Aishwarya   |   Akshay   |   Sanjay   |   Shahrukh   |   Bollywood TV   |   DB   |   FORUM   |   NEWS   |   RINGTONES   |   TAGS
FrontPage User Control Panel Browse Our Members View Calendar
Get New Posts! View Faq?

Go Back   Bollywood, India, Indian Culture > Algemeen > Religie & Spiritualiteit

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 12-08-2008, 07:25 AM   #1
Sharda1
Guest

Default nieuw topic 1: God moet duidelijkheid verschaffen

(Ik ben zo vrij de discussie opnieuw te starten.
De berichten verspringen steeds, dat leest niet prettig.

Dus: vervolg hier?)
God MOET helemaal niets.
Hoe kun je nou eisen stellen aan God...

Last edited by vissie-j; 12-08-2008 at 10:54 PM.
  Reply With Quote
Sponsors
Old 12-08-2008, 10:49 PM   #2
vissie-j
Administrator
IF-Crazy

Quote:
Originally Posted by Sharda1 View Post
(Ik ben zo vrij de discussie opnieuw te starten.
De berichten verspringen steeds, dat leest niet prettig.

Dus: vervolg hier?)
God MOET helemaal niets.
Hoe kun je nou eisen stellen aan God...

Hoe kan/durf je eisen te stellen aan god?

je eigen doen en laten is niet hij, dat ben jij,
je bent zover ik heb geleerd een deel van god,
gezien god overal is, uiteindelijk alles god is.
Je ziel is een god, echter, behartigd door karma.
wie goed doet zal goed krijgen zal beloond worden
wie slecht doet zal slecht krijgen, zal bestraft worden.

God moet niks, hij is de gene die je de kans geeft zonde te herstellen, hij geeft je de kans iets te leren, aan jou de keuze of je iets hiermee wat doet.

het hindu´sme kent veel geschriften, de ramayana, die aantoont wat een mens moet meemaken, de bagavat-gita waar krshna via arjun de levenslessen geeft. (wij die dan arjun moeten voorstellen).

Maar verder, geloof is iets dat je zelf doet, voor je zelf moet doen, voor jezelf de keuze maakt in wat je geloofd en hoe je geloofd en hoe je dat in zijn werking brengt en bovenal DAT jij met dat geloof kan leven.
geloven kan op veel manieren, je hebt de exreem rechtse en extreem linkse, niks is goed of fout... het is de vraag hoe het voor jou aanpakt.

het is makkelijk te zeggen god houdt niet van mij, maar is het wel god die dat stukkie ellende dat je hebt moeten meemaken heeft gegeven of was het je eigen doen en laten of was het een deel ervaring?
ik hoor weinig dat mensen diezelfde god dankbaar zijn als er iets goeds is gebeurd, dan hoor ik vaak van kijk hoe goed IK ben.... dan was het dus je eigen kracht.
Status: Offline

Reply With Quote
Old 12-09-2008, 07:00 AM   #3
Sharda1
Guest

Quote:
Originally Posted by vissie-j View Post
ik hoor weinig dat mensen diezelfde god dankbaar zijn als er iets goeds is gebeurd, dan hoor ik vaak van kijk hoe goed IK ben.... dan was het dus je eigen kracht.
Ja, dat is krom. Een kwestie van ego: kijk mij es!
  Reply With Quote
Old 12-09-2008, 10:11 AM   #4
vissie-j
Administrator
IF-Crazy

Quote:
Ja, dat is krom. Een kwestie van ego: kijk mij es!

idd.... ego wordt gestreeld en men vergeet dan alle andere....

Reply With Quote
Old 12-09-2008, 12:19 PM   #5
Sharda1
Guest

Quote:
Originally Posted by vissie-j View Post
idd.... ego wordt gestreeld en men vergeet dan alle andere....
Is ook wel verleidelijk: je hoeft niet meer na te denken en geen verantwoordelijkheid te nemen.
Want: als het goed gaat is het jouw verdienste en als het slecht gaat is het God of de duivel of de buurman. Een vriend van me is psycholoog, hij noemt dat: externe attributie.
  Reply With Quote
Old 12-09-2008, 08:21 PM   #6
vissie-j
Administrator
IF-Crazy

Quote:
Is ook wel verleidelijk: je hoeft niet meer na te denken en geen verantwoordelijkheid te nemen.
Want: als het goed gaat is het jouw verdienste en als het slecht gaat is het God of de duivel of de buurman. Een vriend van me is psycholoog, hij noemt dat: externe attributie.

ik zou het niet met dure woorden genaamd hebben, maar die vriend heeft gelijk, zo zie ik het ook.

Reply With Quote
Old 12-09-2008, 09:23 PM   #7
Radja1987
Guest

Effe een vraag tussendoor.

Waar moet god duidelijkheid over verschaffen?

