Aishwarya   |   Akshay   |   Sanjay   |   Shahrukh   |   Bollywood TV   |   DB   |   FORUM   |   NEWS   |   RINGTONES   |   TAGS
FrontPage User Control Panel Browse Our Members View Calendar
Get New Posts! View Faq?

Go Back   Bollywood, India, Indian Culture > Algemeen > Religie & Spiritualiteit

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 02-27-2006, 07:48 PM   #41
AnantSriVibhushitParmHans
Guest

Quote:
Originally posted by Aghori
Met primaire bronnen bedoel ik orginele bronnen: dus teksten in de originele taal, in de originele staat.
Sowieso ga ik er niet van uit dat een pandit enkel Nederlandse vertalingen leest. Het lezen van devnaagri is voor een pandit een must. :idea:

Ik heb weleens een pandit die geen devnaagri las een vivah-sanskaar uit zien voeren. Hij vergreep zich aan een vaag boek met geromaniseerde mantra's, vermoedelijk afkomstig uit Suriname.
Nu ben ik zelf niet in detail bekend met de paddhati voor de brahm-vivah-sanskaar, maar dat het bij deze man niet klopte wist ik wel.

Tijdens de ceremonie, die circa 1,5 uur duurde, reciteerde hij wel meer dan 40 keer dezelfde Ganesh-mantra (Aum Gajaananam bhuuta ganaadhisevitam etc.). Dit deed hij haast bij elk ritueel, bij het reinigen van water, het laten zitten van mensen, het doen van havan, het lopen om het vuur...

Zelfs mensen die totaal geen verstand hadden van karm-kaand merkten op dat hij gewoon vaag bezig was. :?
  Reply With Quote
Old 02-27-2006, 07:51 PM   #42
Brandon Boyd
Guest

Quote:

Je hebt de Karma leer, die aangehangen wordt door Pandit Attry en Pandit Mahesh (Rammandir) Die vanuit gaan dat de daden een mens maakt tot wat ze zijn! Dus een brahmana is een brahmana alleen volgens zijn karma (handelingen) en niet volgens zijn geboorte!

De meeste Hindoe's hangen wel de janma leer aan.

Dit doet me denken aan Boeddha.
Volgens hem zegt de kaste niets over de persoon zelf. Men kon ongeacht de kaste verlossing bereiken.
Boeddha besloot om het woord ‘brahmaan’ tot een begrip om te vormen. Hij zei dat men geen brahmaan was bij zijn geboorte, maar door goed te handelen en door goed gedragen zou men zichzelf pas een brahmaan kunnen noemen.
Brahmanen waren mensen “die zich verre houden van het kwaad en altijd vol bewustheid leven, die vrij zijn van ketenen en ontwaakt, dat waarlijk zijn in de wereld de brahmanen”.

Zijn er naast de janma- en karma leer, nog andere leren?
  Reply With Quote
Old 02-27-2006, 07:57 PM   #43
Aghori
Guest

Quote:
Originally posted by Prashant+-->
QUOTE(Prashant)
Quote:
  Reply With Quote
Old 02-27-2006, 07:59 PM   #44
Aghori
Guest

Quote:
Originally posted by Nidea+-->
QUOTE(Nidea)
Quote:
  Reply With Quote
Old 02-27-2006, 08:00 PM   #45
Brandon Boyd
Guest

Ik pm je wel.

Heb namelijk het gevoel dat ik ernstig offtopic ga :wink:
  Reply With Quote
Old 02-27-2006, 08:47 PM   #46
Guest

Quote:
Echt schandalig, dit soort dingen moeten nou voorkomen worden! *:cry:
Enkele weken later zag ik hem in Den Haag op het station. Zijn dhoti kwam onder zijn jas vandaan en zijn chandana-tilak glinsterde op zijn voorhoofd terwijl hij verward met twee zware tassen liep...

ik dacht; nee, toch niet weer? :oops:
  Reply With Quote
Old 02-28-2006, 11:02 AM   #47
Tantric Pandit
IF-Crazy

Quote:
Originally posted by Aghori+-->
QUOTE(Aghori)
Quote:

Reply With Quote
Old 02-28-2006, 12:32 PM   #48
Tranga
IF-Crazy

Quote:
Originally posted by Aghori+-->
QUOTE(Aghori)
Quote:

Reply With Quote
Old 02-28-2006, 12:51 PM   #49
Guest

Het is een misverstand te denken dat Gosvami Tulsidas slechts de Vaalmiki Raamaayanam vertaald heeft... De RaamCharitmaanas is eigenlijk een totaal nieuw "iets", geleerden plaatsen de RaamCharitmaanas zelfs boven de Vaalmiki Raamayana!

Onlangs is de Raamcharitmaanas ook in het sanskrit uitgekomen, dit geeft wel wat aan.
  Reply With Quote
Old 02-28-2006, 01:09 PM   #50
koemba
Guest

[quote]
Quote:
niet te lang ( 15 min is genoeg)

evt gebruik maken van powerpoint.. dan blijft de toehoorder bij de les.

geen hindi.. komt over als overdreven belangrijk doen... we hebben onze eigen hindi sarnami en nederlands is duidelijk genoeg.

waarschijnlijk luister ik nooit erg naar pandits, omdat de meesten vooral rituelen kunnen uitvoeren.Interessant, juist dit mis ik bij veel pandit. Ze doen de rituelen en gaan weer. Ik ben best geinteresseerd in het feit waarom iets zo en zo wordt gedaan. Zo leer ik er ook wat van.

Powerpoint... :lol:
waarom niet? het helpt het verhaal te stroomlijnen en de boodschap te verduidelijken.
  Reply With Quote
Reply

Tags
een, moet, pandit, preek, van, voldoen, waaraan

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is On
Forum Jump

All times are GMT. The time now is 01:57 AM.
Vertalen:

Tags