Aishwarya   |   Akshay   |   Sanjay   |   Shahrukh   |   Bollywood TV   |   DB   |   FORUM   |   NEWS   |   RINGTONES   |   TAGS
FrontPage User Control Panel Browse Our Members View Calendar
Get New Posts! View Faq?

Go Back   Bollywood, India, Indian Culture > Algemeen > HSFN > Discussie > Religieus

View Poll Results: Weten jullie tot welke kaste jullie behoren??
Brahman 15 38.46%
Kshatriya 8 20.51%
Vaishya 1 2.56%
Shoedra 0 0%
Geen idee... 15 38.46%
Voters: 39. You may not vote on this poll

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 03-21-2005, 11:55 AM   #131
BonBonnetje
IF-Lid

Send a message via MSN to BonBonnetje
Default Re: Kastenstelsel

sukh, hoe moet iemand dan bepalen in welke kaste hij NU zit? als men vraagt welke kaste je zit gaat het voornamelijk om je voorouders en niet wat je nu doet! de verdeling licht heel ander..

arten waren vroeger niet goed gewardeert.. die deden het vuile werk met ontlasting terwijl het nu juist 1 van de hoogst gewardeerde beroepen is...

Reply With Quote
Old 03-22-2005, 06:41 AM   #132
mr_hindustani
IF-Lid

Ik wil effe zeggen dat er geen kaste als Chamaar is, chamaar is iemand die zich bezighoudt met leer te verwerken. Deze worden echter onder de Soedras gekend. Wij kennen binnen de Santan Dharma Varnas

Brahman
Kshyatriya
Vais
Soedra.

Chamaar enz zijn uitdrukkingen.

Hiernaast wil ik toch nog wat vragen, waarom vroeg Shri Krishna aan Arjun zijn paricihai te geven en antwoordde Arjun met

Mai Dritrashrta putra hu, Kaunteye hu en vervolgens vroeg Krishna wat Arjun nog meer was en toen antwoordde Arjun :Kshyatriya.

Hierop antwoordde Shri Krishna, hierom zul je je karma moeten doen conform Kshyatriya. Dus eigenlijke kan je hieruit afleiden dat je moet handelen naar je kaste, en niet dat je tot een kaste hoort door te handelen.
Status: Offline

Reply With Quote
Old 03-22-2005, 08:35 AM   #133
Sukh
IF-Lid

Quote:
Originally Posted by mr_hindustani
Ik wil effe zeggen dat er geen kaste als Chamaar is, chamaar is iemand die zich bezighoudt met leer te verwerken. Deze worden echter onder de Soedras gekend. Wij kennen binnen de Santan Dharma Varnas

Brahman
Kshyatriya
Vais
Soedra.

Chamaar enz zijn uitdrukkingen.

Hiernaast wil ik toch nog wat vragen, waarom vroeg Shri Krishna aan Arjun zijn paricihai te geven en antwoordde Arjun met

Mai Dritrashrta putra hu, Kaunteye hu en vervolgens vroeg Krishna wat Arjun nog meer was en toen antwoordde Arjun :Kshyatriya.

Hierop antwoordde Shri Krishna, hierom zul je je karma moeten doen conform Kshyatriya. Dus eigenlijke kan je hieruit afleiden dat je moet handelen naar je kaste, en niet dat je tot een kaste hoort door te handelen.
Dus een sud moet zich als een sud gedragen?

Ik denk dat je het verkeerd hebt geinterpreteerd. Er zijn genoeg voorbeelden in de Mahabharatha waarin naar voren komt dat je acties bepalen wie je bent en niet je kaste. Als een Sud zich gedraagd als een Ksyatria dan is hij een Ksyatria.

Gatotkach was ook van de lage kaste, maar Krishna zei tegen hem een heldhaftige zoon kan alleen een heldhaftige moeder hebben, je bent een ksyatria door je acties en geen sud. Enklave was ook van de lage kaste, maar drona zag hem ook als een ksyatria, dit verklaarde hij aan aswathama toen hij vroeg waarom hij naar zijn duim vroeg.

Krishna werd ook boos op Arjun omdat Arjun Karna continue voor sudputre uitmaakte, krishna zei je moet iemand beoordelen op zn daden en karnas daden maken hem een ksyatria.

Reply With Quote
Old 03-22-2005, 08:37 AM   #134
Sukh
IF-Lid

Quote:
Originally Posted by BonBonnetje
sukh, hoe moet iemand dan bepalen in welke kaste hij NU zit? als men vraagt welke kaste je zit gaat het voornamelijk om je voorouders en niet wat je nu doet! de verdeling licht heel ander..

arten waren vroeger niet goed gewardeert.. die deden het vuile werk met ontlasting terwijl het nu juist 1 van de hoogst gewardeerde beroepen is...
kastestelsel gaat niet op nu.....het is niet meer van toepassing.

alleen van pandits kan je nog zeggen dat ze brahban zijn, van politieagenten en militairen ksyatria..van marktlui en kooplui vais...en van mensen in de uitkering en ongeschoolde beroepen sud....

