Aishwarya   |   Akshay   |   Sanjay   |   Shahrukh   |   Bollywood TV   |   DB   |   FORUM   |   NEWS   |   RINGTONES   |   TAGS
FrontPage User Control Panel Browse Our Members View Calendar
Get New Posts! View Faq?

Go Back   Bollywood, India, Indian Culture > Algemeen > Religie & Spiritualiteit

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 01-16-2008, 10:24 AM   #11
Ranjitadevi
IF-Beginner

wie is maarten? :S
Status: Offline

Reply With Quote
Old 01-16-2008, 10:35 PM   #12
vissie-j
Administrator
IF-Crazy

Quote:
Originally Posted by Ranjitadevi View Post
wie is maarten? :S

waaar zie jij maarten???

Reply With Quote
Old 01-17-2008, 07:10 AM   #13
Ranjitadevi
IF-Beginner

Quote:
........ behalve dat we allemaal de pijp aan maarten zullen geven.
ICU zei dat we de pijp aan maarten zullen geven :S :$

Reply With Quote
Old 01-17-2008, 10:08 AM   #14
Mahesh
Super Moderator
IF-Crazy

Aum Namah Shivaaya

De blauwe kleur op de hals van Shiv bhagvan (Neelakantha) komt inderdaad omdat Hij het gif (Kaalakuta of Halaahal) dronk, dat vrijkwam tijdens het karna van de oceaan (Samudra manthana).

De origiele kleur van bhagvan Shiv is As-wit.
Zijn kleur wordt genoemd in verscheidene mantra's:

Vishvaadhaaram sphaatikasadrisham shubra varnam shubhaangam.
Shubra varnam betekent de kleur van as (as-wit).

Een andere mantra zegt:
Karpoera gauram karunaavataaram sansaarasaaram bhujagendrahaaram.
Karpoera gauram = wit als kapoera (aanmaakblokjes voor de havan).

De kleur van Bhole baba is dus As-wit.

We weten allemaal dat kleuren mengen andere kleuren oplevert.
De kleur blauw op Zijn hals os het effect van het gif op Zijn as-witte kleur.
Als Hij blauw was geweest, zoals bhagvan Vishnu dan was Zijn hals waarschijnlijk groen uitgeslagen ofzo......

Dus het idee dat gif blauw is, vind ik een ondoordachte.

Over de kleuren van goden op afbeeldingen:
Shri Krishna bhagvan wordt ook blauw afgebeeld maar Zijn kleur is niet blauw maar zwart (krishna = zwart). Hij wordt ook als zwart beschreven.
Ik denk dat de kleur blauw gekozen is omdat zwart lastig oop afbeeldingen.

Bhagvan Shri ram wordt ook heel vaak blauw afgebeeld maar Zijn kleur is ook niet blaauw. Hij wordt beschreven als "saanwalaa", dat is een huidskleur zoals wij die hebben.

De kleur van bhagvan Vishnu wordt beschreven als:
megha varnam. Megha is een regenwolk. Bhagvan Vishnu heeft de kleur van een regenwolk (blauw-paarsig).

Mijn mening van kleuren op puja is gewoon: doe aan wat jij passend vindt. Jij zit op een puja, jij bent bezig met het vereren van God; jij weet ook welke kleur je aan wilt hebben en welke niet.
Ik zie daar geen enkel probleem in.

Ja, ik weet wel dat er speciale kleuren en zelfs stoffen worden voorgrschreven, als in een speciale puja zit; dit is dan een saadhana die een periode in beslag neemt.

Over de dhotie en kurta:
Dit waren de normale kledingstukken in het oude India, zoals wij hier spijkerbroeken enzo kennen. Er zijn nergens voorschriften hierover te vinden. Het was gewoon de kleding die men droeg! Er was geen andere kleding....... nu is dat er wel. Ik zie ook geen probleem in het niet dragen van dhotie-kurta op een puja. Ik denk dat dit gewoon gewenning is geworden.

