Aishwarya   |   Akshay   |   Sanjay   |   Shahrukh   |   Bollywood TV   |   DB   |   FORUM   |   NEWS   |   RINGTONES   |   TAGS
FrontPage User Control Panel Browse Our Members View Calendar
Get New Posts! View Faq?

Go Back   Bollywood, India, Indian Culture > Algemeen > Religie & Spiritualiteit

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 07-01-2005, 04:07 PM   #1
Anonymous
Guest

Default Verhaal achter dit beeld

Ik was in India en toen was ik in een mandir van Kali ma. Echt supermooi! Daar zag ik dit beeld van haar, ik vond het echt zo mooi! Het was een paar meter hoog! Zo krachtig! Kan iemand of de pandit mij het verhaal hierachter vertellen? Bedankt! :)

Reply With Quote
Sponsors
Old 07-01-2005, 05:15 PM   #2
Mahesh
Super Moderator
IF-Crazy

Aum Namah Shivaaya

Dit is een zeer herkenbare pose van Kali mata, staande op Shiv. Als wij Haar afbeelden, beelden wij Haar altijd af staan op Shiv. Voor ons is het kenmerkend geworden.

Met het "verhaal achter dir beeld" neem ik aan dit u bedoelt het feit dat Zij staat op Shiv, Sita-ji?

Ik zal het vertellen zoals ik het in de DeviBhaagavadMahaPurana heb gelezen:

Dit heeft te maken met Haar verschijning bij de vernietiging van een demoon genaamd RaktaBeeja. RaktaBeeja betekent letterlijk bloedzaad.
Deze RaktaBeeja had de eigenschap verkregen dat als er een druppeltje bloed van hem op de aarde/grond zou vallen, er uit dat druppeltje direct een volledige, nieuwe raktaBeeja zou opstaan, met dezelfde eigenschappen.
Hij doet zijn naam erg veel eer aan :wink: :)

Het moge wel duidelijk zijn dat deze demoon niet echt makkelijk te verslaan was, hij was vrij machtig en liep op de wereld als een onsterfelijke.

Natuurlijk komt iedere slechte,. demonische kracht aan zijn einde, hoe dan ook.
Om deze RaktaBeeja te vernietigen, want hij maakte het wel heel erg bont, kwam Durga mata Zelf het slagveld op. Zij stond tegenover hem. Ze viel aan en viel hard aan; ze heeft nogal wat wapens.
Helaas had het niet de verwachte uitkomst.

Waar Zij haar strijd begon tegen 1 RaktaBeeja, vond ze zichelf ineens omsingeld door duizenden Raktabeeja's. Bij elke aanval werden het er steeds meer en meer.

OP een gegeven moment deed Zij Kali mata verschijnen: Ze rukte een haarlok van Haar hoofd en riep Kali. Kali mata verscheen, in de vorm waarin wij Haar doorgaans afgebeeld zien.
Ze vroeg Kali mata haar toch te verspreiden op de grond, onder deze RaktaBeeja's, zo ver en zo uitgebreid dat ALLE klonen van deze RaktaBeeja, op Haar tong stonden. Dat is precies wat Kali mata deed.....
We zien dit terug in de afbeeldingen en beelden in de vorm van de uitgestoken tong!

Kali mata spreide Haar tong net zo ver en wijds tot alle klonen erop stonden. Durga mata zei dat ze al het bloed dat Haar tong zou vallen, op moest drinken, geen druppel mocht de grond/aarde raken.

Hierna viel Durga mata aan, met Haar Trishul, zwaard, chakra...alle wapens die Zij had. Haar leeuw rende beangstigend rond en pakte iedere kloon van RaktaBeeja in zijn machtige bek.

Er ontstond een beangstigende oorlog, waarin Durga mata duizende, zo niet honderdduizenden klonen van raktaBeeja en RaktaBeeja zelf vernietigde. Als het bloed viel op de tong van Kali mata en Zij drionk het allemaal op.

