Aishwarya   |   Akshay   |   Sanjay   |   Shahrukh   |   Bollywood TV   |   DB   |   FORUM   |   NEWS   |   RINGTONES   |   TAGS
FrontPage User Control Panel Browse Our Members View Calendar
Get New Posts! View Faq?

Go Back   Bollywood, India, Indian Culture > Algemeen > Religie & Spiritualiteit

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 02-28-2005, 11:10 PM   #1
Anonymous
Guest

Default "Lijden" in het Boeddhisme

Het Boeddhisme gaat er vanuit dat een totale verlossing (NirvŠna) mogelijk is.
Hoe kijk jij hier tegen aan? Is het lijden niet inherent aan een levend wezen?
Vormt het lijden niet een noodzakelijk vitaal onderdeel van het levend dat mogelijkerwijs nooit geŽlimineerd kan worden?
Zo nee, waarom niet?
Zo ja, waarom wel?

Ashis
  Reply With Quote
Sponsors
Old 03-02-2005, 07:30 PM   #2
koemba
Guest

elk wezen wordt gedreven door verlangens. zolang je verlangens niet zijn bevredigd blijf je ermee bezig. dit is in feite ook een vorm van lijden: je hebt niet wat je wilt, er is dus een soort onrust in je wezen die pas hersteld wordt als je je doel bereikt.

op het moment dat je het ene verlangen hebt bevredigd, ontstaat vaak het volgend alweer. omdat je nooit al je verlangens kan vervullen was de weg naar nirvana volgens de Boeddha (voor zover ik het heb begrepen ) jezelf vrijmaken van al die verlangens --> dan heb je rust.

volgens mij is het bijna niet mogelijk om ineens al je verlangens en ambities opzij te zetten. daarom ben ik de waarheid van het onderscheiden van de 'levensfasen' in gaan zien (ashram's). als je aan het eind van je leven alles met tevredenheid heb kunnen vervullen en afronden dan heb je denk ik je rust gevonden.
  Reply With Quote
Old 03-02-2005, 07:34 PM   #3
MsLalkie
IF-Crazy

Ik sluit me aan bij Koemba.

Reply With Quote
Old 03-03-2005, 06:23 PM   #4
Mahesh
Super Moderator
IF-Crazy

Aum Namah Shivaaya

Verlangesn vloeien ergens uit voort. We kunnen we wel proberen te vervullen, maarc ik denk niet dat de sleutel is tot bevrediging, zoals Koemba maharaj reeds aangegeven heeft. Ik ben het met hem eens als hij zegt dat de vervulling van 1 verlangen zal leiden tot de geboorte van een andere.

Onze darshan geschriften het volgende, een vrij simpele stelling:
atyant nivrittih sa mukti = een volledig bevredigde verlangen is mukti.

Dit is precies wat Koemba maharaj verwoord heeft.

Ik denk dat het vervullen van verlangens niet de weg is, maar het vinden van bevrediging (santosh) in jezelf. Daar ligt de sleutel, het actie-gebied is niet het verlangen maar jezelf!

Reply With Quote
Old 03-03-2005, 07:02 PM   #5
Anonymous
Guest

Hele nuttige bijdragen van Koemba en Mahesh-maharaj! Mijn dank hiervoor :nod: !
Toch wil ik het 'lijden" feller belicht hebben dan het verlangen :oops:

Ashis
  Reply With Quote
Old 03-03-2005, 07:12 PM   #6
Mahesh
Super Moderator
IF-Crazy

Aum Namah Shivaaya

Het lijden zelf, is mijn inziens iets dat ligt in onszelf. Het heeft te maken met het feit dat een oneindige, volmaakte wezen verstrikt raakt in een onvolmaakt, eindig web van onvolmaaktheid en eindigheid.
:oops: Wist het even niet anders te formuleren :lol: :lol:

Ik denk dat het te maken heeft met het feit dat we niet kunnen zijn wat we daadwerkelijk zijn en dat het lijden ertoe leidt, uiteindelijk, dat we ons ultieme doel bereiken, moksha; tot dan zullen we blijven "lijden".

Lijden is dus inherent aan het mens-zijn of lenvend zijn, het houdt pas op als we beseffen/worden wie/wat we zijn en dat ook beleven, moksha.

Reply With Quote
Old 03-03-2005, 07:27 PM   #7
Anonymous
Guest

Zit ik er finaal naast als ik opmerk dat lijden een spiegel is die je scherp houdt en verantwoordelijk is voor je levenslust/geestdrift? Lijden is dus uiterst nuttig. Het leven dient zich immers in "paren van tegenstellingen" (Dvandva) aan. We moeten een filter hebben om iets gewaar te worden. Daarom gebruiken we geen witte inkt om te schrijven op blanco papier. Waarom zouden we het lijden dan eigenlijk moeten opheffen?

Ashis
  Reply With Quote
Old 03-03-2005, 07:29 PM   #8
Mahesh
Super Moderator
IF-Crazy

Aum Namah Shivaaya

Zonder lijden zal men niet aan groei toekomen maharaj, dat scheef ik al reeds: lijden zal ertoe leiden dat we richtting moksha gaan. :wink:

Reply With Quote
Old 03-03-2005, 07:48 PM   #9
Anil Patandin
IF-Addicted

Send a message via MSN to Anil Patandin

Quote:
Originally posted by Mahesh
Aum Namah Shivaaya

Zonder lijden zal men niet aan groei toekomen maharaj, dat scheef ik al reeds: lijden zal ertoe leiden dat we richtting moksha gaan. *:wink:
Groei pijntjes :)
Status: Offline

Reply With Quote
Old 03-03-2005, 08:09 PM   #10
Anonymous
Guest

Quote:
Originally posted by Mahesh
Aum Namah Shivaaya

Zonder lijden zal men niet aan groei toekomen maharaj, dat scheef ik al reeds: lijden zal ertoe leiden dat we richtting moksha gaan. *:wink:
Ik kan me er het e.e.a. bij voorstellen. Maar de tendens is wel dat het lijden leidt tot verzoeking, verbittering, onverschilligheid, losbandigheid etc. Hoe kan men deze sentimenten uitbannen?

Ashis
  Reply With Quote
Reply

Tags
boeddhisme, het, lijden

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is On
Forum Jump

All times are GMT. The time now is 02:54 PM.
Vertalen:

Tags