Reply With Quote
Old 03-22-2005, 10:10 AM   #135
mr_hindustani
IF-Lid

Quote:
Originally Posted by Sukh

Dus een sud moet zich als een sud gedragen?

Ik denk dat je het verkeerd hebt geinterpreteerd. Er zijn genoeg voorbeelden in de Mahabharatha waarin naar voren komt dat je acties bepalen wie je bent en niet je kaste. Als een Sud zich gedraagd als een Ksyatria dan is hij een Ksyatria.

Krishna werd ook boos op Arjun omdat Arjun Karna continue voor sudputre uitmaakte, krishna zei je moet iemand beoordelen op zn daden en karnas daden maken hem een ksyatria.
Ik heb verwezen naar Shri Krishna die Arjun erop wees dat je moet handelen naar je kaste. Dit zegt ook dat als je brahmanbent dat je je er ook mee bezig moet houden. Dit sluit echter niet uit dat je als Soedra geen puja enz moet gaan doen, verrichten is tweede natuurlijk. Je moet je volgens de Gita richten op Gyaan Yoga en dmv van Gyaan Yoga karma te verrichten en die karma moet niskaambhav te zijn. Of je geboren bent in Soedra dan wel Brahman maakt niets uit je moet karma doen, sirf karma !

Betreft Karna, misschien is het je ontgaan maar Krishna werd boos op Arjun niet simpel omdat Arjun Karna sutputra noemde. Karna was geen sutputra maar Rajputra, een Kshyatriya dus. Alleen niet erkend. Krishna wist natuurlijk dat Karna Kshyatriya was.
Karna was een broer van de Pandavas! Krishna werd boos omdat simpel door iemand sutputra te noemen wordt deze geen Sut! Als hij Sutputra was geweest zal Krishna niet boosgeweest kunnen zijn, Krishna vetolkte Sathya, en als sathya betekent dat Karna Sut was geweest was dat zo en niet anders.

Waar Eklavya betreft, shiksya werd gegeven op de plek van Drona voor Brahman en Kshyatriya. om hun dharm palan te doen. Door zn duim aftesnijden bewees hij dat hij trouw zou zijn aan zn Guru en hen die Guru Dakhshana zou geven, ookal heeft hij stiekem meegeluisterd naar de lessen.

Reply With Quote
Old 03-22-2005, 11:38 AM   #136
Sukh
IF-Lid

Quote:

Ik heb verwezen naar Shri Krishna die Arjun erop wees dat je moet handelen naar je kaste. Dit zegt ook dat als je brahmanbent dat je je er ook mee bezig moet houden. Dit sluit echter niet uit dat je als Soedra geen puja enz moet gaan doen, verrichten is tweede natuurlijk. Je moet je volgens de Gita richten op Gyaan Yoga en dmv van Gyaan Yoga karma te verrichten en die karma moet niskaambhav te zijn. Of je geboren bent in Soedra dan wel Brahman maakt niets uit je moet karma doen, sirf karma !
Arjun had een plicht om Adharma te bestrijden, het was de plicht van Arjun om de Kauravas te bestrijden. Ik heb ook niet gezegd dat je als Sud geen pooja moet doen, Want tenslotte moet elke hindu zijn geloof praktiseren.

Het heeft niks met praktiseren te maken maar meer met iemands daden. Jij zegt dat iemand moet handelen naar je kaste. Betekent het dat een sud ondanks geloofspraktisering zich als een sud moet gedragen?

Quote:
Betreft Karna, misschien is het je ontgaan maar Krishna werd boos op Arjun niet simpel omdat Arjun Karna sutputra noemde. Karna was geen sutputra maar Rajputra, een Kshyatriya dus. Alleen niet erkend. Krishna wist natuurlijk dat Karna Kshyatriya was.
Karna was een broer van de Pandavas! Krishna werd boos omdat simpel door iemand sutputra te noemen wordt deze geen Sut! Als hij Sutputra was geweest zal Krishna niet boosgeweest kunnen zijn, Krishna vetolkte Sathya, en als sathya betekent dat Karna Sut was geweest was dat zo en niet anders.
Ookal was Karna een sudputre dan zou Krishna alsnog protesteren. Zie bijv het voorbeeld van Gatotkach wat ik al eerder aanhaalde. Krishna werd boos omdat Gatotkach zichzelf als Sud beschouwde en dat misschien de reden was dat hij niet van begin bij de oorlog was betrokken.

Quote:
Waar Eklavya betreft, shiksya werd gegeven op de plek van Drona voor Brahman en Kshyatriya. om hun dharm palan te doen. Door zn duim aftesnijden bewees hij dat hij trouw zou zijn aan zn Guru en hen die Guru Dakhshana zou geven, ookal heeft hij stiekem meegeluisterd naar de lessen.
yep

Reply With Quote
Old 03-22-2005, 12:29 PM   #137
mr_hindustani
IF-Lid

Waaron heeft Vishnu dan altijd avtar genomen in een kshyatriya familie? Waarom nooit in een sud dan wel brahman fam?

