Aishwarya   |   Akshay   |   Sanjay   |   Shahrukh   |   Bollywood TV   |   DB   |   FORUM   |   NEWS   |   RINGTONES   |   TAGS
FrontPage User Control Panel Browse Our Members View Calendar
Get New Posts! View Faq?

Go Back   Bollywood, India, Indian Culture > Algemeen > Religie & Spiritualiteit

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 03-04-2008, 07:55 AM   #1
Sabina
Guest

Default Maha Shivratri 2008!!

Wat gaan jullie doen?
Hoe gaan jullie het doen?

Alvast aan allemaal en hele fijne shivratri, moge al jullie wensen uitkomen and be and STAY blessed!!

Bam bam bhole!!

PS: Het gaat toch om de nacht van donderdag op vrijdag of woensdag op donderdag? Iemand zei gisteren tegen mij dat het technisch gezien woensdag op donderdag hoort te zijn omdat het de nacht van donderdag 8 maart is en die begint dus vanaf 24.00 op woensdag? Iemand?
  Reply With Quote
Sponsors
Old 03-04-2008, 10:04 AM   #2
I C U
IF-Lid

Quote:
Originally Posted by Sabina View Post
Wat gaan jullie doen?
Hoe gaan jullie het doen?

Alvast aan allemaal en hele fijne shivratri, moge al jullie wensen uitkomen and be and STAY blessed!!

Bam bam bhole!!

PS: Het gaat toch om de nacht van donderdag op vrijdag of woensdag op donderdag? Iemand zei gisteren tegen mij dat het technisch gezien woensdag op donderdag hoort te zijn omdat het de nacht van donderdag 8 maart is en die begint dus vanaf 24.00 op woensdag? Iemand?
De meeste hindoefeestdagen zijn onduidelijk aangegeven.
Maar ik doe er toch niet aan mee.

Reply With Quote
Old 03-04-2008, 08:24 PM   #3
Iyer
Guest

Shivarathri is op donderdag. Een nacht begint niet om 24.00 zoals volgens de Europese kalender maar om 18.00 uur. Na zonsondergang.

Wat ik ga doen?
Shatarudriyam, alleen thuis.

http://www.mahashivratri.org/

Last edited by Iyer; 03-04-2008 at 08:27 PM.
  Reply With Quote
Old 03-05-2008, 05:37 AM   #4
Sabina
Guest

Ooh oke, dus eigenlijk zou je donderdag 18.00 tot vrijdag 18.00 moeten doen right??
  Reply With Quote
Old 03-05-2008, 10:08 AM   #5
Anil Patandin
IF-Addicted

Send a message via MSN to Anil Patandin

Dag eerder of een dag later ... maakt het wat uit?
Of anders twee keer.
Status: Offline

Reply With Quote
Old 03-05-2008, 01:43 PM   #6
Iyer
Guest

Maha-shiva-ratri is op de nacht van de 14de dag (chaturdashi) van de donkere helft (afnemende maan = krishna-paksha) van de maand Phalguna (Hindi Phaagun).
Raatri (Hindi- raat) betekent nacht. Dus niet van 18.00 tot 18.00, maar tot 6.00. In de praktijk van zonsondergang tot zonsopgang.
Volgens de Indiase (hindoe) kalender begint een nieuwe dag om 6.00 's-ochtends. Dus met zonsopgang en niet zoals in de Europese (christelijke) kalender op middernacht.

http://www.shaivam.org/siddhanta/fesshiva.html
  Reply With Quote
Old 03-05-2008, 02:59 PM   #7
Soedesh
IF-Lid

Houd ook rekening dat het in india 4:30u later is, dus dan begint het in Nederland om 13:30.

Heeft iemand van jullie trouwens wel eens gehoord dat je naast kala tiel, dhatur en rietsuiker ook ganja (wiet) in de dhaar moet mengen?

Reply With Quote
Old 03-06-2008, 10:26 AM   #8
I C U
IF-Lid

Quote:
Originally Posted by Iyer View Post
Maha-shiva-ratri is op de nacht van de 14de dag (chaturdashi) van de donkere helft (afnemende maan = krishna-paksha) van de maand Phalguna (Hindi Phaagun).
Raatri (Hindi- raat) betekent nacht. Dus niet van 18.00 tot 18.00, maar tot 6.00. In de praktijk van zonsondergang tot zonsopgang.
Volgens de Indiase (hindoe) kalender begint een nieuwe dag om 6.00 's-ochtends. Dus met zonsopgang en niet zoals in de Europese (christelijke) kalender op middernacht.

http://www.shaivam.org/siddhanta/fesshiva.html
Volgens de indiase kalender....
Volgens diezelfde indiase slimmerikken begint de dag wanneer de haan heeft gekraaid... Wat is waaaaarrrr?

