Aishwarya   |   Akshay   |   Sanjay   |   Shahrukh   |   Bollywood TV   |   DB   |   FORUM   |   NEWS   |   RINGTONES   |   TAGS
FrontPage User Control Panel Browse Our Members View Calendar
Get New Posts! View Faq?

Go Back   Bollywood, India, Indian Culture > Algemeen > Religie & Spiritualiteit

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 01-06-2006, 11:02 AM   #1
Mahesh
Super Moderator
IF-Crazy

Default Waaraan moet een preek van een pandit voldoen?

Aum Namah Shivaaya

Jullie zullen vast wel eens een preek gehoord hebben in een mandir; wat vonden jullie ervan?

Wat is de algemene mening hierover? Vinden jullie dat pandits het goed doen, vertellen ze relevante zaken? Hebben we er wat aan? Is het begrijpbaar? Sluit de stof aan bij ons leven?

Of moet het toch anders?

Aangezien ik zelf ook preek in mandirs, heb ik een persoonlijke interesse hierin en zou ik graag willen weten of dat wat wij doen aansluit bij de behoefte van de gemeenschap, aangezien we uiteindelijk voor die gemeenschap spreken.
Ik denk dat Pt. Attry-ji hier ook wel interesse in zal hebben].

Misschien kunnen we hier ook discussieren over veranderingen die we zouden moeten doorvoeren of de vorm waarin het allemaal gedaan wordt.
Kortom: alles over het preken in d ehindu-gemeenschap kan hier besproken worden.

Reply With Quote
Sponsors
Old 01-06-2006, 08:37 PM   #2
Tantric Pandit
IF-Crazy

Niet in herhaling vatten en niet steeds over dezelfde stof spreken. Die 2 zaken vallen me echt veel op bij pandit's.

Wil overigens niet direct namen noemen van wie dan ook, het is slechts algemeen bedoelt. :roll:

Reply With Quote
Old 01-09-2006, 09:58 AM   #3
Mahesh
Super Moderator
IF-Crazy

Aum Namah Shivaaya

Herhaling is nog steeds de beste methode om te onthouden :wink:

Het gaat doorgaans over stof die men niet alledaags vindt en waar men zelf doorgaans niet zelf erg veel mee bezig is... aangezien het algemene beeld in de hindugemeenschap niet is dat men in het gezin elke dag de tijd en moeite neemt om Ramayan of Gita te lezen.

Als men dan in een mandir komt en een lezing heeft gehoord, vraag ik mij af hoeveel daarvan onthouden wordt en ook wel hoeveel mensen daadwerkelijk begrijpen wat er gezegd is..... niet alleen na 1 dag maar ook nog na een maand. In dit licht is herhaling niet minder dan goed, denk ik dan maar.

Natuurlijk is het anders voor mensen die zelf ook de geschriften bestuderen... die hebben al heel wat bagage en pakken een lezing ook anders op.

Reply With Quote
Old 01-09-2006, 05:39 PM   #4
Tantric Pandit
IF-Crazy

Zit opzich wat in hoor, maar voor de mensen die eens "iets" anders willen horen kan het vaak saai worden. Het kan dan averechts werken en ik hoor veel mensen ook om die reden mandir's mijden.

Dat is best jammer.

Reply With Quote
Old 02-25-2006, 07:58 PM   #5
AnantSriVibhushitParmHans
Guest

Hij moet liefdevol over liefde spreken...
  Reply With Quote
Old 02-26-2006, 09:07 AM   #6
Anil Patandin
IF-Addicted

Send a message via MSN to Anil Patandin

Waaraan moet een preek van een pandit voldoen?

Alvorens hier een antwoord op te geven zou ik eerst willen weten waarom een pandit/priester een preek geeft, wat de achterliggende gedachten zijn en waar deze op gefundeerd zijn.
Status: Offline

Reply With Quote
Old 02-27-2006, 06:51 AM   #7
koemba
Guest

niet te lang ( 15 min is genoeg)

evt gebruik maken van powerpoint.. dan blijft de toehoorder bij de les.

geen hindi.. komt over als overdreven belangrijk doen... we hebben onze eigen hindi sarnami en nederlands is duidelijk genoeg.

waarschijnlijk luister ik nooit erg naar pandits, omdat de meesten vooral rituelen kunnen uitvoeren.
  Reply With Quote
Old 02-27-2006, 07:42 AM   #8
Aghori
Guest

kennis!
  Reply With Quote
Old 02-27-2006, 02:55 PM   #9
AnantSriVibhushitParmHans
Guest

Als ik sommige pandits hoor spreken vanaf hun vyaas dan vraag ik me af of ze hun draai wel gevonden hebben in hun sadhana/meditatie. Ze schreeuwen maar wat raak... is het frustratie of? :roll:

Niet een uiting van vrede en liefde, in mijn ogen.
  Reply With Quote
Old 02-27-2006, 03:00 PM   #10
Tranga
IF-Crazy

:lol: :lol: :lol:

Jep... sommigen zijn best "hard" bezig ja.... Pt. Mahesh-ji heeft ook een harde stem... :lol: :lol:
Terwijl Pt. Attry juist heel kalm is....
Het verschilt gewoon van persoon tot persoon.....
Ik denk dat het afhangt van hoeveel emotie je erin stopt.... afhankelijk van wat je beoogt met de pravachan :)

Reply With Quote
Reply

Tags
een, moet, pandit, preek, van, voldoen, waaraan

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is On
Forum Jump

All times are GMT. The time now is 11:24 AM.
Vertalen:

Tags