Aishwarya   |   Akshay   |   Sanjay   |   Shahrukh   |   Bollywood TV   |   DB   |   FORUM   |   NEWS   |   RINGTONES   |   TAGS
FrontPage User Control Panel Browse Our Members View Calendar
Get New Posts! View Faq?

Go Back   Bollywood, India, Indian Culture > Algemeen > Religie & Spiritualiteit

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 09-14-2004, 10:15 AM   #11
Nikki Satisfashion
IF-Crazy

[quote][quote][quote]Wat een man mag, mag een vrouw ook :twisted: anders is et discriminatie.

Indeed.....ik weet wel dat een vrouw de tweede keer geen saath-bhawar zou mogen lopen, vraag met niet waarom maar dat vertelde een pandit een keer, want het heeft te maken met het maagd-zijn. Maar dan vraag ik me af: de man mag het dan toch ook niet want hij is dan ook geen 'groentje' meer....het is echt allemaal dubbel.......

Er is geen enkel ritueel dat met maagdelijkheid te maken heeft.
Status: Offline

Reply With Quote
Old 09-14-2004, 10:17 AM   #12
Kailaash
IF-Addicted

Send a message via ICQ to Kailaash

[quote][quote][quote][quote]Wat een man mag, mag een vrouw ook :twisted: anders is et discriminatie.

Indeed.....ik weet wel dat een vrouw de tweede keer geen saath-bhawar zou mogen lopen, vraag met niet waarom maar dat vertelde een pandit een keer, want het heeft te maken met het maagd-zijn. Maar dan vraag ik me af: de man mag het dan toch ook niet want hij is dan ook geen 'groentje' meer....het is echt allemaal dubbel.......

Zoveel pandits denken oko dat kastenstelsel erfelijk is en dat de ene kaste hoger is dan de andere......

Hebben julliue echt al die itjd niet opgelet toen Attry oa maagdelijkhed behandelde?

Reply With Quote
Old 09-14-2004, 10:20 AM   #13
Shaya
IF-Addicted

[quote][quote][quote]Wat een man mag, mag een vrouw ook :twisted: anders is et discriminatie.

Hier ben ik het niet eens met je. Ik weet dat er tegenwoordig nog maar weinig dames/heren maagd zijn wanneer ze trouwen......

Als je GEEN maagd meer bent mag je niet ingesmeerd worden met hardi en in de maroh wordt ook de 'kanyadaan' gedaan. En als je GEEN maagd meer bent mag dit eigenlijk niet bij de vrouw gedaan worden.

Ik weet nog dat mijn moeder aan mij vroeg of ik nog maagd was, ik gaf haar een eerlijk antwoord, ik ga er niet om liegen want daar heb ik alleen maar mijzelf mee, dus bij mij zijn deze dingen wel gedaan.

Maar tegenwoordig neemt men het niet zo nauw met deze dingen, maar ze hebben wel een grote betekenis.

En ik zeg dit niet om kritiek op anderen te hebben, het is toch hun eigen leven en zij moeten doen wat zij denken dat goed is, maar het heeft degelijk een grote betekenis.....

Reply With Quote
Old 09-14-2004, 10:25 AM   #14
Kailaash
IF-Addicted

[quote]

Als je GEEN maagd meer bent mag je niet ingesmeerd worden met hardi en in de maroh wordt ook de 'kanyadaan' gedaan. En als je GEEN maagd meer bent mag dit eigenlijk niet bij de vrouw gedaan worden.

En heo wete je dit? OMdat je het heir en dara gehorod hebt? Ik weet nog dat Attry dit heel duidelijk uitgelegd heeft, hij zei dat er gene enkel ritueel is dat met maagdelijkehdi te maken heeft. Kanyadaan heeft ook nisk te maken met het weggeven van ene mnaagd. Kanya is gewoon ene jong meisje.

Reply With Quote
Old 09-14-2004, 10:31 AM   #15
Shaya
IF-Addicted

[quote][quote]

En heo wete je dit? OMdat je het heir en dara gehorod hebt? Ik weet nog dat Attry dit heel duidelijk uitgelegd heeft, hij zei dat er gene enkel ritueel is dat met maagdelijkehdi te maken heeft. Kanyadaan heeft ook nisk te maken met het weggeven van ene mnaagd. Kanya is gewoon ene jong meisje.

Oh sorry, dan was ik in de war met kanyadaan..... :oops:

Maar het insmeren met hardi heeft wel degelijk te maken met maagdelijkheid. Voordat je met hardi door je bhaudjie's en eventuele zussen/nichten wordt ingesmeerd vraagt je moeder (in het geval van een dochter); "Beti, kunwarpan utral', waarop jij dan 'ja' antwoordt......dat heeft te maken met je maagdelijkheid.............

En met alle respect voor Pandit Attry (mijn excuses als ik u hiermee beledig), maar ik heb van 'oudere pandits' gehoord dat het wel met maagdelijkheid te maken heeft....

Reply With Quote
Old 09-14-2004, 10:34 AM   #16
Kailaash
IF-Addicted

[quote]

Maar het insmeren met hardi heeft wel degelijk te maken met maagdelijkheid. Voordat je met hardi door je bhaudjie's en eventuele zussen/nichten wordt ingesmeerd vraagt je moeder (in het geval van een dochter); "Beti, kunwarpan utral', waarop jij dan 'ja' antwoordt......dat heeft te maken met je maagdelijkheid.............

En met alle respect voor Pandit Attry (mijn excuses als ik u hiermee beledig), maar ik heb van 'oudere pandits' gehoord dat het wel met maagdelijkheid te maken heeft....

Juist die oudere pandits vind ik walgelijk, zij hebben vaak ook onzinnige standpunten ove rkastenstelsel. Als je weer een pandit spreekt, dna moet je hem vragen war t staat in de geschriften, kijken of ie je kan aanwijzen.....

Reply With Quote
Old 09-14-2004, 10:41 AM   #17
Shaya
IF-Addicted

[quote][quote]

Juist die oudere pandits vind ik walgelijk, zij hebben vaak ook onzinnige standpunten ove rkastenstelsel. Als je weer een pandit spreekt, dna moet je hem vragen war t staat in de geschriften, kijken of ie je kan aanwijzen.....

Ja, ik moet eerlijk gezegd helemaal niks van pandits hebben, maar je hebt ze nou eenmaal nodig om (op z'n hindoestaans) te trouwen. Maar mijn moeder heeft het van mijn nana meegekregen. Hij kwam uit India en hij al die boeken (je weet wel, van die oude boeken waar alles in staat). Hij las vaak uit die boeken voor aan mijn moeder, dus mij moeder heeft het ook weer van hem en zij legt het nu uit aan ons (haar kinderen).

Ik kan je niet vertellen welke boeken het waren, omdat mijn nana het aan mijn (inmiddels) overleden mama (de broer van mijn moeder) had gegeven en daarna weet ik niet wat ermee is gebeurd.

Ik begrijp wel dat het ook moeilijk is om te geloven, maar ik weet alleen dat ik het zo heb meegekregen......

Reply With Quote
Old 09-14-2004, 02:14 PM   #18
Pooja.
Guest

die 7 rondjes hebben inderdaad niks met maagdelijkheid te maken
onze pandit heeft er nooit naar gevraagd, dat gaat hem toch niks aan
Ik ken zat meisjes die geen maagd meer zijn en toch trouwen hoor..