leeftijd toch iets hoger. Het 'op kamers' wonen gaat wat mij betreft ten koste van de studie, maar het komt de persoonlijke ontwikkeling wel ten goede.
  Reply With Quote
Old 03-25-2005, 07:15 AM   #5
A.J.
IF-Addicted

Send a message via MSN to A.J.

Ik ben juist blij dat ik nog bij mijn ouders mag wonen nu ik nog studeer. Nu kan ik me in ieder geval 100% focussen op m'n studie.

Dat je bij je ouders woont, betekent niet automatisch dat je vrijheid wordt belemmerd. Ik woon wel thuis bij m'n ouders, maar ze betalen niks voor mij. Ik zorg voor al m'n eigen zaken (behalve onderdak en voedsel).

Mijn ouders willen niet eens dat we op onszelf gaan als we nog studeren, want ze zijn bang dat onze studie eronder gaat lijden, en daar geef ik ze groot gelijk in.

Reply With Quote
Old 03-31-2005, 11:46 AM   #6
Oxazepamum
IF-Lid

Ik loop zelf al een tijdje rond met de vraag of ik op termijn het beste op kamers kan gaan. Ik ben een laatbloeiertje, het is de bedoeling dat ik vanaf aankomend studiejaar begin met een HBO opleiding (tegen die tijd ben ik 24 jaar, eerst er even voor zorgen dat ik word aangenomen :) ), en zit er wel over te denken om op kamers te gaan als ik eenmaal weer geacclimatiseerd ben in het studentenleven.

De enige reden die mij ervan weerhoudt om op dit moment op kamers te gaan is de financiele kwestie. Afstand tussen huis en (toekomstige) opleiding is niet bar groot (3 kwartier met de trein). Ik heb thuis alle ruimte en betaal verder niks aan hun, zolang ik maar een steentje bijdraag in het huishouden en praktische zaken zoals internet en digitale TV. Wat mijn eigen leven betreft hangt alles af van mijn eigen financien.

Al geven mijn ouders wel vaak aan dat ze het wel tijd vinden dat ik iets voor mezelf ga zoeken, niet dat ze me expliciet weg willen hebben, integendeel. Maar ze hebben onderhand ook de nodige behoefte aan ruimte. Dat standpunt begrijp ik volkomen.

Ik wacht even af tot ik te horen krijg of ik aan de opleiding mag beginnen, daarna het propedosis jaar afwerken, als ik eenmaal ben gesetteld ga ik er wel werk van maken wat een eigen optrekje betreft.

Ook al heb ik alle ruimte en word me geen strobreed in de weg gelegd, toch mis ik een bepaald gevoel van zelfstandigheid en een sociaal gemis (recente gebeurtenissen spelen daar ook een rol in), ik heb al eerder op kamers gewoond en afgezien van de hoge kosten die het met zich meebracht beviel het me prima. Daarnaast heb ik een lange tijd reizend en werkend in het buitenland doorgebracht, dus wat die zelfstandigheid betreft zit het wel goed.........het is puur het financiele plaatje waar ik sceptisch over ben, maar uiteindelijk zal ik mijn ouders wel hun zin geven :)

Tsja, of je studie eronder kan lijden als je op jezelf gaat wonen; hangt er maar net vanaf hoe je bent ingesteld als student zijnde. De een blokt 24/7 met een glaasje water als enige afleiding, de ander feest 24/7 met het afwerken van een scriptie als enige afleiding. Als je echt gebrand bent op goed resultaat maakt het weinig uit of je nou op kamers woont of thuis. Beide opties hebben voordelen en nadelen.

Reply With Quote
Old 03-31-2005, 12:27 PM   #7
Faya-kroitie
IF-Crazy

Citadis,
in jouw geval zou ik thuis blijven wonen. Hierdoor heb je de mogelijkheid elke dag 1.5 uur extra te studeren in de trein. :wink:

Reply With Quote
Old 03-31-2005, 01:02 PM   #8
Anonymous
Guest

Quote:
Originally posted by Faya-lobie
Citadis,
in jouw geval zou ik thuis blijven wonen. Hierdoor heb je de mogelijkheid elke dag 1.5 uur extra te studeren in de trein. :wink:
Ja, maar zo'n afstand kan echt demotiverend werken.
  Reply With Quote
Old 04-02-2005, 02:25 PM   #9
GIZMO
IF-Crazy

bakra gelul
whats the problem?

Reply With Quote
Old 04-02-2005, 05:49 PM   #10
MiKe
IF-Lid

studeren in de trein werkt echt voor geen meter...

QUOTE(Baloe)
Quote:
Man drinkt eigen plas
:lol:

Reply With Quote
Reply

Tags
bad, good, nog, ouderejaars, studenten, thuiswonend

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is On
Forum Jump

All times are GMT. The time now is 03:22 AM.
Vertalen:

Tags