Aishwarya   |   Akshay   |   Sanjay   |   Shahrukh   |   Bollywood TV   |   DB   |   FORUM   |   NEWS   |   RINGTONES   |   TAGS
FrontPage User Control Panel Browse Our Members View Calendar
Get New Posts! View Faq?

Go Back   Bollywood, India, Indian Culture > Algemeen > Religie & Spiritualiteit

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 04-30-2005, 11:56 PM   #21
****heterosexual VIKI****
IF-Lid

Default Re: Religie vs Spiritualiteit

[quote]
Quote:
Ik ben het helemaal met je eens Lal :oops: Religie is helemaal niet nodig om een goed mens te zijn :D
klopt, religie is nodig om een beter mens te zijn.

niet dan een ander, maar dan je voorheen was.
Daar ben ik het niet mee eens. Ik ben wie ik ben omdat ik ben wie ik ben, niet omdat mijn religie mij gevormd heeft. Het is niet zo dat mij n religie bij mij past omdat ik ben gaan leven volgens die relgie, ik leef zoals ik leef en die religie komt overeen met mijn levenswijze.

Reply With Quote
Old 05-01-2005, 10:33 AM   #22
MsLalkie
IF-Crazy

Quote:
Originally posted by lasker+-->
QUOTE(lasker)
Quote:

Reply With Quote
Old 05-01-2005, 10:48 AM   #23
lasker
IF-Lid

Quote:
Originally posted by ****PRADA****
Daar ben ik het niet mee eens. Ik ben wie ik ben omdat ik ben wie ik ben, niet omdat mijn religie mij gevormd heeft. Het is niet zo dat mij n religie *bij mij past omdat ik ben gaan leven volgens die religie, ik leef zoals ik leef en die religie komt overeen met mijn levenswijze.
U bent uw eigen oorzaak en gevolg. Als u dat gerealiseerd heeft bent u zeker een uitzondering op de regel.

Maar voor de rest van ons geldt dat wij veel steun hebben aan wat anderen aan wijsheid hebben verzameld en wordt doorgegeven via geschriften en wijzen. Uw uitspraak kan bevrijdend zijn voor sommige mensen maar een zware last voor anderen.

Zolang wij nog jong zijn laat ons kind zijn.
Status: Offline

Reply With Quote
Old 05-01-2005, 12:00 PM   #24
lasker
IF-Lid

Quote:
Originally posted by MsLalkie
Dat hoeft niet. Een collega van mij belijdt geen geloof, hij is heel spiritueel-filosofisch aangelegd. Hij geloof in de mens als middelpunt in het leven. Ik kan je verzekeren dat hij ondanks dat hij niet een geloof belijdt een heel goed mens is, een zuiver geweten heeft. Hij is er heilig van overtuigd dat de mens is zoals hij denkt. Ziektes onstaan volgens hem door de manier van leven. Door te veel te tobben krijg je last van je hoofd bijvoorbeeld. Hij is zeer spiritueel-filosofisch zonder een geloof te belijden.

Hij heeft een bepaalde levenswijze, voert een bepaalde gedachtengang. Alles is voor hem in een logisch verband. Het een is het gevolg van het ander. Zie voorbeeld wat ik al eerder schetse van de hoofdpijn. *

Kunt u het stukje in hierin specifieker toelichten. Ik zie dat namelijk niet bij hem. *:oops: Wellicht als us het toelicht. Wat is zijn ethisch stukje dan? Ik herken alleen spiritualiteit bij hem.
De man die u beschrijft vormt een eenmans religie. Zijn spiritualiteit vertaalt hij naar zijn eigen ethiek. Waar blijkt dat uit? Nou o.a. dat u zegt dat hij een heel gewetensvol mens is.

Ethiek betekent namelijk dat je handelen niet laat bepalen door wat je ego wil, maar door wat je verstand zegt dat juist is in relatie tot God en/of je medemens. De stem van het ego, staat onder de controle van de stem van het geweten. Het geweten is het vrijmaken van het weten dat diep in elk mens ligt. Dat weten maakt men vrij middels spiritualiteit.

Hoe mooi dit alles ook is, is het niet zo dat dit voor eenieder is weggelegd. Mijn broer heeft zijn eigen huis gebouwd, een prachtig huis, ik kan niet anders zeggen. Hij heeft er vast veel genoegen aan beleefd maar het is ook een enorme opgave geweest. Jaren en jaren heeft hij in de rotzooi gezeten en elk uurtje van zijn vrije tijd en vakantie heeft hij opgeofferd aan zijn huis.

Ik bewonder hem ten diepste, maar voel geen enkele neiging om hem na te volgen.

