Aishwarya   |   Akshay   |   Sanjay   |   Shahrukh   |   Bollywood TV   |   DB   |   FORUM   |   NEWS   |   RINGTONES   |   TAGS
FrontPage User Control Panel Browse Our Members View Calendar
Get New Posts! View Faq?

Go Back   Bollywood, India, Indian Culture > Algemeen > Nieuws, Actualiteiten & TV

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 04-03-2006, 07:37 PM   #1
MsLalkie
IF-Crazy

Default Nepalezen mogen niet meer scheiden wegens onvruchtbaarheid

Quote:
Nepalezen mogen niet meer scheiden wegens onvruchtbaarheid
AMSTERDAM - In Nepal mogen mannen voortaan niet meer van hun vrouw scheiden omdat zij onvruchtbaar is. Dat heeft het hooggerechtshof bepaald volgens een vrijdag gedane bekendmaking. *

Volgens het hof is een bepaling in de echtscheidingswet die onvruchtbaarheid een geldige reden voor echtscheiding noemt, strijdig met de grondwet. *

Het hof deed de uitspraak donderdag, precies een jaar nadat het in Kathmandu gevestigde Forum voor Vrouwen, Recht en Ontwikkeling de zaak aanhangig had gemaakt. *

Volgens de echtscheidingswet mag een man scheiding aanvragen als hij met een medisch attest kan aantonen dat zijn vrouw na tien jaar nog niet zwanger is geworden. De vrouwengroep had aangevoerd dat de wet niet eerlijk was omdat die voorbij ging aan het feit dat de man net zo goed verantwoordelijk kan zijn voor de onvruchtbaarheid. Volgens een rapport dat de groep in 2000 uitgaf kent de Nepalese wet 118 bepalingen die discriminerend zijn voor vrouwen en veranderd moeten worden.
BRON: de Telegraaf

Ik kan me wel wat bij voorstellen dat je wilt scheiden wanneer het verwekken van een kind niet lukt. Maar ik vind dat dat niet de reden mag zijn om een scheiding aan te vragen. Er moet toch meer zijn binnen een huwelijk dat twee mensen bindt behalve een kind?

Reply With Quote
Sponsors
Old 04-03-2006, 10:10 PM   #2
Aart Tuynman
IF-Crazy

Als je geen kinderen kan krijgen, dan neem je toch een kat of een hond?

Reply With Quote
Old 04-04-2006, 07:11 AM   #3
Faya-kroitie
IF-Crazy

Ik heb een zoon. Het lijkt heel gewoon dat getrouwde stellen kinderen nemen/krijgen. Maar ik heb nooit bij stil gestaan hoe ik me zou voelen als we geen kinderen zouden kunnen krijgen. Zou ik ook gaan scheiden om die reden? Ik kan deze vraag niet op een eerlijke manier beantwoorden want het is nu makkelijk praten maar je moet echt in die situatie zitten om daarop een eerlijk antwoord te geven.

Ik ben blij voor de Nepalese vrouwen dat een wet is voor gelijke behandeling. Aan de andere kant als een man toch om die reden wilt scheiden dan vraagt hij toch een scheiding aan met andere reden.

Reply With Quote
Old 04-04-2006, 07:28 AM   #4
Vijai
IF-Addicted

In een relatie hoort vooruitgang te zitten. Dat kan verliefd - verloofd - getrouwd - kinderen- kleinkinderen zijn. Is er geen vooruitgang dan gaat een relatie vaak stuk. Er is niks wat je dan eigenlijk bindt behalve een verleden.
Status: Offline

Reply With Quote
Old 04-04-2006, 03:35 PM   #5
Preshand
Guest

Quote:
Originally posted by Vijai
In een relatie hoort vooruitgang te zitten. Dat kan verliefd - verloofd - getrouwd - kinderen- kleinkinderen zijn. Is er geen vooruitgang dan gaat een relatie vaak stuk. Er is niks wat je dan eigenlijk bindt behalve een verleden.
Ha mooi gezegd. Zo zie ik die dingen (nog) niet.

Ik kan me het echter wel voorstellen. Ik denk sowieso dat het relatiemoraal ook heel anders ligt in NL dan in Nepal. Ik denk ook dat deze uitspraak, welke in lijn ligt met onze relatiemoraal, een andere maatschappelijke ontwikkeling zal aannemen in dat land.

NB desondanks denk ik dat de deze uitspraak, scheiden van je vrouw niet in de weg kan staan, omdat een getrouwd leven van 2 kanten moet komen. Hij zal vast wel een andere geldige reden weten hard te maken om alsnog tekunnen scheiden. Arme vrouw ... :?
  Reply With Quote
Old 04-04-2006, 04:50 PM   #6
MsLalkie
IF-Crazy

Quote:
Originally posted by Aart Tuynman
Als je geen kinderen kan krijgen, dan neem je toch een kat of een hond?
Ik vind dat een tamelijk vreemde vergelijking. Hoe kan je honden en katten met kinderen vergelijken?

Reply With Quote
Old 04-04-2006, 04:55 PM   #7
MsLalkie
IF-Crazy

Quote:
Originally posted by Faya-lobie+-->
(Faya-lobie)
Quote:
Ik heb een zoon. Het lijkt heel gewoon dat getrouwde stellen kinderen nemen/krijgen. Maar ik heb nooit bij stil gestaan hoe ik me zou voelen als we geen kinderen zouden kunnen krijgen. Zou ik ook gaan scheiden om die reden? Ik kan deze vraag niet op een eerlijke manier beantwoorden want het is nu makkelijk praten maar je moet echt in die situatie zitten om daarop een eerlijk antwoord te geven.[/b]
Je hebt gelijk. :) Daar kan je eigen pas eerlijk over oordelen wanneer je in de situatie zit. Maar ik denk wel dat het mogelijk is een voostelling te maken. In een relatie wil je dolgraag met iemand verder, een mooie toekomst mee opbouwen. Kinderen kunnen een wens zijn. In mijn ogen bouw je een relatie met iemand op. Het uitblijven van kinderen hoeft voor mij denk ik geen reden te zijn om de relatie te beeindigen.

Quote:
Originally posted by Vijai+-->
(Vijai)
Quote:
In een relatie hoort vooruitgang te zitten. Dat kan verliefd - verloofd - getrouwd - kinderen- kleinkinderen zijn. Is er geen vooruitgang dan gaat een relatie vaak stuk. Er is niks wat je dan eigenlijk bindt behalve een verleden.[/b]
Begrijp ik het goed dat kinderen vooruitgang zijn in een relatie? Vriendelijk verzoek om toe te lichten.

Reply With Quote
Old 04-04-2006, 07:04 PM   #8
Aart Tuynman
IF-Crazy

Quote:
Originally posted by MsLalkie+-->
(MsLalkie)
Quote:

Reply With Quote
Old 04-04-2006, 09:08 PM   #9
PaWaN
IF-Lid

Quote:
Originally posted by Aart Tuynman
Honden en katten gelden meestal als volwaardige gezinsleden. Mensen kunnen net zo veel van een hond of kat houden als van een kind.
Goh ehh...I beg to differ?

Reply With Quote
Old 04-05-2006, 05:23 AM   #10
Vijai
IF-Addicted

Quote:
Originally posted by MsLalkie+-->
QUOTE(MsLalkie)
Reply

Tags
meer, mogen, nepalezen, niet, onvruchtbaarheid, scheiden, wegens

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is On
Forum Jump

All times are GMT. The time now is 06:53 PM.
Vertalen:

Tags