Aishwarya   |   Akshay   |   Sanjay   |   Shahrukh   |   Bollywood TV   |   DB   |   FORUM   |   NEWS   |   RINGTONES   |   TAGS
FrontPage User Control Panel Browse Our Members View Calendar
Get New Posts! View Faq?

Go Back   Bollywood, India, Indian Culture > Algemeen > Religie & Spiritualiteit

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 11-21-2002, 05:45 PM   #1
Kajol...
IF-Nieuw

Default Vragen over DOODSRITUELEN

Nadat er iemand is overleden, worden er bepaalde puja's gedaan. Een jaar nadat degene overleden is wordt er ook een puja gehouden. Wat ik me nou afvraag is: Stel iemand is in juni overleden, dan moet de puja het volgend jaar ook in juni gebeuren toch? Maar wat als men de puja verschuift naar een maand eerder. Heeft dat geen gevolgen?
Ik ben niet zo gelovig, dus ik weet van veel dingen niet af.
Vandaar mijn vraag.

Kajol
Status: Offline

Reply With Quote
Sponsors
Old 11-21-2002, 10:15 PM   #2
Attry
Guest

Default Re: Vraagje aan de Pandit.

Quote:
Originally posted by Kajol...
Nadat er iemand is overleden, worden er bepaalde puja's gedaan. Een jaar nadat degene overleden is wordt er ook een puja gehouden. Wat ik me nou afvraag is: Stel iemand is in juni overleden, dan moet de puja het volgend jaar ook in juni gebeuren toch? Maar wat als men de puja verschuift naar een maand eerder. Heeft dat geen gevolgen?
Ik ben niet zo gelovig, dus ik weet van veel dingen niet af.
Vandaar mijn vraag.

Kajol
De rituelen na zes maanden (Chemaasi) en een jaar (Barkhi) zijn als markering van de rouwperiode van de nabestaanden. Deze rituelen hebben geen invloed op het hiernamaals van de overledene. je kunt ze in principe eerder of later doen, dat maak allemaal niets zoveel uit.
  Reply With Quote
Old 11-22-2002, 07:48 AM   #3
Kajol...
IF-Nieuw

Dank u wel voor het antwoord. Nu ben ik weer wat wijzer :)

Reply With Quote
Old 09-21-2005, 05:06 PM   #4
Mahesh
Super Moderator
IF-Crazy

Aum Namah Shivaaya

Wat we heel veel zien tegenwoordig, is dat lieden de rituelen willen beperken tot een de 13 dagen, dus dat ze de rituelen van 6 maanden en die van 1 jaar, op de 13-de dag willen verrichten, om er maar vanaf te zijn.
Het gaat zelfs verder: op de dag van crematie alle rituelen doen en dan ben je ervan af!

Dit soort verzoeken komen vaker en vaker binnen, hier kan ik het maar niet mee eens worden.

Mijn standpunt is: al sje het doet, doe het dan zoals het hoort en als je dat niet kunt/wilt, doe het dan helemaal niet!

Hoe staan jullie er tegenover?

Reply With Quote
Old 09-21-2005, 05:36 PM   #5
Lotus
IF-Crazy

Quote:
Originally posted by Mahesh
Aum Namah Shivaaya

Wat we heel veel zien tegenwoordig, is dat lieden de rituelen willen beperken tot een de 13 dagen, dus dat ze de rituelen van 6 maanden en die van 1 jaar, op de 13-de dag willen verrichten, om er maar vanaf te zijn.
Het gaat zelfs verder: op de dag van crematie alle rituelen doen en dan ben je ervan af!

Dit soort verzoeken komen vaker *en vaker binnen, hier kan ik het maar niet mee eens worden.

Mijn standpunt is: al sje het doet, doe het dan zoals het hoort en als je dat niet kunt/wilt, doe het dan helemaal niet!

Voor de nabestaanden lijkt het me erg moeilijk.
In deze westerse wereld kan je de dood van iemand om jou manier verwerken.
En het 'oprakelen' ervan na bepaalde periodes kan erg pijnlijk zijn.
In dit soort situaties kan ik me er iets bij voor stellen.

Maar als je het op de juiste religieuse manier wilt doen, dan moet je het ook goed doen, vind ik...

Reply With Quote
Old 09-21-2005, 05:42 PM   #6
Mahesh
Super Moderator
IF-Crazy

Aum Namah Shivaaya

Dat vind ik dus ook...Je HOEFT die rituelen na 6 mnd en een jaar niet te doen, als je niet wilt.......maar doe ze nioet op de 13-de dag.......niets is verplicht immers.

Reply With Quote
Old 09-22-2005, 07:09 PM   #7
MsLalkie
IF-Crazy

Quote:
Originally posted by Mahesh
Aum Namah Shivaaya

Dit soort verzoeken komen vaker *en vaker binnen, hier kan ik het maar niet mee eens worden.

Ik snap niet waarom we zo'n lange periode nodig zouden hebben. We dienen toch te respecteren en los te laten dat iemand is overleden. De atma 'leeft' toch verder, het lichaam wordt verlaten. Ik zie niet in waarom we die rituelen uitgesmeerd over een periode zouden moeten doen. Zo halen we weer emoties naar boven, is dat wenselijk.......

Reply With Quote
Old 09-22-2005, 07:33 PM   #8
Tranga
IF-Crazy

Het gaat juist om het goed af te sluiten......en dat kan best een aatrdige periode in beslag nemen, deze rituelen helpen daarbij, ze geven de nabestaanden het gevoel dat ze toch nog iets kunnen betekenen, en op die maniet tot een sluiting komen.

Reply With Quote
Old 09-22-2005, 09:24 PM   #9
Avish
Guest

Ik vind het zelf overdreven om een rouw periode van een jaar te doen.... sommige families zijn zo groot, dat er weer sterfgeval is, dan blijf je maar rouwen...

owja, de stelling, doen zoals het hoort, anders niet ........

tja, wie heeft ooit bepaald dat het zo hoort ?
  Reply With Quote
Old 09-26-2005, 10:23 AM   #10
Tranga
IF-Crazy

Je bent niet 1 jaar lang in rouw.....het is alelen dat de rituelen een staartje hebben na 6 mnd en een jaar.

En doen zoals het hoort: ik denk dat dat uit de geschriften komt....je mag je ernaar richten of niet, dat is jouw keuze....kies je voor de scvhriftuurlijke manier, dan is mijn mening ook, doe het dan zoals het voorgrschreven is!

Reply With Quote
Reply

Tags
doodsrituelen, vragen

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is On
Forum Jump

All times are GMT. The time now is 02:10 PM.
Vertalen:

Tags