Quote:
Niet eens zijn is een groot woord. Ik zou het eerder stellen op dat het niet altijd zo hoeft te zijn dat spiritualiteit en religie altijd bij elkaar zouden horen. *:) Van oorsprong behoorde het bij elkaar, maar zoals u al eerder aangaf in uw post is het in de huidige samenleving niet meer zo.
Dit sluit aan bij de post van Prada

Er zijn vele manieren om met ethiek om te gaan. Er zijn er twee die ik heel zwaar vindt en waarvan ik vind dat je ze anderen niet mag opleggen.

De eerste is waarbij je alle geschriften gaat zien als wetten die je moet opvolgen. Je maakt je zelf slaaf van deze wetten. Dat is iets wat je alleen je zelf mag opleggen. Want daarmee zet je zelf enorm onder druk. De geschriften beschrijven idealen waar veel mensen nog niet aan toe. Als richtlijn bieden ze inspiratie, maar als plicht is het een molensteen om je nek.

De tweede is die waarbij je kinderen aanleert dat ze hun eigen ethiek moeten ontwikkelen. Ook dat vindt ik onmenselijk. Een van de verschijnselen waar ik mij erg zorgen om maak is de trend om kinderen op steeds jongere leeftijd enorme verantwoordelijkheid en keuzeproblemen op de schouders te leggen. Sommige ouders gaan al op hele jonge leeftijd hun problemen met kinderen delen. Als twee ouders vechten dan gaan ze beide standpunten aan het kind voorleggen. Maar wat moet een kind daarmee? Die wil alleen maar vrede tussen zijn ouders.

Tegen een kind zeggen dat hij zijn eigen ethiek moet ontwikkelen is bijna hetzelfde als tegen een kind zeggen, ik stuur je niet naar school, je moet zelf taal en rekenen aanleren.

Toch is dat wat veel mensen doen. En dat komt door hun vreselijke afkeer van het opgelegde geloof. Maar ze hebben niet door dat ze daarmee naar het andere uiterste doorschieten. Wie zijn kind een religieuze opvoeding ontzegt, bespaart hem geen hersenspoeling, maar maakt het hem erg moeilijk.

Wie zijn eigen persoonlijke religie ontwikkelt, heeft moeite zijn kind iets door te geven. Hij kan hem zijn eigen maaksel niet opdringen en hij heeft gebroken met de veel bredere traditie, waarin het kind een meerkeuze heeft. Dus wordt het kind onbewust gedwongen ook weer een eigen ethiek te ontwikkelen, net als de ouder. Maar ons ideaal hoeft niet dat van het kind te zijn.

Voor ieder hier die zijn eigen religie wil ontwikkelen zeg ik: ik heb diepe bewondering voor u. Zelf kies ik er voor om in de voetsporen van anderen te lopen. Ik voel mij geen slaaf, ik voel mij vereerd. Evenmin belemmert het mijn eigen denken. Het verheft mijn denken. Zoals het reguliere onderwijs mijn denken ook geen kwaad heeft gedaan.

Misschien is het goed om ons zelf niet alleen als volwassenen te zien. Echt volwassen (= letterlijk uitgegroeid) zijn we pas als we het allerhoogste ideaal hebben gerealiseerd. Tot die tijd moeten we onszelf de luxe toestaan om onszelf ook als kinderen te zien. Is het niet heerlijk dat we iemands hand kunnen vasthouden?
Status: Offline

Reply With Quote
Old 05-10-2005, 03:13 PM   #25
Mahesh
Super Moderator
IF-Crazy

Aum Namah Shivaaya

Quote:
Originally posted by lil sunshine
spiritualiteit kan wel een wijze om je religie te uiten
Of is religie juist een manier om je spiritualiteit te uiten?

Zal religie spiritualiteit be´nvloeden of juist andersom?

Reply With Quote
Old 05-12-2005, 07:26 AM   #26
MsLalkie
IF-Crazy

Quote:
Originally posted by lasker
De man die u beschrijft vormt een eenmans religie. Zijn spiritualiteit vertaalt hij naar zijn eigen ethiek. Waar blijkt dat uit? Nou o.a. dat u zegt dat hij een heel gewetensvol mens is.
Eenmans relegie? Hmm, mijns inziens heb je niet alleen een religie nodig om een goed mens te zijn op deze wereld. Men heeft ook een gezond verstand toch? :)

Reply With Quote
Old 05-12-2005, 02:38 PM   #27
lasker
IF-Lid

Quote:
Originally posted by MsLalkie+-->
QUOTE(MsLalkie)
Reply

Tags
religie, spiritualiteit

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is On
Forum Jump

All times are GMT. The time now is 07:34 PM.
Vertalen:

Tags