Aishwarya   |   Akshay   |   Sanjay   |   Shahrukh   |   Bollywood TV   |   DB   |   FORUM   |   NEWS   |   RINGTONES   |   TAGS
FrontPage User Control Panel Browse Our Members View Calendar
Get New Posts! View Faq?

Go Back   Bollywood, India, Indian Culture > Algemeen > Religie & Spiritualiteit

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 04-29-2005, 04:15 PM   #1
Mahesh
Super Moderator
IF-Crazy

Default Religie vs Spiritualiteit

Aum Namah Shivaaya

Zijn deze twee hetzelfde?
Is iemand die religieus is ook spiritueel en andersom?

Of zijn er verschillen? Zo ja, wat voor verschil ervaar jij tussen deze twee?

Reply With Quote
Sponsors
Old 04-29-2005, 07:03 PM   #2
MsLalkie
IF-Crazy

In mijn optiek is het niet hetzelfde. Religie staat dichterbij het geloof. Je belijd een geloof.

Bij spiritualiteit hou je je meer bezig met het ontwikkelen van je hogere bewust zijn. Spiritualiteit is meer wanneer je bezig houdt met je innerlijke.

Reply With Quote
Old 04-29-2005, 07:23 PM   #3
Hein
IF-Crazy

Quote:
Originally posted by MsLalkie
In mijn optiek is het niet hetzelfde. Religie staat dichterbij het geloof. Je belijd een geloof. *

Bij spiritualiteit hou je je meer bezig met het ontwikkelen van je hogere bewust zijn. Spiritualiteit is meer wanneer je bezig houdt met je innerlijke.

Juist vergelijk het maar met Yoga men beoefent het spirituele en niet het religeuze hier kom ik op terug

Reply With Quote
Old 04-29-2005, 07:30 PM   #4
lil sunshine
IF-Addicted

spiritualiteit kan wel een wijze om je religie te uiten

Reply With Quote
Old 04-29-2005, 07:41 PM   #5
Marianne
IF-Crazy

Spiritualiteit meer mediteren enzo is, dus innerlijk. Heeft indirect wel met religie te maken.
Status: Offline

Reply With Quote
Old 04-29-2005, 08:01 PM   #6
MsLalkie
IF-Crazy

Quote:
Originally posted by Marianne
Spiritualiteit meer mediteren enzo is, dus innerlijk. Heeft indirect wel met religie te maken.
Je kan met je innerlijk bezig zijn maar niet een geloof belijden. Dus het hoeft niet met religie te maken hebben.

Reply With Quote
Old 04-29-2005, 08:07 PM   #7
lasker
IF-Lid

Default Re: Religie vs Spiritualiteit

Quote:
Originally posted by Mahesh
Aum Namah Shivaaya

Zijn deze twee hetzelfde?
Is iemand die religieus is ook spiritueel en andersom?

Of zijn er verschillen? Zo ja, wat voor verschil ervaar jij tussen deze twee?
Ik zie religie als de combinatie van een ethisch stelsel en spiritualiteit.

In onze samenleving zijn die twee losgekoppeld, maar ik denk dat je dan een boom krijgt zonder wortels, die na verloop van tijd gaat afsterven omdat hij niet meer gevoed wordt.

Reply With Quote
Old 04-29-2005, 08:09 PM   #8
MsLalkie
IF-Crazy

Quote:
Originally posted by lasker
Ik zie religie als de combinatie van een ethisch stelsel en spiritualiteit.

In onze samenleving zijn die twee losgekoppeld, maar ik denk dat je dan een boom krijgt zonder wortels, die na verloop van tijd gaat afsterven omdat hij niet meer gevoed wordt.
is het onlosmakelijk verbonden met elkaar volgens jou?

Reply With Quote
Old 04-29-2005, 08:23 PM   #9
lasker
IF-Lid

Quote:
Originally posted by MsLalkie
is het onlosmakelijk verbonden met elkaar volgens jou?
Je kunt best zeer ethisch zijn zonder spiritualiteit en ook omgekeerd. Maar ik denk dat als mensen hun religie verliezen dat het moeilijk wordt om die ethiek over te dragen aan hun kinderen.

