Aishwarya   |   Akshay   |   Sanjay   |   Shahrukh   |   Bollywood TV   |   DB   |   FORUM   |   NEWS   |   RINGTONES   |   TAGS
FrontPage User Control Panel Browse Our Members View Calendar
Get New Posts! View Faq?

Go Back   Bollywood, India, Indian Culture > Algemeen > Religie & Spiritualiteit

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 09-26-2005, 12:30 PM   #11
Pandit Attry
IF-Lid

Er is een onderscheid tussen de rituelen gedurende de dertien dagen na overlijden en de halfjaarlijkse rituelen en de rituelen na een jaar. Binnen de Arya Samaj wordt na de crematie in huiselijke kring nog een Hawan-ritueel gedaan en kan men doorgaan met de daelijkse dingen. Binne de Sanatan Dharma wordt waarde gehecht aan het begeleiden van de Atma van de overledene.

De eerste dertien dagen hebben betrekking op het vertrek van de Atma vanuit het stoffelijke lichaam (1 dag) en zijn verblijf in de Pitraloka (12 dagen). De rituelen van Shraaddha worden gedaan uit liefde (Shraddhaa) en hebben een specifieke functie.

In de Atharvaveda staat: Pitrinaam lokamapi gaccchantu ye mritaah (Atharva 12|2|46) Dit betekent: dat de zielen na hun overlijden als eerste vertrekken naar de Pitraloka's. Daar dienen ze zich te onthechten van het lichaam dat ze hebben achtergelaten. Hierbij spelen nabestaanden een belangrijke rol via rituelen. Tarpan (offeren van water) is liefde en het offeren van Rijstemeelballen (Pindda) draagt bij tot onthechting. De in totaal 28 Pindda's (27 rijst en ÚÚn oerdie) staan voor de vijf elementen [ruimte (akash), gasvormige elementen (Vayu), reacties van elementen (Agni), vloeibare en vaste elementen (Jala en Prithvi)], de tien zin- en werktuigen en hun functies en Manah (gevoelsbewustzijn), Buddhi (verstandelijk bewustzijn) en Ahamkaar (Ego, gerichtheid van bewustzijn).
De Pindda's worden verdeeld over drie dagen (dag van crematie 5 voor de elementen), de tiende dag (10 voor de zin- en werktuigen) en de dertiende dag (13 voor de functies van zin- en werktuigen en Manah, Buddhi en Ahamkaar)

Tijdens deze rituelen van onthechting vindt deels rouw al plaats. Familieleden leven daarom sober. Deze soberheid wordt met name gekenmerkt door hun voedsel (niet sterk gekruid en gefrituurd) en hun kleding (rouwkleding). (ook het kaalscheer ritueel is hier een onderdeel van) De samenkomsten zijn onderdeel van collectieve rouw. Na de dertiende dag heeft de Atma een lichaam aangenomen. Tijdens de dertien dagen was een PretAtma. (Hij had wel een bewustzijn maar geen lichaam). Soms blijft een Atma langdurig in zijn pretah-toestand omdat hij niet los is geraakt van zijn 'oude' lichaam.

De rituelen van een halfjaar en een jaar zijn markeerpunten van de individuele rouw waar wordt stilgestaan door collectief weer bij elkaar te komen. Hier hoeven in principe de onthechtingsrituelen niet meer plaats te vinden. Men doet dat toch omdat men denkt dat wanneer de Atma geen lichaam heeft, dat zij de Atma van voedsel voorzien door de Shraaddha-kriya. Men offert dus water en voedsel als genoegdoening van de lichaamloze ziel. Door deze betekenisverschuiving van de Shraddha-rituelen is voorouderverering ontstaan binnen de Sanatan Dharma-stroming. De onthechtingsrituelen hebben bij een dienst van een halfjaar en een jaar de functie van 'voorziening' van de Atma op reis.

