Aishwarya   |   Akshay   |   Sanjay   |   Shahrukh   |   Bollywood TV   |   DB   |   FORUM   |   NEWS   |   RINGTONES   |   TAGS
FrontPage User Control Panel Browse Our Members View Calendar
Get New Posts! View Faq?

Go Back   Bollywood, India, Indian Culture > Algemeen > HSFN > Discussie > Religieus

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 07-02-2007, 09:16 AM   #31
imported_Arjun
IF-Crazy

Default Re: God bereik je uitsluitend door...............

Nogmaals: wat is uw vraag Gopal?

Als u niet weet wat Bhagvaan betekent mag u het ook gewoon zo zeggen. Er is absoluut geen reden dit te verhullen.

Mede-oprichter & Hoofd I World Devilish Foundation
Status: Offline

Reply With Quote
Old 07-06-2007, 03:25 PM   #32
imported_Gopal
IF-Lid

Quote:
Originally Posted by Arjun
Beste Gopal, ik zie geen vraag... wat was uw vraag?

Bhagvaan betekent niet God, het is een titel die mensen op het niveau van Paramhans ook kunnen krijgen.
Zeer gewaardeerde Arjunji;
Omdat u schrijft dat "Bhagavana betekent niet God"? ben ik nieuwsgierig naar om te weten wat Bhagavana dan wel is volgens U.?
Daarna zal ik het proberen volledige analyses te geven van de term Bhagavana volgens de Satvik geschriften.

Reply With Quote
Old 07-13-2007, 01:54 PM   #33
Jasvant
IF-Nieuw

Quote:
Originally Posted by Gopal
Door onverdeelde zuivere toewijding aan Krsna kan men Hem bereiken(Bh.Gita 11-54).
Het enige vereiste is dat men Zijn toegewijde dienst volledig in Krsna-bewustzijn verricht. En niet door een willekeurige Devi of Devata te dienen?

Wat is uw mening.
Hay...

In mijn mening is de vraag die hier gesteld wordt paradoxaal (er zijn tegenstrijdige elementen erin aanwezig)....in MIJN visie (dus niet denken dat ik nu voor het hindoeisme praat) is het namelijk zo dat er maar ??n god is.....wanneer we praten over de goden van het hindoeisme dan praten we over dat deel van god wat relevant is....bijvoorbeeld we nemen de godin lakshmi, zij wordt doorgaans gezien als de godin van voorspoed, welvaart en rijkdom.....zij is dus dat deel van god dat voorspoed, welvaart en rijkdom manifisteerd......maar het is fout te zeggen dat de ene godheid 'boven" de ander staat of iets dergelijks....in mijn visie zijn alle goden van het hindoeisme samen ??n god! Daarbij maakt het dus niet uit welke godheid je aanbid, je aanbid zoiezo god!

Natuurlijk is dit mijn visie erop, daarmee zeg ik absoluut niet dat mijne het beste is ofz :-[, maar ik geef alleen aan wat ik van de vraagstelling vind als we kijken naar de manier waarop ik het geloven in god ervaar...

Daarnaast vind ik dat wat er gezegd wordt op meerdere niveau's als foutief kan worden ervaren, het beweerd namelijk dat alleen de leden die Krishna aanbidden verlossing vinden (verbeter me als ik het fout heb hoor :-X). Daarmee sluiten we automatisch ook christenen, joden, moslims uit.
Terwijl ik juist vind, er is niet zoiets als een ideale visie, iedereen heeft zijn eigen visie, en elke visie is goed! En daarmee wil ik absoluut niet zeggen dat ik alles wat andere doen om god te eren goed vind (elkaar uitmoorden in god zijn/haar naam bijvoorbeeld, daar ben ik absoluut geen voorstander van!!) , maar ik denk dat bij het eren van god alleen het recht hebben om naar jezelf te kijken.
Want zeg eerlijk, ook niet alle krishna aanbidders hebben de zelfde visie voor ogen, we zien zelfs dat elke individu op deze aarde wel vroeg of later anders denkt over het geloof dat hij of zij aanhangt...

Groetjes...

PS: Het citeren van bepaalde delen van de Gita is na mij toedoen trouwens nooit verstandig, omdat wat je meestal ziet is dat de Gita ergens mee begint en er later mee doorgaat.....dus het is nooit 1 citaat..het gaat altijd wel ergens door waardoor je nooit met slecht 1 citaat aan de haal kan gaan, omdat alleen 1 citaat een vertekend beeld geeft van wat er werkelijk wordt bedoeld snap je....
Het is daarom in mijn mening, fout afzonderlijk naar bepaalde citaten te kijken, het boek dient als ??n geheel te worden gezien en niet een bundel van citaten afzonderlijk....

Reply With Quote
Old 07-27-2007, 09:16 AM   #34
imported_Gopal
IF-Lid

Quote:
Originally Posted by Gopal
Zeer gewaardeerde Arjunji;

Omdat u schrijft dat "Bhagavana betekent niet God"? ben ik nieuwsgierig naar om te weten wat Bhagavana dan wel is volgens U.?
Daarna zal ik het? proberen volledige analyses te geven van de term Bhagavana volgens de Satvik geschriften.

Reply With Quote
Old 08-14-2007, 10:40 AM   #35
imported_Arjun
IF-Crazy

Beetje raar loop van converseren moet ik eerlijk zeggen Gopal.

Jij meent dat Krishna de enige Bhagvaan is, vervolgens vraag ik hoe jij Bhagvaan definieert, en dan werp jij me dezelfde vraag weer terug alvorens jij volgens je 'so called Satvik geschriften' het concept gaat uitleggen?

Het komt neer op:
A: Hoe gaat het met je?
B: Vertel me eerst hoe het met jou gaat, dan pas zal ik uitleggen hoe het met mij gaat.
A: ?

Beetje jammer, meer kinderlijk.

Enfin, om jouw tegemoed te treden en je ook van repliek te voorzien:
Bhagvaan, Bhagavad, Bhagavant etc. hebben als dhaatu (stam) allen 'Bhag'.

Bhag betekent:
1. fortuinlijkheid
2. geluk
3. voorspoed
4. schoonheid
5. glorieus
6. zuiverheid
7. perfectie
8. goddelijk
9. liefde
10. vroom

En zo somt de Nirukta uit de Ved nog tientallen andere betekenissen voor 'bhag' dhaatu.

De Shri Vishnu Puraan (6.5.74) legt vervolgens "Bhagvaan" uit:

aisvaryasya samagrasya viryasya yasasah sriyah
jnana-vairagyayos caiva san nam bhaga itingana

"Diegene die vervuld is met de 6 aishwariya's is bekend als Bhagvaan."

Hierom zien we dat niet alleen God maar ook grote zielen Bhagvaan worden genoemd. Denk aan Bhagvaan Tulsidaas, Vyaas Bhagvaan, Bhagvaan Vaalmiki, en ook vandaag de dag wordt deze titel aan velen toegekend in India.

Conclusie: God is altijd Bhagvaan maar het woordje Bhagvaan betekent geen God en kan dus ook aan mensen worden toegekend.

Mede-oprichter & Hoofd I World Devilish Foundation

Reply With Quote
Reply

Tags
bereik, door, god, uitsluitend
Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump

All times are GMT. The time now is 06:48 AM.
Vertalen:

Tags