Aishwarya   |   Akshay   |   Sanjay   |   Shahrukh   |   Bollywood TV   |   DB   |   FORUM   |   NEWS   |   RINGTONES   |   TAGS
FrontPage User Control Panel Browse Our Members View Calendar
Get New Posts! View Faq?

Go Back   Bollywood, India, Indian Culture > Algemeen > Religie & Spiritualiteit

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 12-14-2003, 04:19 PM   #31
Anonymous
Guest

Default Re: Waarom zijn we er nou eigenlijk?

Quote:
Originally posted by Attry+-->
QUOTE(Attry)
Quote:
  Reply With Quote
Old 12-21-2003, 03:42 AM   #32
Moenna
IF-Beginner

Deze vraag van Koemba is eigenlijk een verkapte "Wat is de zin van het leven" discussie.

Mijn ervaringen leren mij hetzelfde als wanneer ik deze 3 pagina's doorlees: Je komt er niet zomaar uit, sommigen zelfs nooit.
Iedereen interpreteert datgene wat hij/zij belangrijk vindt in het leven weer anders.

Voor mijzelf: Als ik naar een klein kind kijk, dan voel ik dat ieder mens ooit wel een kind gehad zou moeten hebben om enigszins de zin van het leven te begrijpen.
Voor mij is het, proberen de mensheid te verbeteren door al het goede van jezelf aan je kind over te dragen. Het mooie is, dat er een wisselwerking bestaat. Namelijk dat een kind jou een stuk van zijn/haar puurheid terug kan geven, wat je in de loop der tijd verloren was... Dit, doordat het jou er onbedoeld maar onherroepelijk mee gaat confronteren.
En juist die onschuld laat je denken. Het is namelijk de grootste schat, en je wilt het zo lang mogelijk proberen te bewaren...

"Je bent in staat om leven te creëren, en je zult dat leven ook nog eens een invulling moeten geven."

Ik heb zelf geen kind, wel zie ik dat mensen er soms nogal makkelijk over kunnen denken, maar dit zijn één van de grootste verantwoordelijkheden die een mens maar kan hebben.
Ik beschouw dat dus wel als een zin in mijn (ons) leven.

Overigens wil dit dus niet zeggen dat dit m*jn enigste, of dé enigste zin van het leven is.

We zijn er hier op Aarde, dat is een gegeven. Waarom zijn we er, wel, omdat we volgens mij de opperste creatie zijn van onze Schepper.
Ik denk dat we het als een gift moeten beschouwen dat we er zijn, met onze zintuigelijke capaciteiten en mogelijkheden, maar vooral: door onze verstandelijke vermogens, die ons de heerser heeft gemaakt over de planeet.
Helaas nemen we datgene, waarvan we kunnen genieten en waarbij we eigenlijk stil zouden moeten staan in het dagelijks leven, voor vanzelfsprekend. We hollen er voorbij of we zien het gewoon niet (meer).
Maar wie herinnert je echter weer aan sommige van die dingen, laat je weer bij een aantal vergeten zaken stil staan...iedere dag weer?
Voor velen komt die ommekeer door een baby.....Een Moenna :wink:
Status: Offline

Reply With Quote
Old 12-21-2003, 01:26 PM   #33
koemba
Guest

Ik wist niet eens meer dat ik deze topic had geopend!

Inmiddels ben ik van mening dat het leven niet direct een 'zin' heeft.
Ik denk niet dat het mogelijk is het antwoord te vinden op de vraag waarom het heelal ooit is geschapen (als er al een 'waarom' achter zit). Daarom hou ik me niet meer met deze vraag bezig. Alhoewel de vraag op zich niet irrelevant is, denk ik niet dat voor het bereiken van verlichting nodig is het antwoord te vinden.
  Reply With Quote
Old 12-21-2003, 03:36 PM   #34
Anonymous
Guest

Ik wist ook niet eerder dat deze topic bestond :oops: ! Kennelijk dat ik daardoor mijn eerste reactie tamelijk gechargeerd inleidde. Slap excuus Ashis :P !

Het leven is mij eenvoudigweg overkomen. Juiste identificatie is volgens mij allesbepalend om de eventuele “zin” van het leven te definiëren. Zie je jezelf los van God of voel je je één ermee? Identificeer je jezelf met het psychosomatische apparaat (het lichaam)? Als je de waarde van de “echte” werkelijkheid en “relatieve” werkelijkheid inziet, dan sta je al met een been op het pad van verlichting. Ook ik ben het met je eens dat het antwoord op de “ontstaansvraag” niet een stringente eis is om verlichting te verwerkelijken.

Ashis
  Reply With Quote
Old 01-23-2007, 10:19 AM   #35
Chandika
Guest

Omdat we in een eerder leven iets niet goed gedaan hebben :P
  Reply With Quote
Old 02-12-2007, 05:22 PM   #36
Anonymous
Guest

Default vier levensfasen

zoek informatie over de vier levensfasen.

je bent hier in principe om je plichten te vervullen, volgens de principes van karma yoga. Je doet dingen en daar ben je voor in dit leven. Zo leven de meeste mensen zonder te weten waarvoor ze leven.

Alleen als je afscheid neemt van je leven, dus een soort zelfmoord pleegt, zal je ontdekken waarvoor je hier bent en dit is dus een pijnlijke weg. Heb ik zelf meegemaakt.

Door onthechting kan je uiteindelijk verlossing krijgen en in samadhi leven, zonder banden met je zinnen. Alles moet je echter zelf meemaken en zelf ondergaan. Je kan het niet in tien minuten uit een boek leren. De weg naar hogere geestelijke niveaus is een lange weg en je zal het zelf moeten bewandelen. Dit is ook het bijzondere van het Hindoeisme, waar men het individu alles zelf laat ervaren. En hierom bekeren hindoes anderen niet tot hun geloof, zij geloven dat iedereen op den duur naar hetzelfde eindpunt toe zal gaan, ongeacht de weg die zij gekozen hebben.

Waarom je hier bent, is een vraag die je onmogelijk ooit zal kunnen beantwoorden. Je bent immers een gebonden wezen en je leeft in een duale werkelijkheid. Geef deze vraag tijd, doe het weg, kies een weg en je zal het over tien jaar zelf ontdekken. Zoete vruchten ontstaan pas na tientallen jaren.

Geef het tijd.
Vervul je plichten en verdedig je Hindoe Dharm.

dewanand
  Reply With Quote
Old 02-13-2007, 09:04 AM   #37
Moonwalker
IF-Lid

Default Re: vier levensfasen

Quote:
Originally posted by dewanand

Vervul je plichten en verdedig je Hindoe Dharm. *

dewanand
Wie waarlijk zijn of haar plichten vervult (God diennen) en oa zijn zinnen beteugelt is zijn Dharm aan het verdedigen. Immers je voert het uit dus sta je erachter. Dit is al passief verdedigen.

Haribol
Haribol
Haribol
Status: Offline

Reply With Quote
Reply

Tags
eigenlijk, nou, waarom, zijn

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is On
Forum Jump

All times are GMT. The time now is 04:55 AM.
Vertalen:

Tags