Mensen gaan er volgens mij te gemakkelijk vanuit dat ethisch gedrag logisch is. Volgens mij is ethisch gedrag logisch vanuit de gedachte dat wij allemaal kinderen van God zijn. En daarvoor is het nodig om dat te voelen. Dat gaat veel gemakkelijk als je religieus wordt opgevoed, want voor kinderen is spiritaliteit nog vanzelfsprekend.

Als je de liefde voor God uit de vergelijking haalt, dan ben ik bang dat het toch vooral de eigenliefde is, die er bij veel opgroeiende mensen voor in de plaats komt. Is dat ook niet een beetje de trend die wij vandaag de dag zien?

Als je zoiets zegt dan roepen mensen snel: Ja, gelovigen zijn betere mensen zeker. Ik geloof niet dat een gelovige beter is dan een ongelovige, maar ik geloof wel dat geloof een mens beter maakt dan hij was zonder het geloof.

Reply With Quote
Old 04-29-2005, 08:25 PM   #10
Hein
IF-Crazy

Spiritualiteit is het geestelijk ofwel fijnstoffelijke werkgebied dat zich bezighoudt met het pure bewustzijn. Het is de relatie tussen wat gedacht, gevoeld en ervaren wordt ofwel het bewustwordingsproces van een wereld die wij geschapen hebben en herscheppen. Het is pure wetenschap aangezien het de volledige integratie van al het leven en zijn bewustzijnsvormen accepteert. Spiritualiteit is de religie in haar werking wat tot geloven en vertrouwen brengt opdat wat we eens verloren hadden opnieuw mogen ontdekken, liefhebben en verbinden. Dit spirituele werk houdt in dat wij er van uitgaan dat alle leven uit de geest voortkomt, dat zich in haar evolutie proces als het wederkerende leven ofwel licht telkens weer aan ons openbaart. Door ons met allerminste in ons bezig te houden in verbinding met het Allerhoogste worden wij onze broeders hoeder of wel verbeter de wereld en begin met jezelf. Dat wil zeggen dat wij gaan begrijpen dat onze individuele groei de enige bijdrage kan zijn tot bewustwording. Het heeft dan ook geen enkele zin de ander ongevraagd de weg te wijzen.

Religie is onze seksualiteitsenergie, waarbij we onder sexualiteit de aantrekking en afstoting van hetgeen wij nog niet begrijpen maar via onze zintuigen tot gewaarwording komt. Sexualiteit is niet per defintie iets wat enkel op het fysieke vlak plaats vindt. Het is datgene dat door twee zielen gevoeld wordt in een aantrekking dan wel afstoten dat om experimenteren vraagt. Dit is het begin van onze oerkracht, die het overleven in progressie van vooruitgang is. Geen gehoor geven aan je seksualiteit maakt dat je opdroogt en je oorsprong niet tot openbaring kan komen, je hebt je relatie en dus je verbinding gemist. Religie komt uit het Grieks en betekent net als het woord yoga herverbinding. Het is de ervaring van het herverbinden, communiceren met de voor ons onzichtbare wereld, die onze emotionele, psychische en spirituele gewaarwording is en zich ontwikkeld tot ons helderzien, voelen, horen, ruiken en tasten. Het is de persoonlijke ervaring van het overleven in verbinding met het overlevingsinstinct dat met de aarde en haar vruchtbaarheid is verbonden. Religie heeft niets te maken met een godsdienst of stroming dan ook maar heeft alles te maken met de innerlijke verbinding met het Allerhoogste. Godsdienst is voor velen nog een uiterlijke vorm omdat ze het buiten het zichzelf zoeken. De werkelijke religieuze mens is continu in verbinding met zijn Hogere Zelf.

Beide hebben dus wel degelijk te maken met het innerlijke bewustzijn

Reply With Quote
Reply

Tags
religie, spiritualiteit

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is On
Forum Jump

All times are GMT. The time now is 10:01 AM.
Vertalen:

Tags