Reply With Quote
Old 09-26-2005, 12:39 PM   #12
Tranga
IF-Crazy

U zegt dat de aatmaa na d e13-dag een lichaam heeft, moet ik dit zien als een wedergeboorte? krijgt een aatmaa na 13 dagen al een nieuwe geboorte?

Reply With Quote
Old 09-26-2005, 12:45 PM   #13
Pandit Attry
IF-Lid

Quote:
Originally posted by Tranga
U zegt dat de aatmaa na d e13-dag een lichaam heeft, moet ik dit zien als een wedergeboorte? krijgt een aatmaa na 13 dagen al een nieuwe geboorte?
De Atma van overledenen hebben slechts twaalf dagen om zich te onthechten en gaan daarna op zoek naar een nieuwe lichaam. Hoe lang hun zoektocht duurt weet niemand te zeggen. Onze voorouders deden een ritueel op de dertiende dag om te zien of de overledene al was geboren en hoe hij was geboren. Een plaat met zand werd afgedekt na de rituelen van de dertiende dag. De volgende dag zag met voet/pootafdrukken van het nieuwe lichaam. Deze konden voetafdrukken zijn van een mensenkind, of van een dier.

Reply With Quote
Old 09-26-2005, 12:50 PM   #14
Tranga
IF-Crazy

Ik heb dit weleens gehoord...maar eelrijk gezegd zie ik hier geen brood in.....of, heeft dit wel degelijk een basis?

Reply With Quote
Old 09-26-2005, 01:36 PM   #15
Teddy
IF-Beginner

hoe kan een aatma weer een lichaam aanemen waaron wordt er dan pitr pooja gedaan dan is de aatma toch geen pitr meer want hij is immers dan al wedergeboren
Status: Offline

Reply With Quote
Old 09-26-2005, 02:04 PM   #16
Pandit Attry
IF-Lid

Quote:
Originally posted by Tranga
Ik heb dit weleens gehoord...maar eelrijk gezegd zie ik hier geen brood in.....of, heeft dit wel degelijk een basis?
Ik weet ook niet waar dit vandaan komt.

Reply With Quote
Old 09-26-2005, 02:06 PM   #17
Pandit Attry
IF-Lid

Quote:
Originally posted by Teddy
hoe kan een aatma weer een lichaam aanemen waaron wordt er dan pitr pooja gedaan dan is de aatma toch geen pitr meer want hij is immers dan al wedergeboren
Indien een Atma al is wedergeboren dan hoeven die rituelen niet gedaan te worden (Pitra Puja). Ik denk dat men dit extra doet voor het geval dat die Atma nog niet is gere´ncarneerd. Dus voor de zekerheid.

Reply With Quote
Old 09-26-2005, 02:10 PM   #18
Teddy
IF-Beginner

maar binnen de sanatans wordt er ieder jaar een pitr pooja gedaan en dat voor de laatste drie generaties hoe kan dat dan die zijn er in feite dan toch niet meer
Status: Offline

Reply With Quote
Old 09-26-2005, 02:45 PM   #19
Tranga
IF-Crazy

Er wordt niet ieder jaar een pitri-puja gedaan.....maar als men wilt d=kan men altijd een shraaddha-kriya doen tbv de pitra's; het is aan de pitra-devata's om d evruchten bij die pitra's af te leveren, ook al zijn ze herboren.......

Reply With Quote
Old 09-26-2005, 02:52 PM   #20
AnantSriVibhushitParmHans
Guest

Niet iedereen wacht hetzelfde lot. De Atma kan ook verplicht worden een reis de maken naar Yama-loka, Yama-pur, de plek waar Yamraadj verblijft. Deze reis duurt enkele maanden en de overlijdensrituelen na 6 maanden 1 jaar zorgen voor enige verlichting tijdens deze reis.
  Reply With Quote
Reply

Tags
doodsrituelen, vragen

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is On
Forum Jump

All times are GMT. The time now is 10:21 PM.
Vertalen:

Tags