Aishwarya   |   Akshay   |   Sanjay   |   Shahrukh   |   Bollywood TV   |   DB   |   FORUM   |   NEWS   |   RINGTONES   |   TAGS
FrontPage User Control Panel Browse Our Members View Calendar
Get New Posts! View Faq?

Go Back   Bollywood, India, Indian Culture > Algemeen > Religie & Spiritualiteit

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 08-17-2004, 05:27 PM   #1
Maitreya
IF-Nieuw

Default Je kunt niet als hindoe geboren zijn

Namaste Pandit Attry, Bandarwa e.a. forumbezoekers,

Op mn werk kan ik mn Nederlandse collega maar niet overtuigen dat je als niet-hindoezijnde wel hindoe kan worden. Zij denkt dat je als hindoe geboren word :? en niet door het hindoeisme aan te nemen als geloof. Ten eerste vind ik dat je ieder geloof kan aannemen zolang je er maar heilig in gelooft en ten tweede ik heb nog nooit van gehoord dat je als hindoe geboren word. Hebben jullie een sterk argument (een vindplaats in de hindoegeschriften of iets dergelijks)?

Alvast bedankt
Status: Offline

Reply With Quote
Sponsors
Old 08-17-2004, 05:38 PM   #2
Anonymous
Guest

Vraag was niet naar mij gericht! Dus ...sorry voor de brutaliteit :oops: !
Vls mij is iedereen "mensgod" bij geboorte. Bewust-zijn (God) in manifestatie. Pas later komen concepten als religie om de hoek kijken. De Hindoegeschriften zijn pogingen (speculaties) van grote zieners (Rshi's) om het Opperwezen te bevatten. Als ik het Hindoeisme bezie dan zijn er hele prachtige paden ter zelf-realisatie. Zit even hardop na te denken over de kernvraag. Stel dat ik in Jeruzalem of Mekka geboren was. Dan lag het toch in de lijn der verwachting dat ik repsectievelijk Jood of Moslim was :roll: ?
  Reply With Quote
Old 08-17-2004, 05:44 PM   #3
koemba
Guest

je collega's verwarren hindoestaan en hindoe met elkaar.

hindoestaan = ras / afkomst --> heb je van geboorte
hindoe = religie --> daar kies je in principe zelf voor
  Reply With Quote
Old 08-18-2004, 05:27 PM   #4
Maitreya
IF-Nieuw

Quote:
Vraag was niet naar mij gericht! Dus ...sorry voor de brutaliteit :oops: !
Vls mij is iedereen "mensgod" bij geboorte. Bewust-zijn (God) in manifestatie. Pas later komen concepten als religie om de hoek kijken. De Hindoegeschriften zijn pogingen (speculaties) van grote zieners (Rshi's) om het Opperwezen te bevatten. Als ik het Hindoeisme bezie dan zijn er hele prachtige paden ter zelf-realisatie. Zit even hardop na te denken over de kernvraag. Stel dat ik in Jeruzalem of Mekka geboren was. Dan lag het toch in de lijn der verwachting dat ik repsectievelijk Jood of Moslim was :roll: ?
Hai Ashis,

De vraag was ook naar jou gericht (e.a. forumbezoekers) :wink: .

Stel dat ik in Jeruzalem of Mekka geboren was. Dan lag het toch in de lijn der verwachting dat ik repsectievelijk Jood of Moslim was :roll: ?[/quote]

Je kunt toch geen geloof beleiden als je pas geboren bent, als baby besef je toch niet dat het hindoegeloof bestaat, je kunt het toch niet al belijden of geloven. Je bent pas hindoe als je daarin gelooft en als pasgeborene kan je nix geloven. Je wordt opgevoed als hindoegelovige of je gaat je als rationeel denkende individu verdiepen in het hindoeisme als je het wil gaan geloven. Bijv: een Palestijnse baby wordt geadopteerd door een Israelisch gezin, het gezin voedt hem op als jood, dat kind kan niet ineens gaan denken dat ie als moslim geboren is want daar kun je nix vanaf weten.

