Aishwarya   |   Akshay   |   Sanjay   |   Shahrukh   |   Bollywood TV   |   DB   |   FORUM   |   NEWS   |   RINGTONES   |   TAGS
FrontPage User Control Panel Browse Our Members View Calendar
Get New Posts! View Faq?

Go Back   Bollywood, India, Indian Culture > Algemeen > Religie & Spiritualiteit

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 12-15-2008, 07:58 AM   #1
Sharda1
Guest

Default hoe maak je jezelf ontvankelijk voor God?

Een tijdje geleden was er een discussie:
God moet zich kenbaar maken.

Maar God kan zich alleen maar kenbaar maken d.m.v. mensen, dus moeten wij zorgen dat we ontvankelijk voor God zijn. Ik las iets over de Advaita leer en een voorbeeld : wij mensen zijn druppeltjes in de oceaan, heel klein, maar de druppels vormen samen wel de oceaan. Zo hebben wij mensen ook allemaal een druppeltje goddelijkheid in ons, we moeten er alleen voor zorgen dat het naar buiten kan komen...

Ik denk dat je dat kan doen door rust in te lassen (meditatie), te zorgen voor je ziel, te luisteren naar anderen (hoe doen zij dat?) etc. En het moet geen egotripperij worden: je moet het vervolgens wel toepassen in je leven.

Wat vinden jullie?
  Reply With Quote
Sponsors
Old 12-15-2008, 07:35 PM   #2
vissie-j
Administrator
IF-Crazy

Quote:
Originally Posted by Sharda1 View Post
Een tijdje geleden was er een discussie:
God moet zich kenbaar maken.

Maar God kan zich alleen maar kenbaar maken d.m.v. mensen, dus moeten wij zorgen dat we ontvankelijk voor God zijn. Ik las iets over de Advaita leer en een voorbeeld : wij mensen zijn druppeltjes in de oceaan, heel klein, maar de druppels vormen samen wel de oceaan. Zo hebben wij mensen ook allemaal een druppeltje goddelijkheid in ons, we moeten er alleen voor zorgen dat het naar buiten kan komen...

Ik denk dat je dat kan doen door rust in te lassen (meditatie), te zorgen voor je ziel, te luisteren naar anderen (hoe doen zij dat?) etc. En het moet geen egotripperij worden: je moet het vervolgens wel toepassen in je leven.

Wat vinden jullie?

God is alles, god zit overal in, god kan laat zich al zien, maar lang niet iedereen wilt hem zien.

heb rust in jezelf blijf zoveel mogelijk bewust en je zult boven jezelf komen omdat je jezelf kan inzien wat alles is..

beetje lastig, maar hopelijk beetje duidelijk
Status: Offline

Reply With Quote
Old 12-16-2008, 05:00 AM   #3
Sharda1
Guest

Quote:
Originally Posted by vissie-j View Post
God is alles, god zit overal in, god kan laat zich al zien, maar lang niet iedereen wilt hem zien.

heb rust in jezelf blijf zoveel mogelijk bewust en je zult boven jezelf komen omdat je jezelf kan inzien wat alles is..

beetje lastig, maar hopelijk beetje duidelijk
hey Vissie

Het was een retorische vraag, om anderen tot antwoord te verleiden... Maar helaas. Ik weet wel wat voor mij het beste werkt en dat probeer ik ook zoveel mogelijk te doen
  Reply With Quote
Old 12-16-2008, 10:22 AM   #4
vissie-j
Administrator
IF-Crazy

Quote:
hey Vissie

Het was een retorische vraag, om anderen tot antwoord te verleiden... Maar helaas. Ik weet wel wat voor mij het beste werkt en dat probeer ik ook zoveel mogelijk te doen

dat is ook belangrijk... kijk wat voor jou werkt
Status: Offline

Reply With Quote
Old 12-31-2008, 01:13 PM   #5
CharmKilla
Guest

Je maakt jezelf ontvankelijk voor God, door de goede deugden na te leven. Toevallig ben ik vegetarisch en drink ik niet, maar ik geloof dat als je hart rein is en je zuivere bedoelingen hebt, dat je dan ondanks dat je de grootste zuiplap en carnivoor van de wereld bent, toch ontvankelijk kunt zijn voor God. Maar goed dit is wel een heel extreem voorbeeld.