Reply With Quote
Old 03-22-2005, 02:27 PM   #138
Sukh
IF-Lid

Quote:
Waaron heeft Vishnu dan altijd avtar genomen in een kshyatriya familie? Waarom nooit in een sud dan wel brahman fam?

Wat een onzin, de citaten van Krishna liegen er niet om, waarom beroep je je op Krishna alleen wanneer het in jou voordeel is. De essentie van de mahabharath is dat je iemand moet beoordelen op zn karma.

Sage Parshuram is een avatar van Vishnu. Kalki gaat voorkomen uit een brahman familie.

Toen Dronacharya vocht tegen de koning van Virat, zei de koning. Een brahman hoort niet op het slagveld oorlog te voeren, maar les te geven. Drona zei degene die de Veda┤s in de hand houdt is een brahban, maar wanneer diezelfde handen een zwaard oppakken is hij een ksyatria.

Reply With Quote
Old 03-22-2005, 07:27 PM   #139
mr_hindustani
IF-Lid

Quote:
Originally Posted by Sukh

Wat een onzin, de citaten van Krishna liegen er niet om, waarom beroep je je op Krishna alleen wanneer het in jou voordeel is. De essentie van de mahabharath is dat je iemand moet beoordelen op zn karma.

Sage Parshuram is een avatar van Vishnu. Kalki gaat voorkomen uit een brahman familie.

Toen Dronacharya vocht tegen de koning van Virat, zei de koning. Een brahman hoort niet op het slagveld oorlog te voeren, maar les te geven. Drona zei degene die de Veda┤s in de hand houdt is een brahban, maar wanneer diezelfde handen een zwaard oppakken is hij een ksyatria.
Parshuram is een brahman, jah een avtar van Vishnu maar ik doelde meer op dat bij rakshas te doden Vishnu khsyatriya avtar neemt. Deze hebben een karma volgens hun kaste. Ik zeg niet dat ik meer ben dan een ander omdat ik brahman fam geboren ben. Ben juist minder dan wie dan ook en daar ben ik blij om, zo kan ik me dienstbaar opstellen voor de samaaj, iets wat de Gita zegt. Drona zei dat van het zwaard ivm met het beschermen van je land. Elk wezen Brahman of niet dient deshraksha te doen. Drona had deze taak om bij de Kauravas aan te sluiten hij was een onderdaan van die rijk, daarom moest hij wel!

Waar het gaat om het beroepen van Krishna voor mijn welzijn, sorry dat deed ik niet. Dit is wat ik noem een uitspraak om de topic levendig te houden. Dat je hiermee aangeeft dat ik een statement maak om het principe van brahman zijn te onderbouwen is leuk maar voor mij een ongewild effect.

Reply With Quote
Old 03-22-2005, 09:18 PM   #140
Sukh
IF-Lid

Quote:

Parshuram is een brahman, jah een avtar van Vishnu maar ik doelde meer op dat bij rakshas te doden Vishnu khsyatriya avtar neemt. Deze hebben een karma volgens hun kaste.
Ik zeg niet dat ik meer ben dan een ander omdat ik brahman fam geboren ben. Ben juist minder dan wie dan ook en daar ben ik blij om, zo kan ik me dienstbaar opstellen voor de samaaj, iets wat de Gita zegt. Drona zei dat van het zwaard ivm met het beschermen van je land. Elk wezen Brahman of niet dient deshraksha te doen. Drona had deze taak om bij de Kauravas aan te sluiten hij was een onderdaan van die rijk, daarom moest hij wel!
Matsya,kurma,varaha en vamana waren ook geen ksyatria. Vishnu nam de vorm van kurma om de devtas te helpen tegen de rakshas. Vishnu nam de vorm van varaha aan om rakshas te bestrijden.

Drona haalde het voorbeeld van Sage Parshuram aan. Vishnu in de vorm van Parshuram gaf zelf aan dat je je karma volgens je kaste niet hoeft te vervullen. Want Parshuram was immers brahman, maar voerde wel oorlog.

Wat jij zegt gaat haaks in ten opzichte van wat vishnu preekt en wat door krishna verteld word in de mahabharatha.

Quote:
Waar het gaat om het beroepen van Krishna voor mijn welzijn, sorry dat deed ik niet. Dit is wat ik noem een uitspraak om de topic levendig te houden. Dat je hiermee aangeeft dat ik een statement maak om het principe van brahman zijn te onderbouwen is leuk maar voor mij een ongewild effect.
Zo komt het wel erop neer. Je weet handig zogenaamde voorbeelden aan te halen om je gelijk te halen, maar je verteld het verhaal maar half

Reply With Quote
Reply

Tags
kastenstelsel
Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump

All times are GMT. The time now is 01:33 AM.
Vertalen:

Tags