See my point?

groetjes[/i]

Reply With Quote
Old 08-18-2004, 05:30 PM   #5
Maitreya
IF-Nieuw

Quote:
Originally posted by koemba
je collega's verwarren hindoestaan en hindoe met elkaar.

hindoestaan = ras / afkomst --> heb je van geboorte
hindoe = religie --> daar kies je in principe zelf voor
Hallo Koemba,

Ja dacht ik naderhand ook, ik had haar moeten vragen wat zij onder 'hindoe' verstaat. Maar sommige hindoestanen denken ook echt dat je als hindoe geboren word, ik weet niet waar ze dat vandaan hebben, volgens mij koppelen ze ras/etnische groep aan geloof?

groet

Reply With Quote
Old 08-18-2004, 07:05 PM   #6
koemba
Guest

Quote:
Originally posted by Maitreya
Hallo Koemba,

Ja dacht ik naderhand ook, ik had haar moeten vragen wat zij onder 'hindoe' verstaat. Maar sommige hindoestanen denken ook echt dat je als hindoe geboren word, ik weet niet waar ze dat vandaan hebben, volgens mij koppelen ze ras/etnische groep aan geloof?

groet
mang... er wordt wel meer gekoppeld bij hindoestanen :lol:
  Reply With Quote
Old 08-21-2004, 04:50 PM   #7
Maitreya
IF-Nieuw

Quote:
Originally posted by koemba+-->
QUOTE(koemba)
Old 08-25-2004, 09:09 PM   #8
Anil Patandin
IF-Addicted

Send a message via MSN to Anil Patandin
Default Re: Je kunt niet als hindoe geboren zijn

Quote:
Originally posted by Maitreya
Namaste Pandit Attry, Bandarwa e.a. forumbezoekers,

Op mn werk kan ik mn Nederlandse collega maar niet overtuigen dat je als niet-hindoezijnde wel hindoe kan worden. Zij denkt dat je als hindoe geboren word *:? en niet door het hindoeisme aan te nemen als geloof. Ten eerste vind ik dat je ieder geloof kan aannemen zolang je er maar heilig in gelooft en ten tweede ik heb nog nooit van gehoord dat je als hindoe geboren word. Hebben jullie een sterk argument (een vindplaats in de hindoegeschriften of iets dergelijks)?

Alvast bedankt
Naar mijn visie worden we gewoon als mens geboren (kinderen van God in vlees, bloed & beenderen). Das mijn naakte waarheid (wat is waar :P ) , dat hele gezeik met ras, religie/geloof heeft de mens zelf verzonnen joh, het plaatsen in hokjes etc etc. Vind het zelf dan ook de grootste waanzin...stel je eens een wereld voor zonder religie/geloof. Het wordt de mens aangeleerd.

Mens o mens...

Reply With Quote
Old 08-28-2004, 01:20 PM   #9
koemba
Guest

Quote:
Originally posted by Anil
Naar mijn visie worden we gewoon als mens geboren (kinderen van God in vlees, bloed & beenderen). Das mijn naakte waarheid (wat is waar *:P ) , dat hele gezeik met ras, religie/geloof heeft de mens zelf verzonnen joh, het plaatsen in hokjes etc etc. Vind het zelf dan ook de grootste waanzin...stel je eens een wereld voor zonder religie/geloof. Het wordt de mens aangeleerd.

Mens o mens...
en heeft de mens God ook verzonnen?
  Reply With Quote
Old 08-29-2004, 07:10 AM   #10
Anil Patandin
IF-Addicted

Send a message via MSN to Anil Patandin

Quote:

Mens o mens...
en heeft de mens God ook verzonnen?[/quote]

Wie/wat is de mens?

Reply With Quote
Reply

Tags
als, geboren, hindoe, kunt, niet, zijn

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is On
Forum Jump

All times are GMT. The time now is 11:17 AM.
Vertalen:

Tags