De eerste stap is de waarheid over jezelf onder ogen zien. Het leren accepteren van je eigen slechte kanten, die je maar al te graag wegstopt, omdat je de wereld en jezelf die liever niet laat zien. Pas als je durft jezelf met een onbevangen blik te bekijken, zul je God in jezelf kunnen ontdekken. Puur en zuiver.
  Reply With Quote
Old 12-31-2008, 01:18 PM   #6
CharmKilla
Guest

Oprecht zoeken naar de waarheid is de basis van alle spiritualiteit. Het is de waarheid die ons vrij maakt, niet onze pogingen om vrij te worden. Maar de waarheid vinden, is een van de moeilijkste dingen die er zijn. Je hebt er een heldere, scherpe geest voor nodig. Slimheid heeft er niets mee te maken; het gaat er om dat je in staat bent om dingen te zien zoals ze zijn, zonder ze te verdraaien. Dat betekent dat je geest onschuldig is en kwetsbaar. Zolang je denken gevuld is met kennis, kun je de waarheid niet zien. Je moet bereid zijn om te leren. En leren betekent dan niet dat je steeds meer kennis vergaart; het betekent dat je in staat bent om van moment naar moment te bewegen. De waarheid is namelijk niet wat vastligt of wat je kunt vastpakken of begrijpen. Het is een telkens weer verschuivende ervaring. Wat de ene dag waar is, is de volgende dag niet meer waar. Je hebt eigenlijk nooit vaste grond onder de voeten als je de waarheid zoekt.

Het woord "dharma" dat meestal slaat op de lessen van Boeddha, betekent in feite de aard van de werkelijkheid, van de natuurwetten en de diepste wetten van het leven. Boeddha zelf benadrukte dat hij alleen maar aangaf hoe die werkelijkheid zich ontvouwt. Dat houdt in dat je gewoon goed moet kijken hoe het leven werkelijk gaat om de waarheid te vinden. En dat kun je letterlijk nemen. Iemand zei eens:"Als je moet kiezen tussen een vogel die je ziet vliegen of de vogelgids in je hand, geloof de vogel. Want dat wat je in de werkelijkheid ziet, is de waarheid".

Voor de waarheid moet je geest openstaan, als een kom waar iets in kan. Een ontvankelijke geest is als een perfecte lege kom. Als er iets mis is met de kom, als er bv een gat in de bodem zit, loopt alles er weer direct uit. Als je afwezig bent en je aandacht niet richt op dat waar je mee bezig bent, loopt alle informatie weer uit je geest. Het gaat het ene oor in het andere weer uit. Met zo een geest kun je de waarheid niet zien.

Een ander probleem doet zich voor als de kom ondersteboven staat dan kan er helemaal niets in. Alles wat je er in zou willen doen, loopt alles er overheen en druipt er langs de kanten af. Dat heb je als je geest vol zit met zelfverzekerdheid en zelfvertrouwen, als je denkt dat je weet hoe het leven in elkaar zit. Dan kan niemand je meer iets vertellen en er is geen ruimte meer beschikbaar. Dan is de waarheid ook niet beschikbaar voor jou.