Langzamerhand vermiderde het aantal Raktabeeja's, tot ze allemaal vernietigd waren. Kali mata had nu zoveel demonisch bloed opgedronken, dat kunnen wij ons niet voorstellen. Zij stond op en was woedend...deze woede kwam voort uit het demonische bloed dat Zij gedronken had en het tierde in Haar lichaam, het wekte Haar woede, die steeds heviger werd.

Alle goden en godinnen poogden om haar te kalmeren..helaas lukte dit; Ze werd woester en woester. Brahmaa, Vishnu, Durga, Lakshmie..het lukte niemand om Haar te kalmeren..op een gegeven moment was zo woest dat iedereen de angst had dat Haar woede de gehele schepping tot een einde zou brengen.

Toen riepen ze allemaal bhagvan Shiv voor hulp; per slot van rekening was het Zijn vrouw :) . Ook bhagvan Shiv kon Kali mata niet tot bedaren brengen...Kali mata liep woest weg....iedereen dacht dat alles nu tot een einde zou komen. Bhagvan Shiv wist het ook niet meer en ten einde raad ging hij voor Haar liggen, om haar te stoppen. Kali mata, in Haar woede, liep woest en voelde ineens iets onder Haar voet; Ze had net één voet op bhagvan Shiv gezet. Ze stopte en keek wat er onder Haar voet zat. Ze zag bhagvan Shiv en bij dat aanblik stopte Haar woede, ze bedaarde.

Dit beeld beelden wij meestal af als we Kali mata afbeelden, in beeld-vorm of in een tekening, we beelden Haar meestal af staandend op bhagvan Shiv.

Reply With Quote
Old 07-01-2005, 08:32 PM   #3
Anonymous
Guest

Wow Mahesh-jie, wat een mooi verhaal! Dankjewel voor het vertellen. :D
En die hoofden om Kali mata, zijn dat de hoofden van de RaktaBeeja's? Enne ehm, ik dacht altijd dat Durga en Kali dezelfden waren? Of pakte ze daarom een haarlok van haarzelf?
  Reply With Quote
Old 07-02-2005, 10:14 PM   #4
GIZMO
IF-Crazy

ja
mahesh is echt geweldig
misschien moet zij/hij lezingen geven voor het niet regelmatig mandir bezoekend publiek
Status: Offline

Reply With Quote
Old 07-06-2005, 03:56 PM   #5
Mahesh
Super Moderator
IF-Crazy

Aum Namah Shivaaya

Quote:
Originally posted by Sita
Wow Mahesh-jie, wat een mooi verhaal! Dankjewel voor het vertellen. :D *
En die hoofden om Kali mata, zijn dat de hoofden van de RaktaBeeja's? Enne ehm, ik dacht altijd dat Durga en Kali dezelfden waren? Of pakte ze daarom een haarlok van haarzelf?
Kali mata wordt gekenmerkt door hoofden om haar hals, als ene ketting; ook heeft ze armen om haar middel hangen als een rok.

Het zijn hoofden van verschillende demonen die Zij verneitigd heeft.

Bekeken vanuit het Krachten-krachtveld is Durga de verzamelde vorm van alle krachten. Deze Durga heeft als hoofdverdeling 3 verschillende vormen:
1. Maha Kali
2. Maha Lakshmie
3. Maha Sarasvati

Dit zijn de 3 hoofdkrachten die verder zorgen voor het ontstaan en instandhouden van de schepping.

Reply With Quote
Old 07-06-2005, 03:57 PM   #6
Mahesh
Super Moderator
IF-Crazy

Aum Namah Shivaaya

Quote:
Originally posted by SHIVA KHAN
ja
mahesh is echt geweldig
misschien moet zij/hij lezingen geven voor het niet regelmatig mandir bezoekend publiek
:oops: Niet overdrijven graag!

Enne...iedereen is ten alle tijde welkom in welke mandir dan ook :wink:
Het kan absoluut geen kwaad om van tijd tot tijd, een mandir te bezoeken.

Reply With Quote
Reply

Tags
achter, beeld, dit, verhaal

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is On
Forum Jump

All times are GMT. The time now is 06:45 PM.
Vertalen:

Tags