Over zijn eigen bestaan?
  Reply With Quote
Old 12-09-2008, 09:46 PM   #8
vissie-j
Administrator
IF-Crazy

Quote:
Originally Posted by Radja1987 View Post
Effe een vraag tussendoor.

Waar moet god duidelijkheid over verschaffen?

Over zijn eigen bestaan?

deze topic is ontstaan omdat een voorganger topic rommelig was geworden en topicopener van deze topic vond dat de disusssie nog niet voorbij was...

de eerste bericht was:

Quote:
Originally Posted by Sajana View Post
Stelling:
Mensen die geloven in God, kun je indelen in 2 groepen.
Ongelovigen en gelovigen.
Ongelovigen doen slecht, immers gelovigen vrezen en houden van God. Onder gelovigen versta ik mensen die zo goed mogelijk proberen te leven.
God kan zijn bestaan laten zien aan de ongelovigen, zodat de wereld beter wordt.
Ongelovigen hebben oorlogen om Zijn naam (dat dus volkomen onterecht is, om Zijn naam te gebruiken voor kwaad). Duidelijkheid verschaffen is dus noodzakelijk, om vreedzaam verder te leven. Voor gelovigen is dit voor vanzelfsprekend, maar voor ongelovigen niet

God moet in deze tijd, de wereld, deze levensfase laten zien voor wie we kunnen vrezen en kunnen houden, zodat slechte mensen ophouden met hun acties
Wat is uw visie erop? Hoe interpreteert u dit? Beledigingd/ Positief?

Beetje filosofie vandaar dit klein stukje

Reply With Quote
Old 12-09-2008, 11:14 PM   #9
Radja1987
Guest

De stelling klopt niet.

Je zou mensen kunnen indelen in gelovigen en ongelovigen.

Maar dat betekent niet dat ongelovigen automatisch slecht zijn of dat gelovigen automatisch goed zijn.

ALS er een god zou zijn en hij zou zijn eigen bestaan openbaren betekent het niet automatisch dat mensen zouden stoppen met slechte dingen doen.

En stel dat het gebeurt. god laat zichzelf zien.....wat veranderd er dan? Zullen mensen dan stoppen om slechte handelingen te verrichten?

En stel een slecht persoon weet dat er een god bestaat en stopt met het verrichten van slechte handelingen omdat diegene bang is voor de gevolgen.........kan angst wel een drijfveer zijn om iets goed te doen?

Is het niet beter om ervoor te zorgen dat een persoon vanuit zijn zelf allerlei goede dingen wil gaan doen?

En wat voor handelingen zijn dan goed of slecht?
  Reply With Quote
Old 12-10-2008, 12:39 PM   #10
vissie-j
Administrator
IF-Crazy

Quote:
De stelling klopt niet.

Je zou mensen kunnen indelen in gelovigen en ongelovigen.

Maar dat betekent niet dat ongelovigen automatisch slecht zijn of dat gelovigen automatisch goed zijn.

ALS er een god zou zijn en hij zou zijn eigen bestaan openbaren betekent het niet automatisch dat mensen zouden stoppen met slechte dingen doen.
De stelling klopte idd niet, daar ben ik ook nooit op in gegaan, ben meer op de persoon gericht als ik ergens op reageer.

echter bestaan er wel gelovigen en niet gelovigen.
dat maakt echter iemand er niet beter of slechter op zoals jij al zei.

Als god bestaat, dan laat hijzichzelf toch al zien, echter de vraag of je het ziet? De vraag of je het erkend en waardeerd. Ze zeggen god is overal en is alles... dus tja... elke iets om je heen moet je dus waarderen wordt hiermee gezegd.

Quote:
En stel dat het gebeurt. god laat zichzelf zien.....wat veranderd er dan? Zullen mensen dan stoppen om slechte handelingen te verrichten?

En stel een slecht persoon weet dat er een god bestaat en stopt met het verrichten van slechte handelingen omdat diegene bang is voor de gevolgen.........kan angst wel een drijfveer zijn om iets goed te doen?

Is het niet beter om ervoor te zorgen dat een persoon vanuit zijn zelf allerlei goede dingen wil gaan doen?

En wat voor handelingen zijn dan goed of slecht?

Hoe ziet god eruit? Welke vorm heeft het, god heeft alle vormen, als je iets aanbid dan kan het voor JOU een god zijn. Als je wilt handelen vanuit de gita of bijbel of wat, dan maakt dat jou geloof.

Wat is goed en wat is slecht, wie zegt dat god persee aanbeden wilt worden? is het niet dat jij hebt te leven en hebt te doen wat voor jou het beste is?
HIj die dan kijkt of hij je beloont of juist straft?
Hij die je levensweg voor een deel heeeft ingevuld en je een taak heeft gegeven om te vervullen, maar aan jou dat te herkennen enz?

Reply With Quote
Reply

Tags
duidelijkheid, god, moet, nieuw, topic, verschaffen

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is On
Forum Jump

All times are GMT. The time now is 08:20 AM.
Vertalen:

Tags