Reply With Quote
Old 03-06-2008, 12:36 PM   #9
Iyer
Guest

ICU
Even serieus.
De hindoefeestdagen gaan niet uit van de Europese kalender.
Hoe de maanden en jaren in elkaar zitten laat ik even buiten beschouwing.
Een etmaal is 24 uur. Die wordt ingedeeld in een dag en een nacht.
In Europa heeft men besloten om een nieuwe dag te laten beginnen om 24.00 (0.00) uur. Dat wil niet zeggen dat dat altijd zo is geweest en dat iedereen dat zo doet. Er zijn eenmaal culturele verschillen.
Het is logisch om een dag te beginnen met de zonsopgang. Maar in het hoge noorden (Nederland dus) geeft dat problemen omdat de zon in de zomer veel eerder opkomt dan in de winter. Op de evenaar is dat niet het geval. India (en Suriname) liggen wel op het noordelijke halfrond maar dichter bij de evenaar dan Nederland. Het verschil tussen zomer en winter is dus kleiner.
Gemiddeld genomen komt de zon op om 6.00 uur in de ochtend. Men had afgesproken om de dag te laten beginnen op deze tijd.
Daar is toch niets raars aan? Heeft niet met een haan te maken.
Een dag werd ingedeeld in 8 stukken van 3 uur.
In de sanskrit-literatuur vind je nog zinnen als:
"ShvaH ratrau prathame yaame aayaasyanti" = Zij komen morgenavond op de eerste "yaama" d.wz. van 18.00 tot 21.00 uur.
In het Hindi heb je nog woorden als dopahar en tiisra pahar, die nog herinneren aan deze indeling.

Feit is dat onze feestdagen (Divali, Holi, Shiva-rathri enz) gebaseerd zijn op die kalender. Daarom valt Divali / deepavali niet elk jaar op dezelfde dag van de christelijke kalender.

Beste wensen voor Maha-shiva-ratri.

"OM namo bhagavate rudraaya"
  Reply With Quote
Old 03-07-2008, 10:36 AM   #10
I C U
IF-Lid

Quote:
Originally Posted by Iyer View Post
ICU
Even serieus.
De hindoefeestdagen gaan niet uit van de Europese kalender.
Hoe de maanden en jaren in elkaar zitten laat ik even buiten beschouwing.
Een etmaal is 24 uur. Die wordt ingedeeld in een dag en een nacht.
In Europa heeft men besloten om een nieuwe dag te laten beginnen om 24.00 (0.00) uur. Dat wil niet zeggen dat dat altijd zo is geweest en dat iedereen dat zo doet. Er zijn eenmaal culturele verschillen.
Het is logisch om een dag te beginnen met de zonsopgang. Maar in het hoge noorden (Nederland dus) geeft dat problemen omdat de zon in de zomer veel eerder opkomt dan in de winter. Op de evenaar is dat niet het geval. India (en Suriname) liggen wel op het noordelijke halfrond maar dichter bij de evenaar dan Nederland. Het verschil tussen zomer en winter is dus kleiner.
Gemiddeld genomen komt de zon op om 6.00 uur in de ochtend. Men had afgesproken om de dag te laten beginnen op deze tijd.
Daar is toch niets raars aan? Heeft niet met een haan te maken.
Een dag werd ingedeeld in 8 stukken van 3 uur.
In de sanskrit-literatuur vind je nog zinnen als:
"ShvaH ratrau prathame yaame aayaasyanti" = Zij komen morgenavond op de eerste "yaama" d.wz. van 18.00 tot 21.00 uur.
In het Hindi heb je nog woorden als dopahar en tiisra pahar, die nog herinneren aan deze indeling.

Feit is dat onze feestdagen (Divali, Holi, Shiva-rathri enz) gebaseerd zijn op die kalender. Daarom valt Divali / deepavali niet elk jaar op dezelfde dag van de christelijke kalender.

Beste wensen voor Maha-shiva-ratri.

"OM namo bhagavate rudraaya"
Ik heb ook niet gezegd dat de hindoefeestdagen gebaseerd zijn op de europese kalender. Ik heb daar totaal niks over gerept!
Ik ben er ondertussen van op de hoogte dat de meeste hindoestanen niet goed lezen, eigenlijk niet begrijpend lezen. Dus je reactie verbaasd me niet. Lees me reactie nog 's als je de tijd hebt en dan zul je zien dat ik het heb over het BEGIN VAN DE DAG! Deze begint dus als de haan kraait zegt die hindoestaanse literatuur van jou. Het is logisch dat nergens de dag op hetzelfde tijdstip aanvangt.
En dopahar etc. hebben er helemaal nix mee te maken. Deze indelingen bestaan nog, maar worden niet meer toegepast, omdat ieder1 westers modern wilt worden hahahah

Last edited by I C U; 03-07-2008 at 10:40 AM.

Reply With Quote
Reply

Tags
2008, maha, shivratri

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is On
Forum Jump

All times are GMT. The time now is 03:22 AM.
Vertalen:

Tags