Het staat bijvoorbeeld raar als depandit in een spijkerbroek puja zou doen.. maar wat is het probleem eigenlijk? Dat is toch de normale kleding waar wij tegenwoordig aan gewend zijn? Het staat raar, omdat wij het niet gewend zijn, that's all.

Mijn persoonlijke mening is dat wij beter kunnen letten op de intenties van een puja, de innerlijke staat hoe wij op een puja zitten dan op welke kleding wij aanhebben.

Reply With Quote
Old 01-17-2008, 11:46 AM   #15
I C U
IF-Lid

Quote:
ICU zei dat we de pijp aan maarten zullen geven :S :$
Laat ik 't op Sint Maarten houden...
Ben je echt niet bekend met dit gezegde of is dit 1 joke?

Reply With Quote
Old 01-17-2008, 11:55 AM   #16
I C U
IF-Lid

Quote:
Originally Posted by Mahesh View Post
Aum Namah Shivaaya

De blauwe kleur op de hals van Shiv bhagvan (Neelakantha) komt inderdaad omdat Hij het gif (Kaalakuta of Halaahal) dronk, dat vrijkwam tijdens het karna van de oceaan (Samudra manthana).

De origiele kleur van bhagvan Shiv is As-wit.
Zijn kleur wordt genoemd in verscheidene mantra's:

Vishvaadhaaram sphaatikasadrisham shubra varnam shubhaangam.
Shubra varnam betekent de kleur van as (as-wit).

Een andere mantra zegt:
Karpoera gauram karunaavataaram sansaarasaaram bhujagendrahaaram.
Karpoera gauram = wit als kapoera (aanmaakblokjes voor de havan).

De kleur van Bhole baba is dus As-wit.

We weten allemaal dat kleuren mengen andere kleuren oplevert.
De kleur blauw op Zijn hals os het effect van het gif op Zijn as-witte kleur.
Als Hij blauw was geweest, zoals bhagvan Vishnu dan was Zijn hals waarschijnlijk groen uitgeslagen ofzo......

Dus het idee dat gif blauw is, vind ik een ondoordachte.

Over de kleuren van goden op afbeeldingen:
Shri Krishna bhagvan wordt ook blauw afgebeeld maar Zijn kleur is niet blauw maar zwart (krishna = zwart). Hij wordt ook als zwart beschreven.
Ik denk dat de kleur blauw gekozen is omdat zwart lastig oop afbeeldingen.

Bhagvan Shri ram wordt ook heel vaak blauw afgebeeld maar Zijn kleur is ook niet blaauw. Hij wordt beschreven als "saanwalaa", dat is een huidskleur zoals wij die hebben.

De kleur van bhagvan Vishnu wordt beschreven als:
megha varnam. Megha is een regenwolk. Bhagvan Vishnu heeft de kleur van een regenwolk (blauw-paarsig).

Mijn mening van kleuren op puja is gewoon: doe aan wat jij passend vindt. Jij zit op een puja, jij bent bezig met het vereren van God; jij weet ook welke kleur je aan wilt hebben en welke niet.
Ik zie daar geen enkel probleem in.

Ja, ik weet wel dat er speciale kleuren en zelfs stoffen worden voorgrschreven, als in een speciale puja zit; dit is dan een saadhana die een periode in beslag neemt.

Over de dhotie en kurta:
Dit waren de normale kledingstukken in het oude India, zoals wij hier spijkerbroeken enzo kennen. Er zijn nergens voorschriften hierover te vinden. Het was gewoon de kleding die men droeg! Er was geen andere kleding....... nu is dat er wel. Ik zie ook geen probleem in het niet dragen van dhotie-kurta op een puja. Ik denk dat dit gewoon gewenning is geworden.

Het staat bijvoorbeeld raar als depandit in een spijkerbroek puja zou doen.. maar wat is het probleem eigenlijk? Dat is toch de normale kleding waar wij tegenwoordig aan gewend zijn? Het staat raar, omdat wij het niet gewend zijn, that's all.