En een derde probleem dat je kunt hebben met een kom is dat er al iets in zit, een restje, iets wat is achtergebleven. als er je er dan iets nieuws in doet, vermengt het zich met het oude. Als er nog een beetje soep in de kom zit en je doet er water bij, dan is dat water niet meer helder. Dat probleem heb je als je een vooroordeel koestert, een of ander vast idee over de dingen, een opinie of een bepaalde houding. Dan is je geest niet onschuldig en kwetsbaar. Dat is het gevaar van vooroordelen: de waarheid kan zich nooit volledig aan je openbaren als je al een vooropgezette mening hebt. Je blik wordt vertroebeld, verstoord. Een betweterig soort geest doet dat bijvoorbeeld; het idee dat je alles al weet, of dat het beter weet dan anderen.
  Reply With Quote
Old 12-31-2008, 08:13 PM   #7
Sharda1
Guest

Quote:
Originally Posted by CharmKilla View Post
...
Voor de waarheid moet je geest openstaan, als een kom waar iets in kan. Een ontvankelijke geest is als een perfecte lege kom..
Dat zeg je mooi. Voor een ontvankelijke geest is rust en stilte nodig, dat valt niet mee in onze herrie-maatschappij..
  Reply With Quote
Old 12-31-2008, 09:24 PM   #8
CharmKilla
Guest

Quote:
Dat zeg je mooi. Voor een ontvankelijke geest is rust en stilte nodig, dat valt niet mee in onze herrie-maatschappij..
Maar tis een nobel streven. Ik ben er mee bezig. Met mediteren, mezelf openstellen voor de waarheid van het leven. Enig ruis moet toch weg te halen zijn met enige discipline?
  Reply With Quote
Old 01-01-2009, 09:05 AM   #9
Sharda1
Guest

Quote:
Originally Posted by CharmKilla View Post
Maar tis een nobel streven. Ik ben er mee bezig. Met mediteren, mezelf openstellen voor de waarheid van het leven. Enig ruis moet toch weg te halen zijn met enige discipline?
zeker zeker. Ik doe het ook zo goed mogelijk: yoga, mediteren en binnenkort een stilteweekend (weliswaar van de kerk, maar uiteindelijk draait het toch allemaal om hetzelfde denk ik: zorg voor je ziel, geef voldoende voeding. Dan kun je andere mensen ook goed behandelen)

Maar ik doe het niet met een ijzeren discipline: ik hoor op yoga wel van mensen dat ze een uur eerder opstaan, en 10 zonnegroeten doen en een half uur mediteren poe dat red ik niet. Maar ieder op zijn eigen manier.

Ja en ruis kun je voor een deel uitbannen of uit-tunen ... b.v. door bepaalde chakra's dicht te doen
  Reply With Quote
Old 01-01-2009, 11:18 AM   #10
CharmKilla
Guest

Quote:
zeker zeker. Ik doe het ook zo goed mogelijk: yoga, mediteren en binnenkort een stilteweekend (weliswaar van de kerk, maar uiteindelijk draait het toch allemaal om hetzelfde denk ik: zorg voor je ziel, geef voldoende voeding. Dan kun je andere mensen ook goed behandelen)

Maar ik doe het niet met een ijzeren discipline: ik hoor op yoga wel van mensen dat ze een uur eerder opstaan, en 10 zonnegroeten doen en een half uur mediteren poe dat red ik niet. Maar ieder op zijn eigen manier.

Ja en ruis kun je voor een deel uitbannen of uit-tunen ... b.v. door bepaalde chakra's dicht te doen
Wat leuk om dit te horen! Dus wij zijn gelijkgestemden? Ik vind chakra's en dergelijke ook heel interessant. Ik heb zelfs een inwijding in Reiki 1 gehad. Heerlijk letterlijk jezelf energie kunnen geven via je handen.
Ik ben ook niet zo discipline dame als het er op aankomt hoor. Ik denk dat het er om gaat hoe zuiver je bedoelingen zijn als je het doet. En dan is 1 minuut al voldoende.

Ruis ban ik merendeel uit door me terug te trekken van de maatschappij. En mijn contacten alleen te onderhouden met mensen die werkelijk van belang zijn en geen ruis veroorzaken.
  Reply With Quote
Reply

Tags
god, hoe, jezelf, maak, ontvankelijk, voor

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is On
Forum Jump

All times are GMT. The time now is 07:01 PM.
Vertalen:

Tags