Aishwarya   |   Akshay   |   Sanjay   |   Shahrukh   |   Bollywood TV   |   DB   |   FORUM   |   NEWS   |   RINGTONES   |   TAGS
FrontPage User Control Panel Browse Our Members View Calendar
Get New Posts! View Faq?

Go Back   Bollywood, India, Indian Culture > Algemeen > Religie & Spiritualiteit

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 10-30-2002, 10:04 AM   #1
Attry
Guest

Default Persoonlijke vragen

Hier kunnen we discussiƫren over persoonlijke ervaringen en gedachtegangen.
  Reply With Quote
Sponsors
Old 10-30-2002, 10:46 AM   #2
Satyam
IF-Beginner

Quote:
Originally posted by Ego
Bedankt Panditji, maar nu kan men zich afvragen..wanneer is een situatie rijp voor een oorlogs strategie? Wanneer is misleiden gerechtvaardigd? Zijn er richtlijnen hieromtrent? En bv. wanneer mag men iem. anders doden...sorry dat ik zo een mischien adharmische vraag stel...maar om je moeder te verdedigen mag men doden toch?... obv van mijn huidige kennis mag \"doden\" nooit, maar doden om te verdedigen ??

sgd !
:roll:

ehmm even hier verder gaan...?

MvG,
Ego.
Status: Offline

Reply With Quote
Old 10-31-2002, 04:54 PM   #3
Attry
Guest

Quote:
Originally posted by Ego+-->
QUOTE(Ego)
Quote:
  Reply With Quote
Old 10-31-2002, 05:40 PM   #4
Satyam
IF-Beginner

jgd, bedankt Panditji voor uw antwoord.

In het boek waar ik nu mee bezig ben wordt steeds expiciet de belangrijkheid van "virtue, truth and non-injury" benadrukt.

Non-injury........hoe ik het nu lees/begrijp is het dus absoluut niet "goed" om militair te worden bijvoorbeeld....

Sorry als u in herhaling moet treden, maar kan een dokter of soldaat bv. moksh bereiken in zijn huidige leven?

Volgens mij lijkt me dit heel sterk...
MvG,
R.

Ps. sorry als deze post onzinnigheden bevat.

Reply With Quote
Old 10-31-2002, 05:54 PM   #5
Attry
Guest

Quote:
Originally posted by Ego
jgd, bedankt Panditji voor uw antwoord. *

In het boek waar ik nu mee bezig ben wordt steeds expiciet de belangrijkheid van \"virtue, truth and non-injury\" benadrukt. *

Non-injury........hoe ik het nu lees/begrijp is het dus absoluut niet \"goed\" om militair te worden bijvoorbeeld....

Sorry als u in herhaling moet treden, maar kan een dokter of soldaat bv. moksh bereiken in zijn huidige leven?

Volgens mij lijkt me dit heel sterk...
MvG,
R.

Ps. sorry als deze post onzinnigheden bevat.
[color=darkblue]De BhagavadGita leert ons dat je juist vanuit je Svadharma alleen Moksha kunt bereiken. Je beroep heeft niets te maken met goede of slechte handelingen.
Misschien ken je het verhaal van Sadana. Sadana was een slager die Moksha had bereikt. Terwijl hij bezig was met vlees snijden en verkopen reciteerde hij constant de naam van Shri Krishna. Dat deed hij niet met zijn mond maar met zijn hart en ziel. Uiteindelijk bereikte hij Moksha.
  Reply With Quote
Old 10-31-2002, 06:22 PM   #6
Satyam
IF-Beginner

hhmmmm, ik ben wel bekend met deze filosfie van de BG....Nu kan men zich afvragen wat met non-injury wordt bedoelt? Als je iets met je hart en ziel doet kan je dan iemand injury geven?

...ik denk dat ik beter eerst het boek helemaal uit kan lezen(over Sri Datta Tattva)...een paar keer ...yep...dat lijkt me een goed plan

Bedankt!

jgd,
R.

Reply With Quote
Old 12-16-2002, 06:26 PM   #7
Kailaash
IF-Addicted

Send a message via ICQ to Kailaash

[quote] De BhagavadGita leert ons dat je juist vanuit je Svadharma alleen Moksha kunt bereiken. Je beroep heeft niets te maken met goede of slechte handelingen.
Misschien ken je het verhaal van Sadana. Sadana was een slager die Moksha had bereikt. Terwijl hij bezig was met vlees snijden en verkopen reciteerde hij constant de naam van Shri Krishna. Dat deed hij niet met zijn mond maar met zijn hart en ziel. Uiteindelijk bereikte hij Moksha.

Zeg me alsjeblieft dat dit een volksverhaal is..... :? Ik heb wel eens zulke verhalen gehoord, maar die hadden niks met de religie te maken.

Reply With Quote
Old 12-19-2002, 05:27 PM   #8
Yashvir
IF-Beginner

[quote][quote] De BhagavadGita leert ons dat je juist vanuit je Svadharma alleen Moksha kunt bereiken. Je beroep heeft niets te maken met goede of slechte handelingen.

Zeg me alsjeblieft dat dit een volksverhaal is..... :? Ik heb wel eens zulke verhalen gehoord, maar die hadden niks met de religie te maken.

Viki,
Het gaat om de ethiek van dit verhaal.
Om hetgeen te doen dat "goed" is, om een bepaald doel te bereiken.
In dit geval was het de slager die zo devotioneel was aan Krsna, waardoor hij Mukti heeft bereikt.

Reply With Quote
Old 12-19-2002, 06:10 PM   #9
Kailaash
IF-Addicted

Send a message via ICQ to Kailaash

Quote:
Originally posted by Uday

Het gaat om de ethiek van dit verhaal.
Om hetgeen te doen dat \"goed\" is, om een bepaald doel te bereiken.
In dit geval was het de slager die zo devotioneel was aan Krsna, waardoor hij Mukti heeft bereikt.
Niks mis met devotie, maar ik vind het verhaal vaag. Je met een goed hart met iets slechts bezighouden, nee, dacht het niet.

Reply With Quote
Old 12-19-2002, 06:24 PM   #10
Yashvir
IF-Beginner

[quote]
Quote:

Het gaat om de ethiek van dit verhaal.Om hetgeen te doen dat "goed" is, om een bepaald doel te bereiken.

Niks mis met devotie, maar ik vind het verhaal vaag. Je met een goed hart met iets slechts bezighouden, nee, dacht het niet.

Door middel van grote contradictie wil men een statement maken en relativeren in moraal.

Reply With Quote
Reply

Tags
persoonlijke, vragen

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is On
Forum Jump

All times are GMT. The time now is 02:26 AM.
Vertalen:

Tags