Mijn persoonlijke mening is dat wij beter kunnen letten op de intenties van een puja, de innerlijke staat hoe wij op een puja zitten dan op welke kleding wij aanhebben.
Cyaankali is blauw van kleur en volgens mij heel dodelijk...
Vishnu wordt ook beschreven als: Neel Varnam, Peet Vastram: Blauw gelaat, geel gekleed.
Krishna wordt ook beschreven als: Shyaam Sundar: De donkere schone, dus niet specifiek altijd zwart.
De zwarte kleur van krishna is ontstaan doordat hij alle zonden van de mens op zich neemt. Hij is van oorsprong ook blauw (incarnatie van Vishnu).
En als dit alles niet klopt, dan wordt er nogal veel nonsens en leugenarij toegepast binnen het hindoeisme.
Zoals ik al eerder zei: Zoveel verhalen en verklaringen, maar uiteindelijk zullen we nooit iets weten. Deze goden zijn namelijk g1 goden, maar aliens die zich voordeden als goden.
Stuur maar 1 blanke naar 1 stam ergens in Zuid - Amerika of Papoea... De inheemse bewoners zullen denken dat hij god is. Zo zijn al die verschillende verhalen denk ik ontstaan.

Reply With Quote
Old 01-17-2008, 05:36 PM   #17
Ranjitadevi
IF-Beginner

Ohw, dus dat je bepaalde kleuren op een pooja niet mag dragen omdat het ashubh is, is niet waar?

Quote:
Originally Posted by I C U View Post
Laat ik 't op Sint Maarten houden...
Ben je echt niet bekend met dit gezegde of is dit 1 joke?
Ik wist serieus niet dat het een gezegde was :$

Reply With Quote
Old 01-18-2008, 11:27 AM   #18
I C U
IF-Lid

Quote:
Ohw, dus dat je bepaalde kleuren op een pooja niet mag dragen omdat het ashubh is, is niet waar?

Ik wist serieus niet dat het een gezegde was :$
Nou, dan weet je het nu.
Ik weet ook nog veel niet hoor, maar leer elke dag bij.
Maar het is dus niet Sint Maarten hahaha, maar gewoon 1 fictieve Maarten.

Reply With Quote
Old 01-18-2008, 01:46 PM   #19
*Star*
IF-Lid

Quote:
Originally Posted by I C U View Post
Zoals ik al eerder zei: Zoveel verhalen en verklaringen, maar uiteindelijk zullen we nooit iets weten. Deze goden zijn namelijk g1 goden, maar aliens die zich voordeden als goden.
Stuur maar 1 blanke naar 1 stam ergens in Zuid - Amerika of Papoea... De inheemse bewoners zullen denken dat hij god is. Zo zijn al die verschillende verhalen denk ik ontstaan.
aha aliens.... dat verklaart alles.......
en het laatste gedeelte van je tekst komt enkel voor in films of ken je soms een blanke die ooit even god is geweest bij een inheemse stam?
sjongejonge...

Reply With Quote
Old 01-20-2008, 10:36 PM   #20
I C U
IF-Lid

Quote:
Originally Posted by *Star* View Post
aha aliens.... dat verklaart alles.......
en het laatste gedeelte van je tekst komt enkel voor in films of ken je soms een blanke die ooit even god is geweest bij een inheemse stam?
sjongejonge...
Als jij niet in het bestaan van aliens gelooft, zal me worst wezen.
En zeker zijn er blanken geweest die in de ogen van bepaalde stammen god waren. Kijk 's wat vaker naar NGC of Discovery. Je moet het ook met geschiedenisles gehad hebben, lijkt mij....

Reply With Quote
Reply

Tags
bepaalde, dragen, kleuren, mag, niet, pooja, tijdens, waarom

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is On
Forum Jump

All times are GMT. The time now is 03:34 AM.
Vertalen:

Tags